


Moderátor: Rase
Rase píše:Monocykl Ludvíka Očenáška
Kupříkladu časopis Světozor propagoval zmíněnou jednokolku těmito slovy: "Monockyl českého původu jest originálním a veskrze užitečným příspěvkem cyklistickému sportu všesvětovému. Vynálezcem a sestrůjcem jest mechanik Ludvík Očenášek v Praze II, v Táborské ulici číslo 48. Myšlenkou touto zanášel se již déle 3 rokův, a před 2 roky dal si vynález svůj skutečně patentovati. Již povrchní porovnání různých monocyklů zahraničních s tímto přesvědčuje nás o velikých výhodách monocyklu českého. Jest ovšem pravda, že všechny tyto stroje zakládají na těchže zásadách, ale v jednotlivostech, na kterých záleží, jest rozdílnost nesmírná. Jízdné kolo má zevnější průměr 1,8 m, světlost pak 1,5 m. Aby toto jízdné kolo bylo dosti pevné, nebortíc se ani do osmičky, ani se nestlačujíc vlastní vahou do elipsy, jest náležitě ztuženo tím, že se skládá z obručí čtyř, ovšem co nejlehčeji z dutých trubic vytvořených. Na vnějším obvodu monocyklu nalézá se kaučuková obruč, po níž se monockyl pohybuje. Na vnitřním obvodu monocyklu pohybuje se malý bicykl, jehož kolo má podobu kladky, opatřeno jsouc hlubokou rýhou na obvodu a objímajíc svými přírubami vnitřní obruč monocyklu... přes menší příkopy přejíždí monocykl nápadně hladce, čehož příčinou hledati sluší ve velikémobvodu kola." Zákazníci se ale k nákupu příliš nehrnuli, patrně nedůvěřovali bezpečnosti tohoto stroje.
Když se podíváš na fotku, tak je tam uprostřed vidět zaplátovaný otvor, to by mohla být střílna, ale jestli by se tam vešel MG-34/42 toť otázka, IMHO spíš ne...badaxe píše:K tomu Kugelpanzeru v Kubince, rozhodně nešlo o průzkumné vozidlo, rychlost byla jen 8km/h což je asi dost málo. Teoreticky se nabízí že šlo o nějaký strážní stroj (němci tak běžně používali tanky FT-17 a obrněné tahače UE) možná k ochraně důležitých objektu jako letišť velitelských stanovišť a podobně. Ale to je jen dohad. Spíš bych si tipnul, že šlo jen o nějaký pokus a ne o konečné vozidlo. Rusové sice uvádí že byl přivezen z Mandžurie ale sami si nejsou až tak jisti, jeden kolega mi psal, že se objevila teorie, že se do Mandžurie dostal s RA při přesunu z Německa - prostě daná jednotka ho našla v Německu a když ji hnali na japonce vzala ho s sebou a "odevzdala" až když byla v Mandžusku. Je to spíš dohad, ale asi logičtější než představa jak tohle němec sestrojí a pak to veze přes půl světa do Japonska. Stroj je jednoznačně německý, bohužel není v provozním stavu, řídí se volantem (tím se řídí rychlost postraních kol a tedy i zatáčení). Tloušťka 5 mm oceli také je spíše proti ručním zbraním a i tam spíše slabá. Některé zdroje se zmiňují i o výzbroji jedním kulometem MG-34, nebo MG-42, což u tohoto kusu asi nebylo možné, protože tam prostě není pro ně střílna. Ostatně i pokud by tam zbraň byla, jediný muž by určitě nedokázal řídit a střílet, mohlo by jít jen o něco co kamsi dojede a tam působí jako mobilní bunkr. Zadu je jen poměrně krátké rameno ve tvaru hokejky s kovovým kolečkem celkem malého průměru, což by asi v měkčím terénu nefungovalo, opět to spíš vypadá na něco co působilo spíše někde kde terén nebyl moc náročný. Náhon je na dvě velká kola po stranách, ale zase ta také nemají moc "terénní vzorek" a v měkčí půdě (nebo na sovětských silnicích té doby) by asi moc neprojela. Bohužel jsem byl v Kubince už dávno, v době kdy to ještě nebylo oficiálně muzeum, ale pořád ještě sbírka studijních vozidel ústavu těžké techniky, takže jsme tam byli na "zelený bilet" tedy pár doláčů lampasákovi a de facto na černo. K tomuhle jsem se nedostal (stalo to a asi stále stojí) aý u zdi haly a blíž se nedalo. Tak snad se něco z Ruska časem objeví, třeba fotky dovnitř. Zatím je vše spíš jen o dohadech.