Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Moderátoři: michan, Pátrač

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Příspěvek od Lord »

Myslím, že síla toho pancéřování Jamata byla těžko srovnatelná a neměla skoro analog, jak říkají rusáci. Jak si napsal, některé záznamy byly zničené, ale ono se podařilo něco obnovit a rekonstruovat. O tom bych mohl napsat samostatný příspěvek.

Kde např. Skulski vzal téměř přesné výkresy nebo překreslil, ale podle čeho? Prý navázal kontakty s Japonci a v posledních letech svou knihu revidoval, doplnil 3D výkresy. Také existuje velký model lodě Jamato v muzeu v Kure, kde si s přesností dali více práce než kdokoli jiný.

Záměrně zničené záznamy zahrnovaly materiál o personálních, technologických a konstrukčních rozhodnutích, doktríně a operacích, a téměř vše, co se týkalo zpravodajství a špionáže. Důvod zničení poslední skupiny je zřejmý - ochrana zdrojů. A zbytek? Pýcha a institucionální seppuku?

Hele, podle dokumentů to označují jako Japanese Vickers Hardened (VH) face-hardened.
Japonský Vickers Hardened (VH) povrchově kalený, necementovaný pancíř se používal pouze na bitevních lodích třídy JAMATO.

Yamato-turret-test.jpg
Dodávám fotodokumentaci, znázornění dvou testů, a fragment, který je v muzeu.

Yamato-armour-test.jpg
Četné malé praskliny pancíře /viditelné spíše z druhé strany, zde vnitřní strana/ byly způsobeny nárazem projektilů.
Dole, kde je betonový podstavec, byl otvor pro dělo.
Na obrázku výše znázorněn jako fialově ohraničený výsek z horní části pancíře věže lodě Jamato.


:arrow: Jinak tady máš odkaz na nějakou originální zprávu.
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA955281.pdf

Tam píšou, že bylo zjištěno, že deset z 12 japonských těžkých pancéřových plátů je horší než průměrné americké pancéřování. Jeden vzorek se rovnal stejnému americkému. A 26 palcový (66 cm) pancíř z Jamata nebylo možné srovnávat, protože neexistoval americký ekvivalent.

Obecně z metalurgického hlediska, měli japonské pláty horší rázové vlastnosti Charpyho V-zářezu a obsahují větší množství nečistot než americké.
Nebudu to tady asi celé slepičit, pokud tě to více zajímá, včetně grafů, tak odkaz.

Jen stručně dál, co by mohlo být zajímavé. Po provedení balistických testů byl z každé z pancéřových desek vyříznut vzorek, či vzorky pro Charpyho zkoušky, spektografickou analýzu, apod.

Japonci měli nedostatek některých vzácných prvků, a to se projevilo na kvalitě. Výrobní procesy byly podobné jako americké, ale ocel měla vyšší podíl uhlíku. Náhradu mědi za nikl, Japonci provedli kvůli nedostatku niklu. Ale celý to je popsaný v tom americkým elaborátu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Příspěvek od Lord »

Co se týče některých plánů lodě, tak se zdá, že mnoho záznamů přežilo v jiných kancelářích po Japonsku nebo v soukromých rukou, ale nejednalo se o rozsáhlé nebo ucelené soubory. Ostatně nějaké obecné výkresy, ale i plány strojoven některých jiných japonských lodí amíci po válce sesbírali, lze dnes najít na internetu. Ledacos také zpracoval v 50. letech pan konstruktér Shizuo Fukui.
https://www.worldnavalships.com/forums/ ... adid=19276

Například podrobnější výkresy jsou z knize Janusz Skulski: Battleships Yamato and Musashi (Anatomy of The Ship).

Jj, ten spoj (on to vlastně ani nebyl svár) byl na prasknutí velmi náchylný - bohatě na to stačila i americká letecká torpéda se svou slabší hlavicí.
Zde například podstatné detaily konstrukce bočního pancéřového pásu a protitorpédových přepážek třídy Jamato.

Yamato-plan-Skulski.jpg
Spojení pancéřového pásu a navazujícího dolního plátu nebylo dostatečně vyztuženo, je tvořeno podpěrami 6 a 8. A tím pádem ani nýtovaný spoj mezi deskami nemohl tolik vydržet. Navíc se plošně neopíral o tekutou vrstvu, která by mohla rozložit tlak exploze.

Jinak to skosení pancéřových platů v horní části a pokračující dolů bylo dobré proti trajektorii nepřátelských granátů.
Strmě padající granáty v bitvě na velké vzdálenosti mohly proniknout hluboko pod hladinu vody.

Podobně americká třída Iowa měla šikmé pancéřové pásy protažené až ke dnu lodi a tvořily vlastně i další protitorpédovou přepážku.
Ale tuhost takového spojeného pancíře se ukázala jako nebezpečná slabina u těchto konstrukcí.

Japonci šli ještě dále a přikládali stejnou váhu podvodním granátům a torpédům, ale spodní tlustý pás bez použití tekuté vrstvy nebyl adekvátní kompenzací. Navíc se spoléhali výhradně na pevnost nýtů ve smyku.
https://www.navalgazing.net/Underwater- ... ion-Part-2

Šinano údajně dostala během konverze poloviční tloušťku bočního hlavního pancéřového pásu než měla třída Jamato (tlouštka 410 mm).
Tím letadlovka "vynikala" ještě slabší strukturální pevností.

U hodně lodí se však ukázalo, že je obtížné ochránit hřídele a kormidlo. Například zásah v této lokalitě nakonec odsoudil Bismarcka k záhubě, ačkoliv se zdálo, že jeho protitorpédová ochrana citadely byla relativně účinná. Až na slabou příď a záď, které ovšem byly zranitelné u všech lodí.

Ovšem ukázalo se, že potopit moderní bitevní lodě jen dělostřeleckou palbou bylo velmi obtížné.

Další hrozbou, které TDS (Torpedo Defense System) nemohl čelit, byla hrozba útoku zespodu. Po mnoho let to nebyl vážný problém, ale během druhé světové války se to stalo problémem. Konstruktéři ve všech hlavních mocnostech si rychle uvědomili, že magnetická rozbuška by mohla odpálit torpédo nebo minu pod cílovou lodí.

A to mohl být i problém jaderného výbuchu, který sice nemusí způsobit přímo potopení bitevní lodě, ale takové otřesy, že se poškodí stroje, a zraní posádka. Je to řešitelné trojitým dnem a silentbloky, ale před WW2 bylo běžné používání litinových základů strojů.

Moderní válečné lodě podstupují před uvedením do provozu šokové zkoušky, kde se odpálí velké výbušniny, aby se zajistilo, že ochrana proti nárazu funguje.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Příspěvek od Raiden »

Asi nejpodrobnější zdroj o těchto lodích který mám je toto:

Battleships Yamato and Musashi (Anatomy of The Ship) od Janusz Skulski
https://www.amazon.com/Battleships-Yama ... 1472832248
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Příspěvek od Lord »

A ty tu knihu máš :?: Pokud tě to víc do hloubky zajímá, tak by sis jí měl určitě pořídit.
Však jsem to výše napsal, že to je kvalitní zdroj, a máš tam i ukázku 3D výkresu, modelu. Skulski je člověk, který o tom ví na Západě asi nejvíce, ale musel čerpat od Japonců. Někteří konstruktéři např. Shizuo Fukui, si to museli pamatovat, nebo měli části výkresů.

Co chybí jsou třeba detaily strojoven Jamato, ale zase u jiných lodí po válce údaje amíci sehnali, ale to je na tom připojeném odkazu worldnavalships.
Jamato byla ale tajná i po válce, potopená, a tohle byla další seppuku, to zničení, ono jako bitevní lodě byly sice už pasé, ale jiné konstrukce by šly použít u válečných lodí, třeba ta hruška vepředu :D
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Příspěvek od Raiden »

Jj, mám ji :D
雷電
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 279

Příspěvek od Dzin »

Raiden píše: 26/4/2025, 19:08 Asi nejpodrobnější zdroj o těchto lodích který mám je toto:

Battleships Yamato and Musashi (Anatomy of The Ship) od Janusz Skulski
https://www.amazon.com/Battleships-Yama ... 1472832248
Díky za recenzi, už jsem stáhl. :wink:
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)“