Ony ty ložiska na klikovce byly do jisté míry hydrodynamické vždycky

Jde o to, že se ložiska mažou tlakovým olejem, který se přivádí vyvrtaným kanálkem v klikovce. Od prvopočátku, resp. tato metoda byla vynalezena dříve než spalovací motor. Viz dále.
Když se mění šálky, tak se jednak vše zkusmo sesadí, páč náhoda je blbec, a jak potvrdil Malej Achil, zkontrolují se namazáním a protočením, a to konkrétně (za mých časů) křídou. Pokud se někde křída setře, musí se na tom místě zaškrabat ložisko tak, aby byla křída rovnoměrně rozšmrdlána a bez míst křídy zbavených. S tím souvisí to, že se ten šálek do svého místa naklepne. Musí tam být lehce nafest, a ještě má prolis (na karteru je vyfrézovaná malá drážka pro něj), aby se ložisko neprotáčelo. Otáčet se musí klikovka v ložisku, nikoli ložisko v karteru

Samozřejmě, pokud bychom měli jistotu v obrábění všech třech kusů, jak píše Malej Achill, tak si to můžeme odpustit - plus je tu ta věc s tím olejem, popíšu dále. Obávávám se však, že tato přesnost v obrábění jak klikovky, tak i šálků a jejich lože v karteru, byla dosažena až někdy v 70. až 80. letech, a za rozumnou cenu, a tedy i pro běžné komerční motory, až okolo přelomu tisíciletí.
A pak se musí vyvrtat díra na tom místě, kde je v karteru kanál pro přívod mazacího oleje. Pak se teprve můžou šálky dát na své místo a celou věc sesadit. A ještě se pro jistotu injekční stříkačkou cákne do toho kanálku, protočí se klikovka a zase se to všecko rozebere, aby se vidělo jednak že je olej po celé ploše, a jednak že to nikde nedrhne (i přes kontrolu křídou - dvojí kontrola holt).
A teď k tomu mazání. Vývoj:
Kola na žebřiňáku se mazala kolomazí. Sádlo je moc ňamiko papiko jídlo na to, aby s ním někdo mazal kolo

Nejstarší ložiska podobná těm jaké jsou na klikovce byla vyráběná z bloku dubového dřeva, a ten se "vyvařil" v oleji, min. 70 stupňů horkém, ale mohl být i přes 100 st., den dub tak snadno nechytne. Nicméně tehd. norma říkala 70, tak 70

Byla stálemazná, protože pokud se olej v povrchové vrstvě spotřeboval, tak se o nějakou tu tisícinu mm "ojelo" ložisko a bylo zase namazané. Ještě v 90. letech se taková ložiska běžně používala v zemědělských strojích, kde jsou rel. pomalu se otáčející se hřídele v prašném prostředí a také často kývavé pohyby, takže proto (o peníze jde až v první řadě) - a nevylučuju že se tam používají pro tyto účely dodnes. A pozor - nemá to nic společného se socialismem, takováto ložiska používaly i dovezené stroje ze západu! Na konci 80. let jich už bylo po různých JZD slušné množství, zvl. Steyer (SRN) se činil a dodával speciální vlečky, např. sběrací, a různé kombajny na řepu či brambory, rád a vůbec jim nevadilo že za Železnou oponu.
Ve vysokovýkonných parních strojích už to nestačilo, tak byla vynalezena kluzná ložiska kovová, s tlakovým mazáním olejem skrz vyvrtaný kanálek. Viz výše.
Pak někoho fakt chytrého napadlo, že největší problém s mazáním není za provozu, ale když se snažíme stroj nahodit. Protože v tu chvíli žádný olej není kromě na dně olejové vany... a tak přišel na nápad, že když se uvnitř šálků vyfrézuje drážka, tak se v té drážce udrží nějaká část oleje i když se stroj zastaví.
No a odtud byl už jen krůček k tomu, vyfrézovat tam spoustu drážek, buď krátkých a po celém povrchu, nebo dlouhých a křížících se, a tím se vytvořil vevnitř šálků kosočtvercový vzor. A to je naše hledané "citronové" ložisko.
Skutečné hydrodyn. ložisko, v němž se hřídel otáčí volně v olejové lázni a je vystřeďováno odstředivou silou, ovšem přišlo až s rozvojem parních, a později i plynových, turbín. Vč. "turba" ve spal. motoru - vč. těch leteckých

Ovšem to jsou hřídele! Nikoli klikovky! Mají jen rotační namáhání!
Pro otáčky v až stotisících jednotek už totiž ani kovové ložisko nestačí. A také samozřejmě, při otáčkách jaké má klikovka (i vysokoobrátkové motory nejdou přes 10k ot./min) by to nefungovalo, v oleji by nebyly dostatečné síly na vystředění té klikovky, protože na ni působí rázy od ojnic, nezapomínejme, že v píst. motoru běhá nahoru a dolu.
Jsou tam tedy stále šálky, ale slouží jen pro dobu při rozběhu a doběhu té turbíny, a i ta je maximálně snížena dopravou tlakového oleje NEŽ se hřídel začne roztáčet. Dokonce je to součást předstartovní kontroly - není olej, není start
