Stránka 2 z 3
Re: Tank MK.IV
Napsal: 9/1/2013, 19:43
od Tuchačevskij
Re: Tank MK.IV
Napsal: 9/1/2013, 20:27
od Tuchačevskij
Také jsem si všiml, že na některých fotkách je k trámu přidělán rovnou i ten řetěz...
To s těma dveřma mě také napadlo. Přiznám se, že o zadních dveřích u tanku MARK jsem si dlouhou dobu myslel, že nesloužili pro posádku stroje, ale k přístupu k motoru. Později jsem na detailnějších fotkách viděl, že jsou vybaveny průzorem a uzavíratelným otvorem pro ruční zbran ( fotografie už jsem zde na PALBU také dával)
S tím podvlečeným řetězem máš nejspíš pravdu. Ale uchytávat řetěz k boku článku pásu by v polních podmínkách bylo podle mého dost obtížné. Asi tam byl jinej FÍGL
Vodící kola by díky tomu řetězu pás zcela jistě vyhodila a možná i přetrhla...
Re: Tank MK.IV
Napsal: 10/1/2013, 03:05
od badaxe
Myslím že ten řetěz je tam vždycky, jen ho prostě není tolik vidět. On je do trámu přidělán zavrtaným okem, takže nemusí být vidět. Od oka (je na obou stranách) vede silný řetěz, na jeho konci jsou dva kratší řetězy a ty se konce připevní ke stranám článku. Po pravdě jsem si tohle v Bovingtonu moc neprohlížel, takže nevím co je na konci řetězu.
Pokud jde o dvířka vzadu, opravdu jsou to dveře, byť celkem malé, vlevo je chladič a vpravo ty dveře, podle toho co vím měly sloužit k opuštění vozu a případně k obraně (proto je tam střílna) před někým kdo by se pokoušel na vozidlo vylézt. Samozřejmě tudy mohli i upevnit vyprošťovací trám.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 20/1/2013, 20:54
od Tuchačevskij
Re: Tank MK.IV
Napsal: 20/1/2013, 21:45
od badaxe
Fotka modelu je o ničem, to jak si to modelář představuje nic nedokazuje, bohužel. A na fotce dobové to poznat není, může to být provlečené stejně jako chycené ke článku. Nějak si moc neumím představit jak ten řetěz prochází po neodpružených kolečkách, kde každé druhé je vodící. Chtělo by to nějakou fotku zblízka, nebo se prostě zeptat v Bovingtonu :-)
Re: Tank MK.IV
Napsal: 20/1/2013, 22:07
od TonyHazard
badaxe píše:Pokud jde o to upevnění trámu, ten je pokud vím celou dobu vybaven řetězy k připevnění, ty stačí vzít a uchytit k pásu, k tomu posádka mohla použít dveře vzadu na pravé straně tanku, odtud mohl člen posádky dosáhnout na řetězy a upevnit je pod krytím tanku (kryt byl zepředu a z boků). Nejsem si jist jak byl řetěz uchycen k pásu. Muselo to být k bokům článku, protože podvléct řetěz pod článek by sice šlo, ale vadil by vodícím kolům (tedy každému druhému kolu, které má vodící hranu)
To by mohlo být řešení, určitě tam neměli nějaká oka na uchycení řetězu, napadlo mě uchycení k čepu nebo čepem pásu, ale to by s jim mohl rozpojit při manipulaci.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 20/1/2013, 23:29
od badaxe
Našel jsem velkou fotku kterou vložil Tuchačevský:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... am1917.jpg
Je na ní vidět že z trámu vede silný řetěz, ten má na konci připojeny dva slabší a ty vedou k článkům. Kdyby to bylo podvlečeno pod pásem, musel by na tom silném být jen jeden řetěz a ten by se druhým koncem nějak připojoval. Tady je ale oko na trámu, spojka, šest článků řetězu, druhá spojka kruh z nějž vedou dva tenčí řetězy. Na tom pásu co je blíž se zdá že je poslední článek tenčího řetězu nějaký jiný, ale možná je jen posunutý "na plocho".
Pás tanků Mark nemá čepy jako dnešní pásy, je vlastně tvořen Galovým řetězem (podobným jako na bicyklu), respektive dvěma vedle sebe, ty jsou kolem celého tanku, na ně jsou nanýtovány desky které tvoří vnější část pásu. Spojovací čepy pásu jsou dost daleko od kraje. Můj názor je, že řetěz trámu mohl být uchycen na spoj mezi dvěma deskami tam je překrytí tvořené ohnutou deskou a spodní deska má oblý roh, takže pokud se tam zachytil nějaký hák zřejmě by ho pás držel a přitom by nevadil, další možnost je uchycení zboku ke článkům Galova řetězu, ale to se mi zdá už dost problém, jednak se k němu špatně může a navíc by pak procházel řetěz štěrbinou mezi pásem a krytem nosných a pojezdových kol a tedy brzdil.
To že by řetěz procházel pod článkem moc nevěřím, jednak by asi zablokoval hnací kolo které je dost utopené a i vodící špalíky na horní straně by hrozili že se to na nich zasekne, a kolečka pojezdu jsou opět problém. Doporučuju se podívat sem:
http://www.ww2aircraft.net/forum/person ... -8534.html je tam renovace tanku z Archangelska aje na něm dobře vidět vnitřní uspořádání právě toho vedení pásu.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 21/1/2013, 01:32
od TonyHazard
Re: Tank MK.IV
Napsal: 21/1/2013, 01:52
od TonyHazard
Re: Tank MK.IV
Napsal: 21/1/2013, 23:30
od Tuchačevskij
Musím říct, že jsem si po dlouhé době opravdu pochrochtal!!!!
Je fajn, že příspěvky jsou konečně přesunuty tam, kam patří. A to jest téma TANK MARK-IV
Moc mě potěšila tahle fotečka. Vysvětluje a konečně uvádí na pravou míru, jak byl řetěz samo-vyproštovacího trámu uchycen k pásům
Tyhle dva obrázky POSTUPNÉHO VÝVOJE tanku MARK, jak si vložil do úvodu si sehnal kde??

TonyHazard píše: Našel jsem soubor asi se 400 fotkami a obrázky, samozřejmě ty co jsem hledal, byly až na konci. Dám sem jen ty potřebné a pár dalších (stáhl jsem toho více), zbytek později.
Asi budu hodně otravný, ale viděl bych moc rád i ty ostatní fotky. Hlavně interier, detaily a klidně i nějaký ten nákres. Moc rád bych si je také uložil...
Doufám tedy, že je sem co nejdříve postupně vložíš. Zcela jistě budou vhodným doplněním k tématu...
Tahle fotografie moc pěkně udělaného modelu dnes na mě vyskočila od jednoho přátele ze zahraničí na Facebooku
(za povšimnutí stojí ty přídavné přípravky na článcích pásů ke zvětšení záběru stroje v podmáčeném terénu)
Tu scenérii bych nazval OTEVÍRÁNÍ KONZERVY NA ZÁPADNÍ FRONTĚ
(je vidět, že autor modelu se inspiroval obrázkem z nějaké publikace... Tam je ale vyobrazen tank MARK-I)

Re: Tank MK.IV
Napsal: 22/1/2013, 17:46
od Tuchačevskij
Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 20:12
od Tuchačevskij
Jedna moc pěkná fotečka kořistního tanku MARK-IV (female)

Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 20:23
od Tuchačevskij
Zde je detailně nakreslený, jak vypadal řetěz díky kterému se přichycoval samovyproštovací trám k pásům stroje...
Zde je moc pěkně nakreslené, jak měl být uchycen za pomoci řetězů svazek hatí sloužících po svržení ke snadnějšímu překonání zákopů...
Přiznám se, že účel a hlavně použití tohoto zařízení je mi celkem záhadou. (Dle mého měla dřevěná konstrukce usnadnit tanku pohyb na kluzkém podloží) Také mi není jasné, co má mít stroj pod přidělaným krytem ve své zadní části.
Nemá někdo náhodou k tomuto zařízení více informací?

Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 22:18
od El Diablo
Co má pod krytem netuším, nicméně ta rampa evidentně sloužila k překonávání "schodů" možná šlo o nějaké opevnění se standardní výškou.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 23:31
od Tuchačevskij
Když se dívám na ten obrázek, tak mi přijde, že by se tank na tu jakoby římsu musel dostal i bez té prapodivné dřevěné konstrukce

Hlavně mi není jasné, jak by tu konstrukci nahoru vůbec vytáhl. Strkal před sebou?
Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 23:37
od El Diablo
IMHO stejným způsobem jako ten trám či hatě, otázka je zda by ta konstrukce přežila. Možná šlo jen o návrh a praxi se nepoužívala či neosvědčila.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 23:42
od Tuchačevskij
Myslíš to tak, že by ta konstrukce měla obíhat celej obvod tanku společně s pásama?

Tak to se mi moc nezdá... Myslím si, že by se rozpadla

Re: Tank MK.IV
Napsal: 7/2/2013, 23:53
od El Diablo
Tak určitě ne kolem dokola, imho si ji vezl a v případě potřeby ji složil před sebe, pak by se musela odpojit, jinak by se strhal pás.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 9/2/2013, 19:53
od Trismegistos
Ulice Londýna, oslavy konce války.
Re: Tank MK.IV
Napsal: 9/2/2013, 20:14
od Tuchačevskij
Pěkná fotečka
Není tam zachycen tank MARK-IV, ale tank MARK-V
Podívej se na přiložené fotografie a uvidíš ten rozdíl jistě sám...

Mark-V nahoře Mark-IV dole...

Mark-IV nahoře Mark-V dole...

Mark-V nahoře Mark-IV dole...
