Stránka 10 z 169
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 25/1/2014, 18:45
od absik
Podľa Reuters sa program F - 35 námornej verzie B oneskorí o viac než rok, tentokrát pre softvér avioniky a problémy s ovládaním hl. trysky.
http://www.aviationnews.eu/2014/01/23/p ... liability/
Pozn. pozeral som vaše horné príspevky, strela kat. AMRAAM s hlavicou AESA zachytí F-22 spredu na 17 - 20 km, z iných uhlov (a u iných stealth-ov) je to viac.
Ešte niekto tam má preklep . RCS F-117 spredu nie je 0,1 sqm ale je 0,01 sqm, u F-22 je 0,012 sqm (NIST laboratory, spôsoby merania:
http://books.google.sk/books?id=aEErAAA ... gy&f=false).
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 25/1/2014, 19:51
od Mike
Na fóru Key Publishing se objevilo srovnání avioniky F-35 a Gripenu NG.
Troufá si z toho někdo udělat kvalifikovaný názor?
obrázek vložil Skelet
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 25/1/2014, 19:59
od alibaba
…a problémy s ovládaním hl. trysky.
…tento problem je zposobeny prave tym Softverom.
Samotny Hardware ( ovladania hl. trysky ) bol hotovy uz asi pred dvama rokmi a v sucastnosti prebieha predseriova vyroba.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 25/1/2014, 20:01
od skelet
Mike: Pokud je ta tabulka pravdivá, tak by mě to jako daňového poplatníka moc nepotěšilo. Zatím F-35 nevypadá moc vábně..
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 00:02
od keldor
Re: Stalo se dnešního dne ...
Napsal: 26/1/2014, 00:05
od rabo
Tunac píše:Neviditelná modla F-35 se topí v problémech. Do akce se jen tak nepodívá
Měla to být výkladní skříň moderní letecké techniky. Neviditelný stíhací letoun F-35 Lighting II však během vývoje provází jeden problém za druhým. Potvrzuje to souhrnná zpráva hlavního testera Pentagonu pro armádní techniku. Ten na novém stroji kritizuje zejména tragickou funkčnost palubního softwaru.
Zdroj:
http://zpravy.idnes.cz/f-35-a-hodnoceni ... anicni_ert
To sú také zas také pindy. Od kedy sa objavil projekt F-35, tak ho mediálne sprevádzajú kde aké neúspechy. To má vplyv na verejnú mienku, ale aj na mienku tích čo ho majú kupovať a financovať. Ide o špičkový projekt. Dokedy má USAF používať F-16, prípadne námorníctvo F-18,alebo Harriera ? Je tu moderný stroj, ktorí trpí detskými nemocami, ale sú prezentované ako obrovský problém. Keby sa takto písalo o vývoji lietadiel pred 30 rokmi, tak USAF a Navy nelieta na F-16 a F-18. Má sa zastaviť vývoj F-35 a začať vývoj niečoho iného ? Prípadne nakúpiť zahraničné ? Čo ?
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 00:24
od rabo
Mike: Pokud je ta tabulka pravdivá, tak by mě to jako daňového poplatníka moc nepotěšilo. Zatím F-35 nevypadá moc vábně..
Nato aby sme vedeli tieto 2 stroje porovnať potrebujeme viac, ako túto tabuľku. Kde je Gripen NG a kde je F-35 vývojovo ? Žiadny stroj nie je a nebude super vo všetkých ukazovateľoch. Podstatné bude, čo od neho bude zákazník požadovať. F-35 nemala za úlohu byť pre USAF najlepším stíhačom na nebi, ale byť náhrada za F-16, F-18, možno A-10. A to je schopná splniť. Nemá byť porovnávaná so super stíhačmi, na to nebola ani projektovaná.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 05:23
od Mike
Vývojovým problémům u tak komplikovaných strojů se lze asi jen obtížně vyhnout. V minulosti se problémům s navyšováním ceny a nekonečném prodlužování vývoje potýkalo mnoho, dnes vychvalovaných typů. Jako jeden příklad za všechny uvedu vývoj F-14 který měl při zavádění do služby řadu problémů a omezení. O několik desítek let, když byl nahrazován Superhornetem bylo kolem toho spousta povyku. Dnes námořnictvo bezstarostně provozuje Superhornety, přestože ti zdaleka nedosahují výkonů svého předchůdce a co hůř ani svých potenciálních protivníků. Mohl bych také zmínit nekonečný vývoj BAE Typhoon, nebo Tornado F-3, které dosáhlo plné operační způsobilosti až ke konci své kariéry a to ještě v omezeném počtu.
Jaká vlastně bude povaha budoucích konfliktů? Budou spíše asymetrické povahy ve prospěch západu jako tomu bylo doposud, nebo se karta obrátí? Jakou roli bude hrát letectvo, bude mít stejnou prioritu jako dnes, nebo jeho roli přeberou zčásti jiné systémy? Můžeme si dovolit selhání ve vývoji universální stíhačky pro příštích 40 let? Jsou výrobci schopni včas zareagovat v případě technického náskoku protivníka a bezprostředního ohrožení z jeho strany? Nakolik reálně ohrožují fiskální problémy většiny západních států jejich obranyschopnost?
Re: Stalo se dnešního dne ...
Napsal: 26/1/2014, 09:41
od Polarfox
Velká nafouknutá bublina, jak píše rabo. Navíc tohle je stroj, jež má nahradit masově starší typy v mnoha zemích světa, pojí se s tím velké očekávání, takže tím více mediální pozornosti a strefování si bude muset přetrpět. Když někde škobrtne Madonna, tak už je to taky druhý den v Blesku na dvou stranách.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 17:19
od absik
Eľte k Mike-vej tabuľke: pochádza od Gripenu, tak vychádza lepšie Gripen... ale ako píše rabo, avionika sa nehodnotí podľa tabuľky: má - nemá, dôležité sú aj parametre jednotl. podporných prístrojov. Napr. radar F-35 má väčší dosah, Raven z Gripenu zas väčší vychyľ. uhol. Podstatné však je že obe sú "elektronické" lietadlá, presnejšie "elektronické inteligentné" lietadlá, kde pilot má funkciu veliteľa ale priame riadenie zabezpečuje práve tá "inteligencia" cez softvér. A tam je pes zakopaný... Vývoj a doladenie softvéru trvá 8 až 10 rokov(od vzletu prototypu po sériové kusy). Som o nejaký ten "pátek" starší a pamätám si na časy keď prvé - podotýkam sériové - Gripeny padali ako muchy že dostali zákaz preletu nad obývanými oblasťami... No to je už bezmála 20 rokov a "nový" Gripen NG už mal z čoho čerpať. Uvedomte si že oficiálne prvý F-35 letel v r. 2006.. pridajte 10 rokov a vyjde vám že "lietadlo" s neho bude tak okolo r.2016. Dovtedy je to len teleso schopné pohybu cez atmosféru...
Druhý a podstatne väčší problém je tá cena: mal sa predávať za 40 - 60 mil. dolárov, teraz však predajná cena je 3 - 4 krát vyššia a celý program F-35 tak kandiduje na bublinu tisícročia.
To už sa budú predávať exportné PAK-y a J-20XX za 80 - 100 mil. dolárov. Nechcel som tomu veriť ale už sa prikláňam k názoru že USA prehodnotí zákaz predaja F-22.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 17:41
od jersey.se
Gripen E/F má opět šanci napříklas u Norů ;)
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 17:45
od Alchymista
absik píše:To už sa budú predávať exportné PAK-y a J-20XX za 80 - 100 mil. dolárov. Nechcel som tomu veriť ale už sa prikláňam k názoru že USA prehodnotí zákaz predaja F-22.
IMHO to ešte tak päť rokov potrvá...
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 17:49
od skelet
Rozdíl oproti předcházejícím generacím je v tom, že tohle letadlo zatím neukazuje, že by to byl nějaký extra výkonnostní skok. Takže F-14 měla problémy, ale oproti F-4 to byl obří skok dopředu, F-16 měla problémy, ale oproti F-5 a F-4 to byl skok dopředu. U F-35 ten krok dopředu, krom Stealth. Jinak neumí nic co by neuměly letouny, které má nahradit. Plus mu drasticky roste cena.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 22:05
od absik
To skelet:
..., F-16 měla problémy, ale oproti F-5 a F-4 to byl skok dopředu. U F-35 ten krok dopředu, krom Stealth. Jinak neumí nic co by neuměly letouny, které má nahradit. Plus mu drasticky roste cena.
F-16 mala obrovské problémy, však to bolo prvé éro s vloženou aerodynamickou nestabilitou a práve to fly by wire + stabilizačné PC s neho urobili 1. oficiálne "elektronické" lietadlo. Letectvo je ako príroda - obľubuje evolúciu, ak tam zasiahneš revolučne, vyrobíš si kopu problémov. U F-35 bola revolučná tá snaha urobiť jednotnú platformu (že vraj pre zníženie nákladov

) pre ľahkú multirol stíhačku kat. CTOL, podporné lietadlo pre námorné výsadkové operácie - VTOL a stealth pre lietadlové lode kat. STOL. Tak minimálne snahu o nejaký krok tam vidno. Letecká "príroda" im ukázala že F-16, AV -8B a F/A-18 sa jedným lietadlom nahradiť tak ľahko nedá.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 26/1/2014, 22:09
od skelet
Snaha o letadlo pro všechny složky tu bylo prakticky během každé generační výměny amerických stíhaček. A až na F-4 se to NIKDY nepodařilo. Takže ani v tom není F-35 nijak převratná.. i ta snaha o VTOL tady už byla..
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 27/1/2014, 22:14
od rabo
To už sa budú predávať exportné PAK-y a J-20XX za 80 - 100 mil. dolárov. Nechcel som tomu veriť ale už sa prikláňam k názoru že USA prehodnotí zákaz predaja F-22.
Ak si chcú uchmatnúť svoj podiel na trhu, tak sa musia snažiť. F-22 už nie je novinka. Svojho času bol porovnávaný so Su-35. Ten už je zavedený a je len otázkou času kedy tu bude PAK, ktorý je podľa všetkého ďalej a to výrazne. S F-22 bez výraznejšej modernizácie veľkú dieru do sveta nespravia.
Netreba si robiť ani ilúzie o cene východných strojov. Pak sa určite nedostane na cenu 80mil. a ani 100. Ak bude v ňom všetko ako je prezentované tak cena bude značne nad 100mil.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 28/1/2014, 14:07
od absik
Rabo:
Netreba si robiť ani ilúzie o cene východných strojov. Pak sa určite nedostane na cenu 80mil. a ani 100. Ak bude v ňom všetko ako je prezentované tak cena bude značne nad 100mil.
Pretože sa jedná o PAK, odpoveď som presunul do vlákna PAK FA, viz. http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=339 ... 23#p155723
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 28/1/2014, 16:20
od Mike
Zajímavá úvaha nad cenou F-35. Jednotková cena varianty nahrazující F-16 by měla být v roce 2020 80 mil. dolarů což je prý srovnatelné s hodnotou 78 mil. dnešních dolarů za F-16.
Podobně na tom má být F-35C nahrazující Hornety, kde má být cena při 100 vyrobených kusech na hodnotě 110 mil dnešních dolarů a při 300 vyrobených kusech na hodnotě 90 mil. dolarů.
Podrobnosti
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 28/1/2014, 19:26
od absik
Mike:
...Jednotková cena varianty nahrazující F-16 by měla být v roce 2020 80 mil. dolarů což je prý srovnatelné s hodnotou 78 mil. dnešních dolarů za F-16.
Podobně na tom má být F-35C nahrazující Hornety, kde má být cena při 100 vyrobených kusech na hodnotě 110 mil dnešních dolarů a při 300 vyrobených kusech na hodnotě 90 mil. dolarů.
Ak som dobre pochopil americký zdroj tak F - 35A(náhrada F-16C) bude v r. 2020 lacnejšia o 5 mil. USD(zabudol si opísať z článku hodnotu inflácie z ktorej vychádza cena v r.2020 za F - 16 na 85 mil."budúcich" dolárov). obdobne aj cena za F - 35C bude v r.2020 asi 120 mil. "budúcich" dolárov. Žiaľ v článku nie je uvedené či je to konečná cena za F - 35, pri SuperHornetoch je cená rozpísaná - cca 80 mil. dnešných dolárov bez obranných systémov a systému riadenia streľby. Po zarátaní cien týchto systémov vyjde tá cena 110 mil. dnešných USD za SuperHornet.
Nech si každý urobí názor sám ale F- 35 okrem menšej RCS (asi 4x menešia ako SuperHornet a 7x menšia ako F - 16) vo všetkých parametroch zaostáva. Treba ho vôbec?
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 29/1/2014, 21:35
od Skeptik
Mike píše:Zajímavá úvaha nad cenou F-35. Jednotková cena varianty nahrazující F-16 by měla být v roce 2020 80 mil. dolarů což je prý srovnatelné s hodnotou 78 mil. dnešních dolarů za F-16.
Podobně na tom má být F-35C nahrazující Hornety, kde má být cena při 100 vyrobených kusech na hodnotě 110 mil dnešních dolarů a při 300 vyrobených kusech na hodnotě 90 mil. dolarů.
Podrobnosti
Zcela náhodou jsem narazil na tento údaj.
Jedná se o požadavek Obamovy administrativy na fiskální rok 2012.
Aircraft – The request includes no funding for additional C-17 aircraft, the F-22 fighter or the alternative engine program for the F-35 Joint Strike Fighter. The request includes almost $2,6 billion for 28 of the Navy’s F/A-18E/F “Super Hornet,” $3.0 billion for procurement of 36 V-22 “Osprey” tilt-rotor aircraft, and $9.7 billion for 32 F-35 Joint Strike Fighters. It also includes $877 million for the Air Force’s KC-X new aerial re-fueling tanker program.
Letadla – Žádost neobsahuje žádné finanční prostředky na další letadla C-17, F-22 nebo program alternativního motoru pro F-35 Joint Strike Fighter. Žádost obsahuje téměř 2,6 miliardy dolarů na 28 námořních F/A-18E/F "Super Hornet", 3,0 miliardy dolarů na nákup 36 V-22 Osprey „letadlo s naklápěcími rotory“, a 9,7 miliardy dolarů na 32 F-35 Joint Strike Fighters. Žádost také zahrnuje 877 milionů dolarů na KC-X, nový program vzdušného tankeru pro Air Force
Dále je to zpřesněno na:
28 ks F/A-18 E/F za 2.662.000.000 USD to je jednotková cena
95,07 milionů USD za kus
32 ks F-35 (13 pro námořnictvo a 19 pro letectvo) za 9.733.000.000 USD což je jednotková cena
304,16 milionů USD za kus
Jistě, zvláště v případě F-35 platí, že s narůstajícím počtem objednaných kusů by měla jednotková cena klesat ... to však platí výhradně v případě, že ty objednávky skutečně přijdou
Na druhou stranu toto jsou čísla z dubna 2011 ... od té doby se vývoj F-35 poměrně dost prodražil = očekávaný pokles jednotkové ceny, při odběru většího množství F-35, nebude tak dramatický.
A ještě jedna zajímavá věc je tam uvedena:
Global Hawk UAV ... 1.635.000.000 USD za ... 3 kusy pro letectvo. Tedy
545 milionů USD za kus 
Opět platí totéž co v případě F-35, ale Bůh ví, zda ty objednávky přijdou resp. budou-li na ně money
upravil Skelet