Stránka 2 z 7

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 3/2/2013, 21:23
od vbn78
Tak nejsem žádný velký expert, ale podle těch fotek bych si dovolil tvrdit, že to není nic jiného než čistá propaganda a osobně bych tipoval, že zaměřená hlavně dovnitř...

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 3/2/2013, 21:47
od Hans S.
To, že na fotkách je čistá maketa je jasný hned. Ale taky mě zarazily ty nápisy anglicky. Neví někdo, jestli íránské letectvo je unifikováno "z nějakého důvodu" do anglického jazyka? Jinak mi to moc nedává smysl.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 3/2/2013, 22:37
od pomala.jesterka
Kolik íránských mechaniků umí anglicky? Moc se mi líbí nápisy Danger na spodku ocasu. Pokud je uvidí nepřátelský pilot, je v nebezpečí, protože je moc blízko. :D
Ostatně anglický nápis je i na špici. Proč to není v perštině mi fakt hlava nebere. Ledaže by při výrobě makety v Číně neměli pro popisky perské fonty?

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 00:21
od Farky
Perština tam není, protože Íránci mají na svých letadlech (včetně MiGů) zpravidla popisky v angličtině. I klasické červené praporky na krytkách nesou v Íránu nápis Remove Before Flight.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 10:33
od zenith0009
Zřejmě byste byli velmi překvapeni, kolik lidí umí v Iránu anglicky. Rozhodně to není nic vyjímečného a je to prakticky druhý (po arabštině) nejrozšířenější cizí jazyk. Jinak anglické nápisy najdete v Iránu také běžně - dopravní značky, směrovky, názvy apod.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... way7-2.jpg

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 13:51
od Hans S.
Takže obecná unifikace do angličtiny. Myslel jsem si to :). Teď už jen otázka, jestli to letadlo opravdu létá a pokud ano, tak jestli je opravdu supersonické :)

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 14:57
od kenavf
Ten pilot v tom lietadle sedí ako na boboch.Si neviem predstaviť akú citlivosť by mohol mať radar umiestnený v tak malom predku lietadla.Koľko by mohol vziať paliva a koľko zbraní.Alebo vedia Iránski súdruhovia niečo čo nevieme my?

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 15:25
od lamada
pomala.jesterka píše:Kolik íránských mechaniků umí anglicky? Moc se mi líbí nápisy Danger na spodku ocasu. Pokud je uvidí nepřátelský pilot, je v nebezpečí, protože je moc blízko. :D
Ostatně anglický nápis je i na špici. Proč to není v perštině mi fakt hlava nebere. Ledaže by při výrobě makety v Číně neměli pro popisky perské fonty?
Schopnému technikovi je jedno v jakém jazyce jsou popisky na letounu. Každý profík by měl vědět co se pod kterou krytkou nachází co se má sundat a co kde zkontrolovat - jinak by neměl samostatnou práci na letounu vykonávat. Z toho důvodu je každý přezkušován a to celkem pravidelně. Při přechodu na jiný typ se nejdřív musí přeškolit v nějakém výcvikovém středisku nebo letky pak obligátní přezkoušení a jde se na věc - tedy pokud přezkoušení splním. Něco jiného to je u začínajících techniků ale jejich příprava je podstatně dlouhodobějšího rázu a práce pod dozorem jiného je ze začátku automatická. Na Íránce odborník nebudu ale jsem přesvědčen že tento systém je obdobný na celém světě - i když nikdy neříkej nikdy. :lol:

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 17:10
od cover72
Můj odhad je, že se jedná o vývojovou větev nahrazující ten Shafaq a vycházející ze Saeqehu. Ne nutně budoucí stroj a ne nutně skutečnost, ale směr, kterým chtějí jít.
Shafaq očividně nedovedli dokončit, protože se jednalo o zcela novou konstrukci podobnou německému MAKO, Jak-130 a podobným.
Jaké by potom bylo logičtější řešení, než se vrátit k osvědčenému F-5/Saeqeh, který umí vyrábět, je nadzvukový a mají pro něj zmáknuté i křídlo z kompozitů?

Když se na tu maketu" podíváte, nese opět řadu znaků shodných s F-5 (a krom toho s úvahami o vylepšených verzích delta-F-16 a podobných projektů z 90. let; podobá se to ale i experimentálním UAV Boeingu z Phantom works); myslím si, že se s radarem ani nepočítá, určitě ne u představené makety: není na to místo (zvláště když si představíte zatažený podvozek) ani displej v kokpitu.
F-5 odpovídá i rozměr nasávacích otvorů, ale myslím si, že jejich pozice znemožňuje nějaké prudké manévrování.

Suma sumárum mi z toho vychází něco jako pokus o LO/stealthy letounek
1) pro vedení asymetrického boje na způsob "udeř a uteč",
2) pro letecký průzkum a navádění ze země odpalovaných střel -- zejména na moři, proti navládě USN (viz tvarování proti pozemním radarům)
který by i mohl fungovat, jakkoli si nemyslím, že by byl nadzvukový -- maximálně transsonický, a který by bylo možné vyrábět ve značných počtech. Takový Íránský volksjäeger :)
EDIT: už ví, co mi to připomíná: fiktivní stealth stíhačku z Clancyho knihy, F-19 :)
Obrázek
Křídla zahnutá dolu, nasávání motorů nahoře, malé rozměry...

EDIT2: na Wiki je více podnětů, takže: video zřejmě skutečně zahrnuje jeden ze 2 modelů, na kterých si oficiálně testovali aerodynamiku; a ten UAV z Phantom works je http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Bird_of_Prey

EDIT3: toto je nejzajímavější: od 1:50 tam jsou záběry ukazující CAD modely té konstrukce, následně jakési pokusy znázornit aerodynamiku a RCS:
http://www.liveleak.com/view?i=2c5_1359800610
Zachytil jsem to do screenů a dal do koláže:
Obrázek

EDIT4: a scházejí se další informace, které mne utvrzují v mém dojmu.
Dave Cenciotti (ten, co se tak nechal unést stealth blackhawkem a co jsem ho vyvracel :) ) se spojil s Robertem Johnsonem a napadlo je to samé, co mne: že by se to Iránu dobře hodilo proti USN... A jak konkrétně:
http://www.businessinsider.com/irans-ne ... tti-2013-2
Šli po té linii, že Írán spoléhá na útoky rychlých člunů -- jenže rychlé čluny jsou snadno zničit vrtulníky, jak již Íránu USA dokázaly v praxi. Takže by se velmi hodilo letadélko, schopné pomalu doprovázet rychlé útočné čluny pár metrů nad hladinou, které by nebylo moc vidět na radaru a dalo by americkým vrtulníkům něco prskavek k přemýšlení, aby měly plné ruce práce s uhýbáním a nechaly útočné čluny na pokoji.

K čemuž dodávám, že jak postřehli jinde, koncept Boeing Bird of Prey, kterým je toto inspirované, měl maximálku 400kmph a dobrou manévrovatelnost při nízkých rychlostech. Což je, jaká to náhoda, přesně to, co by se hodilo leteckému, protivrtulníkovému doprovodu rychlých útočných člunů. Přičemž je celkem nasnadě, že by pak takové protivrtulníkové letadélko nepotřebovalo radar.
Asymetrický boj je intelektuálně stimulující věc :)

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 18:18
od Horny
cover72 píše:EDIT2: na Wiki je více podnětů, takže: video zřejmě skutečně zahrnuje jeden ze 2 modelů, na kterých si oficiálně testovali aerodynamiku; a ten UAV z Phantom works je http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Bird_of_Prey
Tohle už asni bude OT, nicméně známý "startrekovský" Dravec od Boeingu byl pokud vím pilotovaný. Ale ta podobnost se současným výtvorem iránských konstruktérů mne praštila do očí taky.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 18:57
od skelet
půdorys zase připomíná jiný americký experimentální letoun, a to X-36.
Jinak pokud máš Covere pravdu, tak by to byla stealth pokračovatel mého oblíbeného Rutan Ares


a zde je pro připomenutí onen Dravec

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 19:00
od kopapaka
cover72: to vypadá docela reálně...

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 19:31
od Polarfox
Reálně ano, ale je tu ještě jedna hypotetická situace. Jednoho dne přišel Ahmi do konstrukční kanceláře a k přítomným technikům pronesl tuto slavnou řeč: "K výročí revoluce mi připravte nějaký líbivý letounek, pár počítačových simulací a létající model a ať to všechno dobře vypadá". U nich bych se nedivil ničemu.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 20:45
od Alchymista
Coverova teória mi pripadá zmysluplnejšia...

Projektov ľahkých "protivrtuľníkových" stíhačov tu už niekoľko bolo, aj od letecky vyspelejších tvorcov. Zatiaľ to nikto síce nepostavil v sérii ( a zväčša ani v prototype), ale tiež len málo kto je pod takým tlakom hrozieb ako Irán. Či už spomenuté BAe SABA (Small Agile Battlefield Aircraft)
Obrázek
PZL Scorpion
Obrázek
ARL Piranha
Obrázek

Do tejto kategórie môžu spadať aj skoro všetky ozbrojené cvičné lietadlá. Ten iránsky udelátor by mal proti všetkým jednu veľkú výhodu - ak by bol skutočne aspoň trochu stealth, predstavoval by pomerne "obtiažny" cieľ pre palubných stíhačov i PVO.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 21:43
od El Diablo
Nové íránské letadlo je spíše zfušovaná atrapa než létající stroj
4. února 2013 13:00
Írán v sobotu představil svůj nový stíhací letoun Káhir 313, který sám vyvinul i vyrobil. Řešení stroje ovšem budí pochybnosti. Ozývají se hlasy, že Káhir 313 je spíše atrapa, navíc šitá horkou jehlou.
Zdroj: http://technet.idnes.cz/iranska-stihack ... chnika_rja

BTW celé mi to připomnělo dobu kdy jsem ze špejlí a papíru stavěl lodě...

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 4/2/2013, 22:53
od Polarfox
Vyrobit maketu, nasadit do ní pár budíků a připojit kabel je nic nestojí. V momentě kdy tahle věc či jí podobná skutečně vzlétne, tak teprve na pevno uvěřím, že to není jen jeden z jejich mnoha výmyslů a polovýmyslů.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 5/2/2013, 12:05
od cover72
Dva modely -- s modelářským turbofanem i pístovým motorem -- jim létají, což ve spojení s CAD modely a počítačovým modelováním aerodynamiky považuji za důkaz, že ta koncepce je letuschopná.
Co do asymetrického nasazení to také dává perfektní smysl.
A na základě jejich ostatních leteckých programů s F-5 a pokusy o stealth mám za to, že jsou schopni něco takového postavit a technologicky zvládnout. (koneckonců, ECHO II běhali na počítačích v 80. letech a ten programátor to spáchal za jednu noc).

Takže ano, ta maketa je patrně uspěchaná, aby měli něco pro papaláše na přehlídku k výročí VŘSR, pardon, islamistické revoluce, ale velmi dobře si dovedu představit, že to je reálný vývojový program.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 5/2/2013, 19:54
od pomala.jesterka
Díky všem za vysvětlení ohledně anglických popisek. Ani ve snu by mě nenapadlo, že si uchovají anglické popisy na letadlech, když tak soptí proti US satanům. Holt se člověk pořád učí novému poznání.

Od výsledků počítačových výpočtů (CAE) ke kvalitnímu porozumění a správné interpretaci v návaznosti na reálnou fyziku je pořád ještě dlouhá cesta. Stejně jako papír, počítačový obrázek snese hodně. Je snadné vyrobit animaci pro papaláše. Ale aby člověk zhodnotil, že je to reálné, na to je potřeba dost času a hlavně zkušeností. Vím o čem mluvím, protože se tím živím. A ty zkušenosti mě stály hodně času a sil. Ale to už je příliš OT.

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 5/2/2013, 21:52
od El Diablo
Irán ukázal novou stíhačku, ta však neumí létat

Obrázek
maketa íránské stíhačky Káhir 313
zdroj: oficiální zdroj maketa íránské stíhačky Káhir 313
aktualizováno 05.02.2013, 00:00 | dpo
Známý a ne příliš zábavný „vtipálek“ na adresu Izraele – íránský prezident Ahmadínežád – osobně při příležitosti 34. výročí islámské revoluce v Iránu před pár dny představil novou stíhačku.

Tedy alespoň tak světu íránská propaganda prezentuje výtvor, který se na první pohled tváří, jako bojový letoun kategorie stealth. Výročí svržení monarchie v Iránu v roce 1979 a nastolení současného režimu je ideální příležitost pochlubit se úspěchy. Stroj nese hrdé označení Káhir 313 (nebo také Qaher-313 či Ghaher-313), což v překladu znamená dobyvatel, přemožitel.
Když tak sleduju ten kokpit tak to přesně odpovídá tomu mému lepení... :mrgreen:

Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo

Napsal: 5/2/2013, 22:22
od Polarfox
Mě se líbil tenhle komentář (neangličtináři prominou :) ):
"that`s for real a stealth fighter jet, i can confirm...in fact, it`s so stealthy you wont see it in any fight ever"

Ale prý je to nadupané útočnou silou :)

Cover: Oni to mohou vyvíjet, což ale nemusí stejně znamenat nic jiného, než že zatím mají pár smítek v CADu, RC model a hezkou maketu. Což by zvládla spousta technicky zdatnějších lidí takřka doma na koleně (s mírnou nadsázkou). K létajícímu prototypu a zavedení je cesta více než dlouhá a u nich dosti ošemetná.