Re: S rudou hvězdou na trupu (4) – Bell P-39/63
Napsal: 4/1/2020, 20:42
Vcelku solidní dokument o letounu Bell P-39 ve službách VVS. Objevil jsem některé chybičky v textu komentáře, ale na celkové hodnotě to neubralo.
Zajímavé je to proto, že dle technických údajů měl granát z HS.404 vyšší úsťovou rychlost = chtělo by se předpokládat, že i trajektorie střely bude plošší. Nicméně granát HS.404 byl o 30% těžší, což bude příčinou jeho horší trajektorie.A.C. Nikolaji Gerasimoviči, pokud porovnáme 20mm kanóny - „Hispano-Suizu“ a ŠVAK - který z nich je podle vás lepší?
N.G. Náš. Nepochybně. ŠVAK byl řádově dvakrát spolehlivější. Hispano vyžadovalo neuvěřitelnou kvalitu údržby. Sebemenší prašnost, hustší mazivo nebo jiná maličkost, a to je vše - selhání. Velmi nespolehlivý.
Balistika naší zbraně byla navíc lepší. Náš kanón poskytoval plošší trajektorii palby, což při míření znamená hodně. Například zaměřovač na „jacích“ nebyl ani potřeba, trasa střel byla téměř rovná, srovnej se a střílej, kam čumák míří, tam střely dopadají.
Náš ŠVAK měl vyšší kadenci.
Co se týká účinku granátů, tyto zbraně byly přibližně stejné, žádný viditelný rozdíl tam nebyl.
Nedává totiž mi moc smysl ("prázdná příď" ... tu měly všechny Kobry, protože tam neměly motor) a v případě "odebírání radiostanice" ne přímo lživá ... naopak, radiostanice Kober byla považována v SSSR za jednu z nejlepších (ne-li vůbec nejlepší), které byly. Navíc sundat ji "kvůli úspoře hmotnosti" by byla naprostá pitomost.Pozn. Rusové své P-39 silně upravovali, např. odebrali pancíř, někdy křídelní zbraně, či radiostanici - výsledkem byla vysoká úspora hmotnosti. Mohli si to dovolit, protože motor za pilotem poskytoval jakousi ochranu. V „prázdné“ přídi mohla být soustředěna hlavňová výzbroj.
... naopak, radiostanice Kober byla považována v SSSR za jednu z nejlepších (ne-li vůbec nejlepší), které byly. Navíc sundat ji "kvůli úspoře hmotnosti" by byla naprostá pitomost.Vrátím se ale k testů v NII VSS. Asi největším problémem P-39 se ukázal přechod letounu do ploché vývrtky, byl o tom dokonce natočen v NII instruktážní film „vývrtka letadla Airacobra“.
Tento problém se vyřešil pozdější montáží silnějších motorů Allison a odlehčením letounu o 300-400 kg.
Je sejmuto zadní pancéřování za pilotem, zbraně v gondolách pod křídly a bylo demontováno některé přístrojové vybavení, například jedna radiostanice a pisoár.
Tak toto to myslím vysvětluje. V úvodním článku je to trochu popleteno.Lord píše:Skeptiku, k odlehčování kobry, je to z více zdrojů, píše o tom i Sapík v úvodním článku.Je sejmuto zadní pancéřování za pilotem, zbraně v gondolách pod křídly a bylo demontováno některé přístrojové vybavení, například jedna radiostanice a pisoár.
Pokud vím, tak tohle souviselo s demontáží nikoli pancíře zad, ale ramen a hlavy. A redukce byla pravděpodobně dělána spíše kvůli zlepšení viditelnosti, než kvůli odlehčení letounu. Na schématu je to označené číslem 15.Skeptik píše: Stejně tak "zadním pancéřováním" evidentně není myšleno pancéřování chránící pilota zezadu (to bylo v těžišti a tudíž by při zlepšení vlastností při vývrtce nepomohlo), ale s největší pravděpodobností o uvedené pancéřování olejové nádrže, které v ocase skutečně bylo.
To znamená, že přistávali ocasem napřed?Lord píše:Při nouzovém přistání se mohlo stát, že motor projel do kokpitu. Takže nějaká deska za pilotem by ho možná mohla trošku ochránit a zvýšit tuhost, ale to je vtipJestli si nějaký kusy montovali z kontejnerů, tak tam něco ani nemuseli rovnou dávat.
Chápu, že když je motor před kokpitem (dopředná síla), tak může způsobit devastaci kokpitu. Motor za kokpitem ničící zadní část taktéž, ale jak dokáže při setrvačném pohybu (není to pevný bod) ničit kokpit před ním nechápu.Zemakt píše:Je to cca tunová hmota, která se dost často při tvrdém přistání utrhla ze svého lože. A to bez ohledu na to, jestli byla před, či za kokpitem.
Myšleno ve vztahu k nepříliš vydařenému nouzovému přistání. Ne vždy, a ne všude se nacházela plocha podobná "greenu". Takže, trochu větší pangejt, zídka oddělující pole, pařez, začátek lesa. Je x možností, kdy nouzák smrdí průserem. A kdy se z nenadání ten pevný bod objeví.(není to pevný bod)
Tohle byl jeden z důvodů (tedy možnost takové havárie, zvl. s kombinaci s bržděním hákem a lany), proč letadlo nebylo v USA přijato jako palubní letadlo.Lord píše:Při nouzovém přistání se mohlo stát, že motor projel do kokpitu. Takže nějaká deska za pilotem by ho možná mohla trošku ochránit a zvýšit tuhost, ale to je vtipJestli si nějaký kusy montovali z kontejnerů, tak tam něco ani nemuseli rovnou dávat.