Napsal: 25/1/2010, 14:56
Rychlost při zemi Tempest V vs. Spitfire Mk. XIV - který éro je dole rychlejší zajímalo i Brity za války, tak si udělali v létě 1944 takový malý letový testík. Tenhle graf je z něj -

Nutno říct že tyto hodnoty jsou předpokládané a ne opravdu naměřené. Tempest totiž zvládnul jen jeden let s 11lb plnícího tlaku a při něm byl totálně zničen motor. Ale než se začnou příznivci Spitfiru XIV škodolibě posmívat - 25lb plnícího tlaku totálně zničilo i motor Spitfiru. Celý tento velmi interesantní test je možno prostudovat ZDE.
K tomu ještě přihodím tabulku, která je rovněž z oficiálního dokumentu RAF z pozdního léta 1944 -


Zajímavé na tom je, že si ty dokumenty navzájem protiřečí ohledně rychlosti právě u Spitfiru XIV - jednou je pomalejší než Tempest, podruhé rychlejší (i když jen o malinko).
K palivu s oktanovým číslem 150 u 2.TAF - první dodávka přišla k 2.TAF nejdříve v prosinci 1944. A opět se k tomu vztahuje zajímavá informace. V úředním dokumentu z 20.11.1944, který povoloval užití paliva o oktanovém čísle 150 u 2.TAF se píše o 25 squadronách Spitfirů IX LF (Merlin 66), pěti squadronách Spitfirů XIV (Griffon) a pěti squadronách Spitfirů XVI (Merlin 266). O Tempestech ani slovo, což je zvláštní.
Což mne přivedlo k dalšímu oficiálnímu dokumentu o Tempestech - shrnutí o používání 150 oktanového paliva datované 18.9.1944 se v sekci o Tempestech zmiňuje o tom, že 11lb plnícího tlaku bylo povoleno pouze pro letouny operující proti V-1 a že je plánováno opětovné snížení plnícího tlaku na 9lb (jednalo se o Sabre IIa) když už hrozba pominula. Těžko říct jestli k tomu došlo nebo ne. Možná se RAF trochu obávala o spolehlivost Sabrů (v té době už neoprávněně), ale to je jen moje osobní (ničím nepodložená) spekulace. Ale vyvolalo to ve mně otázku - víme s určitostí že Tempesty 2.TAF měli zvýšený plnící tlak? Je nějaké hlášení nebo combat report dokazující použití 11lb (u Sabru IIa)? Já nic takového nenašel, ale nejsem moc zběhlý v Tempestech, proto se ptám.
A když už jsem v tom - Tempest s plnícím tlakem 13lb. Vím že existoval (on byl Tempest např. testovaný i s 12lb plnícího tlaku), ale byl použitý běžně u squadron? Máme něco co to dokazuje?
jersey.se napsal - vyrobce pro moznost overboostu predepisoval 130 oktanovy benzin - to není až tak úplně pravda, lidi od Napieru a piloti z A.D.G.B. (bývalé Fighter Command) pouze konstatovali, že zvýšeného plnícího tlaku (11lb) se dá dosáhnout i se 130 oktanovým palivem. Přiznám se že jsem neviděl Pilot Notes pro "overboost" Tempesta, ale Pilot Notes Mustangu III i Spitfiru XIV hovoří o "150 grade fuel".
Koho zajímá použití paliva s oktanovým číslem 150, výkony "overboost" letadel a to nejen u RAF, tomu doporučuji ponořit se SEM.

Nutno říct že tyto hodnoty jsou předpokládané a ne opravdu naměřené. Tempest totiž zvládnul jen jeden let s 11lb plnícího tlaku a při něm byl totálně zničen motor. Ale než se začnou příznivci Spitfiru XIV škodolibě posmívat - 25lb plnícího tlaku totálně zničilo i motor Spitfiru. Celý tento velmi interesantní test je možno prostudovat ZDE.
K tomu ještě přihodím tabulku, která je rovněž z oficiálního dokumentu RAF z pozdního léta 1944 -


Zajímavé na tom je, že si ty dokumenty navzájem protiřečí ohledně rychlosti právě u Spitfiru XIV - jednou je pomalejší než Tempest, podruhé rychlejší (i když jen o malinko).
K palivu s oktanovým číslem 150 u 2.TAF - první dodávka přišla k 2.TAF nejdříve v prosinci 1944. A opět se k tomu vztahuje zajímavá informace. V úředním dokumentu z 20.11.1944, který povoloval užití paliva o oktanovém čísle 150 u 2.TAF se píše o 25 squadronách Spitfirů IX LF (Merlin 66), pěti squadronách Spitfirů XIV (Griffon) a pěti squadronách Spitfirů XVI (Merlin 266). O Tempestech ani slovo, což je zvláštní.
Což mne přivedlo k dalšímu oficiálnímu dokumentu o Tempestech - shrnutí o používání 150 oktanového paliva datované 18.9.1944 se v sekci o Tempestech zmiňuje o tom, že 11lb plnícího tlaku bylo povoleno pouze pro letouny operující proti V-1 a že je plánováno opětovné snížení plnícího tlaku na 9lb (jednalo se o Sabre IIa) když už hrozba pominula. Těžko říct jestli k tomu došlo nebo ne. Možná se RAF trochu obávala o spolehlivost Sabrů (v té době už neoprávněně), ale to je jen moje osobní (ničím nepodložená) spekulace. Ale vyvolalo to ve mně otázku - víme s určitostí že Tempesty 2.TAF měli zvýšený plnící tlak? Je nějaké hlášení nebo combat report dokazující použití 11lb (u Sabru IIa)? Já nic takového nenašel, ale nejsem moc zběhlý v Tempestech, proto se ptám.
A když už jsem v tom - Tempest s plnícím tlakem 13lb. Vím že existoval (on byl Tempest např. testovaný i s 12lb plnícího tlaku), ale byl použitý běžně u squadron? Máme něco co to dokazuje?
jersey.se napsal - vyrobce pro moznost overboostu predepisoval 130 oktanovy benzin - to není až tak úplně pravda, lidi od Napieru a piloti z A.D.G.B. (bývalé Fighter Command) pouze konstatovali, že zvýšeného plnícího tlaku (11lb) se dá dosáhnout i se 130 oktanovým palivem. Přiznám se že jsem neviděl Pilot Notes pro "overboost" Tempesta, ale Pilot Notes Mustangu III i Spitfiru XIV hovoří o "150 grade fuel".
Koho zajímá použití paliva s oktanovým číslem 150, výkony "overboost" letadel a to nejen u RAF, tomu doporučuji ponořit se SEM.