Stránka 2 z 11

Napsal: 8/3/2006, 11:50
od Dzin
Asi jste nečetli vyjádření konstruktéra Tamary k jejím možnostem zachycení STEALTH letounu? Celkově z něj tvrdil, že je velmi malá, pokud pilot nebude zcela pomýlený a bude používat vlastní radar jen výmečně.

Napsal: 8/3/2006, 12:10
od Janni
Odkdy má F-117A palubní RL (beru ale v potaz, že jsi bral letouny stealth obecně)?
Tamara nepotřebuje záření radaru, stačí jí emise z vysílání dat. Taky nesmíme zapomenout, že její správné nasazení spočívá ve správném rozmístění několika kusů. Sama jediná PVOS příliš nepomůže.

Napsal: 8/3/2006, 12:20
od Dzin
Pávě že on to tehdy řešil a tvrdil, že jediná šance, jak letoun STEALTH technologie Tamarou zaměřit je ono zmiňované, že pilot zapne radar a bude ho mít spuštěný delší dobu. Tohle byl podle něho jediný způsob, jak ho Tamara zjistí.

Napsal: 8/3/2006, 12:26
od Janni
Mám jiné informace. Kde se dá onen rozhovor najít?

Napsal: 8/3/2006, 12:31
od Dzin
Janni: Nejsem si zcela jistý, ale bylo to tuším v týdeníku Květy někdy před deseti a více lety. Řešili tam tehdy schopnosti právě F-117.

Napsal: 8/3/2006, 12:36
od Janni
Obávám se, že šlo o kachnu. Tamara má schopnost zachytit právě i emise z výměny dat. V tom je její ohromná výhoda. Bohužel ale netuším jak bylo a je řešeno předávání dat o cíli velení, případně implementace přímo do systému sledování a palby PVOS.

Napsal: 8/3/2006, 23:03
od Haness
Myslel jsem celkově systém TAMARy nejen o co jde, to tak nějak vím, měl jsem na mysli spíš podrobnosti.

Napsal: 9/3/2006, 07:02
od redboy
Já sem měl ohledně TAMARy, teda především jejího předchůdce, RAMONY pěknej článek, ale za zlatý prase to nemůžu najít a zhlavy toho do hromady moc nedám :(

Co se toho zjištění čehokoli (nejen F117) týče, si myslím asi toto:

Tyhle pátrače (a nejen tyhle, tímhle se živí ve světě víc firem) dokážou zjistit elektromagnetické projevy letounu. Nejen radar, ale i třeba komunikaci, radiovýškoměr, odpovídač....... čili jestliže něco z toho má letoun zapnuto, je zjistitelný, pokud ne je v klidu. Kdysi se spokulovalo o tom jestli je schopen se prozradit prostou elektromagnetickou indukcí z kilometrů vodičů, je to ale s největší pravděpodobností kachna jako dům.

Berte to ale takhle, výhody Tamary proti jiným (jestli ještě nějaké má) je to, že má dobrý soft na identifikaci a je scopna zjistit vzdálenost a do jisté míry výšku, to je vše.

Jenom pilot hlupák, by se při cestě na utajenou misi vybavoval s kolegou a cestu si očichával radiovýškoměrem případně měl zapnutý odpovídač. Mimochodem součástí testů na F 117 byl laserový komunikační systém, jestli je ale ve výbavě všech strojů netuším a v komunikaci je kladen důraz na směrevost.

Napsal: 9/3/2006, 20:18
od Haness
Co vysílání některých zaměřovacích systémů?

Napsal: 9/3/2006, 20:24
od Janni
Ještě jednou. Schopnost zachycení emisí z výměny dat. To znamená, že je schopná(už v té době) zachycovat i částečně směrové vysílání letounů v balících dat. Jasné?

A osobně by mě zajímalo, co všechno umí Věra...

Napsal: 10/3/2006, 16:16
od Dzin
Janni: A musí nutně F 117 ony emise vysílat? Já se přiznám, že jsem přesně nepochytil, co máš na mysli.

Napsal: 10/3/2006, 19:10
od redboy
Janni píše:Ještě jednou. Schopnost zachycení emisí z výměny dat. To znamená, že je schopná(už v té době) zachycovat i částečně směrové vysílání letounů v balících dat. Jasné?

A osobně by mě zajímalo, co všechno umí Věra...
Máš pravdu, pokud bude vyzřovat elektromasgnetickou energi, je zjistitelný (hůře, čí lechčeji), ale proč by to dělal??

Napsal: 16/3/2006, 12:01
od Haness
To je asi jako kdyby létal s otevřenými dvířky pumovnice, taky by byla otázka "proč ?"

Napsal: 17/3/2006, 07:35
od redboy
Vzhledem k dokonalému inerciálnímu nav. systému s laserovými gyroskopy, pasivnímu GPS, výšce letu kdy neputřebuje radiovýškoměr, pasivním vyhledávacím i zaměřovacím systémům nemá jakýkoli důvod cokoli vysílat a zcela jistě to taky nedělá.

Otevřená (otevřené) pumovnice asi výrazně zvýší možnost prozrazení, ale to je velmi krátký okamžik na to, aby to mohlo nějak výrazněji usnadnít detekci. Navíc "jen" z určitého směru.

Napsal: 17/3/2006, 19:57
od Haness
Já vím že se ta pumovnice otevírá jen aby se mohla odhodit puma, myslel jsem to kdyby s ní létal pořád otevřenou - všechny ostatní systémy by byly zbytečné kvůli tomuto aspektu.

Napsal: 18/3/2006, 00:44
od redboy
Haness píše:Já vím že se ta pumovnice otevírá jen aby se mohla odhodit puma, myslel jsem to kdyby s ní létal pořád otevřenou - všechny ostatní systémy by byly zbytečné kvůli tomuto aspektu.
asi jo, je dost pravděpodobné, že ty dveře mají větší odraz než zbytek letounu :).
Jak sem se tak potuloval po netu, tak sem jako jednu možnost sundání F117 nad Juginou našel úvahu o tom, že letoun byl náhodně zasažen střepinami předchozího útoku a tím pádem měl díky poškození potahu větší viditelnou odraznou plochu. Byl to nějaký server a náhodný článek. Byla to jen úvaha autora a s největší pravděpodobností je nepravdivá teorie, navíc jako reakce hned po sestřelení, ale i tak mě to zaujalo. Zajímavé.........
(internet neberu moc jako zdroj seriozních informací)

Napsal: 19/3/2006, 14:58
od kragh
V Letectví 3/2006 píšou,že F-117 začínají vyřazovat,mají je nahradit F-22.

Napsal: 21/3/2006, 23:39
od Haness
redboy: Ta úvaha se mi moc nezdá, už jen kvůli tomu že Stealth létají ve velkých výškách, kdyby letěl tak že by mu střepiny pokorpily trup tak by musel letět nízko a to je řeci blbost, celý systém stealth by mu byl na nic, na radaru by třeba nebyl vidět ale očima by ho viděl každý co by měl pistolku nebo velkorážný kanon :wink: Samotné Stealthy přeci létají v takových výškách aby je nebylo ani slyšet.

Napsal: 21/3/2006, 23:57
od Haness
kragh: nevím jestli by se to amíkům vůbec vyplatilo pže F-117 nejsou ve službě zrovna dlouho, navíc jsou to rozdílné projekty. F-22 je projekt ADF - Air Dominance Fighter - stíhačka pro vybojování vzdušné převahy, ne neviditelný bombardér jako F-117, navíc mám takový pocit že pumovnice F-22 má malé rozměry takže by do ní nešlo narvat pumy GBU a LGB které jsou základní zbraní u F-117.
V souladu s F-22 jsem slyšel spíš to že by měla nahradit novou generaci stíhaček pro letadlové lodě - Tomcaty F-14 verze D, F/A-18 E/F SuperHornet...ale to bude tak akorát za dlouhou dobu až budou tyhle stíhačky dosluhovat pže pak teprve bude mít USA snad dostatečný počet F-22 aby mohla nahrazovat řadové stíhačky na letadlových lodích.

Napsal: 22/3/2006, 00:17
od Fatale
Haness píše:už jen kvůli tomu že Stealth létají ve velkých výškách, ....
Samotné Stealthy přeci létají v takových výškách aby je nebylo ani slyšet.
:shock:
jsi si jist?