Raketa 5V27 ( S-125 NĚVA ) SA-3 GOA
CHARAKTERISTIKA: raketa 5V27 typu „země-vzduch“ je aerodynamického schématu typu "kachna", vybavena tříštivotrhavou bojovou náloží a radiolokačním zapalovačem.Má tandemové uspořádání motorů na TPH. Raketa je naváděna na cíl radiovými povely s využitím metody „tří bodů“.
KONSTRUKCE RAKETY:
Drak rakety slouží k rozmístění všech palubních systémů rakety a má potřebný aerodynamický tvar.
Startovací motor 5S45 zabezpečuje odpálení rakety z odpalovacího zařízení a rychlé dosažení nadzvukové rychlosti, čímž je dosahován žádaný průběh rychlostní charakteristiky rakety. Motor je nalaborovaný palivem ve tvaru čtrnácti válcových prachových trubek s jedním kanálkem. K iniciaci zažehovače slouží dva pyronáboje PP-9RS.
Letový motor 5V29 zabezpečuje další zvýšení rychlosti letu rakety, umožňuje dosáhnout bodu střetnutí s cílem během stanovené doby a získat potřebnou výšku a dálku letu. Má tvar válce s jedním kanálem a šesti radiálními štěrbinovými drážkami v blízkosti předního čela. K iniciaci zažehovače slouží dva pyronáboje PP-9RS.
Bojová výzbroj rakety zabezpečuje zničení cíle a je složena z bojové nálože 5B18, radiolokačního zapalovače 5E15 a pojistného a iniciačního mechanismu 5V87.
Při výbuchu bojové nálože 5B18 s fragmentovaným jádrem se vytvoří oblast ničivého účinku střepin. Ke zvýšení spolehlivosti je bojová nálož opatřena přenosovým detonátorem z vysoce brizantní třaskaviny.
Radiolokační zapalovač 5E15 zabezpečí iniciaci bojové nálože v blízkosti cíle zabezpečující jeho zničení. Spolehlivá ochrana před nahodilým výbuchem při předepsaném zacházení a iniciace bojové nálože u cíle jsou zajišťovány pojistným a iniciačním mechanismem 5V87 (PIM). který má tři na sobě nezávislé stupně jištění.
Aparatura pro řízení letu zabezpečuje pomocí rádiových povelů z pozemního naváděcího radiolokátoru řízený let rakety k bodu střetnutí s cílem v souladu se zvolenou metodou navedení. Aparatura je složena z autopilotu 5A42 a aparatury rádiového řízení a sledování 5U44.
Vzduchový systém zabezpečuje napájení kormidlových bloků autopilotu vzduchem po celou dobu trvání řízeného letu a pohon turbogenerátoru. Vypouštění vzduchu, které začíná v okamžiku odpálení rakety, se ovládá pomocí pyrotechnického ventilu, jehož dva pyronáboje PZ-253 M-5 jsou iniciovány přivedením elektrického impulsu.
Elektrická síť rakety spojuje všechna palubní zařízení v jediný automaticky pracující celek. Dodává elektrický proud a zabezpečuje přepojování elektrických obvodů při přípravě, odpálení a letu rakety. Zdrojem napájení aparatury je turbogenerátor 5I41, uváděný do činnosti stlačeným vzduchem.
ČINNOST:
Raketa je odpalována z odpalovacího zařízení 5P73 Jakmile opustí raketa odpalovací zařízení, narůstá zrychlení a sepne se setrvačníkový spínač pojistného a iniciačního mechanismu (snímá se druhý stupeň jištění). Sepnutím kontaktů dojde k iniciaci elektrických zažehovačů, které spouštějí časové mechanismy pojistného a iniciačního mechanismu. Od tohoto okamžiku začíná počítání doby letu rakety.
Na konci startovacího úseku letu rakety po snížení tahu startovacího motoru sepne signalizátor přetížení a druhý stupeň rakety se rychle oddělí od prvního stupně. Vstup autopilotu je připojen k výstupu aparatury rádiového řízení a ruší se třetí stupeň jištění PIM. Aktivují se pyronáboje letového motoru, který začne pracovat.
Na letovém úseku přicházejí na přijímací antény aparatury rádiového řízení a sledování signály povelů, které zabezpečují řízený let rakety. V blízkosti cíle je ze země vydán povel „dálkové odjištění“ radiolokačního zapalovače, čímž dojde k jeho zapnutí. V okamžiku, kdy se cíl dostane do směrové charakteristiky antény radiolokačního zapalovače vydá radiolokační zapalovač stejnosměrný impuls na počinovou nálož pojistného a iniciačního mechanismu, který přes přenosovou nálož iniciuje bojovou nálož.
Jestliže z libovolné příčiny nebyl vydán signál pro spuštění pojistného a iniciačního mechanismu nebo došlo k minutí cíle je za 0,8 sekundy provedená autodestrukce rakety.
