Nějak Vám to, Pátrači, nedá spát, a Vaše odpověď má jakýsi postřehnutelný vývoj
Předně k těm "denunciacím", to bych se malinko ohradil, použil jsem výraz "hověziny", "hlouposti", ale že bych někoho "denuncioval", to bych nerad. Řekněme, že jsem se jen zařadil stylem do probíhající debaty, v níž jmodrak předvedl takřka bezbřehou schopnost trvat na svých dojmech, ač mu byly snášeny pod nos přesvědčivé argumenty, jež on s bohorovným klidem tu ignoruje, tu infantilně odmítá.
Otázku R-U nerozebírejte, je to Vaše věc, a s Chouanovým či mým zájmem o historii to nesouvisí, ani s tím, jak to tu používá kdokoli jiný. Já se přidržím toho, že první císařství ve Francii jaksi nelze označovat jako třetí republiku, a úplně stejně není možné hovořit před rokem 1804 o Rakouském císařství, no a stejně ne o R-U před rokem 1867. Mám samozřejmě pravdu, Vy si současně pište, co chcete
Pane kolego, to že napíšu, že dlouhá puška ve zkrumáži boje zblízka mohla někdy i překážet neznamená, že jsem napsal, že překážela.
Obávám se, že tento styl diskuse mi nesedí. Buď napište, že jste to přehnal, že jste se vyjádřil nešťastně, nebo naopak svou tezi nějak podepřete a obhajte, ale nezkoušejte na mě tyhle "výklady" napsaného. Zkuste se netočit na svém slovu "obtíž", za které jsem Vás chytil, ale odpovědět na mé otázky:
čím chtěli efektivně bojovat francouzští fyzilíři, britští fyzilíři, proč vzal Napoleon brikety voltižérům v roce 1807 (alespoň předpisem)? A Poláci, Italové, atd.? A Rakušani tedy? Fyzilíři u Wagramu třeba? Bez šavle? Kde kdo z které strany pláče nad tím, že kdyby byl měl šavli, tak by se mohl pořádně bít?
Odpovím za Vás: efektivně bojovali puškou a bajonetem, nic jiného neměli a nepotřebovali, a když se utkali s protivníkem, který šavle měl (třeba s pruskými či ruskými mušketýry nebo granátníky všech barev a chutí), nebyla to pro ně vůbec žádná nevýhoda, neboť ty šavle zůstaly pěkně v pochvě. Nad tím, že nemá pěchotní šavli, nepláče vůbec nikdo. A naopak, dobové texty (některé jsem zmínil) hovoří o zbytečné zátěži. Neexistuje příklad, kdy by si Francouzi během belgického tažení roku 1815 nebo třeba slavkovského roku 1805 stěžovali, že tu Prusové, tam Rusové mají šavli a že je to nefér
Markýz de Mallardoz od královské gardy píše v roce 1826 v Journal des sciences militaires doslova, že neváhá navrhnout zrušení pěchotních šavlí, zbraní, jež něco váží, a jíž karabiník (granátník lehké pěchoty) nepotřebuje o nic více než fyzilír. (čti: který ji nemá)
- voják je zraněn do levé či pravé ruky - nemůže tedy držet pušku a bojovat s ní - šavle je možnost jak se pokusit přežít
Hrdinsky romantické, ale ten zraněný voják není John Rambo sám v lese, je to Franta Vomáčka, toho času fyzilír 2. setniny 1. batalionu. Ostatně představa, jak se levou - nezraněnou - rukou Vomáčka snaží tasit svou pěchotní šavli, aby se s ní tou levou rukou nějak oháněl kolem sebe, ač nemá žádné hodiny šermu šavlí, je fakt přitažená za vlasy.
Jistěže v zoufalé situaci a bojuje-li o život, použije voják cokoli, nač dosáhne. Ale kvůli tomu tu šavli fakt netahá. Tahá ji proto, že někdo nahoře usoudil, že voják má mít zas poboční zbraň, protože je pěkná, protože (či přestože, podle toho, jak moc nevěříte, že provize mohly v těchto věcech hrát roli už tehdy) něco stojí, protože to vojákovi bude na vycházce se šavlí u boku slušet.
- voják v boji zblízka o zbraň přijde – je přeražena, je mu vyražena z ruky protivníkem nebo střelou – opět si myslím, že se mu šavle může hodit a jeho šance přežít na bojišti maličko roste
Vymýšlíte pěkně, ale zbytečně. Kdybyste měl v ruce třeba paměti, z nichž by něco podobného náznakem vyplynulo, bylo by to jiné. Já fakt nevím o tom, že by se ve Francii (která mě zajímá především) vedla kdy debata ve smyslu "když našim vojákům vyrazí pušku, nemohou tasit šavli, což zvyšuje naše ztráty"

když ztratíte v boji pušku (dost těžko tím, že Vám ji někdo "přerazí"), seberte jinou
- v každé válce se může stát, že je potřeba dobýt stavbu, to se stávalo i v dobách, které řešíme. Je při boji v objektech jakéhokoliv typu puška s bajonetem ideální? Možná ano, já si ale myslím, že by se opět v určitých situacích šavle hodila.
Ne, vzhledem k tomu, že šavli jednoduše během revolučních a napoleonských válek nosí menšina pěšáků, ve Francii (a všech armádách stavěných podle jejího vzoru) drtivá menšina, tak prostě ty úvahy utněte a smiřte se s tím, že ty šavle byly fakt na ozdobu.
Proto se jako dělaný blb se necítím – nemám proč.
V klidu, to byla parafráze Vašich vlastních slov:
Já nabídl jeden možný důvod, což by nemělo být důvodem dělat ze mě blba.
Měl jsem dojem, že se tak cítíte, to je vše
Mohou ale mít pravdu a dokonce i tehdy, pokus své tvrzení nemohou podložit vojenským předpisem, rozkazem nebo zápisem z odborné disputace.
Jistě, už jsem napsal, že "možné je vše"

...zároveň je dobré brát v potaz podložené argumenty "druhé strany" a přemýšlet o nich.