Stránka 2 z 4

Napsal: 11/4/2006, 14:46
od Atlantis
Tak doplním. Nevím, kdy Northop začal testovat svá samokřídla s motory, ale pokud to bylo později, než v 3/1945, tak prohrál na celé čáře. Tehdy totiž vzlétnul Horten Ho VII. poháněný dvěmi motory Argus As 10. A motorový pohon tlačnými vrtulemi měl již Ho VI. Bohužel u něj nevím, kdy byl zalétán (motory Hirth HM 60 R).
Co se týče stealth. No, nebyl bych si tak úplně jistý, že o tom němci a bratři Hortenové hlavně neuvažovali.
Fakta: 1) Tvar. Je známo, že koncepce samokřídla má menší radarový odraz než většina jiných konstrukcí (a než v podstatě každá za druhé světové války)
2) Materiál. Letoun byl postavenz ocelových trubek (vnitřek) a překližky. Všechny materiály co mám shodně uvádějí, že "...na dřevěných plochách je odraz malý, a proto jsou tyto pro radar téměř neviditelné."
3) Za tohle mě budeš pranýřovat nejvíc:) ale... RAM.Nebylo použito u prototypů, ale konstruktéři uvažovali o tom, že by minimálně noční verze (Horten IXb-prototypy číslo IV. a V.-práce na nich započali těsně před obsazením továrny vojsky spojenců), že by překližku, tvořící vnější plášť Ho 229 impregnovali plastickými složkami a výplň mezi vrstvami překližky vyplnili směsí dřevěného uhlí a pilin.Tím by došlo k dalšímu rozptylu a zeslabení odrazu radarových vln

Sečteno a podtrženo tak samozřejmě nikoliv pro dnešní, ale pro soudobé radary (minimálně ty umístěné v tehdejších letadlech) mohl vzniknout elektronicky neodhalitelný stroj.

Napsal: 11/4/2006, 21:26
od YAMATO
Ad tvar...věděli o tom? Bylo něco takového známo? Obávám se, že nikoli.

Ad dřevo...to samé. Věděli?

Ad dřevěné uhlí a piliny...opět: jak na to přišli?

Mě to vše až nápadně připomíná leteckou latinu.

No a teď hlavně k Jackovi N...kdepak, to brachové Hortenové byli pozadu! Zde důkaz...N-1M z roku 1940!

Obrázek

Napsal: 12/4/2006, 12:35
od Atlantis
Odpověď: Ano, věděli. Němci dělali výzkumy s odrazivostí různých typů materiálů na radaru (tolik k dřevu a překližce) a i tvar se dl otestovat právě na těch kluzácích (nic problematického v letech41-42. Radary byly, stačilo požádat obsluhu jen o to, aby zkusily zachytit a jak moc zachytí). Každopádně tohle byla spíš laboratorní úloha, nepotřebovali by k tomu ani včleňovat radary z PVO (max. na finální zkoušky). takže i ty pilyny si mohly vyzkoušet v laboratoři, co udělají s elmag zářením radaru.
Tak moc latinsky bych to zase neviděl.

Napsal: 12/4/2006, 14:46
od YAMATO
Ano, věděli = chci důkaz, že to věděli, že tyto pokusy dělali atd.

Napsal: 12/4/2006, 19:25
od Lord
Některé sériové modely stroje Horten Ho-229 byly vyrobeny hlavně ze dřeva, nosnou kostru tvořila konstrukce z ocelových trubek. Předpokládalo se, že dřevěný sendvič s jádrem z granulovaného dřevěného uhlí pohltí část radarových vln.

Obrázek Obrázek
Horten_wood_

Napsal: 12/4/2006, 20:05
od Lord
Atlantis píše:Odpověď: Ano, věděli. Němci dělali výzkumy s odrazivostí různých typů materiálů na radaru (tolik k dřevu a překližce) a i tvar se lze otestovat právě na těch kluzácích (nic problematického v letech 1941-42). Radary byly, stačilo požádat obsluhu jen o to, aby zkusily zachytit a jak moc zachytí). Každopádně tohle byla spíš laboratorní úloha, nepotřebovali by k tomu ani včleňovat radary z PVO (max. na finální zkoušky).
Obrázek
Horten_kluzak_preklizka.

Napsal: 13/4/2006, 00:30
od Atlantis
Lord: Dík:)

Napsal: 13/4/2006, 07:25
od YAMATO
Chlapi, skoro byste mě nahlodali!

Napsal: 13/4/2006, 21:56
od Foxbat
neslo skor o problematicke suroviny na vyrobu ako to bolo u He 162 ?
Čo sa týka radarových poznatkov boli myslím nemci pri konci vojny už pekne ďaleko viď verzia He 219 A7 radiolokátor Fug 218 Neptun

Napsal: 14/4/2006, 13:59
od YAMATO
Tak mě napadá...dřevo...čili i třeba Mosquito by tedy mělo být "stealth"...ale nikde nic, proč asi?

Napsal: 14/4/2006, 14:17
od Fatale
YAMATO píše:Tak mě napadá...dřevo...čili i třeba Mosquito by tedy mělo být "stealth"...ale nikde nic, proč asi?
a co teprve rusaci, co, 99% VVS bylo stealth :mrgreen:

Napsal: 14/4/2006, 19:17
od Lord
Pánové jde přeci o vzájemnou kombinaci tvaru a použitého materiálu ... ostatní letadla mohly být také ze dřeva, ale neměly vhodný tvar, např. šturmovik ... přední část byla tvořena skořepinou z kovu ... jen ocas byl ze dřeva, navíc ostré hrany, apod.

Napsal: 20/4/2006, 18:27
od Atlantis
Naprosto přesně. Byla to prostě kombinace dobrých vlastností tvaru a materiálu.

Napsal: 7/1/2008, 16:43
od mcfarrel
YAMATO píše:Ano, věděli = chci důkaz, že to věděli, že tyto pokusy dělali atd.
Jeden z bratri Hortenu se o tom po valce zminil na nejake tiskove konferenci ci porade pro vysoke stabni, Momentalne nevim, kde to dohleda, ale mam to nekde v nejake literature doma, takze asi najdu (nicmene je to krizovy odkaz)

Napsal: 18/1/2008, 10:08
od PetrB
Dobry den panove, dovolim si upresnit nekolik faktu.

Ho 229 NIKDY nebyl v seriove ani predseriove vyrobe.

Ho 229 NIKDY nemel jakoukoliv vyzbroj (samozrejme se planovala, ale k realne montazi do prvnich trech prototypu nikdy nedoslo)

Do vzduchu se dostali pouze DVA prototypy.

Ho IX V1 - bezmotorovy kluzak
Ho IX V2 - pohaneny dvema Jumo 004. Tusim ze pri druhem letu doslo k pozaru motoru, prototyp se zritil, pilot zahynul.
Ho 229 V3 - temer pred dokoncenim, odvezen do USA...asi nejvice fotografovany Horten 229. Vsoucasnosti ulozen v depozitari muzea v USA.

Co se tyka Hortenu versus Northrop, prace bratru Hortenu byla v USA peclive studovana, nicmene Northrop princip samokridla zkoumal a testoval jiz pred tim, nez mel moznost se s praci nemcu seznamit. Po valce byla rada poznatku vyzkumu a vyvoje Hortenu aplikovana na zminovane prototypy bombarderu-samokridel, nicmene to neznamena, ze by vyvoj techto prototypu primo vychazel z praci bratru Hortenu (rekneme, ze vysledky jejich prace byly brany v uvahu a jiste v nekterych oblastech mohli vyznamne prispet).

Doporucuju nasledujici linky:
http://www.nasm.si.edu/research/aero/ai ... on_229.htm
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1 ... l_hoix.htm
http://www.karaya.cz/foto/displayimage.php?pos=-1769

Petr

Napsal: 18/1/2008, 10:11
od PetrB
Jeste doplneni: Dalsi prototypy, vcetne dvoumistneho nocniho stroje, byli v ruzne fazi rozpracovanosti prevezeny do USA, nicmene se zda, ze do soucasnosti se dochovla pouze treti prototyp.

Napsal: 18/1/2008, 13:29
od Hans S.
On by ten článek snesl celý přepracovat, konečně je to v něm jedna velká nepřesnost za druhou a to ani nemusím být znalý tohoto letadla. Kdyby sis na to našel čas, tak tady myslím budeme všichni jen a jen rádi.

Stroj

Napsal: 18/1/2008, 18:10
od Lněnička
Rozhodně to bylo, alespoň podle mého názoru, jedno z nejkrásnějších letadel druhé světové války. Kdybych někdy měl výrazný nadbytek peněz, jako že nikdy mít nebudu, tak bych nechal postavit repliku, stejně jako staví v USA repliky Me 262 a FW 190.

Napsal: 19/1/2008, 00:30
od Hans S.
V USA se, pokud vím, rozlétávají skutečné Fw 190 (ne repliky), známá je Weiße 1 jednoho floridského týmu (je to asi Fw 190 F-8, nepamatuji si zcela..). Repliky se dělají v Německu (Fw 190 A-8/N a teď i Fw 190 D-9/N). Ale to je detail.
Jen tak mimochodem zrovna Go 229 bych na vlastní kůži testoval méně rád - osud jediného vzlétnuvšího prototypu i jeho pilota je dobře znám :D

Napsal: 19/1/2008, 21:51
od YAMATO
PetrB píše:Co se tyka Hortenu versus Northrop, prace bratru Hortenu byla v USA peclive studovana, nicmene Northrop princip samokridla zkoumal a testoval jiz pred tim, nez mel moznost se s praci nemcu seznamit. Po valce byla rada poznatku vyzkumu a vyvoje Hortenu aplikovana na zminovane prototypy bombarderu-samokridel, nicmene to neznamena, ze by vyvoj techto prototypu primo vychazel z praci bratru Hortenu (rekneme, ze vysledky jejich prace byly brany v uvahu a jiste v nekterych oblastech mohli vyznamne prispet).
Docela by mě zajímalo čím by tak mohli Horteni přispět Northropovi...ovlivnit vývoj B-35 a B-49 mohli tak maximálně v marginalitách a i o tom dost pochybuju, v době získání Ho 229 byla první 35 prakticky hotová.

Hojně rozšířené úvahy o tom, že by Northop z jejich práce vycházel, je pak vyloženě nesmysl, to už spíš (teoreticky) mohlo být naopak, Northop se o samokřídla zajímal když ještě Horteni tak maximálně tahali kačera.