McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Doplním ještě jednu zajímavou informaci. V roce 1975 se společnost McDonnell Douglas ve spolupráci s US Army rozhodla, že pomocí F-15 "vezmou" světový rekord ve stoupavosti z rukou SSSR, kteří jej dosáhli s letounem MiG-25, který dosáhl výšky 30 000 metrů za 243,86 sekundy.

Upravili proto F-15A tak, že odstranili doslova vše co nebylo pro překonání rekordu potřeba, takže radar se vším co se ho týkalo šel ven, to stejné zbraňové systémy, podvěsy a dokonce i nátěr. Byl vybrán tým 3 pilotů, kteří měli usednout do kabiny takto upraveného Eagla, který dostal jméno "Streak Eagle." Takto upravená F-15 mohla dosáhnout extrémní rychlosti a stoupavosti.

Celkem s ní bylo podniknuto 8 pokusů o překonání, nejen výškového rekordu, tedy rekordu ve stoupavosti,ale i dalších. Konkrétně rekord ve stoupavosti byl překonán, když se F-15 dostala do této výšky po 207,8 sec. po odpoutání. Stroj byl při těchto startech upoután lanem a uvolněn byl až tehdy, když dal pilot znamění že motory běží na plný tah. Letoun dostal jen tolik paliva, kolik bylo potřeba, víc ani kapku. Aby měl letoun co nejvíce aerodinamický tvar, byl ještě trošku upraven, pilot musel navíc zasunout podvozek ihned, když kola přerušila kontakt s povrchem dráhy. Při překonání tohoto rekordu se F-15 dostala až do výšky 31 394 metrů.

Tento rekord byl sice později překonán opět Ruskem, když byla tato hodnota překonána stíhačkou Su-27, ale letounu F-15 to získalo značnou pozornost a tedy i přízeň trhu.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Haness píše:Tento rekord byl sice později překonán opět Ruskem, když byla tato hodnota překonána stíhačkou Su-27, ale letounu F-15 to získalo značnou pozornost a tedy i přízeň trhu.

Přízeň trhu? Nebylo to náhodou jedno z nejdražších letadel své doby a spousta států si ho nemohla dovolit? Snad jen Japonsko, Izrael a Saudové.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano přízeň trhu, po tom co ukázala své kvality se o jeho nákup začaly zajímat právě možná dané státy, jednoznačmě tu přidalo na prestiž.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Jen doplním, onen Su-27 byl pojmenován R-42(na památku roku obratu v 2. světové) a říkalo se mu "papírový". Kromě toho, že měl pryč veškerou avioniku, potahové plechy měly pouze 1/3 původní tloušťky. Poměr tahu ku hmotnosti byl fantastických 2,75!
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Trošku nám P-42 přeceňuješ, ne? Letová hmotnost byla nejnižší 14124kg a tah upravených motorů Al-31, označených pro tento účel R-32 byl 2x 13598kg, což dává poměr hmotnosti k tahu 1,926. Ale i to je dost bomba. Pokud by bylo Tvoje číslo pravdivé, musela by být hmotnost P-42 9889,5kg!!!!!!!!!! Tos přehnal. Jen motory bez oleje váží 3080kg. Vzhledem k normální hmotnosti 16000kg je to ale i tak dost dieta. Bylo odstraněno veškeré záložní řízení, bojová avionika, kompozitní díly, všechno co šlo sundat. Byly vyrobeny lehčí dvířka všech krytů, některé připevněny natvrdo.


Podobnou, i když ne tak drastickou kůru prodělal i F-15. Odstraněné byly generátor, aerodynamická brzda, ovladače klapek, pomocný hydraulický systém, postradatelná avionika včetně obrazovek v kabině, přistávací a pojezdové světlomety a radar. Použitý byl i drak kategorie II, který byl lehčí o 363kg než běžný kategorie I (opravdu netuším co je to za kategorie). Krom toho byly nahrazeny kompozitní díly hliníkovými. Pochopitelně odstraněn nátěr. Úpravy snížili hmotnost o 816kg.

Podle tabulek FAI měl tah motorů 2x20000lbs (2x9071,8kg), ale na to abych spočítal poměr hmotnosti na výkon mi schází vzletová hmotnost. Bohužel jsem hoooodně špatnej angličtinář, takže pokud to někdo máte… díky


Seznam světových rekordů F-15: http://records.fai.org/general_aviation ... sp?id=2751
Seznam světových rekordů P-42: http://records.fai.org/general_aviation ... asp?id=180
ObrázekObrázek
Jiří Hejtich
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 13/9/2006, 17:53
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jiří Hejtich »

Zatím tu nikdo nezmínil modernizační program MSIP, řes. MSIP II. Byl zaváděn od roku 1983. Týkal se typů A/C (asi i B/D) již ve stavu USAF a pro všechny následně vyrobené letouny C/D. Týkal se především nahrazení radaru AN/APG 63 za AN/APG 70 a modernizace dalších avionických systémů- hlavně prostředků REB (varovný AN/ALR-56, rušící ALQ-135).

Od roku 1988 se na základně Eglin (Florida) testovala Aim-120 AMRAAM, v Zálivu však nebyla ještě použitelná (ve výzbroji od 1992).

Poslední verzí radaru je AN/APG 63 (v)2 AESA, který používá novou technologii vychylování paprsu, pro který není nutná pohyblivá anténa. Dosahuje se ta vyšší provozní spolehlivosti a (pravděpodobně) se snižuje možnost zachycení radaru. Jako první byly tímto radarem vybaveny F-15 C 3. FW z Elmendorfu na Aliašce.
Jiří Hejtich
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 13/9/2006, 17:53
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jiří Hejtich »

derou novo generační letouny jako jsou F-14D
F-14 D není tak úplně nová-první vzlet v listopadu 1990, a konstručně je Tomcat z 70. let (první vzlet F-14 A 21.prosince 1970) stejně jako F-15 (první vzlet 26. červena 1972, F-15 E 11.prosince 1986)-takže stejná-4. generace. Navíc F-14 jsou již stahovány z aktivní služby, F-15 ve verzi C/D i E budou složit nejméně do roku 2020 ( i když C/D v nmenším počtu než dnes).
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Na nete som nasiel dosah radaru zakladnej F-15C AN/APG-63:
RCS: 0,0001 m2 ..... 9km +
RCS: 0,001 m2 ....... 16km +
RCS: 0,1 m2 ........... 51km +
RCS: 1,0 m2 ........... 90km +
RCS: 5,0 m2 ........... 135km +
RCS: 10,0 m2 ......... 160km +

A dosah verzie AN/APG-63 (V2, V3) s AESA antenou:
RCS: 0,0001 m2 ....... 14-19km +
RCS: 0,001 m2 ......... 25-33km +
RCS: 0,1 m2 ............. 81-104km +
RCS: 1,0 m2 ............. 144-185km +
RCS: 5,0 m2 ............. 215-278km +
RCS: 10,0 m2............ 255-330km +

Neviete niekto zohnat nieco podobne pre radar Su-27B (nie vylepsene verzie) pre porovnanie? Na wiki udavaju 140 km velkost bombera (coz by nebola ziadna slava), ale presny graf nemam.

Nechapem preco vsetci porovnavaju F-15 s Mig-25, ved ide predsa o naprosto odlisne lietadla, Eagle je stihacka na vybudovanie vzdusnej nadvlady, lahsia, mensia s vysokym pomerom hmotnost ku tah a nizkym plosnym zatazenim kridla, co mu dalo oproti Foxbatu skvele manevrovacie schopnosti, kym mig bol tazkou zachytnou stihackou na zastavovanie 3-mach bombarderov schopny dosiahnut velku rychlost a vyletiet do vysky az 24 km, kym F-15 len cca 20 000 m. Jedine F-14 Tomcat bol stroj, ktory svojim ucelom odpovedal Migu 25, i ked kocur bol obratnejsi a nedosahoval zrovnatelne vykony.
Za zrovnatelny sa da povazovat Mig-23 a to konkretne:
Mig-23M vs F-15A
Mig-23ML vs F-15C
Su-27B vs F-15C (Eagle ale potom s F-100-PW-220)
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Nasiel som info AN/APG-63 vs N001 Zhuk. Nikto mi nepomohol tak som si pomohol googlovanim a anglickou wikipediou:
Su-27B ma radar Phazotron N001 s dosahom 103 km na RCS 3 m2, co znamena, ze je slabsi ako AN/APG-63 (ten moze mat dosah este väcsi-az 185 km na RCS stihacieho lietadla). Ak mal Flanker nejaku slabinu bol to radar, pôvodne mal mat dosah az 200 km na RCS Tu-16 (16 m2), ale taky rusi v ZSSR neboli schopny vyvinut, mal dosah len 140 km vs RCS 16 m2. Velkou nevyhodou jeho americkeho protajska (ale len rannych verzii) bola absencia modu TWS (track while scan), mal ho az AN/APG-70 mozno uz aj AN/APG-63V1, dalsou bola priemerna stredna doba poruchy radaru-len 15 hodin (pri V1 bolo vylepsene hardware-120 hodin). Flanker v TWS vladal sledovat 10 cielov automaticky vyberat prioritne a palit na 4 z nich. Bohuzial este aj s tymto nie prilis oslnujuciom kuskom avioniky Su-27 mali sovietski inzinieri velke problemy, radar bol do strojov namontovani az v roku 1991 do vtedy pouzival iny radar asi Migu-29. Jeho problemom bol primitivny procesor na spracovanie infromacii z radaru prebraty z N019, ktory vytvaral v zornom poli slepe miesta a niekedy naopak vyhazoval na HUD falosne ciele atd.

Zdanlivo su oba radary vyrovnane, no ked zobereme do uvahy rok zavedenia F-15A-1974 (aj Ccko je to jedno oba pouzivali stejny radar) Su-27B-1986 (ale radar bol namontovany az v 1991) tak je jasne, ze pre Eagla je nespravodlive porovnavat zakladny AN/APG-63 s novsim N001. Z casoveho hladiska (ktore je u mna najdolezitejsie) je s radarom N001 zrovnatelny az AN/APG-63-V1, ktory bol spolahlivejsi, mal novy HW a SW, ale dosah ostal nezmeneny-antena sa nemenila a AN/APG-70, ktory ale Zhuka vo vecsine aspektoch vyrazne prekonaval. Jednak bol univerzalny (air ot ground, air to air), mal nechybal mu mod TWS a vecsi dosah az 220 km na RCS stihaca a 140km pozemne ciele.

To je asi vsetko co sa tyka porovnavania srdca avioniky zakladnych verzii 2 tazkach stihacich lietadiel 4. generacie F-15 a Su-27. Ak mal Flanker nejaku nevyhodu v BVR oproti Eaglom tak to bol slaby radar. Pritom sovieti na to technologie mali, staci spomenut len plosnu antenu z radaru N007 Zaslon, ktora americanov neprijemne prekvapila, adekvatna ( vlastne lepsia, ale prisla hodne neskor) odpoved prisla az v 1997-AN/APG-63V2,V3 opetovne Eaglov radar, ale tentoraz s AESA antenov. Hlavny vyvojar anteny zaslonu S-800 sovietsky profesor Viktor Konstantinovitch Grishin planoval nahradit mechanicke anteny na N001 elektronickymi, ale az po 91 ked prisla do ruska inflacia, tak sa to odlozilo az na dnesok. Odsekmi vyssie som vsak nechcel jednoznacne posudzovat bojove moznosti oboch strojov v BVR, sucko ma IRST (co dodnes ziadny eagle nema), co mu dava 2. moznost ziskavania informacii o bojisku, i ked obecne IRSTcka maju oproti radaru viacero nevyhod (zavislost na pocasi, dosah ale zas na 2. strane nedaju sa nicim rusit atd.)

EDIT: Oprava AN/APG-63 ma mod TWS, sleduje v nom 8 cielov a pali na styri z nich, pricom pri Flankerovom TWS sa niekde udava moznost palby len na 1 ciel.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17866
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak je zde další evoluce s názvem F-15SE Silent Eagle. Kromě jiného dostal nové komformní nádrže s vnitřními pumovnicemi.
http://blog.flightstory.net/1124/boeing ... ew-f-15se/
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... ount=15927
pár fotek http://www.flightglobal.com/airspace/ph ... 28534.aspx
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Jo, dnes mi to přistálo v RSS.
Tady jsou pěkné fotky, vč. schéma a zamyšlení nad možnostmi dovybavení starších strojů stealth technologií - což autor nevidí v moc zářivých barvách vzhledem k tomu, že ostatní stroje v převážné většině nemají žádné místo, kam by se daly schovat interní pumovnice/raketnice.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17866
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tohle by mohlo být silný vítr do plachet odpůrcům F-22/F-35
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Odpůrcům Raptoru ani omylem, vzhledem k jeho dynamickým výkonům.
To proti F-35 by to mohla být slušná páka - ale pouze ve vojenské rovině. V politické je to neprůchodné, protože mnohonárodnostní F-35 je politickou zbraní proti ruskému získávání vlivu exportem zbraní - a takovou úlohu by žádná F-15 zastat nemohla.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17866
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

No nevím jestli je F-35 politickou zbraní proti sílícímu ruskému vlivu. Řekl bych, že spíše ne, ale je to na debatu na debatě.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Tak se koukni na to, jak se měnily specifikace na PAk-FA - stále více to limituje k F-35. K čemuž může být jediný důvod: jelikož rusové nemůžou vyvíjet 2 stíhačky 5. generace najednou, musí vyvinout kompromis mezi tím, co chce VVS a mezi tím, co bude na mezinárodním trhu konkurovat F-35.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17866
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

"mezistroj" mezi F-35 a F-22 v podobě PAK-FA je dle mne dobrá volba.
Nicméně jsem to myslel tak, že F-35 moc politickou zbraní nebude. Státy, které jsou v koši s kladným vyřízením povolenek na F-35 by o PAK-FA nikdy vážně neuvažovaly, a naopak. Prostě svět je stále rozdělen na příznivce a odpůrce USA. A jen pár států je někde mezi.
Silent Eagle by mohl být silným vánkem do plachet odpůrců programu F-35 (přiznám se tento program mě vůbec nebere, nevidím v něm krom STEALTH žádné výhody oproti F-16E/F). Být americkým kongresmanem tak se ptám, proč zavádět tolik nových drahých letounů, když to množství mohu stáhnout modernizací F-15E. Proč těch "SE" nenakoupit vícero .. No a u námořnictva bych více prosazoval F-18E/F. Takže nakonec by F-35 nakupovali jen mariňáci :mrgreen:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Svarboj
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 22/12/2008, 18:25

Příspěvek od Svarboj »

To že by měl F-15SE mít čelní RCS srovnatelnou 5. generací US stealth stíhačů uvolněných pro export je prohlášení o kterém mám pochybnosti. Letadlo které od počátku není konstruováno jako stealth s "nahýma" vstupy k motorům, hmm..? V Boeingu zázraky určitě nedělají, možná jen exportní F-35ky sou výrazně downgrade-dovaný a nebo je to kus propagandy.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

A kde se to píše o té čelní RCS? Ad vstupy do motorů - koukni se na tu galerii, kterou jsem linkoval - vstupy do motorů jsou, obdobně jako u SuperHornetu, přepracované dle stealth tak, aby se to neodráželo ven. Motory jsou úplně odstíněny...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hele, tohle jsem si měl patentovat, to už je takových deset patnáct let, co jsem si tak čmáral Stealth Eagla s šachtama v Fast Packách.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Svarboj
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 22/12/2008, 18:25

Příspěvek od Svarboj »

cover72 píše:A kde se to píše o té čelní RCS? Ad vstupy do motorů - koukni se na tu galerii, kterou jsem linkoval - vstupy do motorů jsou, obdobně jako u SuperHornetu, přepracované dle stealth tak, aby se to neodráželo ven. Motory jsou úplně odstíněny...
Koukal jsem na ty linky od skeleta a v druhým je o té čelní RCS.
Ad Vstupy: Na téhle fotce jde vidět, že tam žádný "blokátor" není. A tady grafická podoba ho opravdu ukazuje, jaký to ale bude mít vliv na výkon motoru pokud se proto zákazník rozhodne?
Odpovědět

Zpět na „Letadla“