Napsal: 5/2/2009, 10:39
Jo, to sice jo, ale vezměme v úvahu, kolik tam asi na jaře 1941 mohl mít Wawell vojáků? Tipoval bych to tak na obecního policajta s šavlí, ponocnýho s halapartnou a nějakýho plukovníka v penzi na letním bytě. 

Myslím si, že problém je dán několika prvky které se nějakým způsobem semlely dohromady.kacermiroslav píše:Takže si spíše kladu otázku, proč se Hitler, když dal přednost plánu "Z", pouštěl do stejných plánů, které zaváněli stejným výsledkem jako za WW1. Zcela jistě měl použít první návrh na budování ponorkového a pomocného (korzárského) loďstva, se kterým měl daleko větší šanci prolomit britskou blokádu a poškodit britskou námořní dopravu.sa58 píše:No právě, RN by určitě odpověděla odpovídajících způsobem a celá německá flotila by byla zase jen určitým procentem RN.
Otázkou je, proč se nevyrobilo před WW2 více ponorek když byla známa jejich síla při použití proti zásobování. Nebo si chtěl Áda velkýma loděma něco kompenzovat?
Což znamená, že těch 18 ponorek by bylo schopno potopit nějakých 500.000 BRT (efektivita ponorek z WW1 byla 33.000 BRT na ponorku, za WW2 to bylo nižší...ted z hlavy nevím kolik...cca 25.000 BRT).Pátrač píše:No vida. Takže 18 ponorek - to mohlo být potopených bezbranných dopravních lodí a jaké škody by mohly způsobit i Royal Navy. Prostě se zdá Německo nevyužilo zkušenosti které mělo přímo na talíři. Koneckonců, dobře že ta.
Oceánských ponorek typu IX bylo relativně málo. V každém období hrál prim typ VII a to i na počátku války. Typ II byl používán především ke kladení min, nejednalo se o klasickou útočnou ponorku vyhledávající přímý kontakt s nepřítelem. Navíc výroba typu II pokračovala snad až do roku 1944, kdy byla nahrazena typem XXIII, ale mám v tomhle směru mezery, místní námořníci budou vědět.kacermiroslav píše:Ono záleží na typu ponorek. Mě se k tomu přepočtu podařilo najít pouze údaj o průměrné ceně ponorek z roku 1943. V době kdy se stavěl Bismarck a byl pořízen za 196,8 Mio RM, tak se stavěli menší ponorky (žádné oceánské typy) a tak věřím, že za cenu Bismarcka by se mohlo ve stejné době postavit 20-25 ponorek. Ale je to pouze odhad.
Royal Navy síce nemala bitevné lode ktoré by sa mohli Bismarckovi postaviť (ak nerátame že ich bolo viac), ale jej spojenec US Navy mal takých lodí viac než dosť, a to dokonca aj v samotnom Atlantiku. Dve útočné vlny z lietadlových lodí USS Ranger a USS Wasp by spravili s Bismarckom krátky proces. Keby nie tak boli prakticky stále k dispozícii v rámci britskej Home Fleet aj moderné bitevné lode US Navy, z nich najmä USS Iowa sa Tirpitzu viac než vyrovnala.Hans S. píše:18 ponorek není zase tak moc, čekal bych více. Nemít Bismarck sakra pech, tak s největší pravděpodobností napáchal více škod, než 18 ponorek. Už jen tou porcí sil Royal Navy, kterou by vázal. Navíc Británie snad neměla bitevní lodě, které by mohla proti Bismarcku poslat. Jenže měla letadlové a ono by se tam dříve či později ono jedno šťastné torpédo našlo.
Tohle se oběvuje skoro všude, nestavět lodě a kolik za ně mohlo být ponorek, jenže nejtěžší ztráty v atlantiku utrpěl britský obchod od bitevních lodí Scharnorst a Gneisenau na jaře 41, takže kdyby na druhou stranu němci neplýtvali materiál a síly na ponorky, co mohli mít v první pol.r. 1941- s Bismarckem by plul dokončený Tirpitz a možná i Graf Spee.Kdyby se nestavěl například Bismarck, tak si za něj Němci mohli postavit asi 18 ponorek
Jenže, když USA vstoupili do války tak své nejlepší lodě měli v tichomoří a těžko by nějakou poslali do atlantiku, i kdyby Bismarck přežil do roku 1942.Royal Navy síce nemala bitevné lode ktoré by sa mohli Bismarckovi postaviť (ak nerátame že ich bolo viac), ale jej spojenec US Navy mal takých lodí viac než dosť, a to dokonca aj v samotnom Atlantiku. Dve útočné vlny z lietadlových lodí USS Ranger a USS Wasp by spravili s Bismarckom krátky proces. Keby nie tak boli prakticky stále k dispozícii v rámci britskej Home Fleet aj moderné bitevné lode US Navy, z nich najmä USS Iowa sa Tirpitzu viac než vyrovnala.
Tak tohle považuju za velkou nadsázku. Scharnhorst a Gneisenau sice napáchali určité škody, pokud se nepletu tak jeden obchodní konvoj zcela rozprášili a potopili několik desítek lodí, ale pak jejich úspěchy byly spíše sporadické co se narušování obchodních a zásobovacách tras spojenců týče. Takže pár desítek lodí v porovnání s tím, co za války potopily ponorky je jako kapka vody ve sklenici. Ano...dá se jim ještě připsat potopení letadlové lodi Glorious a dva torpédoborce a možná ještě dalšího, ale jejich největším přínosem byla jejich vlastní existence a vázání na sebe protivníkových sil.mmmichalll píše:Tohle se oběvuje skoro všude, nestavět lodě a kolik za ně mohlo být ponorek, jenže nejtěžší ztráty v atlantiku utrpěl britský obchod od bitevních lodí Scharnorst a Gneisenau na jaře 41, takže kdyby na druhou stranu němci neplýtvali materiál a síly na ponorky, co mohli mít v první pol.r. 1941- s Bismarckem by plul dokončený Tirpitz a možná i Graf Spee.
Ponorky se stali nebezpečnými až kolem roku 42-43, kdy ale stáli proti velké přesile záp. spojenců.
V nasledovných obdobiach operovali nasledovné bitevné lode US Navy v Atlantiku:mmmichalll píše:Jenže, když USA vstoupili do války tak své nejlepší lodě měli v tichomoří a těžko by nějakou poslali do atlantiku, i kdyby Bismarck přežil do roku 1942.
Jen drobná chybka, jinak je to správně. Výroba typu II nepokračovala do roku 1944, do toho roku byly tyhle ponorky ve výzbroji - a to na Černém moři. Typ II. se totiž dal v rozebraném stavu přepravovat po železnici. Jinak se o klasickou útočnou ponorku samozřejmě nejednalo. Ona výzbroj 3 x torpédomet + 3 rezervní torpéda nebyla nic moc (ale třeba nejpočetnější ruská třída M na tom byla daleko hůř - 2 x torpédomet bez rezervních torpéd). Na západě byl typ II. stažen z bojové služby k výcviku už v roce 1941.Hans S. píše:V každém období hrál prim typ VII a to i na počátku války. Typ II byl používán především ke kladení min, nejednalo se o klasickou útočnou ponorku vyhledávající přímý kontakt s nepřítelem. Navíc výroba typu II pokračovala snad až do roku 1944, kdy byla nahrazena typem XXIII, ale mám v tomhle směru mezery, místní námořníci budou vědět.