Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/4/2023, 19:58
Je zadané zpracování stude proveditelnosti výstavby zázemí pro letouny páté generace na letišti Čáslav. Má být zjištěno jestli je prostorově možné umístit všechny potřebné objekty a zajistit jejich výstavbu do roku 2030.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24066621?backlink=iqs24
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24066621?backlink=iqs24
Studie bude zpracována v možných variantách objemového a prostorového řešení části areálu letecké základny Čáslav, která by mohla být vyčleněna pro předpokládanou výstavbu nemovité infrastruktury pro letouny 5. generace. Předpokládá se umístění v severní části letiště (v prostorech rozptylu letecké techniky) na pozemcích ve vlastnictví MO a návrh umístění nových objektů musí navazovat na schválenou projektovou dokumentaci investiční akce „107V693002209 Čáslav - modernizace alianční infrastruktury 21. zTL (rekonstrukce VPD a PD)“ a investiční akce „107V693002210 Čáslav - modernizace letištní světlotechniky“ , tj. na připravovanou realizaci modernizace letištní infrastruktury plánovanou v letech 2026-2028. Prostorový návrh umístění nových objektů NI musí zohlednit i všechny vyvolané změny a úpravy schválené projektové dokumentace výše uvedených investičních akcí. Cílem studie je ověřit, zda lze nutnou NI pro 5. generaci prostorově umístit do vyčleněného prostoru LZ Čáslav při dodržení požadavku na odstup (blíže specifikovaných oblastí) v bezpečnostní vzdálenosti 100 m od dalších objektů a okraje pozemků ve vlastnictví MO. Požaduje se ověřit možnost realizace výstavby NI pro letouny 5. generace do konce roku 2030 za podmínky zachování provozu stávajících objektů leteckých pohonných hmot (LPH), technické letky (OTL) a zkoušení motorů (hush house) včetně jejich obslužných komunikací pro leteckou činnost prováděnou letouny Jas-39 v letech 2028-2030 z objektů a prostorů v jižní části LZ Čáslav (QRA, hangáry, Apron S, ...) a zřízení produktovodu z blízkého skladu LPH. S ohledem na doporučení partnerských zemí, již zapojených do programu taktického letounu 5. generace k přípravě projektů výstavby využít zkušenosti a možné funkční modely, byl v rámci aktuálních informací o stavu výstavby vzat jako vzor možného samostatně členěného a stavebně odděleného prostoru (dále jen „Campus“), Campus na dánském letišti Skrydstrup - viz obrazová příloha. V rámci studie se požaduje zpracování prostorového návrhu umístění následujících objektů (parametry jsou orientační):
1. hangár údržby letadel, dílny a sklady
hangár údržby - pracovní prostor (plocha cca 1.438 m2 )
- celkem 6 stání letadel,
- délka 6 stání cca 110 m,
- šířka cca 27 m,
- výška cca 7 m,
- stání vybavena protipožárním systémem dílny, sklady, technické a provozní části
- délka cca 130 m,
- šířka cca 50 m,
- výška cca 6 m,technické a provozní části
- vzduchotechnika, topení, klimatizace,
- zabezpečení objektu proti úniku kompromitujícího vyzařování, obslužné, odstavné plochy
- velikost ploch navazujících na skladovou a dílenskou část hangáru musí umožňovat provoz nákladních vozidel, manipulátorů a techniky pro údržbu,
- únosnost pohybových ploch musí vyhovovat obslužné technice
2. pilotní simulátor
pilotní simulátor - 4 kompletní pracoviště se zázemím a technologiemi,
- výkonná klimatizace pro každý simulátor,
- učebny a briefingové místnosti,
- šatny a sklady pilotní výstroje, hygienické zázemí,
- délka cca 40 m,
- šířka cca 30 m,
- výška cca 7 m, technické a provozní části
- vzduchotechnika, topení, klimatizace,
- zabezpečení objektu proti úniku kompromitujícího vyzařování,
3. sídla letky (2 letky)
kancelářská a pobytová část
- budova v max. 3 úrovních (patrech),
- podlahová plocha cca 25.000 m2, administrativní část pro personál 2 letek
- šatny a sklady pilotní výstroje, hygienické zázemí,
- učebny a briefingové místnosti,
- zodolněná pracoviště bojových směn,
- délka cca 40 m,
- šířka cca 30 m,
- výška místností min. 3,05 m, technické a provozní části
- vzduchotechnika, topení, klimatizace,
- zabezpečení objektu proti úniku kompromitujícího vyzařování, obslužné, odstavné plochy
- velikost ploch navazujících musí umožňovat provoz nákladních vozidel, manipulátorů a techniky pro údržbu,
- únosnost pohybových ploch musí vyhovovat obslužné technice.
4. krytá průjezdná stání pro celkem 20 letadel
- krytá stání musí fungovat jako „garáž“ a dílna pro ošetřování letadla (možnost rozdělit na více objektů)
- délka jednoho krytého stání cca 25 m,
- šířka jednoho krytého stání cca 17 m,
- stání řešena ve dvojicích, oddělená mezilehlým servisním modulem,
- servisní modul široký cca 5 m, obsahuje sociální zázemí, sklady, technické místnosti a vybavení pro připojení k produktovodu z blízkého skladu LPH,
- stání vybaveno min. ventilací,
- stání osazena vraty z obou stran,
- v jednom směru stání jsou boční stěny prodlouženy o 15 m dlouhou zvukovou barieru,
- celková šířka jednoho stání včetně zvukové bariery cca 40 m,
- vnitřní části stání a zvukové bariéry jsou obloženy materiálem pohlcujícím hluk,
- velikost pohybové plochy navazující z obou stran krytých stání musí včetně vodorovného značení umožňovat samostatný bezpečný pohyb letadel (letový provoz),
- únosnost podlah ve stání a pohybových ploch musí vyhovovat letounu 5. generace,
- skelet a vnější konstrukce stání zpracovat ve variantách:
. zodolněný betonový kryt
. prvky odolné lehké korozi
- vybavena protipožárním systémem
- musí vyhovovat provozu leteckého motoru a vznikajícím vibracím
5. Vnější zabezpečení objektů
- ochranné valy a náspy - součást prostoru Campus,
- výška valů po obvodu celého prostoru Campus - 7 m,
- výška protihlukové stěny na valu po obvodu prostoru Campus - 6 m,
- výška valu mezi objekty krytých průjezdných stání - 4 m,
- výška protihlukové stěny na valu mezi objekty krytých průjezdných stání - 7 m,
- oplocení vnitřního perimetru.
6. parkovací plochy
- pro cca 200 osobních vozidel - umístěno mimo Campus.
Navrhované objekty mohou být částečně stavebně propojovány nebo sloučeny do funkčních celků. Prostorové umístění objektů realizovat jako variantu umístění celého Campusu.
Je požadováno, aby obsahem studie byla textová a výkresová část, která bude zahrnovat posouzení území a blízkého okolí, určí základní limitující faktory a známá omezení z hlediska ÚP a oprávněných zájmů obce, dále posouzení dopravního napojení areálu na komunikace a TWY, návrh možnosti optimálního využití a uspořádání území areálu.
Studie posoudí kapacitní možnosti v souvislosti s navrhovanou výstavbou nebo rekonstrukcemi objektů včetně návrhu nových stavebních objektů v plošném rozsahu, objemu, výšky a dalších regulačních prvků.
V rámci umístění nových objektů bude:
1. upřesněno, které objekty, inženýrské sítě a plánovaná výstavba dle projektové dokumentace „107V693002209 Čáslav - modernizace alianční infrastruktury 21. zTL (rekonstrukce VPD a PD)“ a „107V693002210 Čáslav - modernizace letištní světlotechniky“ budou návrhem NI pro letouny 5. generace dotčeny;
2. zpracován návrh:
- nutných změn k realizaci v projektové dokumentaci akcí 107V693002209 a 107V693002210 (viz výše);
- na jednotlivé demolice objektů;
- pro umístění náhradních objektů infrastruktury nutných k provozu letiště