Lockheed F-117 Nighthawk
Odkdy má F-117A palubní RL (beru ale v potaz, že jsi bral letouny stealth obecně)?
Tamara nepotřebuje záření radaru, stačí jí emise z vysílání dat. Taky nesmíme zapomenout, že její správné nasazení spočívá ve správném rozmístění několika kusů. Sama jediná PVOS příliš nepomůže.
Tamara nepotřebuje záření radaru, stačí jí emise z vysílání dat. Taky nesmíme zapomenout, že její správné nasazení spočívá ve správném rozmístění několika kusů. Sama jediná PVOS příliš nepomůže.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Obávám se, že šlo o kachnu. Tamara má schopnost zachytit právě i emise z výměny dat. V tom je její ohromná výhoda. Bohužel ale netuším jak bylo a je řešeno předávání dat o cíli velení, případně implementace přímo do systému sledování a palby PVOS.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Já sem měl ohledně TAMARy, teda především jejího předchůdce, RAMONY pěknej článek, ale za zlatý prase to nemůžu najít a zhlavy toho do hromady moc nedám 
Co se toho zjištění čehokoli (nejen F117) týče, si myslím asi toto:
Tyhle pátrače (a nejen tyhle, tímhle se živí ve světě víc firem) dokážou zjistit elektromagnetické projevy letounu. Nejen radar, ale i třeba komunikaci, radiovýškoměr, odpovídač....... čili jestliže něco z toho má letoun zapnuto, je zjistitelný, pokud ne je v klidu. Kdysi se spokulovalo o tom jestli je schopen se prozradit prostou elektromagnetickou indukcí z kilometrů vodičů, je to ale s největší pravděpodobností kachna jako dům.
Berte to ale takhle, výhody Tamary proti jiným (jestli ještě nějaké má) je to, že má dobrý soft na identifikaci a je scopna zjistit vzdálenost a do jisté míry výšku, to je vše.
Jenom pilot hlupák, by se při cestě na utajenou misi vybavoval s kolegou a cestu si očichával radiovýškoměrem případně měl zapnutý odpovídač. Mimochodem součástí testů na F 117 byl laserový komunikační systém, jestli je ale ve výbavě všech strojů netuším a v komunikaci je kladen důraz na směrevost.

Co se toho zjištění čehokoli (nejen F117) týče, si myslím asi toto:
Tyhle pátrače (a nejen tyhle, tímhle se živí ve světě víc firem) dokážou zjistit elektromagnetické projevy letounu. Nejen radar, ale i třeba komunikaci, radiovýškoměr, odpovídač....... čili jestliže něco z toho má letoun zapnuto, je zjistitelný, pokud ne je v klidu. Kdysi se spokulovalo o tom jestli je schopen se prozradit prostou elektromagnetickou indukcí z kilometrů vodičů, je to ale s největší pravděpodobností kachna jako dům.
Berte to ale takhle, výhody Tamary proti jiným (jestli ještě nějaké má) je to, že má dobrý soft na identifikaci a je scopna zjistit vzdálenost a do jisté míry výšku, to je vše.
Jenom pilot hlupák, by se při cestě na utajenou misi vybavoval s kolegou a cestu si očichával radiovýškoměrem případně měl zapnutý odpovídač. Mimochodem součástí testů na F 117 byl laserový komunikační systém, jestli je ale ve výbavě všech strojů netuším a v komunikaci je kladen důraz na směrevost.


Máš pravdu, pokud bude vyzřovat elektromasgnetickou energi, je zjistitelný (hůře, čí lechčeji), ale proč by to dělal??Janni píše:Ještě jednou. Schopnost zachycení emisí z výměny dat. To znamená, že je schopná(už v té době) zachycovat i částečně směrové vysílání letounů v balících dat. Jasné?
A osobně by mě zajímalo, co všechno umí Věra...
Vzhledem k dokonalému inerciálnímu nav. systému s laserovými gyroskopy, pasivnímu GPS, výšce letu kdy neputřebuje radiovýškoměr, pasivním vyhledávacím i zaměřovacím systémům nemá jakýkoli důvod cokoli vysílat a zcela jistě to taky nedělá.
Otevřená (otevřené) pumovnice asi výrazně zvýší možnost prozrazení, ale to je velmi krátký okamžik na to, aby to mohlo nějak výrazněji usnadnít detekci. Navíc "jen" z určitého směru.
Otevřená (otevřené) pumovnice asi výrazně zvýší možnost prozrazení, ale to je velmi krátký okamžik na to, aby to mohlo nějak výrazněji usnadnít detekci. Navíc "jen" z určitého směru.


asi jo, je dost pravděpodobné, že ty dveře mají větší odraz než zbytek letounuHaness píše:Já vím že se ta pumovnice otevírá jen aby se mohla odhodit puma, myslel jsem to kdyby s ní létal pořád otevřenou - všechny ostatní systémy by byly zbytečné kvůli tomuto aspektu.

Jak sem se tak potuloval po netu, tak sem jako jednu možnost sundání F117 nad Juginou našel úvahu o tom, že letoun byl náhodně zasažen střepinami předchozího útoku a tím pádem měl díky poškození potahu větší viditelnou odraznou plochu. Byl to nějaký server a náhodný článek. Byla to jen úvaha autora a s největší pravděpodobností je nepravdivá teorie, navíc jako reakce hned po sestřelení, ale i tak mě to zaujalo. Zajímavé.........
(internet neberu moc jako zdroj seriozních informací)
redboy: Ta úvaha se mi moc nezdá, už jen kvůli tomu že Stealth létají ve velkých výškách, kdyby letěl tak že by mu střepiny pokorpily trup tak by musel letět nízko a to je řeci blbost, celý systém stealth by mu byl na nic, na radaru by třeba nebyl vidět ale očima by ho viděl každý co by měl pistolku nebo velkorážný kanon
Samotné Stealthy přeci létají v takových výškách aby je nebylo ani slyšet.



Pouze zasáhnout nestačí.....
kragh: nevím jestli by se to amíkům vůbec vyplatilo pže F-117 nejsou ve službě zrovna dlouho, navíc jsou to rozdílné projekty. F-22 je projekt ADF - Air Dominance Fighter - stíhačka pro vybojování vzdušné převahy, ne neviditelný bombardér jako F-117, navíc mám takový pocit že pumovnice F-22 má malé rozměry takže by do ní nešlo narvat pumy GBU a LGB které jsou základní zbraní u F-117.
V souladu s F-22 jsem slyšel spíš to že by měla nahradit novou generaci stíhaček pro letadlové lodě - Tomcaty F-14 verze D, F/A-18 E/F SuperHornet...ale to bude tak akorát za dlouhou dobu až budou tyhle stíhačky dosluhovat pže pak teprve bude mít USA snad dostatečný počet F-22 aby mohla nahrazovat řadové stíhačky na letadlových lodích.
V souladu s F-22 jsem slyšel spíš to že by měla nahradit novou generaci stíhaček pro letadlové lodě - Tomcaty F-14 verze D, F/A-18 E/F SuperHornet...ale to bude tak akorát za dlouhou dobu až budou tyhle stíhačky dosluhovat pže pak teprve bude mít USA snad dostatečný počet F-22 aby mohla nahrazovat řadové stíhačky na letadlových lodích.


Pouze zasáhnout nestačí.....