Hans S. píše:Kouzelnik píše:
P.S.Ten hlavní hypotézu proč byla zachována výroba Ju-87D i v roce 1944, tak tu hypotézu jsem už napsal (=nedostatek BMW-801 pro Fw-190, zatímco Jumo 211 byl relativní dostatek).
Nemyslím, že by zrovna motorů BMW 801 byl vyloženě nedostatek (...)
@Hans S. ... vztaženo k otázce proč pokračovala produkce Ju-87D i v roce 1944, ... vzhledem ke klesajícím šancím Stuky na přežití (=viz to jak se rozepsal výše @Elbo Smogg) ... Já to napsal neúplně. Výroba Jumo 211 byla zajetá (po konci výroby ve Štrasburgu v zimě 1944) pokračovala výroba v dalších závodech (zejm. v rámci motorářské divize Junkersu). "Přepínání" těchto závodů na výrobu novějších typů motorů probíhalo jen u části závodů viz Köthen v dnešním Sasko-Anhaltsko (ST) pozn. výše citovaný zdroj A.Vajda+P.Dancey uvádí dřívější "přepnutí" závodu v Köthen a to již v zimě 1943/44 (čemu odpovídá mnohem menší vykázaná výroba Jumo-211 v tomto závodě v 1944)
Tipuji, že "přepínání" zbývajících závodů produkujících v první polovině 1944 Jumo-211 na výrobu novějších motorů bylo úmyslně odloženo a to s cílem, tak aby případné vybombardování některého ze zbývajících závodů nezpůsobilo přerušení dodávek Ju-88 ve verzích s Jumo-211.
Druhým důvodem proč domnívám, že produkce Ju-87 v 1944 byla zachována, byl fakt, že část výrobyStuky byla v 1943 (a později) realizována v nově zřízených fabrikách, zčásti v místech kde s výrobou celokovových letadel měli malé zkušeností viz např. Trenčianské Biskupice či v Rabštejně. Což souviselo s tím, že výrobce Stuky - firma
Weser- nebyla součástí dodavatelského řetězce v rámci Junkersu, nýbrž spadala pod Blohm u. Voss.
Jinými slovy - zrušení výroby Ju-87 ve firmě Weser a její nahrazení výrobou Fw-190 by v období zimy 1943/44 způsobilo výpadek dodávek letadel ... Ať už z důvodu, že firmě Weser by zabralo nějaký čas se přeorientovat z dosavadního napojení na B. u. V. na dodavatelský řetězec v rámci Focke-Wulf a dále z důvodů, že přepnutí dosavadních motoráren vyrábějících Jumo-211 by zabralo možná ještě víc času.
Pozdější přepnutí závodů z končících typů jako např. Ju-87 na redukovaných počet masověji vyráběných typů (viz příklad redukce u stíhaček
v létě 1944) IMHO souvisel se zprovozňováním výroby v podzemí (např. v železničních tunelech, ale i ve uměle vytvořených "jeskyních"), tj. když už došlo k přesunutí výroby z fabrik ohrožených bombardováním do nových fabrik v podzemí, tak se snadněji "přepínala" výroba
@Hans S....tahle diskuze se začíná rýsovat k těm nejlepším zdejším diskuzím... nechtěl bys to prosím trochu rozepsat jak se to má s vývojem taktiky nasazení stíhacích bombardérů v LW? Zejména by mě zajímalo jestli do toho konceptu "stíhacích bombardérů" (kromě Fw-190) v rámci LW nějak taky zapadal Me-262 a Me-410?
Já toho o taktice mimo stíhací část Luftwaffe moc nevím. Byl bych asi až příliš vágní. Příběh Me 262 s bombami je dostatečně popsán. Nejvíce absurdní na něm je, že je pravdivý. Adolf se zeptal Williho Messerschmitta, jestli to letadlo dokáže nést pumy, Messerschmitt se v euforii pochlubil, že by mu sice příprava pár týdnů zabrala, ale pak určitě ano. Výsledek je znám, zpoždění nájezdu výroby asi o půl roku a dlouhodobé blokování (na truc) nasazení 262 jako stíhačky. Vznikl tak stíhací bombardér neschopný pořádně bombardovat neb střemhlav byl v malých výškách nebezpečný a zároveň neměl zaměřovač pro odhoz z horizontálního letu

. Willi Messerschmitt tuhle příhodu v memoárech bral i tak trochu na sebe...že kdyby držel hubu, tak by to takhle nedopadlo (nebo aspoň takhle si to pamatuju

).
Me 410 byl primárně stíhačkou a sekundárně rychlým bombardérem. Rozdíl (z pohledu Luftwaffe) mezi rychlým bombardérem a stíhacím bombardérem je v tom, že u toho stíhacího se předpokládala forma aktivní obrany, tedy že jeho jedinou zbraní nebude jen rychlost, ale i stíhací schopnosti jak konstrukce, tak pilota. Rychlý bombardér měl odhodit a zmizet. Mimochodem další konstrukce, které by slušel Jumo 213, místo konstruktéry protěžovaného DB 603. Luftwaffe měla jako rychlé bombardéry k dispozici vynikající Ju 88 S a Ju 188.[/quote]
Děkuji.
a) K Me-262 nemám moc do bych doplnil, neboť v období zimy 1943/44 narůstající bombardování ze západní a z jižní Evropy defacto bránilo přesměrování signifikantního počtu Me-262 coby případné náhrady kanonových Ju-87 v jejich úkolu - údery na pozemní cíle. ... "lepší" sestřelit/poškodit jednu B-17 než pár T-34, které - pokud nevyhořely např. po explozi vlastní munice - patrně dokázala postupující Rudá armáda znovunasadit - polní dílny opravit průstřely věže/poničené pohonné ústrojí a pozabíjené tankisty nahradit novými
b) Doplním můj pohled - spekulaci - jak mohly být Me-410 využity coby náhrada kanonových Stuk, které byly v období 1943/44 silně ohrožené kvůli své malé rychlosti.
Při mé nejasnosti o zapojení nových typů dvoumotoráků coby "stíhacích bombardérů" v LW jsem vycházel z představy, že u jednomotorového letadla se obtížněji zaměřuje kanonová výzbroj než u dvoumotoráků (=dvoumotorákem v tomto případě nemyslím atypické uspořádání jako Do-335). Ať už kvůli případnému "rozkmitání" křídla s integrovanou/podvěšenou zbraní při střelbě. A také kvůli tomu, že kanony střílející z křídla/zpod křídla se IMHO obtížně zaměřují (=(pod)křídlové kanony je patrně nutné zaměřit aby se dráha střel "sbíhala"). Zatímco u koncepce dvoumotoráku lze snadněji do přídě letadla integrovat/podvěsit jeden těžší kanon. viz např. Me-410 A/U-4 s 5 cm kanonem určený proti letadlům... Tj. spekuluji, že případná verze Me-410 s např. s 2x37mm v podtrupovém podvěsu by se patrně snadněji zaměřoval při palbě na nepohyblivý cíl než podkřídlové 37mm na Ju-87 (např. na dělostřelectvo či při útoku zezadu/shora na slaběji chráněné místa těžkých tanků/SHD jako např. Zveroboj)
Domníval jsem, že od 1943/44 měl jako "Schnellbomber" sloužit jednak Tebou citované verze Ju-88/-188 a dále Arado Ar-234. Zatímco dvoumotoráky z rodiny Me-410 měly být používány buďťo jako noční stíhačky nahánějící pomocí palubního radaru čtyřmotorové bombardéry nebo Me-410 jako nosiče těžkých kanonů za účelem útoků na pancéřované cíle (tažené dělostřelectvo, těžké tanky/SHD). Vycházím ze srovnání obou Junkersů vhodnější pro dálkové bombardování/dálkový průzkum ve srovnání s Me-410... a to např. z odlišné koncepce hlavňové výzbroje - Me-410 mělsilnější hlavňovou výzbroj v trupu a slabší zadní hlavňovou výzbroj ... jestli jsem správně pochopil, tak na Me-410 oba dálkově ovládané MG-131 v zadu sice asi mohli střílet pod letadlo, ale (zadní) střelec v Me-410 neviděl pod trup Me-410.
Této logice (Me-410 jako letadlo pro útoky na pozemní cíle hlavňovou výzbrojí/raketami) by odpovídalo chystané rozjetí masové produkce Me-410 v Maďarsku, zčásti dodávané pro Třetí říši, zčásti pro Maďarské královské letectvo (=nemám info, že by maďarské královské letectvo disponovalo propracovanou pozemní/vzdušnou obranou proti
nočním leteckým úderům, tj. jako jediné logické využití Me-410 v maďarském letectvu uvažuji Me-410 jako nosiče těžkých kanonů/raket ... ponechám na okraj, zda Maďaři chtěli Me-410 jako denní stíhačku proti čtyřmotorákům USAAF operující z Itálie)