Tak se nám zase nakupily dotazy
Pátrači: Kostelec proběhl na počátku července, já tam letos po pěti letech nebyl - věnoval jsem se své Fräulein - nějak nám teď nepřeje rozložení práce a školy, tak jsem sraz s piloty vypustil
Co se týče místa konání, tak předpokládám, že většina operací bude vedena z domovů. I když při poslední akci jsem se zabarikádoval já, jakožto velitel stíhačů Luftwaffe spolu s naším generálem na jednom vysokoškolském pokoji - akce byla třídenní a jeho žena nám v roli zásobovacího důstojníka vozila jídlo

. Pokud by někteří chtěli prožít akci společně, jsme schopný zajistit (zdarma) cca 8 míst v jedné pražské herně s dostatečně výkonnými počítači. Jako základna generálního štábu by to mohlo být dobré
Všechny akce, co jsme dělali, byly hodně zaměřené na samotné létání a logistika je zasahovala spíše okrajově. I to je důvod, proč do toho chci hutně zapojit PALBÁKY - můžeme mnohem hlouběji simulovat právě logistickou i operativně-organizační stránku věci. Musíme tedy vymyslet systém, který bude na jedné straně realistický a na druhé straně "uhlídatelný" s našimi možnostmi. V první fázi ale především musíme vytvořit funkční generální štáb, který se (dle mé vize) bude skládat z jednoho vrchního velitele a jeho zástupce. Jeden z nich musí být vždy k dispozici, aby organizoval šiky připravených pilotů. V exponovaných okamžicích (řekněme 14:00 - 20:00) by měli být přítomní oba, protože ze zkušeností vím, že toho bude hodně. K těmto dvěma pozicím každá strana bude potřebovat osobu (osoby) zodpovědné za zásobování a logistiku ideálně se styčným důstojníkem, který by pomáhal s komunikací a hlásil na vrchnost, co je připraveno. Ono to úplně jednoduché nebude: řekněme, že silnější Luftwaffe by mohla být tvořena třeba osmi různými letkami, které by se postupně zapojovaly do boje. No a když se tři z nich rozhodnou najednou přistát, jedna bude potřebovat vyslat záchranného Storcha pro vyskočivšího pilota, druhá požádá o průzkum cíle a třetí bude obtěžovat "kdy už se konečně dostaneme do boje?!". A všechny tři shodně budou potřebovat dozbrojit, dotankovat..což by bylo fajn, kdyby dvě z nich nesedly na více letištích. Do toho začnou řvát Heinkely, kde se fláká jejich eskorta a že Avie na jejich ocasech už pomalu přestávají být vtipné. Pak začnou nadávat 109ky, že He 111 se asi ztratily a že to balí kvůli nedostatku paliva. A generální štáb je zahlcen, přetížen..natožpak aby ještě něco plánoval.
Abychom se pohnuli:
Rosomáku, vzal by sis tedy na starost vrchní velení československého letectva? Má někdo zájem o světle modrou uniformu maršála Luftwaffe?
Pátrači, na jaké straně by sis představoval řídit logistiku?
Sir Horny: Můj odhad je, že bychom akci mohli odletět v sobotu 2. října 2010. To nám dává nějakých 8 týdnů na plánování a dolaďování. Ale ber tohle datum skutečně jako předběžné a orientační. Joystick skutečně potřeba je. Tyhle velké akce se létají s realismem v simulátoru nastaveným na maximum. Bez joysticku by bylo obtížné už jen vzlétnout a v boji bys byl vůči ostatním skutečně extrémně znevýhodněn (počítej s tím, že poletí řada skutečně skvělých a velezkušených pilotů, takové virtuální obdoby Peřiny či Mölderse. Ale pokud někde nějaký ten knipl získáš a uděláš si pár cvičných letů ve formaci s těmi, kteří tě povedou, tak budeš jako pilot samozřejmě vítán všemi deseti.
Papergeorge: během samotné hry se většina údajů o zničených cílech a jednotkách získává obtížně. Přesné výpisy se získávají až z logů po skončení mise. Jakým způsobem budou určovány vlastní ztráty na zemi (třeba zmíněných cisteren) teď ještě není úplně jednoznačné. Buď se vytvoří na každém letišti pozorovatelna, odkud budou tyto klíčové cíle dobře viditelné, nebo zajistím aktualizovaný výpis zničených cílů na nějakou internetovou stránku (známou samozřejmě pouze jedné straně, druhá ať si udělá fotografický průzkum). Když jsem maličko naťukl ten průzkum, tak mám jednu vtipnou historku, starou cca 5 let. Jeden náš pilot létal v průzkumné Bf 109. Nad cílem pořizoval fotografie (screenshoty ze hry). Ty pak posílal se základním popisem mailem na velitelství. Na jedné z nich zakroužkoval postavení flaku, hangáry, věž a "tohle nějak nedokážu určit"

Byl to jeho vlastní stín
Kopapaka, potíž je v tom, že nemáme mapu Československa jako takovou. Je spousta oblastí z druhé světové, klíčová místa východní i západní fronty, můžeme si to rozdat nad Maďarskem i nad PearlHarborem, ale Česko prostě není (a spíše ani nebude). Na druhou stranu máme moc pěknou mapu Slovenska, včetně Tater, Váhu, Banské Bystrice..a vůbec všeho, co se tam nachází. Mapa Slovenska má nevýhodu v poněkud extrémní hardwarové náročnosti, a proto ani ona není úplně jistá. Možná nakonec budeme nuceni zvolit nějakou západní Evropu s vhodným terénem (Ardeny..).
Co se týče data, tak můžeme vymyslet alternativní historii Chamberlain přestal ustupovat, k Mnichovu nedošlo. Luftwaffe koncem září zahájila intenzivní přípravy, které vyvrcholily úderem k 20.10.1938. A my bychom se posunuli o 14 dní dále k 4.11.1938, Luftwaffe začíná mít obtíže se zásobováním, první sníh zasypal střední Evropu, československé letectvo počítá ztráty..
Diverzní útoky a eskorty výsadkových letadel samozřejmě také můžeme dělat. Jen se musíme dohodnout na tom, jaký dopad bude úspěšný výsadek mít. Proto bych rád měl již co možná nejdříve hotový "realizační tým".
Vencour: Ošklivé počasí je obtížné pro letecké operace. I piloti létající třeba rok mají potíže při nízkých mracích a turbulencích třeba jen vzlétnout. Navíc to má celkem značný dopad na harwarovou náročnost. Počasí tedy bude spíše hezké, sem tam nějaký ten cumulus.
Btw: ještě k letadlům: seznam, který jsem uvedl neuvádí všechny stroje přítomné v simulátoru. Je to jen výseč těch, které jsou vhodné pro tuto akci. Co se strojů týče, tak skutečný boom začíná až roky 1939 a 1940 - tzn. ano, máme tam i Bf 109 E-1, E-3, E-4, E-7, E-7/Z, E-7/N, různé Bf 110, Ju 88..atd.

Ale tohle bych rád nechal v reáliích podzimu 1938, ne jara či léta 1939.