Rusové kdesi vyhrabali LuAZ-967 a používají jej k rozvážení vody žíznivým vojákům. Pro zajímavost uvedu, že v obdobném vozítku nyní jezdí český dobrodruh a cestovatel Dan Přibáň (a jeho kolegové) na své nejnovější výpravě do Mongolska. Přibáňovy expediční vozy (mají tam dva) jsou opět zbarveny žlutě, za což si vysloužily přezdívku "Žluté žáby". Do České republiky se výprava má vrátit v září. Pokud jde o ruské vozítko na fotografii, tak tam se s návratem domů nejspíš ani nepočítá.
LuAZ-967 (ЛуАЗ-967) bylo obojživelné vozidlo, které pro Sovětskou armádu vyráběl Lucký automobilový závod (LuAZ) v ukrajinském městě Luck. Vůz byl vyvíjen po korejské válce jako odpověď na americký Jeep. Navrhl jej tým výzkumného ústavu NAMI, který vedli B. M. Fitterman a J. A. Dolmatovskij, první prototyp byl dokončen v roce 1958 a sériová výroba probíhala v letech 1975 až 1991, celkově bylo vyrobeno okolo 8 000 kusů. Později vznikla také civilní verze LuAZ-969, která se vyvážela i do západní Evropy. Automobil byl určen pro výsadkové jednotky k evakuaci zraněných a zásobování první linie střelivem, mohl se pohybovat v obtížném terénu a byl natolik lehký, aby se dal dopravit letadlem. Vážil 950 kg, měřil 3,68 m na délku, 1,71 m na šířku a 1,58 m na výšku. Karoserie byla vyrobena ze sklolaminátu. LuAZ-967 používal motor MeMZ-967 s výkonem 30 koňských sil a na silnici dosahoval maximální rychlosti 75 km/h. Měl pohon všech čtyř kol. Sedadlo řidiče i sloupek řízení se daly sklopit, aby bylo pod palbou možno řídit vleže na břiše a ovládat spojku, plyn i brzdu ručně. Pro pohyb ve vodě není použit žádný lodní šroub, ale pouze kola s pneumatikami se speciálním vzorkem. Zajímavostí je integrované čerpadlo, které za ideálních podmínek stihne vodu prosakující do karosérie dostatečně rychle odčerpávat. Pokud ale ne, tak té vody přiveze více než bylo zamýšleno .D
https://www.denik.cz/automagazin/cestov ... 52024.html