Scotty87... díky za odkaz.
Když čtu ten odkazovaný rozhovor s panem plukovníkem Strakou z Náměště, tak mi z toho vychází, že se v roce 2020 zvýší počet nalétaných hodin na lehkých vrtulnících v pardubickém CLV.
Denik.cz: Co se bude v rámci tohoto již schváleného nákupu u vás na letišti v roce 2020 dít?
plk. Rudolf STRAKA: V této chvíli ještě nejsme seznámeni s detaily již podepsané smlouvy, které se týkají podrobností k výcviku personálu. V každém případě už se vytipovávají příslušníci základny, kterým bude přeškolení na nový typ nabídnuto. V případě létajícího personálu máme v úmyslu, že se vybraní piloti začnou už v roce 2020 cvičit na vrtulníku Enstrom 480B-G u Centra leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích. K tomuto výcviku přistupujeme z důvodu jednodušší transformace při samotném přeškolení na nové vrtulníky.
Denik.cz:Jak dlouho bude přeškolení trvat?
plk. Rudolf STRAKA:Přesnou délku výcviku v současnosti neznáme. Odhadujeme, že se bude jednat řádově o týdny až pár měsíců. Do celkové doby je nutné započítat i čas, po který se bude letecký personál zdokonalovat a udržovat v Česku.
Pro upřesnění o čem je řeč:
V roce 2019 lehké vrtulníky v Centru leteckého výcviku v Pardubicích nalétaly přes 1000 letových hodin (a téměř výhradně na typu vrtulníku Enstrom 480B). Tj. jestli AČR zachová loňský objem výcviku pro piloty-nováčky z Univerzity Obrany (jak o tom dneska stručně napsal Nesher), tak mi z toho vychází, že buďto se mimořádně zvýší objem leteckého výcviku pro AČR v pardubickém CLV, anebo dojde k utlumení letových hodin jiných letadel/vrtulníků v pardubickém CLV ve prospěch letových hodin 480B. Tj. např. budou méně létat těžké Mi-17.
Prostě jde o peníze, které AČR vyčlenila na placení za výcvik v pardubickém CLV = dle smlouvy platné v období 2014-2019 víme, že bylo domluveno 1,2 miliardy Kč. No a AČR si letové hodiny každoročně vybírala různě - vybírala si z letových hodin na 5-ti typech letadel/vrtulníků v Pardubicích, podle toho zrovna jaký typ výcviku potřebovala cvičit.
Takže víme, že v roce 2016 mimořádně hodně létaly pardubické L-410, zatímco pardubické Zlin-142C AF odlétaly podprůměrné množství letových hodin. Ovšem už v následujícím roce - 2017 se to úplně otočilo - výrazně narostl počet nalétaných hodin Zlinů (a L-410 létaly hodně málo).
No a protože jde o různě těžká letadla (L-410 a Mi-17 jsou dvoumotoráky, zatímco Zlin142 a Enstrom 480 jsou jednomotoráky), tak tipuji, že cena za letovou hodinu se liší dle konkrétního typu.
Tj. jestliže víme, že za období 2014-2019 mohla být průměrná cena letové hodiny v pardubickém CLV něco přes 90.000 Kč, tak ta informace je nám vcelku nanic. Protože nevíme kolik stojí letová hodina konkrétního typu letadla/vrtulníku.
Tj. víme, že: loňské nalétané hodiny lehkých i těžkých vrtulníků v pardubicích pro AČR byly zhruba 1250 (z toho 250 hodin těžké Mi-17, zbytek lehké).
A je možné, že letos - v 2020 - nalétají oba typy vrtulníků v Pardubicích např. 1500 letových hodin (loni cca 1250 l.h.) a to za stejné peníze jako v loni. Hypoteticky:
- v 2020 nalétají Mi-17 např. 100 letových hodin (loňský reálný nálet cca 250 l.hodin)
- v 2020 nalétají lehčí En-480 např. 1500 hodin (loňský reálný nálet cca 1000 l.hodin)
Důvod proč tipuji že En-480 létá za nižší cenu letové hodiny nesouvisí ani tak s hmotností jako faktorem ovlivňujícím spotřebu paliva
... Spíše jde o stáří mašin, což souvisí s provozuschopností = 4 En480=1000 letových hodin v loňském roce, tj. 1 En-480 průměrně loni nalétal cca 250 letových hodin ... zatímco cca 4 letuschopné Mi-17 v Pardubicích (vyrobeny v 80.-tých letech) z celkových 7 v CLV nalétaly v roce 2019 celkem cca 250 letových hodin, tj. 1xMi17 nalétal průměrně cca 65 letových hodin. Tj. menší využití Mi-17 znamená, že fixní náklady (např. postupné rozpočítávání kupní ceny, generálek, vylepšení) se rozpočítává do mnohem menšího počtu letových hodin, což prodražuje letovou hodinu Mi-17.
Uvidíme za pár roků, jestli se potvrdí můj tip, že letos dojde k utlumení počtu letů pardubických Mi-17 ve prospěch navýšení počtu odlétaných hodin Enstrom - 480B.