Grumman F-14 Tomcat

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
John Clark
četař
četař
Příspěvky: 60
Registrován: 1/6/2006, 17:49

Příspěvek od John Clark »

pátek 28.7. vzlétl k poslednímu letu (v bojovém zařazení) palubní letoun F-14 Tomcat
To si zaslouží vzpomnou na úspěchy Kocoura:
srpnen 1981- dva Su-22 se střetly s dvěma F-14 od VF-41. Oba Su-22 sestřelny AIM-9L
leden 1984- dva MiG-23 Flogger se střetly s dvěma F-14 od VF-32. Oba zničeny Sparrowy a Sidewindery
1991-F-14 od od VF-1 setřelil vrtulník Mi-8 Hip Iráckého letectva během operace Pouštní bouře.

Tomcaty dosáhly úspěchů i ve válce mezi Íránem a Írákem, kde válčily na straně Íránu.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

John Clark píše: To si zaslouží vzpomnou na úspěchy Kocoura:
srpen 1981- dva Su-22 se střetly s dvěma F-14 od VF-41. Oba Su-22 sestřelny AIM-9L
leden 1984- dva MiG-23 Flogger se střetly s dvěma F-14 od VF-32. Oba zničeny Sparrowy a Sidewindery
1991-F-14 od od VF-1 setřelil vrtulník Mi-8 Hip Iráckého letectva během operace Pouštní bouře.

Tomcaty dosáhly úspěchů i ve válce mezi Íránem a Írákem, kde válčily na straně Íránu.


No ty Suchoje a Mil jsou teda úspěchy.... Navíc pilotované Libyjci. Co nějaký Su-27 nebo MiG-29 v rukách trochu solidního pilota?

Někde jsem četl, že F-14 dostali při nějakém cvičení na prdel od nizozemců na F-16. Ti prý nechápali, jak může letadlo co tak pěkně létá v Top Gunu prohrát s F-16 :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
John Clark
četař
četař
Příspěvky: 60
Registrován: 1/6/2006, 17:49

Příspěvek od John Clark »

No ty Suchoje a Mil jsou teda úspěchy.... Navíc pilotované Libyjci. Co nějaký Su-27 nebo MiG-29 v rukách trochu solidního pilota?

Hm to se mě vždycky líbil argument, když řeknu něco o bojových úspěších amerických či západních letadel, tak se někdo vytasí s teorií, co kdyby tam seděl solidní pilot či Rus. Na to odpovím s Ruskými letadly proti západním létaly tyto národy: Čínani,Korejci,Syřané,Egypťané,Libyjci,Iráčani,Srbové, Vietnamci(těm se dařilo ralativně nejlí) a všichni šli k zemi ve větších či menších počtech. Samozřejmě piloti všech těchto podřadných národů byli pochopitelě neschopní a pořádní piloti by to spravili :D .Možná... ale jako perličku k tomuto seznamu přidáme i Rusy, protože minimálně dvakrát měli možnost změřit s západními letadly a taky pohořeli(korea, Blízký východ)

A co se týče úspěchů... Tohle letadlo sloužilo 35 let a dokázalo spolehlivě chránit CVBG, jako odstrašující síla. A co se týče těch sestřelů, tak to úspěch podle mě je, protože hodně letadel za dost dlouhou kariéru se nemůže pochlubit ani jedním! Kolika jistými setřely se může pochlubit třeba Mig-29?(teda když něpočítáme kolikrát byl setřelen on sám...)


Jinak co se týče posledního argumentu o tom cvičení. Nevím o tom, ale jaké byly pomínky toho souboje a proti jaké verzi F-14 to bylo? A, B nebo D. v tom je docela rozdíl. A navíc Nizozemci dokázali poměrně bez problémů dostat i JAS-39C na společném cvičení.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nevím nic o tom, že by Sověti v Koreji zrovna pohořeli...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
John Clark
četař
četař
Příspěvky: 60
Registrován: 1/6/2006, 17:49

Příspěvek od John Clark »

Yamato: Přesné zázamy sice neexistují, protože Rusvo to dodnes tají, ale je má se zato, že Ruští piloti tam tajně létali s MiG-15 proti F-86 a jak to dopadlo... MiG-15 utpěl hodně šeredné ztráty, i když na jeho obranu dlužno přiznat, že Amíci létali velmi dobře vycvičení s bojovými zkušenostmi z WW2.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Co se tý Koree,už se to zde řešilo v sekci Události po roce 1945 » Korea» Korea 1950 - 1953 - V. Část Boje II. fáze 1951 - 53 ZDE:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=979
Přesné záznami existují - už není studená válka a její tajnůstkaření. A do zmíněného fora jsem postoval toto:

Trocha statistiky z ruských zdrojů:
Ruští piloti nad Koreou uskutečnily více jak 63.000 bojových vzletů,při nich uskutečnily 1790 vzdušných bojů v kterých sestřelili 1097 letounů.Sami ztratili 335 letounů a 120 pilotů. 35 pilotů bylo vyznamenáno Hrdina SSSR.
Mezi veliteli byly mimo jiné veteráni 2.sv - I.Kožedub,G.Lobov,N.Sutjagin,E.Pepeljajev,S.Kramarenko,A.Aleljuchin.

Takže souhlas s Yamatem - to nejsou čísla porážky.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

John Clark píše:Yamato: Přesné zázamy sice neexistují, protože Rusvo to dodnes tají, ale je má se zato, že Ruští piloti tam tajně létali s MiG-15 proti F-86 a jak to dopadlo... MiG-15 utpěl hodně šeredné ztráty, i když na jeho obranu dlužno přiznat, že Amíci létali velmi dobře vycvičení s bojovými zkušenostmi z WW2.

Chce to trochu méně propagandy, samotní amíci několikrát měnili počty sestřelených letadel během korejského konfliktu. Skvělý MiG-15 v rukách čínských a korejských pilotů byl snadným cílem. Sovětské pluky na tom byli trochu jinak.

Až se vrátim z práce tak něco k tomu pohledám, ale sovětské IAP a GIAP si vedli více než dobře.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
John Clark
četař
četař
Příspěvky: 60
Registrován: 1/6/2006, 17:49

Příspěvek od John Clark »

Ok zdá se mi že jsem nakousl zajímavé téma, ale navrhuji abysme se s tím přesunuli na forum
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=979 jak psal Pegeucko. Přece jen tohle je forum o F-14.
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Příspěvek od Martan »

Add John Clark: Před rokem nebo dvěma se uskutečnilo společné americko-indické cvičení. Američani dostali v leteckých soubojích dost na prd..., pardon - na frak, a neradi uznali kvality jak indických pilotů tak i jejich letadel (kupodivu to byly ruské stroje). Co ale ocenili asi nejvíce byla propracovaná taktika boje a jeho řízení. Ono je to tak vždy - o výsledku boje rozhoduje kombinace kvalitní techniky, úrovně její obsluhy a taktiky jejího použití. Jedno z toho podceníš a ostatní je ti skoro k ničemu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

myslím, že už vo vietname si dokázala rúra ako je MIG 17 Fresco a lepšie vycvičený ryžomilci poradiť s modernejšími aj o generáciu novšími strojmi

moj názor k zostrelom F14
Su 22 myslímpatrí skor do stíhač-bombardér kategórie a pochybujem, že mali nejaké riadené strely, možno snáď raketnicu neriadených
Mig 23 by sa mohol považovať za rovnocenný stroj ktorý je ťažšie vykrútiť, zas na druhej strane kratší dosah radaru a absencia rakiet riadených rakiet dlhšieho doletu ktoré amíci tak milujú dáva navrch F14
Mil 8 ? vrtulníček ktorý je hanbou si pripísať ako zostrel, snáď by stačil rýchlejší prelet okolo aby sa mixér porúčal k zemi...

perlička k F14: na materskej lietadlovej lodi sa počas niekoľkých mesiacov uskutočnovali testy nových strojov a doplnkov, počas pristávacého manévru jeden zo strojov nešťastnou náhodou skončil na kraji paluby a padol do mora, piloti sa okamžite katapultovali, celé divadlo sledovala zo vzdialenosti niekoľkých kilometrov ruská "rybárska" loď snažiaca sa uloviť čo najviac poznatkov o novom stíhacom lietadle, keď si američania uvedomili, že neďaleko je podozrivá loď chtiac nechtiac museli stroj ťahať z mora zo značnej hĺbky von na veľkú ľútosť rusov, ktorý čakali že tento úlovok ostane pre nich, stroj američania vytiahli
počas vietnamského konfliktu však ťažko poškodené stroje, hlavne vrtuľníky končili mimo paluby aby uvoľnili miesto ďalším pristávacím strojom...ach keby mi tak jeden darovali :)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
John Clark
četař
četař
Příspěvky: 60
Registrován: 1/6/2006, 17:49

Příspěvek od John Clark »

Před rokem nebo dvěma se uskutečnilo společné americko-indické cvičení. Američani dostali v leteckých soubojích dost na prd..., pardon - na frak, a neradi uznali kvality jak indických pilotů tak i jejich letadel (kupodivu to byly ruské stroje). Co ale ocenili asi nejvíce byla propracovaná taktika boje a jeho řízení
Awsi máš na mysli Cope India 2004.Tam létali 4 F-15c od 3rd wing USAF. Ale taky by se to chtělo zamyslet nad podmínkami toho souboje, ptotože tam často létali F-15 až proti dvonásobné přesile Su-30 a neměli ai podporu AWACSu... Ano Amíci museli uznat porážku a byli překvapeni co Indové dokážou. Ale taky je třeba to přičíst na vrub tomu, že Indy cvičili nejen Rusové ale také Francouzi a především Izraelci(měli z čeho vybírat) a taky jejich stroje se vyzačují silně "westenizovanou" avionikou. Pěkným příkladem je Su-30MKI, který ač vyroben v Rusku a s ruskými motory má velké části avioniky západní ale i domací výroby.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Ono vždy záleží na okolnostech a formě letecké a pozemní podpory.
Proto tvrzení ten je lepší či horší jsou dost "nedotažená" - dnešní letecké boje už se neodehrávají v rytířském stylu.

Co se týče avioniky: Tu "západní výrobu" bych vůbec nebral v potaz. Už jsem zde několikrát zmiňoval, že Rusové v oblasti elektroniky spolupracují například s Japonci či Tchajwanci a mýtus o podřadnosti ruské elektroniky je v dnešní době pouze přežitek z dob studené války.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

K té přesile. Někde je dokonce seznam misí, které tam byly odlétány, pravda je, že se mi to te´d nepodařilo nalézt. Většina misí byla odlétána po vzoru: 4xF-15 coby útočící strana, 4x Su-30 dálkového krytí, 4xMig-21 blízkého krytí a 4x Mig-27 co by útočné letouny. Boj potom probíhal 4vs4 a tam byl zakopán pes, čili ty čísla, jako 12 vs 4……..

Avonika exportních verzí, speciálně Indická má součásti Francouzké a myslím, že něco z Izraele. Nejsou to ale senzory a bojová avionika, ale např LCD obrazovky…. U exportních strojů nejsou výrobci vázáni tím, že každý díl musí být vyráběn v Rusku, což pro armádu Ruska platí bez výjimky.
ObrázekObrázek
Jiří Hejtich
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 13/9/2006, 17:53
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jiří Hejtich »

Su 22 myslímpatrí skor do stíhač-bombardér kategórie a pochybujem, že mali nejaké riadené strely, možno snáď raketnicu neriadených
Pokuď vím, tak souboj byl vyprovokován poté, co jednomu Lybijci selhaly nervy a vysřelil ve vřícném letu na F-14 raketu S-3 (AA-2), na což F-14 reagovaly a následně Su-22 sestřelily. Důvodem konfrontace byla snaha Lybijců narušit proběh cvičné střelby nad územím, které je podle mezinárodního práva považování za mezinárodní vzdušný prostor. Kromě Su-22 k tomu použivaly i MiG-23 a MiG-25.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

22.září 2006 proběhlo na základně NAS Oceana oficiální rozloučení s letounem F-14 Tomcat a byl tak oficiálně stažen z výzbroje.

Zároveň právě na NAS Oceana (ta základna spolu s NAS Miramar k F-14 prostě patří, sídlily na nich prní letky) bude vybudován památník 69 pilotům kteří na letounu zahynuli. Čas zastavit nejde, ale toho letadla je mi líto. Přepadová stíhačka, už jich moc nezbývá....

Historie F-14 a jeho letek: http://www.anft.net/f-14/f14-squadron.htm



http://www.usatoday.com/news/nation/200 ... mcat_x.htm
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 265
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Jak píšeš, čas nejde zastavit, ale pocitově to beru jako smutnou zprávu.
Mimochodem, to se ze služby stahují i modernizované verze F-14D? A co čeká vyřazené stroje, sešrotování nebo zakonzervování?
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Stahují všechny jako typ. Co bude zkonzervováno a co ne netuším, ale jak to znám z historie a z běžného postupu ve Spojených státech, tak to, co má ještě nad 30% resursu bůjde do AFRC.

Ovšem u F-14 toho moc nebude (jestli něco), krom někdy okolo roku 1990 vyrobených 37 F-14D, bude mít zbytek překročený resurs draku a tím pádem na sešrotování. Ještě když byl před dejme tomu dvěma roky ve výzbroji a to jich bylo néně jak 100, tak byly postupně vyřazovány na trhliny v draku a stahovány z jednotek, tak aby se postupně udržovaly počty u bojových jednotek v souvislosti s rozformováváním rušených. Všechny (a ve výrazu všechny chápu ji ty nové) měly omezený násobek přetížení a těch pár déček zase mohlo doplatit na intenzivní provoz, je to taky 16 let, co byl vyroben poslední. V historii je ale málo případů, kdy byly letouny staženy AFRC zpátky do služby. Krom SR-71 to bylo několik F-111 do Iráku, ale ty snad ani potom v akci nebyly a jinak někdy ve Vietnamu. Takže.........

Navíc je tu problém, stáhnout z reser letadlo, co je ve výzbroji, jako třeba F-16, není až zas tak problém, ale letadlo co už není, je v postatě technicky nerealizovatelné, jelikož není už logistika, ND a hlavně piloti nemají již kvalifikaci, takže do akce stejně nemůžou.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
John Clark
četař
četař
Příspěvky: 60
Registrován: 1/6/2006, 17:49

Příspěvek od John Clark »

http://www.acig.org/artman/publish/article_211.shtml

Iránská vzdušná vítězství od roku 1982. Tam se může o Tomcatu najít hodně.
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 265
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

V časopise Letectví a kosmonautika číslo 1/2007 vyšel zajímavý a obsažný článek, shodou okolností tématicky navazující na předcházejí příspěvek. Pod názvem "Alího kočky - F-14 v iránských službách" píše Tom Cooper historii nasazení Tomcatů v Iránu. Článek popisuje vznik potřeby vysokovýkoného stíhače ještě v dobách šáha Rézi Páhlavího, vyběr typu, srovnávací soutěž s F-15, zavádění letounu do výzbroje i další historii letounu v době po vítězství islámské revoluce. Nechybí rozhovor s pilotem F-14, příslušníkem IRIAF a řada překvapujících informací. Článek rozhodně stojí za přečtení, řada příznivců letectví si možná poopraví pohled na úspěšnost iránských Tomcatů zejména v irácko - iránského konfliktu i v době po něm až do současnosti.
Brad Bellick
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 19/8/2010, 07:53

Příspěvek od Brad Bellick »

Ruští piloti v Korei zrovna nepohořeli. Původní údaj, Amici tvrdili, že sundali 792 Mig 15 a ztratili 78 Sabrů. Pak to zrevidovali a tvrdí asi 373 Migů proti 103 Sabrům. Narazil jsem na údaj, (zdroj můžu doplnit) cca 550 Mig 15. Rozhodně ale spousta sestřelených Migů pilotovali čínští a severokorejští piloti. Sovětští piloti sice byli na horší úrovni, než US, ale zase ne o moc, jinak, největší skore měli sovětská esa.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“