Rakouská armádo kam kráčíš?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

pjaro77 píše: 7/9/2024, 13:25 Ale neodolný podvozok proti mínam. Tento stroj bude priamo v brigáde a chrániť iné bojové vozidlá .
Na tatrovkách - prosím môžu byť ale v zázemí .
Minimalne Tatrapany preukazali vysoku odolnost voci minam. Ako je na tom Patria 6x6 - najskor to bude velmi podobne. Ono tam je dost rozdiel v kabine oproti 8x8 - na prvy pohlad.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Kabina Tatry odolá ledasčemu. Záleží jak chceš šetřit při nákupu.
ObrázekObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od niko »

Minimalne Tatrapany preukazali vysoku odolnost voci minam.
Kedy ? Tatrapany sice boli u odminovacov ma misiach, no neviem ani o jednom pripade, ze by vysli na minu.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

niko píše: 7/9/2024, 15:18
Minimalne Tatrapany preukazali vysoku odolnost voci minam.
Kedy ? Tatrapany sice boli u odminovacov ma misiach, no neviem ani o jednom pripade, ze by vysli na minu.
Ak si dobre spominam tusim v Afrike pod OSN bol nejaky incident. Ale prave nosna rura svojim sposobom moze sluzit ako rozbijac tlakovej vlny, nieco na styl V shape bottom. A tiez nech vybuch odtrhne cele koleso s pol napravou, ta koncepcia moze mat svoje prirodzene vyhody.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od niko »

O tom incidente som nepocul. Dik za info.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Nenajel Tatrapan na minu v Bosně ?
ObrázekObrázekObrázek
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Povodně 2024 v Rakousku - letectvo

14.09.2024: Armádní vzdušné síly se připravují na asistenční misi
Prudké bouřky zuří ve velké části Rakouska už druhý den po sobě. Spolková armáda je připravena a několik vrtulníků v Horním Rakousku a Dolním Rakousku se připravuje na mise.

Dva AB-212 budou k dispozici pro operace v Linz Hörsching a dva Black Hawky v Langenlebarnu. Vrtulníky lze použít k rychlému přesunu vojáků tam, kde jsou potřeba.
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/09/ ... nsatz-vor/

15.09.2024: Posádka Black Hawku federální armády jako zachránce
Rakouskem už několik dní zuří silné bouřky a hasiči i civilní obrana mají napilno. Pomoc tam, kde je potřeba, poskytuje i federální armáda – posádka Black Hawku nyní zachránila život policistovi a hasičovi.

Protože po dopravní nehodě na B19 u Markersdorfu zůstal ve vodě uvězněn hasič a policista a byli v akutním ohrožení života, byl nasazen vrtulník Spolkové armády Black Hawk dislokovaný na letecké základně Langenlebarn u Tullnu. Posádce Black Hawku se i přes špatnou viditelnost, déšť a silné bouřky podařilo policistu a kolegu hasiče ze vzduchu zachránit, jak potvrdil armádní mluvčí plukovník Michael Bauer.
IMG_6666.jpeg
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/09/ ... ensretter/

16.09.2024: Více než tucet vrtulníků Bundesheeru v akci
Pátý den bouřkové katastrofy v Rakousku. Popadané stromy, odříznutá města, zatopené ulice a domy, nejméně jedna smrt. To je zatím bilance. Kromě hasičů, civilní obrany, Červeného kříže a pořádkových složek je nasazena i federální armáda. Na asistenčních misích jsou nyní již nejen čtyři, ale 13 vrtulníků federální armády.

"Operace v Hadersdorfu, Himbergu, Rustu/Tullnerfeldu a Korneuburgu pokračují. Kromě toho ženisté odklízejí blokádu ve Weinburgu a počet vrtulníků se zvýšil ze 4 na 13," vysvětlil mluvčí armády plukovník Michael Bauer. Celkem má federální armáda okamžitě k dispozici 2 400 vojáků, kteří poskytují podporu, pokračoval plukovník Bauer.
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/09/ ... m-einsatz/

Povodňová katastrofa: Federální armáda nyní také nasazuje C-130 Hercules
Pozemní jednotky a letectvo rakouských ozbrojených sil jsou na asistenčních misích již několik dní. V současnosti je ve vzduchu více než desítka vrtulníků různých typů. A nyní byl aktivován také dopravní systém C-130 Hercules.

Rakouské letectvo právě přepravilo náklad pomocných zásob z Linz Hörsching na leteckou základnu Langenlebarn. Na palubě Lockheed Martin C-130 Hercules byly hlavně pytle s pískem, jak oznámila federální armáda. Důvodem je, že pytle s pískem už na některých místech došly.
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/09/ ... in-marsch/

17.09.2024: Soukromé drony jako hrozba pro letovou bezpečnost
Pozemní a vzdušné síly federální armády jsou nasazeny do boje proti povodňové katastrofě již několik dní. Armáda apeluje na soukromé provozovatele dronů, aby svá letadla nechali na zemi.

“Drony ohrožují bezpečnost vrtulníků a letadel. Civilní drony mohou masivně narušovat záchranné a vyprošťovací operace ve všech fázích letu. Mohou odvádět pozornost pilotů od záchranné operace nebo v nejhorším případě způsobit kolize," uvedl mluvčí armády.
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/09/ ... icherheit/

18.09.2024: Povodňová katastrofa: Armádní letectvo pokračuje v provozu
Dokonce i druhý den po odeznění silných dešťů byly pozemní a vzdušné jednotky federální armády nasazeny do asistenčních operací pomoci při katastrofě.

V současné době jsou na asistenčních misích čtyři S-70 Black Hawky z federální armády. Jak vysvětlil mluvčí federální armády plukovník Michael Bauer, nadále přinášejí velké pytle k přehradě v Atzenbrugg-Rust, aby ji opevnily. Ve vzduchu je také Pilatus PC-6. Bauer: "Létá podél Dunaje, Pielachu a Traisenu, aby zdokumentoval škody."
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/09/ ... m-einsatz/
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Dva Herculesy Bundesheeru na zásobovacím letu v Libanonu
V Libanonu je v současné době umístěno 170 vojáků rakouské armády v rámci vysoce kontroverzní mise UNIFIL. Dnes (23.10.2024) dva Lockheedy C-130K Hercules odletěly do Libanonu v rámci zásobovací mise, jak "Austrian Wings" potvrdilo ministerstvo obrany.

Rakouské letectvo v současnosti disponuje čtyřmi transportními letouny Lockheed C-130K Hercules, z nichž tři jsou v aktivní službě, čtvrtý letoun slouží jako zdroj náhradních dílů. Dva z těchto tří letounů, 8T-CA a 8T-CC, dnes odletěly do Libanonu ze své domovské základny Vogler Fliegerhorst v Linci. Mluvčí federální armády plukovník Michael Bauer potvrdil dnešní misi do Libanonu transportními letouny federální armády pro “Austrian Wings": "Byla to přeprava personálu a materiálu pro naše vojáky v Libanonu."

Spolková armáda pro zásobování rakouských vojáků OSN v Libanonu pravidelně využívá systém Hercules, který bude v příštích letech nahrazen moderním systémem Embraer C-390 (4 kusy). Je však poněkud neobvyklé, aby na takovou zásobovací misi byly vyslány dva Herkuly v jeden den.
IMG_6740.jpeg
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/10/ ... m-libanon/

Expozice Eurofighter ve Vídni během rakouského státního svátku
IMG_6741.jpeg
Zdroj:
https://x.com/eurofighter/status/1850090576252645549
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Rakouské stíhací dilema

Georg Mader
Dne 29. září 2024 se v Rakousku konaly celostátní volby. Úkolem nové vlády bude zahájit (a vyčlenit miliardy dolarů na) náhradu směsi patnácti raných jednomístných letounů T1-B2R-B5 Eurofighter Typhoon, které létají u Luftstreitkräfte. Jejím hlavním cílem, který byl v posledním roce vnitřně zablokován, je pořídit 12 až 15 pokročilých proudových cvičných/lehkých bojových letounů Leonardo M346FA, které nahradí zastaralé letouny SAAB-105OE, jež byly po 50 letech vyřazeny v roce 2020.

Po kontraktu na 18 (později sníženém na 15) letounů Tranche-2 Typhoon, který byl podepsán s (tehdejší) společností EADS v roce 2003, má rakouská flotila 15 jednomístných letounů standardu SRP 4.3 a doposud plnila mírovou úlohu při ochraně vzdušného prostoru beze ztrát a vážných incidentů. Rakušané však zpočátku přijali obecné doklady o typovém osvědčení - platné 25 let - počítané od výroby v roce 2003, nikoli od uvedení do provozu v červenci 2007. Představitelé Eurofighteru autorovi přiznali, že to mělo být namísto toho projektováno na základě letových hodin, a nikoliv let, protože tohoto limitu by bylo dosaženo mnohem později, a nikoliv v roce 2028.

Nevyřešené problémy

Vzhledem k tomu, že německá Luftwaffe rovněž usiluje o prodloužení životnosti letounů Tranche-1, a protože modernizace letounů na T2 a T3 by u každého z nich trvala několik měsíců, rakouské ministerstvo obrany vede dlouhé rozhovory s Airbusem a Luftwaffe o prodloužení tohoto papírového limitu v souladu s původní smlouvou na 30 let. Zatímco Vídeň kvůli tomu očekává, že toho dosáhne, Airbus, výrobce, se snaží v této věci využít variantu government-to-government (G2G) prostřednictvím Luftwaffe a centra podpory systému Eurofighter v Manchingu. Zdá se, že se stále čeká na průlom. Vzhledem ke změněnému bezpečnostnímu klimatu chce nyní rakouské MO znovu nainstalovat to, co bylo kdysi z rakouské objednávky vyřazeno, jako jsou elektronická protiopatření (ECM) a schopnosti boje mimo vizuální dosah (BVR) s AMRAAM. Infračervené vyhledávání a sledování (IRST) bylo rovněž odstraněno, avšak za účelem zajištění určité schopnosti noční identifikace bylo od společnosti Rafael pořízeno několik modulů LITENING-V. Všechny tyto změny je třeba zvážit s ohledem na klesající zbývající životnost letounů - Rakousko se plánuje rozloučit s posledním Eurofighterem nejpozději v roce 2037.

To vše znamená, že nástupce Eurofighteru musí přistát na letecké základně Zeltweg kolem roku 2033 a poté poměrně rychle dosáhnout počáteční operační způsobilosti (IOC) a následně plné operační způsobilosti (FOC). Tento harmonogram vyžaduje, aby byla kupní smlouva podepsána do roku 2029 - což by bylo v příštím plánovaném volebním roce.

Noví vládnoucí koaliční partneři tak budou muset řešit otázku, co vlastně každý z nich v následujících desetiletích chce - zda minimalistické letectvo vhodné pouze pro střežení vzdušného prostoru, nebo robustnější síly, které mohou udržet vzdušnou převahu v potenciálně nepřátelském prostředí, sloužit jako datové centrum pro pozemní síly a dokonce zasahovat zásobovací linie postupujících nepřátelských sil za frontou. Výběr druhé možnosti by vedl i k dalším zásadním rozhodnutím: Rozhodne se pak Rakousko například také lépe chránit své budoucí stíhačky na zemi prostřednictvím zpevněných krytů na letišti Zeltweg AB nebo na jiných letištích? Uvažuje se o alternativních pomocných vzletových a přistávacích drahách nebo operačních místech na dálnicích, jak to po desetiletí praktikovalo Švédsko nebo Finsko dávno před svým vstupem do NATO? Neměli by rakouští (v současnosti pouze 16) stíhací piloti také častěji cvičit, a tedy nalétat více hodin než v současnosti?

F-35 proti Gripenu-E? Nebo nejnovější Eurofighter?

Zdá se, že rozhodnutí padne pro jeden z nich, i když řešení tohoto problému je ještě příliš vzdálené. V rámci amerického programu státního partnerství (SPP) si stát Vermont vybral Rakousko. Vermontské 158. stíhací křídlo (známé jako „Green Mountain Boys“) Národní letecké gardy (ANG), které sídlí v Burlingtonu od roku 2019, bylo první jednotkou ANG, která obdržela stíhačku 5. generace F-35A. Zeltweg již 158. stíhací křídlo dvakrát navštívilo a provedlo společné létání, přičemž poskytlo poznatky náčelníkovi letectva' brigádnímu generálovi Prombergerovi a pilotům a také vedení rakouské 'Überwachungsgeschwader'. Viceprezident společnosti Lockheed Martin pro strategické kampaně generál (ret.) Jeff 'Cobra' Harrigian řekl ESD, že v době, kdy budou Rakušané připraveni k výběru typu, bude v Evropě více než 500 letounů F-35, včetně České republiky, Německa, Itálie, Polska, Švýcarska a Rumunska. Kromě toho by tato komunita byla nepochybně schopna pomoci s jakýmikoliv problémy, které by v tomto novém „interoperabilním vesmíru“ vznikly. Zde Harrigian poukázal na sousední Švýcary po svém boku na letecké přehlídce AIRPOWER24, šéf švýcarského letectva AF Peter „Pablo“ Merz přikývl na otázku, zda by neutrální Rakousko potřebovalo „specializovaného útočníka, který by v první den války vyrazil dveře“. “Pablo“ dále vysvětlil, že Švýcaři by to také raději nedělali, ale vybrali si F-35A, aby využili vynikající senzorové technologie letounu k průzkumu jakéhokoli protivníka a k distribuci informací o situaci všem silám.

Po desetiletí byla švédská společnost Saab klíčovým dodavatelem rakouských vojenských letounů - Vídeň byla jejím největším exportním zákazníkem s letouny J-29 Tunnan, Saab 105OE a nakonec J-35 Draken. Odmítnutí letounu Gripen C/D v roce 2002 ve prospěch pozdější degradované konfigurace Eurofighter je odpuštěno, jak potvrdil generální ředitel Saab Aeronautics Austria Per Alriksson. Navrhovaný Gripen-E/F by byl samozřejmě mnohem levnější než F-35; je označován za „obří chytrý telefon“ se všemi novými schopnostmi, které lze snadno „nahrát“, podobně jako aplikace. Pro neutrální zemi, jako je Rakousko, je samozřejmě další výhodou to, že Gripen E/F je bez mezinárodních předpisů o obchodu se zbraněmi (ITAR) a nic není kontrolováno zpoza oceánu. Tento druhý argument by však mohl platit i pro Švýcarsko - to se však přesto rozhodlo vstoupit do globálního klubu uživatelů F-35. Dosud si Gripen E vybralo Švédsko, Brazílie a nejnověji Thajsko.

Eurofighter mezitím zůstává další možností. Letoun se nyní vyrábí v konfiguraci Tranche 4 (T4) s radarem CAPTOR-E AESA pro německou Lufwaffe (38 letounů v rámci kontraktu „Quadriga“) a španělské letectvo (20 letounů v rámci kontraktu „Halcon“). Zda se však uskuteční navrhovaná modernizace LTE (Long-Term Evolution) v polovině životnosti a případná Tranche 5 (T5), se teprve uvidí.

“Master” se nekonečně vleče

Po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 Rakousko zajistilo mezistranickou dohodu o dodatečném financování armády do roku 2032 ve výši 18 miliard eur. Díky tomu je dalším projektem rakouského letectva s pevnými křídly znovu zahájená obměna letounů Saab-105OE, které byly vyřazeny v roce 2020. Ačkoli původním cílem programu bylo získat zpět výcvik pilotů proudových letounů od Itálie, požadavky po ruské invazi v roce 2022 výrazně posílily a rakouské letectvo nyní v podstatě hledá víceúčelový lehký bojový letoun (LCA). Oddělení leteckého materiálu si vyhlédlo připravovaný Boeing-Saab T-7A „Red Hawk“, český AERO L-39NG a Leonardo M346FA.

V roce 2023 ministerstvo navrhlo upravený nákup jednoho typu 12 až 15 dvoumotorových letounů M346FA v rámci společného zadávacího řízení G2G s Itálií, stejně jako probíhající italsko-rakouský kontrakt na 36 vrtulníků AW169B/MA nebo smlouvu na čtyři dopravní letouny Embraer C-390M podepsanou společně s pěti pro nizozemské RNLAF na leteckém veletrhu ve Farnborough v červenci 2024. Ministerstvo dospělo k závěru, že letoun L-39NG by nebyl schopen splnit některé z jeho náročnějších požadavků (mimo jiné stoupavost, zbraňové stanice, doplňování paliva za letu), zatímco případná vyzbrojená verze T-7A se zřejmě opozdí o dva roky a jevila se jako příliš vzdálená perspektiva.

Přesto bylo konečné potvrzení akvizice M346 opakovaně odloženo kvůli různým obavám a dotazům, včetně toho, proč nebyl v rámci RFI zkoumán turecký TAI „Hürjet“ nebo korejský KAI T-50. Když však vybraný letoun splňuje požadavky, jsou úředníci zadavatele požádáni o nákup evropského. Model G2G je opět zpochybňován. Proč? Podle nejmenovaného akvizičního úředníka, který se snaží nerozhodnost vysvětlit, se zdá, že „obstrukce na vysoké úrovni“ by chtěly akviziční projekt prozatím zcela sabotovat a spolupracují s „jinými zájmy“, které by mohly považovat silný LCA za rozvrat nebo narušení rozhodnutí o pozdějším nahrazení Eurofighteru.

Zda bude na vídeňském ministerstvu obrany kontinuita, zůstává nejasné, zatímco Rakousko čeká na sestavení nové administrativy. Současná ministryně obrany Klaudia Tannerová odpověděla na dotaz autora, zda bude pokračovat: „No, takový je plán.“
Anglický originál:
https://euro-sd.com/2024/10/articles/41 ... r-dilemma/
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Steyer arms po prevzati cechmi musi prepustat:
https://militaeraktuell.at/waffenherste ... rsonal-ab/
bheid
poručík
poručík
Příspěvky: 708
Registrován: 7/12/2008, 19:26

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od bheid »

Ale no tak, je tam údajně, navíc jen kdyby náhodou bylo propouštění, plus je tam, že budou i nabírat na jiné pozice.
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Celý rakouský vzdušný prostor nechráněný několik dní

Paul Tikal
Prolomení tabu v rakouských ozbrojených silách: od pátečního odpoledne si může na nebi nad Rakouskem každý teoreticky dělat, co chce. Flotila Eurofighterů již několik dní nefunguje. I když letadla jsou nepoškozená.

V pátek narazily noviny „Krone“ na pět krátkých, zkomolených řádků, které odhalují hluboké problémy v rakouské vojenské obraně: V NOTAMech, denně aktualizovaných veřejných letových informacích pro všechny piloty na celém světě, se v současné době uvádí, že od pátečního poledne neprobíhaly v Zeltwegu žádné vojenské letové operace.

To znamená, že na jediné stíhací základně v zemi nejsou možné žádné poplachové vzlety Eurofighterů. Ty by měly být skutečně v pohotovosti každý den v roce, aby mohly v případě neznámého letadla ve vzdušném prostoru nebo ztráty spojení během několika minut vzlétnout. Mise tohoto druhu se konají přibližně 50krát ročně.

Tento víkend, poprvé za více než 50 let, nebyl po několik dní v pohotovosti ani jeden Eurofighter. Běžný provoz by měl být obnoven v pondělí. Pokud do našeho vzdušného prostoru do té doby vstoupí neznámé letadlo, může nerušeně kroužit nad Rakouskem. Ostatně víkendové období bez letů bylo až do sobotního poledne využito k údržbě lanového záchytného systému dráhy.

Pravděpodobně však přijdou další víkendy, kdy bude dozor nad vzdušným prostorem pozastaven: Neoficiální dotaz odpovědným úřadům ukázal, že kolem Vánoc bude situace pravděpodobně opět napjatá. V Zeltwegu by bylo k dispozici dostatek letadel a pilotů. V letových provozních službách už ale není dostatek zaměstnanců – zejména letových dispečerů a hasičů – na to, aby vojenské letiště bylo denně v provozu. Říká se, že odchody do důchodu a další odchody přispěly ke stále většímu množství přesčasů. O problému se vědělo, ale roky se neřešil.

Obzvláště výbušné: podle informací "Krone" byly Eurofightery určené pro hotovostní vzlety již v minulosti denně odstavovány, aby se ušetřily přesčasy na velké akce jako "Airpower". V případě nouze by žádný stíhač nevzlétl.

To se značně liší od současných plánů výstavby ministerstva obrany. S 17 miliardami eur navíc v rozpočtu měly být zakoupeny nové proudové cvičně-bojové letouny pro základnu Linz-Hörsching, aby se odlehčilo Eurofighterům. A zvýšit aktivní dohled nad vzdušným prostorem na 24hodinový provoz, sedm dní v týdnu. Zatím se nic z toho nestalo. Nákup nových tryskáčů se už téměř rok nedaří kvůli interním revizním procesům na ministerstvu a z „nepřetržitého“ sledování se stala letecká policie na částečný úvazek.

Odborníci se shodují, že původním spouštěčem přetížení základny Zeltweg bylo rozhodnutí zrušit Linz-Hörsching jako druhou proudovou základnu. Když byla flotila Saab 105 před téměř pěti lety vyřazena z provozu, veškeré břemeno aktivního sledování vzdušného prostoru bylo přeneseno na Zeltweg. S klesajícím počtem zaměstnanců.

Do očí bijící nedostatek personálu se odráží také v dobře skryté chybě, se kterou se letectvo potýká: prominentní pilot Eurofighteru a hvězda sociálních sítí Patrick „Beauty“ Wöss, který před třemi týdny poskytl rozhovory na ORF jako propagaci flotily stíhaček, již není pilotem Eurofighter. Od léta létá s nákladem pro německou leteckou společnost.
Zdroj:
https://www.krone.at/3594155
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od seabee »

Britská firma Marshall of Cambridge v srpnu dokončila modernizaci avioniky a navigačních systémů letounů C-130K Hercules rakouského letectva. Strojům tak byla prodloužená životnost až do roku 2027, kdy budou nahražené letouny C-390.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Mno,Rakusani,nikde je videt nejde. To mohli vydrzet i bez modernizace.
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Ostrý politický spor o odpovědnost
Protože dispečeři letového provozu musí aktuálně omezit přesčasy, rakouské Eurofightery zatím zůstanou na zemi, vzdušný prostor je bez ochrany. Vinu za to armáda spatřuje na ministerstvu státní správy, které v současnosti stále řídí Strana zelených, která naopak jakoukoli odpovědnost za krizi odmítá.

Jak potvrdil mluvčí federální armády agentuře APA v neděli poté, co o tom informoval deník Kronen Zeitung, dlouhodobě je vážný nedostatek letových dispečerů. Těch pár zbývajících zaměstnanců snižuje přesčasy. Od pátečního odpoledne neprobíhají v Zeltwegu žádné vojenské lety a poplachové vzlety Eurofighteru proto nejsou možné.

Tento víkend tedy pravděpodobně nebude poslední bez ochrany vzdušného prostoru a kolem Vánoc by mohl znovu nastat.

V samotné armádě bylo za krizi obviňováno ministerstvo státní správy (BMKÖS), které je zodpovědné za platy. Mnoho řídících letového provozu přešlo do Austro Control, protože lépe platili.

„Ministerstvo obrany už léta pracuje na řešení problému příliš malého počtu letových dispečerů. Proběhl bezpočet diskusí s BMKÖS, které však rozsah problému neuznalo nebo ho uznat nechtělo,“ kritizoval náčelník generálního štábu Rudolf Striedinger.

Ministerstvo státní správy v čele s lídrem Strany zelených Wernerem Koglerem reagovalo překvapeně. „Federální ministerstvo veřejné služby odmítá jakoukoli odpovědnost v této záležitosti,“ uvedlo prohlášení zaslané agentuře APA: „V posledních letech nebyla drastická povaha této situace v žádném rozhovoru ze strany BMLV zmiňována. BMKÖS je připraven k diskusím o vyřešení problému.”

Podle mluvčího obrany FPÖ Volkera Reifenbergera je odpovědností ÖVP a Zelených, že rakouský vzdušný prostor je nyní zcela bezbranný a že všechny ozbrojené síly na světě, ale i teroristé, mohou nesledovaně a bez překážek používat domácí vzdušný prostor, jak vysvětlil v dokumentu. Jde o další důvod k vyslovení nedůvěry vládě.

Mluvčí obrany SPÖ Robert Laimer upozornil, že personální nedostatek byl znám už léta. "Poté, co byla tato varování příliš dlouho ignorována, nastal stav nouze." Je nejvyšší čas najít řešení.“ SPÖ předloží parlamentní otázku, aby prozkoumala odpovědnost, pozadí a konkrétní opatření.
Zdroj:
https://www.flieger.news/scharfer-polit ... ntwortung/

Problém Eurofighter je jen špičkou ledovce

Rakouská důstojnická společnost kritizuje situaci v armádě
Nedostatek letových dispečerů vede k selhání v řízení letového provozu - protivzdušná obrana stejně není možná s 15 stíhačkami. Koalice, která je stále ve vládě, je překvapená a přehazuje si to mezi sebou.

Je překvapení oprávněné?

Na prekérní personální situaci upozorňují vojenští velitelé a všichni známí odborníci už léta. Odchody do důchodu na jedné straně a migrace do lépe placených civilních zaměstnání nebo na jiná ministerstva (zejména policie) na straně druhé drasticky snižují počty vojáků z povolání. Účetní dvůr již informoval o obrovském nedostatku v oblasti poddůstojníků a důstojníků. A zpráva o národní obraně BMLV nenechává žádné přání, pokud jde o jasnost.

U milice je situace ještě dramatičtější. Od doby, kdy byla zhruba před dvaceti lety zrušena povinná vojenská cvičení, se počet vojáků, kteří se cvičení dobrovolně účastní, neustále snižuje. Ty nahrazují vojáci, kteří absolvovali základní vojenskou službu a jsou povoláváni pouze v případě mobilizace.

„Tito vojáci jsou součástí stále rostoucí armády, která existuje pouze na papíře. Je nepřipravená, nevycvičená a má nízkou bojovou hodnotu. Bohužel i v tomto případě se politika opírá o ‚Potěmkinovu vesnici‘, která by však byla v nouzi zodpovědná za obranu Rakouska,“ kritizuje brigádní generál Erich Cibulka, předseda Rakouské důstojnické společnosti.
Zdroj:
https://oeog.at/blog/2024/11/22/eurofig ... -eisbergs/
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Nechráněný vzdušný prostor: Otřepaná hra nezodpovědných politiků

Patrick Huber
Po tři dny - v pátek, sobotu a neděli - byl rakouský vzdušný prostor zcela nechráněný. Mohou za to politici, kteří po desetiletí řezali armádu do mrtě a nyní mají tu drzost obviňovat současnou vládu. Komentář k současnému dění.

Rakouský novinář Paul Tikal, který je považován za mimořádně kompetentního v otázkách vojenského letectví, s využitím NOTAMu odhalil, že v Rakousku po tři dny neprobíhala aktivní ochrana vzdušného prostoru. Jinými slovy, stíhačky Eurofighter nemohly vzlétnout a vzdušný prostor Rakouska byl zcela nechráněný. Důvodem však nebyly naše stíhačky, které mimochodem technicky vykastroval tehdejší ministr obrany za SPÖ Norbert Darabos (2007-2013), jehož soudruzi doma v Burgenlandu jmenovali na dobře placený zaopatřovací post v Mírovém centru na zámku Schlaining, ale nedostatek řídících letového provozu a personálu letištních hasičů. Jen v Zeltwegu je prý 50 procent míst vojenských řídících letového provozu neobsazeno, a proto musí stávající zaměstnanci pracovat hodně přesčasů, které nyní museli zkrátit formou kompenzačních dob.

Zatímco od roku 2022, tedy od brutální invaze Ruska na Ukrajinu, rakouští politici uznávají, že je zapotřebí silná armáda, která musí být schopna kdykoli bránit suverenitu Rakouské republiky, v předchozích desetiletích tomu tak nebylo. Ozbrojené síly nesměly nic stát a jejich skutečný účel, vojenská obrana státu, byl bagatelizován. Vojáci byli často prezentováni pouze jako pomocníci při katastrofách. Zbraně? Uf, ty se někdy nesměly, dle ministerských příkazů, zobrazovat ani na reklamních plakátech! Stíhačky? Zbytečné válečné hračky, podle stanovisek zejména od zelených a sociálních demokratů. Kdo by si nepamatoval na zcela nezodpovědnou kampaň proti Eurofighterům soudruha Gusenbauera, který hesly jako „Social Fighter místo Eurofighter” burcoval veřejné mínění proti armádě a letectvu, aby z toho vytřískal laciný politický kapitál? Gusenbauer, přítel Moskvy, chtěl dokonce od Vladimira Putina místo Eurofighterů koupit staré stíhačky MiG 29, které byly pro naše účely zcela nepoužitelné ...

Mimochodem, za neuvěřitelně nezodpovědnou kampaň Gusenbauera byl zodpovědný soudruh Darabos - ano, ten, který nyní sedí na dobře placeném důchodcovském místě v Burgenlandu. SPÖ označila Eurofighter za „zbytečný“. Jen několik příkladů toho, KDO nese nemalý díl odpovědnosti za současný stav armády. Nezapomeňte, milí soudruzi. Právě proto je SPÖ již desítky let mnoha vojáky označována za „hrobaře“ armády. Mimochodem, jistý Rudolf Fussi byl také v čele, když šlo o kampaň proti novodobému nástupci Drakenu ...

Skutečnost, že je NYNÍ nedostatek personálu pro řídící letového provozu a letištní hasiče, a to nejen v Zeltwegu, není překvapivá, ale je důsledkem desetiletí trvajícího politického selhání. Když tedy sociální demokraté, jejichž zastánci opakovaně agitovali PROTI armádě, NYNÍ v tiskové zprávě obviňují současnou vládu ze „selhání“, je to nejen věcně nesprávné, ale jednoduše nechutné a je to obžaloba rakouských sociálních demokratů a jejich takzvaného „mluvčího pro obranu“ Roberta Laimera, který je v tiskové zprávě uveden jako kontaktní osoba. Naopak FPÖ, strana korunních spiklenců a přátel válečného zločince Putina pod vedením Herberta „Herpferda“ Kickla, která se drží stejné linie, je podle mého názoru tak jako tak stranou populistických přeběhlíků, a její prohlášení v tomto ohledu proto nestojí ani za zmínku.

Skutečnost je taková, že v důsledku desetiletí trvající nezodpovědné obranné politiky, kdy zejména ministři obrany za SPÖ „zazářili“ svou nečinností či nekompetentností v nejhorším slova smyslu, chybí personál nejen leteckým dispečerům a letištním hasičům. Naléhavá je také potřeba personálu ve střediscích údržby letadel a nedostatek pilotů, zejména ve vrtulníkové flotile, který se v příštích letech pravděpodobně ještě prohloubí. Důvodem je dodávka desítek nových vrtulníků, pro které je třeba piloty nejprve vybrat a poté vyškolit.

A na co nesmíme zapomenout: řídící letového provozu, dispečeři a piloti nejsou vyškoleni za několik týdnů. Nejprve musíte najít vhodné kandidáty (vysoká míra odpadnutí v přijímacím řízení) a pak je několik let školit, než jsou připraveni k nasazení. Současný nedostatek ve všech těchto oblastech tedy NENÍ vinou této vlády ani současné ministryně obrany Klaudie Tannerové, jakkoli je současná stále ještě úřadující vláda nepochybně v mnoha ohledech hodna kritiky, ale spíše vinou mnoha předchozích vlád, které v důležitých otázkách prostě nekonaly, protože nechtěly ze strachu před voliči přijímat potřebná, ale nepopulární rozhodnutí.

To, co je nyní potřeba, milý soudruhu Laimere, není laciné a otřepané ukazování prstem, ale jednotná fronta rakouských politiků se společným cílem modernizovat naši armádu jak po stránce finanční, tak personální. Pro letecký provoz to konkrétně znamená: více řídících letového provozu, více pilotů, více zázemí, více personálu pro letištní hasiče. Potřebujeme pracovní ofenzívu s atraktivními a především dobře placenými pracovními místy, protože armáda přímo konkuruje soukromému sektoru.

Minulý víkend ukázal, že už není čas ztrácet čas, ale že klobouk hoří. Když válečný zločinec Vladimir Putin zaútočil na Ukrajinu nejhorším náletem za poslední roky a rakety někdy dopadaly i méně než 500 kilometrů od rakouských hranic, byl náš vzdušný prostor nechráněný - takže politici, kteří jsou za tuto situaci zodpovědní, by měli držet hubu a podívat se na vlastní nos, místo aby tiskovými zprávami ukazovali na jiné, milá SPÖ a milá FPÖ ...
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/11/ ... politiker/
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Úplatky při nákupu Eurofighterů: Byli obviněni tři manažeři
Jak exkluzivně uvedl „Die Presse“, dva bývalí lobbisté a bývalý vedoucí oddělení společnosti EADS Deutschland GmbH se musí zodpovídat za porušení důvěry v souvislosti s nákupem stíhaček Eurofighter.

V polovině roku 2002, za černo-modré vlády Schüssel I, bylo rozhodnuto, že Rakousko zakoupí nový stíhací letoun Eurofighter Typhoon. Dne 1. července 2003 byla podepsána kupní smlouva s mezinárodním konsorciem, a to Eurofighter Jagd Flugzeug GmbH. Jak ukazuje výzkum „Presse“, nyní, o 21 let později, bylo dokončeno obvinění z porušení důvěry v souvislosti s protiobchody Eurofighter.

Na nejméně 439 stranách korupční prokuratura WKStA vysvětluje, jak se tři bývalí manažeři nebo lobbisté údajně podíleli na jednáních při porušení důvěry ze strany bývalého manažera německé divize „Military Aircraft“ bývalé společnosti Eurofighter EADS Germany.
Zdroj:
https://www.diepresse.com/19140872/schm ... -liegt-vor

Úplatek? Nové obvinění v kauze Eurofighter
Škoda je prý 65 milionů eur.

Trojice je obviněna z toho, že pomáhala s úplatky bývalému německému manažerovi letecké společnosti EADS, který byl pravomocně odsouzen v únoru 2019.

V Mnichově už verdikt o vině

Vrcholový manažer EADS prý způsobil odliv financí bez náhrady v neprospěch EADS uzavřením fiktivních smluv s fiktivní společností VECTOR Aerospace LLP, oznámila ve středu ve vysílání WKStA. Za to byl v únoru 2019 mnichovským okresním soudem v Německu pravomocně odsouzen k podmíněnému trestu odnětí svobody.

Falešná společnost a fiktivní smlouvy

Trojice se údajně podílela na založení fiktivní společnosti VECTOR Aerospace i na uzavírání fiktivních smluv a vytváření fiktivních faktur. Trojici manažerů a lobbistů hrozí až deset let vězení.

Obtížný právní proces

Černomodrá spolková vláda kancléře Wolfganga Schüssela (ÖVP) rozhodla v roce 2000 o nákupu nových stíhaček. V roce 2002 překvapivě padlo rozhodnutí pro typ Eurofighter jako nástupce Drakenu. O rok později byla podepsána smlouva.

První vyšetřovací komise byla vytvořena v roce 2006, následovaly další dvě. V roce 2019 WKStA převzala vyšetřování kauzy Eurofighter od vídeňského státního zastupitelství, které bylo dříve odpovědné. Právní proces trvá dodnes.
Zdroj:
https://www.krone.at/3622636
Uživatelský avatar
Pressburger
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1402
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Pressburger »

Rakúsko plánuje od Talianska kúpiť 12 kusov ľahkých bojových lietadiel M-346 FA
zdroj: https://www.pravda.com.ua/news/2024/12/28/7491122/
Arthur Pressburger
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Juraj Tichý »

Rakúsko plánuje nakúpiť 12 cvičných prúdových vojenských lietadiel M-346 talianskej výroby. Nové stíhačky by tak nahradili cvičné multifunkčné lietadlá typu Saab 105, ktoré sa vyradili z prevádzky už v roku 2020, uviedla v sobotu vláda krajiny.

Rakúsky denník Krone Zeitung s odvolaním sa na vojenské zdroje oznámil, že v sobotu podľa všetkého dôjde k podpisu predbežnej dohody o kúpe, tzv. list o zámere, s talianskym ministerstvom obrany. Rakúske ministerstvo plánovaný nákup lietadiel potvrdilo, no podľa Reuters upresnilo, že o zmluve sa aktuálne ešte rokuje.

Rakúsky kancelár Karl Nehammer zdôraznil, že táto dohoda bude dôkazom silnej spolupráce medzi Talianskom a Rakúskom. „Moje osobitné poďakovanie patrí (talianskej) premiérke Giorgii Meloniovej, ktorá významne prispieva k uzavretiu tejto dohody,“ uviedol Nehammer vo vyhlásení.

Celkové náklady na nákup doposiaľ nie sú známe, no v rozpočte sa naň vyčlenila čiastka vo výške približne jednej miliardy eur, tvrdí denník. Stíhačky sa budú využívať na výcvik pilotov, podporu pozemných síl a obranu vzdušného priestoru, dodala vláda. (reuters, tasr)
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Rakouská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wolfhound »

Zajištěn nástupce Saabu 105: Rakousko kupuje 12 Leonardo M-346FA
Asi před čtyřmi lety Rakousko vyřadilo svou stárnoucí flotilu Saabů 105. Nyní se pořizuje náhrada, i když v příliš malém rozsahu. Rozhodnutí o nástupci Eurofighteru je však stále otevřené a musí být učiněno co nejdříve.

V prosinci 2020 Rakousko vyřadilo z provozu poslední Saab 105 - Austrian Wings podrobně informovalo. Od 1. ledna 2021 je ochrana vzdušného prostoru výhradně v rukou 15 stíhaček Eurofighter, které jsou „technicky vykastrovány“ kvůli pochybnému „obchodu“ bývalého ministra obrany SPÖ Norberta Darabose. Nástupce Saabu 105 nebyl plánován.

V dubnu 2023 se na pozadí ruské útočné války proti Ukrajině rakouští politici rozhodli obstarat nástupce Saabu 105. V zásadě se uvažovalo o L-39NG od českého výrobce Aero Vodochody a M-346 od italské firmy Leonardo. Pro posledně jmenovaný typ mluvily od začátku nejen lepší výkonové parametry, ale také fakt, že Rakousko již modernizuje svůj vrtulníkový park s AW169 od Leonarda.

Nyní je to oficiální: Rakousko kupuje 12 letounů Leonardo M-346FA v rámci dohody „vláda-vláda“ s Itálií, jak potvrdil mluvčí armády plukovník Michael Bauer. Flotila M-346FA má být umístěna na letecké základně Linz Hörsching. Odtud bude M-346FA podporovat Eurofightery při sledování vzdušného prostoru.

FA varianta M-346 je bojová varianta určená pro blízkou leteckou podporu. Může být použita nejen jako proudový cvičný letoun, ale také jako lehký bojový letoun. M-346 se již mimo jiné používá v Itálii, Řecku, Polsku a Izraeli.
Zdroj:
https://www.austrianwings.info/2024/12/ ... rdo-m-346/
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“