Praga TNH-P
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Samozřejmě najdu jen detaily a to převážně skryté. Ty viditelné rozdíly jsi už jasně definoval. Takže pokud sáhnu po Pejčoch/Pejs a Kliment/Francev, tak najdu tyto rozdíly:
Praga TNH prototyp
Praga TNH-P (série 50 ks pro Persii)
Praga LT vz. 38 (TNH-S)
Rozměry: Všechny tři stroje měly mít shodné rozměry. Alespoň podle Pejčocha a Pejse. Kliment/Francev vidí jisté rozdíly. Podle nich byl TNH a TNH-P o 4 cm kratší (451 vs. 455cm). Rovněž šířku uvádějí Kliment/Francev jinou (214cm oproti 208cm). A také výška podle nich je jiná (230 vs. 220 cm). Díky jinému rozložení pancéřování u LT-38 byl logicky rozdíl v hmotnosti. TNH a TNH-P vážili shodně 8,2 t. LT-38 vyrobený v prototyp z měkké oceli vážil 8,8 t (ten ale nebyl plně funkční...chyběla výzbroj a ta byla nahrazená zátěží do uváděných 8,8 t), kdežto první série LT-38 již 9,7 tuny.
Osádka: Tady je rozdíl ve zdrojích. Zatímco Pejčoch/Pejs u strojů TNH a TNH-P uvádějí 3 muže, tak Francev/Kliment čtyři členy osádky. U prototypu LT-38 z podzima 1937 se shodují orientačně na 3-4 členech. Série LT-38 měla již plné čtyři muže.
Pohon: TNH byl poháněn motorem Praga TN 3.série o výkonu 92 k (rozměry válců 105x150mm a objem 7793cm3). TNH-P pak měl motor Praga TN 100 o výkonu 104 k (válce 106x150mm a objem 7942cm3). LT-38 používal motor TNHPS o výkonu 125 k (válce 110x136mm o objemu 7754cm3). Tady se lišila o zásoba PHM kde starší modely měly 185 litrů, zatímco LT-38 již 220 litrů. Rozdíl v pohonné jednotce se podepsal i na výkonu. TNH dosahoval max 32km/h, TNH-P již 37,8 km/h a LT-38 dokonce 42 km/h. Rovněž dojezd je uváděn jiný. Pejčoch/Pejs u TNH a TNH-P uvádějí 160 km, tak Kliment/Francev uvádějí 200 km. V případě LT-38 se shodují.
Výzbroj: U strojů TNH a TNH-P byl použit kanón Škoda A4 Beta, ale u LT-38 již výkonější Škoda A7 (37 vz. 38 ÚV. Lišil se i počet vezené munice. Oba týmy autorů se pak neshodnou na sekundární výzbroji. Podle Pejčocha/Pejse byly TNH a TNH-P vyzbrojeny kulomety ZB-53, což ale považuju za tiskový překlep. Stejný je použit u LT-38. Ve skutečnosti by se asi mělo jednat o ZB-35 u starších tanků a ZB-37 uváděný u Klimenta/Franceva.
Tak to je jen pár drobných, na první pohled nepostřehnutelných detailů.Jak píše Hydrostar, viditelný rozdíl byl především ve věži a velitelském poklopu (věžičce).
Praga TNH prototyp
Praga TNH-P (série 50 ks pro Persii)
Praga LT vz. 38 (TNH-S)
Rozměry: Všechny tři stroje měly mít shodné rozměry. Alespoň podle Pejčocha a Pejse. Kliment/Francev vidí jisté rozdíly. Podle nich byl TNH a TNH-P o 4 cm kratší (451 vs. 455cm). Rovněž šířku uvádějí Kliment/Francev jinou (214cm oproti 208cm). A také výška podle nich je jiná (230 vs. 220 cm). Díky jinému rozložení pancéřování u LT-38 byl logicky rozdíl v hmotnosti. TNH a TNH-P vážili shodně 8,2 t. LT-38 vyrobený v prototyp z měkké oceli vážil 8,8 t (ten ale nebyl plně funkční...chyběla výzbroj a ta byla nahrazená zátěží do uváděných 8,8 t), kdežto první série LT-38 již 9,7 tuny.
Osádka: Tady je rozdíl ve zdrojích. Zatímco Pejčoch/Pejs u strojů TNH a TNH-P uvádějí 3 muže, tak Francev/Kliment čtyři členy osádky. U prototypu LT-38 z podzima 1937 se shodují orientačně na 3-4 členech. Série LT-38 měla již plné čtyři muže.
Pohon: TNH byl poháněn motorem Praga TN 3.série o výkonu 92 k (rozměry válců 105x150mm a objem 7793cm3). TNH-P pak měl motor Praga TN 100 o výkonu 104 k (válce 106x150mm a objem 7942cm3). LT-38 používal motor TNHPS o výkonu 125 k (válce 110x136mm o objemu 7754cm3). Tady se lišila o zásoba PHM kde starší modely měly 185 litrů, zatímco LT-38 již 220 litrů. Rozdíl v pohonné jednotce se podepsal i na výkonu. TNH dosahoval max 32km/h, TNH-P již 37,8 km/h a LT-38 dokonce 42 km/h. Rovněž dojezd je uváděn jiný. Pejčoch/Pejs u TNH a TNH-P uvádějí 160 km, tak Kliment/Francev uvádějí 200 km. V případě LT-38 se shodují.
Výzbroj: U strojů TNH a TNH-P byl použit kanón Škoda A4 Beta, ale u LT-38 již výkonější Škoda A7 (37 vz. 38 ÚV. Lišil se i počet vezené munice. Oba týmy autorů se pak neshodnou na sekundární výzbroji. Podle Pejčocha/Pejse byly TNH a TNH-P vyzbrojeny kulomety ZB-53, což ale považuju za tiskový překlep. Stejný je použit u LT-38. Ve skutečnosti by se asi mělo jednat o ZB-35 u starších tanků a ZB-37 uváděný u Klimenta/Franceva.
Tak to je jen pár drobných, na první pohled nepostřehnutelných detailů.Jak píše Hydrostar, viditelný rozdíl byl především ve věži a velitelském poklopu (věžičce).



- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
No vida....tak když se na to člověk podívá, tak jakému zdroji má nakonec věřit. Ani jeden není zcela přesný a každý používá něco, na co je asi více zvyklej (viz. Francev/Kliment na to označení kulometů), případně čemu dává větší přednost.Ramon píše:ZB-53 není žádný překlep, ale tovární označení pro kulomety zařazené do výzbroje jako vz.35 a vz.37. Zato ZB-35 a ZB-37 tak trošku jsou nesmysly.
Nicméně závěr by asi měl být takový, že již na podzim 1935 postavila Praga prototyp TNH, který se stal nejen úspěšným exportním artiklem, ale o který projevila zájem i armáda s vyústěním ve finální verzi LT-38. Možná jen škoda, že samotný prototyp LT-38 byl postaven až na podzim 1937, tedy o dva roky později. Nevím proč se armáda o prototyp TNH a sérii TNH-P nezačala zajímat o něco dříve. Že by v tom měl prsty Škodovka a právě probýhající výroba LT-35? (přestože byla rozdělená mezi Pragu a Škodovku). Už samotná série 50 tanků pro Persii (Irán) v mnohém LT-35 převyšovala., a prvky jako čelní pancéřování by šlo modifikovat i na již vyrobené tanky tak, jak to později dělali i Němci přišroubováním dodatečných pancéřových desek. Tím by byl odstraněn asi největší handicap TNH-P v podobě čelního 15mm pancéřování.


