Stránka 2 z 85

Napsal: 28/11/2008, 20:28
od rabo
Proč byly vyvíjeny zároveň systémy - Svir a Reflex? Připadá mi to jako plýtvání penězi.
Práve naopak. Raketový systém "Refleks" bol na svoju dobu nesmierne drahé zariadenie, preto bolo prioritne určené len pre najlepšie tanky vtedajšieho ZSSR a to T-80U a T-80UD.
Nakoľko však bolo vyhodnotené, že bojová hodnota tanku T-72 po vyzbrojení takýmto zariadením vzrastie zhruba 2 - 2,5 krát, dostala firma KbP za úlohu vyvinúť aj pre T-72 niečo obdobné, ale lacnejšie - no a to je 9K120 "Svir". Oproti "Refleksu" postráda niektoré časti - jednotku automatiky 9S517, informačnú jednotku 9C536 plus jednoduchšia zameriavacia/ navigačná jednotka, so vstavaným laserovým kanálom riadenia rakety, 1K13 "Neman" mu dovoľuje streľbu "len" na 4km a "len" počas stoja, alebo krátkych zastávok.


Zajímavý tank a je škoda že byl koncipovaný méně velkoryse
Nebuď naňho taký zlý. Tento tank prežije aj novšie tanky. Ešte ani jeden tank vyvinutých v rovnakom čase, alebo po ňom, som nevidel v takom množstve úprav a verzií. A jeho posledné modernizácie sú naozaj super, napr.

http://www.ddsv.hr/tenk_degman_eng_1.html

Napsal: 28/11/2008, 21:03
od Rosomak
Tak jsem přemýšlel když je těch úprav tolik - zkusil se v SSSR/Rusku koncept Merkava, tj. motor vpředu?

Napsal: 29/11/2008, 21:04
od Alchymista
V oblasti "pravých" tankov asi nie, celkom určite nie v sériovej podobe.
Na druhej strane, BVP-1 bol na v 70. a 80. rokoch západe systematicky braný ako "ľahký tank" kvôli jeho 73mm nízkotlakému kanónu Grom - a Merkava je o dosť mladšia ako BVP-1. Tak si vyber....

Rozvoj ideí T-72 - tank je v pôvodnej podobe, ako lacnejšie alternatíva k T-64, za zenitom, ale existuje obrovské množstvo vyrobených kusov, mnohé s relatívne malým hodinovým nábehom. Po stránke pohyblivosti (čiastočne) a "hrubej" palebnej sily a pancierovej ochrany je tento tank stále na úrovni doby, v pôvodných verziách zaostáva v presnosti paľby, detekčných a komunikačných schopnostiach a podobných "soft" disciplínach.

Pre mnohých zákazníkov je preto zaujímavá väčšia či menšia miera upgradu s využitím veľkého podielu pôvodného železa.
Už len využitie pôvodnej korby tanku a povedzme kanónu (využitie zásob munície) a celková modernizácia celého vežového modulu, pohonu a doplnenie ďaľších vrstiev pancierovej ochrany tanku môže predstavovať významnú rozpočtovú úsporu a významné zvýšenie bojových možností. Výjde to relatívne lacnejšia ako nákup nových tankov (už preto, že významná časť modernizačných prác môže prebiehať v domácich podnikoch). Preto je zaujímavá pre zákazníkov i výrobcov.

Napsal: 1/12/2008, 16:59
od Dancer
Rosomak píše:Tak jsem přemýšlel když je těch úprav tolik - zkusil se v SSSR/Rusku koncept Merkava, tj. motor vpředu?
Odpověď protiotázkou: A proč by to dělali? Merkava má motor vpředu proto, aby bylo vzadu místo na výsadek. Je to dáno odlišnou koncepcí armády a nasazení obrněných sil. Na druhou stranu, pokud je motor vzadu, je snadněji přístupný.
Merkava je výborně vyladěný kompromis.

Napsal: 1/12/2008, 17:38
od hoblik
Na T-72 jsem strávil jako provozní řidič svou povinnou vojenskou službu v letech 1992 - 1993 - Žatec. Měli jsme to "štěstí" a prodělali i několik velkých cvičení (VVP Doupov) takže mohu, říci, že jsem s tímto strojem opravdu vyřádil. Dvakrát jsem také absoluhoval jízdy pod vodou (VVP Boletice)
Za bolavé místo jednoznačně považuju hydraulickou převodovku. Nic se neopravovalo častěji než právě tato. I když řadilo se opravdu velmi snadno. Nesměl však klesnout tlak oleje - to si tam pak rychlosti skákaly sami jak chtěly a "bylo to doslova rodeo.." Za další slabinu jednoznačně jmenuju automatický systém plnění vzduchových lahví pro starování motoru. Za ten rok a půl jsem měnil vzduchové čerpadlo cca 4x. Jinak můj motor vydržel po celou dobu vojny - jenom jednou bylo třeba seřídit. Jinak tank hodnotím jako velmi snadno ovladatelný (během jízdy) a údržba byla také celkem dobrá (jednou výměna baterií, časté výměny hadic a opravy na zbraňovém systému). Těžší bylo tento stroj nastartovat a ani nevím, zda bych to udělal dneska správně. Průchodnost v terénu dobrá. Obrovské problémy nastaly jenom když se v lednu jelo po silnici vagónovat a ta silnice byla namrzlá. To se opravdu nedalo...
To jen tak letmo z osobních zkušeností - juj, docela rád bych si ještě někdy zajezdil.... :wink:

Napsal: 1/12/2008, 17:54
od Pátrač
Osobní zkušenost je k nezaplacení. Najde se zde další řidič tohoto pancíře který by popsal své zkušenosti s touto technikou.

Napsal: 2/12/2008, 15:09
od rabo
Veľmi zaujímavá fotka - čelný zásah veže T-72M1 - "Babylonský lev" / nesprávne uvedené T-72B, nakoľko tá nebola nikdy exportovaná /, počas 1. vojny v Iraku. Tento tank mala zasiahnuť strela M-47 DRAGON s prieraznosťou 400 - 500mm RHA. Čelný pancier neprerazila.

http://s46.radikal.ru/i114/0812/d9/bd1d29e9a60c.jpg

Napsal: 3/12/2008, 20:59
od hydrostar
Žeby byl opravdu tak dobrý ten T-72?

Napsal: 15/1/2009, 13:53
od gigasetvs
pracoval jsem u armády na opravách T-72, u VÚ 3316 Velká Hleďsebe, Jízda s T-72 byl opravdu zážitek, s poruchovostí to bylo trochu horší, jak již bylo psáno výše, převodovky byli trochu citlivější, dofukování vzduchu jsem také řešil, výměna spojovacího hřídele, celého motoru i převodovky byli běžné věci. Tanky pocházeli z Žatce a nejlepší bylo když je navagonovali nikdo nevěděl, že se musí odčerpat olej z převodovky protože do té doby měli jen T- 54/55. To sundavání bych nikomu nepřál...na VVP Boletice jsem zažil roztržení hlavně kvůli nabrané hlíně do ústí, na brodění by mě nikdo jako řidiče nedostal ani heverem. Zajímavé zážitky měli opraváři z Nového Jíčína, kteří jezdili do arabských států na opravy, ti ten tank znali do šroubku

Sovětský základní bojový tank T-72

Napsal: 27/3/2009, 02:27
od TonyHazard
Pár fotek k tématu (Sovětský tank T-72)

Obrázek
Stroj M-84, čili ruský tank T-72 vyráběný v licenci v Jugoslávii. Vozidlo mělo jugoslávský systém řízení palby a systém atmosférických čidel.

Obrázek
Boční pohled na tank T-72M. Stroj byl modifikací základního typu T-72, mimo jiné byl vybaven laserovým dálkoměrem a vyšším vezeným počtem munice.

Obrázek
Tank T-72 s velitelskou věžičkou. Nahoře je kulomet NSVT ráže 12,7 mm. Boční kryty měly zajišťovat ochranu před střelami ATGV.

Úvodní článek aktualizován (kdo má zájem, může nakouknout), co nejdříve sem přihodím licenční modifikace T-72 (T-72M4 CZ, PT-91, TR-125, M-84, M-95 Degman) a speciální varianty tanku T-72 (MTU-72, BREM-1, IMR-2)

Sovětský základní bojový tank T-72

Napsal: 27/3/2009, 02:33
od TonyHazard
Zde je zbytek fotek k tanku T-72

Obrázek
Tanky T-72 v moskevských ulicích během přehlídky u příležitosti Dne vítězství.

Obrázek
Stroj T-72 s reaktivním pancířem.

Obrázek
Slovenský tank T-72M2. Nebyl zaveden do výzbroje. Vývoj probíhal v letech 1994 - 1996.

Re: Sovětský základní bojový tank T-72

Napsal: 27/3/2009, 19:27
od Mantra
TonyHazard píše:Pár fotek k tématu (Sovětský tank T-72)

Obrázek
Stroj M-84, čili ruský tank T-72 vyráběný v licenci v Jugoslávii. Vozidlo mělo jugoslávský systém řízení palby a systém atmosférických čidel.

Obrázek
Boční pohled na tank T-72M. Stroj byl modifikací základního typu T-72, mimo jiné byl vybaven laserovým dálkoměrem a vyšším vezeným počtem munice.

Obrázek
Tank T-72 s velitelskou věžičkou. Nahoře je kulomet NSVT ráže 12,7 mm. Boční kryty měly zajišťovat ochranu před střelami ATGV.

Úvodní článek aktualizován (kdo má zájem, může nakouknout), co nejdříve sem přihodím licenční modifikace T-72 (T-72M4 CZ, PT-91, TR-125, M-84, M-95 Degman) a speciální varianty tanku T-72 (MTU-72, BREM-1, IMR-2)
Ty tony není na to třetím obrázku T80? Ten tank má úplně jiný podvozek než ty dva nad ním.

Napsal: 27/3/2009, 20:02
od hydrostar
Tony, zadrž, o některých rumunských klonech (TR-85 aTR-85M1) najdeš stručné popisy už zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3230

Sovětský základní bojový tank T-72

Napsal: 27/3/2009, 21:18
od TonyHazard
Mantra : Zde máš odpověď : www.inetres.com/gp/military/cv/tank/T-72.html (druhá řada fotek, vpravo)
Zde uvedené foto není z tohoto zdroje, tahle to jen potvrzuje.

hydrostar : Neboj, žádný dubl, TR-85 aTR-85M1 jsou modifikace T-55, ne? Já myslím TR-125, a když už o tom mluvíme, mám je dát sem nebo rozházet podle států? (otázka i pro adminy)

Napsal: 27/3/2009, 21:30
od sa58
Proč by si to dával tady? To, že jde o klon T-72 neznamená, že bude všechno v jednom příspěvku. Pokud máš dost informací na článek, udělej nový.

Napsal: 27/3/2009, 21:32
od hydrostar
Jejda, jejda, promiň, přehlédl sem se a zaměnil označení M-84 za TR-85. Moc se omlouvám. Jo a jinak bych to zařadil i ke státům, ale tady bych dal přímo pod článek odkazy na všechny modifikované typy vyráběné v licenci. Jo a ještě jednou se omlouvám.

Napsal: 27/3/2009, 21:51
od Mantra
Nechci to nějak pitvat, ale tam nic podobného není. T72 má svůj charakteristický podvozek a to na tom obrázku je nějaký hybrid nebo jiný tank.

Sovětský základní bojový tank T-72

Napsal: 27/3/2009, 21:54
od TonyHazard
hydrostar : Nic se neděje, to je v pohodě :) , ani se moc nedivím, že někdo něco přehlédne, já už mám v hlavě z těch čísel takový guláš, kdybych se někde uklepl, tak se omlouvám už nyní.
To jsem snad ještě nezažil, T-72 má snad nejvíce modifikací ze všech tanků. A to různé označení zvyšuje chaos.

sapíku : beru na vědomí, rozházím je po Palbě.

Napsal: 27/3/2009, 22:11
od Mantra
Já přesvědčen nejsem, ale jestli je to jak píšeš tak by se měl změnit popisek pod tím obrázek, tam je uvedeno T72 a na fotce je M84. Mluvím o té druhé kresbě pod tím kuvajťanem. I ta věž je jiná....a nalevo neí výfuk. Pro mě nepovedená kresba, já bych to za T72 nevydával.

Sovětský základní bojový tank T-72

Napsal: 27/3/2009, 22:28
od TonyHazard
Mantra : Promiň, ale já odkryl jen toho Kuvajťana, a myslel si, že myslíš jeho.
Podívám se po tom správném, ale myslím, že to typ z první sériové várky.

Obrázek
(Ty jsi myslel tohoto, že?)