Stránka 99 z 177

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/4/2023, 19:58
od Scotty87
Je zadané zpracování stude proveditelnosti výstavby zázemí pro letouny páté generace na letišti Čáslav. Má být zjištěno jestli je prostorově možné umístit všechny potřebné objekty a zajistit jejich výstavbu do roku 2030.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24066621?backlink=iqs24
Studie bude zpracována v možných variantách objemového a prostorového řešení části areálu letecké základny Čáslav, která by mohla být vyčleněna pro předpokládanou výstavbu nemovité infrastruktury pro letouny 5. generace. Předpokládá se umístění v severní části letiště (v prostorech rozptylu letecké techniky) na pozemcích ve vlastnictví MO a návrh umístění nových objektů musí navazovat na schválenou projektovou dokumentaci investiční akce „107V693002209 Čáslav - modernizace alianční infrastruktury 21. zTL (rekonstrukce VPD a PD)“ a investiční akce „107V693002210 Čáslav - modernizace letištní světlotechniky“ , tj. na připravovanou realizaci modernizace letištní infrastruktury plánovanou v letech 2026-2028. Prostorový návrh umístění nových objektů NI musí zohlednit i všechny vyvolané změny a úpravy schválené projektové dokumentace výše uvedených investičních akcí. Cílem studie je ověřit, zda lze nutnou NI pro 5. generaci prostorově umístit do vyčleněného prostoru LZ Čáslav při dodržení požadavku na odstup (blíže specifikovaných oblastí) v bezpečnostní vzdálenosti 100 m od dalších objektů a okraje pozemků ve vlastnictví MO. Požaduje se ověřit možnost realizace výstavby NI pro letouny 5. generace do konce roku 2030 za podmínky zachování provozu stávajících objektů leteckých pohonných hmot (LPH), technické letky (OTL) a zkoušení motorů (hush house) včetně jejich obslužných komunikací pro leteckou činnost prováděnou letouny Jas-39 v letech 2028-2030 z objektů a prostorů v jižní části LZ Čáslav (QRA, hangáry, Apron S, ...) a zřízení produktovodu z blízkého skladu LPH. S ohledem na doporučení partnerských zemí, již zapojených do programu taktického letounu 5. generace k přípravě projektů výstavby využít zkušenosti a možné funkční modely, byl v rámci aktuálních informací o stavu výstavby vzat jako vzor možného samostatně členěného a stavebně odděleného prostoru (dále jen „Campus“), Campus na dánském letišti Skrydstrup - viz obrazová příloha. V rámci studie se požaduje zpracování prostorového návrhu umístění následujících objektů (parametry jsou orientační):
1. hangár údržby letadel, dílny a sklady
hangár údržby - pracovní prostor (plocha cca 1.438 m2 )
- celkem 6 stání letadel,
- délka 6 stání cca 110 m,
- šířka cca 27 m,
- výška cca 7 m,
- stání vybavena protipožárním systémem dílny, sklady, technické a provozní části
- délka cca 130 m,
- šířka cca 50 m,
- výška cca 6 m,technické a provozní části
- vzduchotechnika, topení, klimatizace,
- zabezpečení objektu proti úniku kompromitujícího vyzařování, obslužné, odstavné plochy
- velikost ploch navazujících na skladovou a dílenskou část hangáru musí umožňovat provoz nákladních vozidel, manipulátorů a techniky pro údržbu,
- únosnost pohybových ploch musí vyhovovat obslužné technice
2. pilotní simulátor
pilotní simulátor - 4 kompletní pracoviště se zázemím a technologiemi,
- výkonná klimatizace pro každý simulátor,
- učebny a briefingové místnosti,
- šatny a sklady pilotní výstroje, hygienické zázemí,
- délka cca 40 m,
- šířka cca 30 m,
- výška cca 7 m, technické a provozní části
- vzduchotechnika, topení, klimatizace,
- zabezpečení objektu proti úniku kompromitujícího vyzařování,
3. sídla letky (2 letky)
kancelářská a pobytová část
- budova v max. 3 úrovních (patrech),
- podlahová plocha cca 25.000 m2, administrativní část pro personál 2 letek
- šatny a sklady pilotní výstroje, hygienické zázemí,
- učebny a briefingové místnosti,
- zodolněná pracoviště bojových směn,
- délka cca 40 m,
- šířka cca 30 m,
- výška místností min. 3,05 m, technické a provozní části
- vzduchotechnika, topení, klimatizace,
- zabezpečení objektu proti úniku kompromitujícího vyzařování, obslužné, odstavné plochy
- velikost ploch navazujících musí umožňovat provoz nákladních vozidel, manipulátorů a techniky pro údržbu,
- únosnost pohybových ploch musí vyhovovat obslužné technice.
4. krytá průjezdná stání pro celkem 20 letadel
- krytá stání musí fungovat jako „garáž“ a dílna pro ošetřování letadla (možnost rozdělit na více objektů)
- délka jednoho krytého stání cca 25 m,
- šířka jednoho krytého stání cca 17 m,
- stání řešena ve dvojicích, oddělená mezilehlým servisním modulem,
- servisní modul široký cca 5 m, obsahuje sociální zázemí, sklady, technické místnosti a vybavení pro připojení k produktovodu z blízkého skladu LPH,
- stání vybaveno min. ventilací,
- stání osazena vraty z obou stran,
- v jednom směru stání jsou boční stěny prodlouženy o 15 m dlouhou zvukovou barieru,
- celková šířka jednoho stání včetně zvukové bariery cca 40 m,
- vnitřní části stání a zvukové bariéry jsou obloženy materiálem pohlcujícím hluk,
- velikost pohybové plochy navazující z obou stran krytých stání musí včetně vodorovného značení umožňovat samostatný bezpečný pohyb letadel (letový provoz),
- únosnost podlah ve stání a pohybových ploch musí vyhovovat letounu 5. generace,
- skelet a vnější konstrukce stání zpracovat ve variantách:
. zodolněný betonový kryt
. prvky odolné lehké korozi
- vybavena protipožárním systémem
- musí vyhovovat provozu leteckého motoru a vznikajícím vibracím
5. Vnější zabezpečení objektů
- ochranné valy a náspy - součást prostoru Campus,
- výška valů po obvodu celého prostoru Campus - 7 m,
- výška protihlukové stěny na valu po obvodu prostoru Campus - 6 m,
- výška valu mezi objekty krytých průjezdných stání - 4 m,
- výška protihlukové stěny na valu mezi objekty krytých průjezdných stání - 7 m,
- oplocení vnitřního perimetru.
6. parkovací plochy
- pro cca 200 osobních vozidel - umístěno mimo Campus.
Navrhované objekty mohou být částečně stavebně propojovány nebo sloučeny do funkčních celků. Prostorové umístění objektů realizovat jako variantu umístění celého Campusu.
Je požadováno, aby obsahem studie byla textová a výkresová část, která bude zahrnovat posouzení území a blízkého okolí, určí základní limitující faktory a známá omezení z hlediska ÚP a oprávněných zájmů obce, dále posouzení dopravního napojení areálu na komunikace a TWY, návrh možnosti optimálního využití a uspořádání území areálu.
Studie posoudí kapacitní možnosti v souvislosti s navrhovanou výstavbou nebo rekonstrukcemi objektů včetně návrhu nových stavebních objektů v plošném rozsahu, objemu, výšky a dalších regulačních prvků.
V rámci umístění nových objektů bude:
1. upřesněno, které objekty, inženýrské sítě a plánovaná výstavba dle projektové dokumentace „107V693002209 Čáslav - modernizace alianční infrastruktury 21. zTL (rekonstrukce VPD a PD)“ a „107V693002210 Čáslav - modernizace letištní světlotechniky“ budou návrhem NI pro letouny 5. generace dotčeny;
2. zpracován návrh:
- nutných změn k realizaci v projektové dokumentaci akcí 107V693002209 a 107V693002210 (viz výše);
- na jednotlivé demolice objektů;
- pro umístění náhradních objektů infrastruktury nutných k provozu letiště

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 13/4/2023, 15:17
od Scotty87

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 13:54
od Nesher
Zajímavý rozhovor s vedoucí vyjednávacího teamu F 35.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-st ... .seznam.cz

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 18:32
od Scotty87

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 18:36
od HONZIK11
Ta fotografie je hodne vypovidajici. Ad 1.jsou pod temi lehouckymi hangary nebo nejsou.
Ad 2. Mohou zmoknout a muze na ne svitit slunce?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 19:20
od Scotty87
Jediný důležitý obrázek pro představu budoucí podoby Čáslavi je tohle.
article_caslav2030_15_f35campus_skrydstrup3.jpg

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 19:24
od Zemakt
Mám za to, že už se začíná projektovat :rotuj: :
Bufet na Čáslavi.png

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 19:25
od Scotty87
HONZIK11 píše: 18/4/2023, 18:36 Ta fotografie je hodne vypovidajici. Ad 1.jsou pod temi lehouckymi hangary nebo nejsou.
To je jen nějaké zastřešení venkovní stojánky. Takhle je to rozhodně provozně lepší pro personál i stroje.
Ad 2. Mohou zmoknout a muze na ne svitit slunce?
Samozřejmě. V témě komoře nelétají.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 18/4/2023, 20:18
od HONZIK11
Na letove hodiny se neptam.
Co jsem tim myslel dobře viš.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 19/4/2023, 09:59
od Alfik
Na těch obr. má být Čáslav? A to nás jako obsadí Dánsko, nebo Švýcarsko?
:rotuj:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 19/4/2023, 23:40
od Wolfhound
Česká vyjednávání s USA o pořízení F-35 pozorně sledují v Rumunsku.

Zdroj:
https://www.defenseromania.ro/ce-fac-ce ... 22228.html

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 27/4/2023, 09:14
od Nesher
Samotné letouny budou stát cca 42 mld, celá zakázka přijde na cca 100 mld, první splátka odejde v roce 2024, splácet budeme do roku 2034 kdy dostaneme poslední stroje.
V USA projde výcvikem jen malý počet pilotů-instruktorů, jejich výcvik má trvat cca půl roku. Zbytek výcviku komplet v ČR.
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ky-1397904

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/5/2023, 14:41
od Zemakt
Něco k F-35
https://denikn.cz/1132324/otazky-a-odpo ... 9353fc89c9

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/5/2023, 20:52
od KOLT
Zemakt, to máš otevřené od Zelinky? :)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/5/2023, 21:37
od Zemakt
Jj

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/5/2023, 07:37
od Dzin
Někde jsem to četl i jinde a volně přístupné, ale nemohu to zaboha najít.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/5/2023, 10:09
od Alfik
Dzin píše: 8/5/2023, 07:37 ...ale nemohu to zaboha najít.
V posl. létech mám tento problém se spoustou stránek. Vč. zdrojů... Vyhledávače asi blbnou. Místo slov která vyhledávám mi vnucují nějaké stránky plné reklam pro ženy, hotely na Azurovém pobřeží, autoopravny v Belgii, a podobné blbosti.
Algoritmy to přepískly.
Snažím se úplně cokoli si raději ukládat, ale to je doslova devoluce práce s webem...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/5/2023, 11:16
od Nesher
Alfik píše: 8/5/2023, 10:09
Dzin píše: 8/5/2023, 07:37 ...ale nemohu to zaboha najít.
V posl. létech mám tento problém se spoustou stránek. Vč. zdrojů... Vyhledávače asi blbnou. Místo slov která vyhledávám mi vnucují nějaké stránky plné reklam pro ženy, hotely na Azurovém pobřeží, autoopravny v Belgii, a podobné blbosti.
Algoritmy to přepískly.
Snažím se úplně cokoli si raději ukládat, ale to je doslova devoluce práce s webem...
Myslíš tohle?
https://denikn.cz/1132324/otazky-a-odpo ... /?ref=list

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/5/2023, 17:56
od Alfik
Ne. Myslel jsem to obecně, už asi pět let, a v mnoha případech :)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2023, 12:24
od Wolfhound
Tento text k Rusko-ukrajinské válce podporuje vizi modernizace českého nadzvukového letectva:
Při pohledu na aktivity letectva se projevila vysoká účinnost systémů protivzdušné obrany (PVO). Tento fakt vedl k faktickému ochromení bojových operací stíhaček a bombardérů nad bojovou zónou a hluboko na území nepřítele. Průběh války prokázal zastaralost bojových letounů čtvrté generace. Pouze málo pozorovatelné stíhačky páté generace jsou schopny účinně působit tváří v tvář vážnému odporu nepřítele s moderními zbraněmi. Z tohoto důvodu lze již nyní pozorovat zintenzivnění nákupu bojových letounů páté generace a vyřazování stíhaček generace předchozí.
Zdroj:
https://www.armadninoviny.cz/rusky-vyvo ... valky.html