Tankery maju aj male krajiny, nemusia to byt hned mocnosti. Okrem toho sme sa cely cas bavili o multifunkcnosti, cize ziadny plnohodnotny tanker by sa nekupoval. Nema zmysel investovat do nejakeho dopravaku s obmedzenymi schopnostami, ale napriek tomu dokupovat sposobilosti vonku. Prave naopak, sposobilostoi treba predavat.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 22/11/2020, 22:31
od skelet
Takže chceš koupit KC-767, respektive KC-46 nebo A330MRTT? Protože nic levnějšího s tankovacím ráhnem na trhu není. Na rozdíl od "košů", tam je na výběr i KC-767, KC390, A400m, ale i C295 (ale ten spíš jen pro výcvik)
Re: C-27J Spartan
Napsal: 22/11/2020, 22:51
od niko
Dobra otazka. Uprimne povedane ani neviem, aky typ tankovania by bol ponukany v tej militarizovanej variante A-320. Bavil som sa o tom s ludmi od Airbusu na jednom veletrhu, ale toto ma nenapadlo sa vtedy sa opytat. V kazdom pripade AC-319 s rozsirenymi nadrzami oproti standardu sa na tento ucel hodi. V zasade vie Airbus ponuknut take to mini MRTT vo verzii triedy A-320. Presne o tomto pisem. Prerobit nase AC-319 na multilift: Pax, Cargo, aerial refueling.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 22/11/2020, 23:43
od Skeptik
niko píše:Skeptik, ale ved ACR zaujem o väcsie lietadla predsa ma. Ved sa obzerate po KC-390, rovnako ako Madarsko, ktore ich uz objednalo.
AČR již letadla velikosti KC-390 provozuje ... A319
Tankery pro AČR či OSSR je hovadina. Od toho jsou ty společné. Ty na výcvik bohatě stačí.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 06:33
od Juraj Tichý
Mne toto napadlo, ked u nas bola Angela na A310MRTT.
Lenže myslím, ze ta loď uz odplavala, lebo keby keby, boli by sme...
1. Kebyže je vládna letka pod OSSR dlhodobo
2. Miesto A319 kúpiť A310
3. Tie prerobiť na verziu MRTT a využívať ich aj pre účely vládnej letky.
4. Kapacity ponúkať primárne na výcvik Polsku, ČR, Maďarsku a Rakúsku formou predplatených hodin + ďalším spojencom pri prelete nad našim územím.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 07:57
od niko
Juraj presne. Ta A310 napadla aj mna. Inak stale verim v tu militarizovanu A320/319, aj ked v poslednom case je o tom nejako velmi ticho.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 09:12
od Skeptik
Juraj
Koupit místo A319 letadla A310 by dost dobře nešlo. Je to zastaralé letadlo, jehož poslední kus se vyrobil v roce 1998.
Pokud by je OSSR opravdu chtěly, ČSA v roce 2009 prodávalo 2 (koupily íránské Mahan Air a dodnes létají) a v roce 2011 další dva (koupily bangladéšské United Airways a dodnes létají).
Je nutné ale upozornit, že co do provozních nákladů jsou A310 a A319 zcela někde jinde ... cca na dvojnásobku. Což umocňuje i cena náhradních dílů na víc jak 20 (v případě Luftwaffe 30) let stará letadla.
Ostatně i Luftwaffe je "zdědila" ... první tři po východoněmeckém Interflugu v roce 1991 kdy zanikl a zbývající 4 po jejich vyřazení z Lufthansy (myslím).
Na vojenskou verzi MRTT bylo konvertováno 6 letadel - 4 německé a 2 kanadské (z nouze ctnost).
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 09:22
od Skeptik
Juraj Tichý píše:
4. Kapacity ponúkať primárne na výcvik Polsku, ČR, Maďarsku a Rakúsku formou predplatených hodin + ďalším spojencom pri prelete nad našim územím.
To je také dost naivní představa ... nikdo z uvedených by o to nestál.
Kolik asi tak myslíš, že přes Slovensko přelétá "spojeneckých letadel", která vyžadují air refueling ... dejme tomu za rok. Jedno? Spíš Nula.
I když, pokud by jste nad Slovenskem zařídili drive-through ... tedy spíš fly-through ... a smažili tam nějaký hambáče, tak kdo ví.
Třeba by se to ujalo
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 09:36
od Juraj Tichý
Skeptik píše: 4. nikdo z uvedených by o to nestál.
Preto ste si zaplatili podiel v programe A330MRTT, prave na vycvik tankovania za letu a Madari si kupili tankery. Lebo nikto o to nestojí. Ale jistěěěě
Ale ako vravím, tento vlak je dávno preč.
My sme pred rokmi kúpili A319 a a okolité krajiny si to už poriešili.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 09:40
od Lynx
Je jasné že nikto nad Slovenskom kvôli tankovaniu lietať nebude, uz len preto, že Slovensko je malá krajina a na tankovanie nie je ani dostatok priestoru. Aká je max dĺžka letu nad sk? 45min,v najdlhsom smere?
Okrem toho do letectva bolo v posledných rokoch investovanych veľa peňazí, 9 uh60, 2 c27, 14 F16.
Teraz je teda priestor už len na optimalizáciu, dovybavenie toho co mame. Jeden Mi171 z MV preveliť pod OSSR a dokúpiť LUH.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 10:46
od skelet
Luftwaffe sice měla tankovací A310, ale ani ta nebyla vybavena ráhnem, ale pouze hadicemi, takže pro OSSR k ničemu. A319 se určitě dá konvertovat na tanker, ale do teď to nikdo nedělal, takže by to byla přímo zakázková výroba pro OSSR. Navíc by to bylo zkomplikováno oním tankovacím ráhnem, které OSSR potřebuje. Svého času nabízela IAI konverzi letounů Gulfstream, ale naposledy se o tom mluvilo před deseti lety.
Takže nejsmyslnější a nejlevnější je pro OSSR nákup nákladního letounu s hadicovým tankovacím systémem, ale pak by jste museli pro své F-16 dokoupit CARTS.
Je taky otázka jestli OSSR by využilo střední transportní letoun. Pokud vím, tak mise moc nepodnikáte, takže nutnost letounu s nákladní rampou je zatím minimální. Nic co by nezvládla A319 v nákladní úpravě. U AČR je to už trošku jiná otázka, neb vojáky máme i ve vzdálenějších destinacích. Ale zatím se to zvládá jinak. Byť střední transportní letoun by byl určitě příjemný. A co by tanker by nám stačila sada pro C295, aby piloti mohli trénovat "suché" tankování za letu (nicméně už jsme v programu A330MRTT).
Jistě, ale to není od Luftwaffe, ale testovací platforma od Airbusu určená pro vývoj A330MRTT. Luftwaffe i Kanada neměla A310 vybavena tímto systémem. Ale možná vám ji Airbus prodá, dle netu je od srpna 2020 odstavená.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 11:56
od niko
Lynx píše:Je jasné že nikto nad Slovenskom kvôli tankovaniu lietať nebude, uz len preto, že Slovensko je malá krajina a na tankovanie nie je ani dostatok priestoru. Aká je max dĺžka letu nad sk? 45min,v najdlhsom smere?
Cez Slovensko preleti denne ak si dobre pamätam cca. 1200 lietadiel. Z toho je niekolko desiatok vojenskych na dialkovom lete. Ako som pisal, tieto lietadla mozu tankovat v podstate az nad Nemeckom, ine krajiny tuto sposobilost v nasom regione nemaju. Logicky sa NATO uz par rokov stazuje, ze nema dostatocne tankovacie kapacity v Europe. Vsetky vzdusne tankery su na severe Europy (Nemecko, Holansko, UK, Francuzko). Alebo mimo trasu: Spanielsko a Taliansko. Medzi Tureckom a Nemeckom tankery nikto nema. Teda uz bude mat - Madarsko.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 12:42
od Lynx
To ja nespochybňujem, že lietajú nad SR lietadla nato, ale otázka je, či ozaj potrebujú tankovať. Vzdušnou čiarou to z sr do de tak ďaleko nie je, či už na pristatie kdesi v rammsteine, alebo dotankovanie pri lete ďalej do USA.
Ja viem ze štáty ako napr Luxembursko buduju flotilu cargo lietadiel, ale beriem to ako ich príspevok k spoločnej obrane. Oni ale nemajú prakticky žiadnu armádu a pritom majú vysoké HDP.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 13:03
od Skeptik
Juraj Tichý píše:Preto ste si zaplatili podiel v programe A330MRTT, prave na vycvik tankovania za letu
Ano, přesně proto - kvůli výcviku spolupráce v rámci NATO. Program A330MRTT je programem NATO.
Protože ČR k obraně státní suverenity a vzdušného prostoru ČR tankery nepotřebuje.
Ale kdyby bylo potřeba někdy naše Gripeny nasadit v rámci mnohonárodních sil zemí NATO, a bude třeba tankovat za letu, pak tankery NATO či USA budou těmi, které tuto potřebu pokryjí.
Juraj Tichý píše:... a Madari si kupili tankery. Lebo nikto o to nestojí. Ale jistěěěě
Ano, to je relevantní otázka. Proč malé Maďarsko, které air refueling k obraně svého vzdušného prostoru nepotřebuje stejně jako ČR či Slovensko, cítí potřebu investovat do tankerů.
Být Slovákem, nebo slovenským politikem, také bych se ptal, pro jaké údery do hloubky nepřátelské obrany bez podpory NATO je Maďaři potřebují. Zvláště při zohlednění "dobrých" vztahů Orbánova Maďarska se zbývajícími členy Evropské Unie (což jsou současně evropští členové NATO, kteří by použití tankerů NATO při jakémkoli Orbánově "dobrodružství" jistě zablokovaly) ... s výjimkou Kačinského Polska samozřejmě.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 13:23
od mikojan29
Páni, ja by som tu prestal snívať vlhké sny. Máme 2 ks Spartanov, ktorým chýbajú sebaochranné systémy, ďalšie kusy sa len plánujú a nevie sa, kedy ich obstarajú. Vrtuľníky tiež nedovybavené a ešte v smiešnom počte, letiská sa musia rekonštruovať, je toho ešte veľa, čo treba porobiť a nie tankery. Tankery sú už len nadstavba, no nemyslím, si, že ich zrovna SR potrebuje.
Naše ambície sú limitované max. pri veľkosti lietadiel Herkules, Millenium, všetko väčšie môžeme len zdieľať. A tankovanie pre F16 sa musí robiť aj tak cez "žihadlo", takže ostávajú len MRTT alebo Pegasus.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 13:31
od Juraj Tichý
Skeptik: Aby Maďari danú spôsobilosť mali a mohli ju cvičiť a nemuseli kvôli tomu platiť Svedom za ich služby? Ked uz tie KC-390 kupujú.
Škoda len toho nadstavca. Vedeli by ponúkať tieto služby okolitým krajinam, no my, Rumuni, Bulhari a eventuálne Chorvati, vsetko F-16.
O údery do hlbky nepriateľskej obrany v pripade Slovenska by som sa nebal. Gripec je sice mensie lietadlo s kratším doletom v porovnaní s F-16, ale z maďarských hraníc po Tatry je to kúsoček.
Mikojan29: ta lod davno odplavala, to je fakt. Myslienkove cvičenie ako by sa to dalo a relatívne uhraditelne s A310 platí :-)
Treba nám investovať do iného.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 13:34
od Pikujuci brizolit
Do všetkého (aj nového), nie len do iného
Re: C-27J Spartan
Napsal: 23/11/2020, 14:18
od niko
Vcera som pocul pekny citat papeza Frantiska, ktory sa na tuto nasu debatu hodi. Pokusim sa ho parafrazovat. Ake odvazne predsavzatia si das, tak budes zit. Ked si das predsavzatie, ze budes zit doma bezpecne, tak nebudes mat nic, ale budes mat nasetrene a budes v bezpeci doma, ked si ale das odvazne predsavzatia, budes aj odvazne zit a cely svet budes mat pri nohach. Tak je to aj s nasim letectvom. Ked budeme dopkola tocit, ze len aby sme kupili aspon este jeden Spartan a DAS, tak budeme mat tri Spartany s DAS. Bodka. Ked ale pride plan, vizia, ze chceme v transportnom letectve dosiahnut to, alebo ono, sadneme si za rokovacy stol so susedmi a "kamaratmi", vyclenime si budget atd. atd., mozeme mat male, ale velmi schopne dopravne letectvo. Hold klasicky strednodoby managersky plan, aky je v lepsich firmach uplne bezny. Myslim, ze toto nam v nasich OS chyba.