Re: Bulharská armádo kam kráčíš?
Napsal: 13/9/2024, 21:52
Atanas Zapryanov: Pri havárii lietadla L-39 ZA zahynuli dvaja dôstojníci
Zdroj:Date: Friday 13 September 2024
Time: c. 12:30 LT
Type: Aero Vodochody L-39ZA Albatros
Owner/operator: Bulgarian Air Force
Registration: 207
MSN: 035207
Fatalities: Fatalities: 2 / Occupants: 2
Other fatalities: 0
Aircraft damage: Destroyed
Location: Graf Ignatievo Air Base (LBPG)
Zdroj:Od MiGu-29 po F-16 - bulharské letectvo modernizuje svůj letecký park, aby vyhovoval měnícím se požadavkům moderní války. Dodávka prvních letounů F-16 je naplánována na začátek roku 2025 a s ohledem na tuto skutečnost došlo během integrační akce na 3. letecké základně v Bulharsku 13. září 2024 k jedinečnému způsobu předvedení schopností tohoto letounu.
Brigádní generál amerického letectva Tad Clark, velitel 31. stíhacího křídla, vzlétl s prezidentem Bulharské republiky Rumenem Radevem v letounu F-16 Fighting Falcon, který byl přidělen 510. stíhací peruti, což se stalo poprvé pro jakéhokoli prezidenta Bulharské republiky.
Akce ukázala partnerství mezi oběma zeměmi NATO a zdůraznila společnou připravenost a schopnost bezproblémové integrace. Po letu předal prezident Radev Clarkovi prestižní prezidentský čestný odznak, který je symbolem rostoucího vztahu mezi oběma národy.
„Bylo mi velkou ctí, že prezident Radev mohl letět v jednom z našich letounů F-16 a ukázat mu neuvěřitelnou všestrannost, kterou tento letoun přináší do arzenálu vzdušných sil. Náš hluboký a trvalý vztah s bulharskými partnery je to, co nám umožňuje uspět a odlišuje nás od našich konkurentů,“ řekl Clark.
Vzhledem k tomu, že se bulharské letectvo připravuje na začlenění letounů F-16 do své flotily v příštím roce, události, jako je tato, zdůrazňují budoucnost bulharské protivzdušné obrany. 31st FW bude i nadále pomáhat Bulharsku při přechodu od letounů sovětské éry k moderním stíhačkám NATO.
K historickému významu prezidentského letu přispělo i to, že Clark vzlétl do vzduchu ve stíhačce MiG-29, kterou pilotoval velitel 3. letecké základny bulharského letectva brigádní generál Nikolaj Rusev. Tento let poskytl Clarkovi cenné informace o operačních schopnostech současného bulharského letectva.
„MiG-29 má skvělé manévrovací schopnosti při vysokých úhlech náběhu. Udělal na mě velký dojem. Ale jak často říkám, nezáleží jen na stroji, ale i na pilotovi ve stroji. Brigádní generál Rusev je mimořádně talentovaný pilot a já si ho velmi vážím,“ řekl Clark.
Zatímco návštěva byla úspěšnou integrací sil NATO, během událostí předcházejících letecké přehlídce došlo k tragédii. 31st FW vyjadřuje upřímnou soustrast a truchlí nad ztrátou dvou bulharských pilotů, majora Petka Dimitrova a nadporučíka Ventsislava Dunkina, kteří tragicky zahynuli při havárii letounu L-39.
Zdroj:Dne 22. října 2024 uskutečnil první letoun F-16C se sériovým číslem 311 (c/n MW-01), určený pro bulharské letectvo, svůj inaugurační let z letiště Donaldson Field v Greenville (SC).
Během letu bylo úspěšně provedeno několik systémových testů, které ověřily provozní a nadzvukové schopnosti letounu.
Bulharské letectvo podepsalo první objednávku na osm stíhacích letounů Lockheed Martin F-16 Block 70 v červenci 2019. Následovala druhá objednávka na osm letounů v dubnu 2022. Smlouvy v hodnotě 2,2 miliardy USD zahrnují související vybavení, jako jsou náhradní motory, rakety, bomby a radary AESA (Active Electronically Scanned Array). Šestnáct letounů F-16 je rozděleno na deset letounů F-16C Block 70 a šest letounů F-16D Block 70 Fighting Falcon.
Zdroj:Podle dohody první dva vyrobené bulharské F-16 zůstanou na základně amerického letectva a budou sloužit jako výcvikové platformy, což umožní bulharským pilotům cvičit se a adaptovat se na tento vyspělý letoun.
Výcvikový program pro bulharské piloty, kteří přecházejí z MiGů-29 ze sovětské éry na F-16, je intenzivní a vyžaduje značný čas a zdroje, aby byla zajištěna jejich úplná připravenost na službu. Přechod zahrnuje mnohem více než jen přizpůsobení známých letových dovedností, protože tito piloti musí ovládat nové avionické systémy, technologie a složité bojové taktiky.
…
Výcvik začíná teoretickými kurzy a lekcemi na špičkových simulátorech, které pilotům dávají důkladný úvod do sofistikovaných elektronických systémů a řízení letu F-16. Tato fáze obvykle trvá dva až tři měsíce a zahrnuje hloubkové studium pokročilé navigace, bojových systémů a ovládacích prvků, které se všechny výrazně liší od těch na MiGu-29. Simulátory umožňují pilotům vybudovat si základní dovednosti a seznámit se s reakcemi letadla v různých scénářích – to vše při minimalizaci potenciálních rizik, která by se objevila při skutečných letech.
Jakmile piloti dokončí výcvik v učebně a na simulátoru, přejdou do fáze praktického výcviku pod dohledem zkušených instruktorů. Tato fáze zahrnuje zvládnutí základních ovládacích prvků a charakteristik F-16 ve skutečných letových podmínkách. Během čtyř až šesti měsíců piloti nashromáždí letové hodiny a získají důvěru v jedinečné ovládání F-16, které se postupně přizpůsobí jeho výkonu a manévrovacím schopnostem.
Závěrečná fáze výcviku se zaměřuje na taktické manévry a bojovou zdatnost. Během tohoto období se piloti zapojují do simulovaných bojových misí, procvičují pokročilý vzdušný boj a obranné taktiky v souladu se standardy NATO. Tato fáze, která trvá další dva až tři měsíce, je navržena tak, aby připravila piloty na složitost skutečných bojových scénářů a misí NATO.
Piloti s předchozími zkušenostmi s MiGem-29 mají náskok, protože již mají základní letecké dovednosti a základní znalosti letecké taktiky. Technologické a provozní rozdíly mezi MiGy-29 a F-16 však stále vyžadují intenzivní výcvik a adaptaci. Pokud bude každá fáze výcviku probíhat podle plánu, bez zpoždění, očekává se, že bulharští piloti dosáhnou plné operační připravenosti na F-16 během devíti až dvanácti měsíců.
…
Dodávky F-16 budou probíhat ve dvou fázích. První várka osmi letounů měla být původně dodána v roce 2023, ale výrobní a logistická zpoždění znamenají, že první stroje se nyní očekávají v roce 2025. Očekává se, že druhá várka, schválená v roce 2022, dorazí do roku 2027, v závislosti na výrobní kapacitě Lockheed Martin. a dodržování harmonogramu dodávek.
Zdroje:Dne 22. října v 9:30 hodin se ve výrobním závodě společnosti Lockheed Martin v Greenville v Jižní Karolíně vznesl k obloze k úspěšnému zkušebnímu letu první bulharský letoun F-16 Block 70.
Zkušební pilot Charles „Seeker“ Hoag provedl různé systémové testy, aby ověřil pokročilé schopnosti letounu, včetně posouzení výkonnosti a nadzvukových funkcí.
…
V současné době provozuje 27 zemí letouny F-16, přičemž šest států, včetně Bulharska, si pro modernizaci svých flotil zvolilo konfiguraci Block 70/72.
Zdroj:V roce 2019 si Bulharsko objednalo ze Spojených států prvních osm nových letounů F-16 Block 70, které stály 1,2 miliardy dolarů včetně výzbroje. Všechny mají být dodány v roce 2025, první dva v březnu až dubnu 2025. Ale i přes uplynulých pět let stále nejsou pozemní infrastruktura, piloti ani technici připraveni na přijetí nového letadla. Bulharský prozatímní ministr obrany Atanas Zapryanov to přiznal v rozhovoru pro Euractiv.
Bulharský představitel samozřejmě tuto informaci prezentoval v pozitivnějším světle s tím, že se dělá vše pro to, aby byla letecká základna Graf Ignatievo připravena včas, ale úkol označil za „významnou výzvu“. Atanas Zapryanov také zmínil, že výcvik pilotů probíhá a že instruktor a pilot již byli vyškoleni.
Nutno dodat, že v roce 2022 si Bulharsko objednalo dalších osm podobných F-16 za 1,3 miliardy dolarů s tím, že dodávka začne v roce 2027. Sofie má proto podle deníku smlouvu na výcvik celkem 32 pilotů, ale zatím jich má odesláno k výcviku jen 10.
10 pilotů je každopádně málo k dosažení kýženého cíle dvou vycvičených posádek na každé letadlo do roku 2025.
V této souvislosti je vhodné připomenout, že v současnosti jedinými bojovými letouny oficiálně ve výzbroji bulharského letectva je 14 bojových letounů MiG-29. Nejsou ale řádně udržovány.
Protože ruská společnost MiG nedokázala splnit kontrakt z roku 2018 na opravu letounů MiG-29 a v roce 2021 již zaplatila penále. Proto je velmi diskutabilní otázka, kolik z nich je v současné době v provozuschopném létajícím stavu, natož bojeschopných.
Zdroj:Na konci dubna obdrží Bulharsko první dvě stíhačky F-16 Block 70 a třetí zůstane pro výcvik ve Spojených státech. Tyto letouny jsou součástí dohody o 16 stíhačkách, které budou dodávány postupně v následujících letech. Bulharský ministr obrany Atanas Zapryanov oznámil, že první letoun bude oficiálně převzat 31. ledna v Greenville na Floridě (pozn. Wolfhound - spíše v Greenville ve státě South Carolina, kde se F-16 Block 70 vyrábějí).