Stránka 2 z 78

Napsal: 1/6/2005, 14:02
od YAMATO
No pokud máme stíhačky na obranu elektráren, tak je Gripen zbytečný, protože na zničení dopraváku stačí např. nejstarší F-16 (nebo třeba ty MiGy-29) a pod. Pokud to má být skutečně plnohodnotný bojový stroj, tak AIM-120 nebo srovnatelný ekvivalent mít musí. To samé u protizemní výzbroje.

Haness: právě, že v manévrovém souboji je to hodně o štěstí. Proto se do něj nechtějí kvalitní piloti pouštět, je to pro ně až ta úplně poslední možnost.

Napsal: 1/6/2005, 17:11
od Daver
Když už jste tady trochu nakously JSF tak bychchtěl přispět taky pár informacemi. Například tu nezaznělo že se JSF vybíral ze dvou prototypů a to X-32 od Boeingu a X-35 od Lockheed Martin. Nakonec to vyhrál X-35, i když X-32 měl větší nosnost zbraní. Přidám pár fotek těchto dvou letounů a vy si udělejte názor sami.

Obrázek Obrázek
X-32 <><><><><> X-35

Obrázek
X-32

Napsal: 1/6/2005, 20:56
od Lord
tak já taky něco přidám do mlejna :P

Obrázek

Napsal: 1/6/2005, 21:24
od YAMATO
Zvlášť ta V/STOL varianta je problematická. Boje ukázali, že možnost kolmého startu/přistání není u Harrierů prakticky využívána!

Napsal: 2/6/2005, 19:34
od Haness
Tak plány na využití kolmého stratu sou na papíře vypracovány a jsou všude propagovány - jako že Harriery budou neustále startovat z polních letišť co nejblíže bojiště a přímo podporovat pozemní jednotky jenže pokud vím tak to nebylo nikdy realizováno jak píšeš...

Ale slyšel jsem že tento způsob chtěli použít Američané v Iráku při těch dlouhých přípravách na konečný útok a obsazení Bagdádu kdy měli Harriery Mariňáků podporovat jejich tanky - nakonec se však ten útok neodehrál tak jak se ho "báli"/představovali takže nic:)

Napsal: 2/6/2005, 20:35
od sa58
U Harrieru se kolmý start nepoužívá kvůli vyšší nosnosti letadla, ale i tak je start poměrně krátký - na lodích je ten pěkný můstek :D

Jinak idea V/STOL je pěkná idea, po zničení letišť by to byl asi jediný prostředek pro leteckou podporu. Západní stoje nejsou zrovna konstuovány pro polní podmínky - rusové to měli asi zmánuté lépe

Napsal: 2/6/2005, 21:43
od Haness
Ale zase je výhoda že Harrier může stratovat z vrtulníkových lodí:)

Po zničení letišť by měl 1 Harrier cenu zlata:)
Rusové celkově na svoje letadla montují masivní podvozky,asi už vzhledem ke kvalitám jejich dráh:))

Napsal: 2/6/2005, 21:46
od YAMATO
Já bych to zas tak nepřeháněl s těmi operacemi mimo letiště u těch Rusů...tak Su-25, ale Su-27/30, Mig-29, Mig-31 a j. těžko.

Napsal: 2/6/2005, 22:08
od Haness
U toho Migu 31 to ano že nemůže startovat z travnatých ploch=provizorních letišť (ikdyž má hodně pevnej podvozek tak by ty kola určitě nevydržely nápor startu-vzhledem k síle motorů je ten letoun vystřelenej do vzduchu což by se s trávou asi moc nemělo rádu:)),ale co se týče těch Su-27 a Migu-29 tak si myslím že ty by mohli vzlétat z provizorních letišť - Su 27 je i palůubní letoun - tzn. že má hodně silnej podvozek a takové starty a přistání na loukách by měl dávat:) a ten Mig-29 asi taky pže slouží u jednotek hlídajících hranice někde na Sibiři kde jsou ty podmínky pro start taky hodně těžký a "asi" se to rovná startu z "louky"

Napsal: 2/6/2005, 22:12
od YAMATO
Nedělej z Rusů idioty, zas tak zaostalé to tam není. Při hmotnosti těch letounů, velikosti kol a startovní rychlosti by to těžko šlo. Ostatně Harrier v terénu taky musí kolmo, rozjezd by byl problém. Jeden z dúvodu, proč ho tak nepoužívají.

Napsal: 5/6/2005, 20:36
od Haness
Já z rusů nedělám idioty!!Je to určitě známka jejich předvídání když staví letadla tímto způsobem,že se snaží letadla postavit i pro případné použití z provizorních letišť - - ale je pravda že ty podmínky na letišti někde v horní dolní díře na sibiři určitě nejsou výborné!

Já viděl v TV stratovat Harrier z travnaté plochy vedle startovací dráhy a to normálně z rozjezdu!!Je sice pravda že neměl nic podvěšené,což by to naprosto změnilo,ale přeci!! Bylo to myslím z Mez.leteckého dne v Hradci Králové

Napsal: 5/6/2005, 20:52
od trimin
No nechci být kverulant ale ani Harrier není vhodný pro start z trávy - viděl někdo z vás co to stou trávou provede? Já to viděl a rovnou říkám nechtěl bych v tom sedět a hlavně nechtěl bych být mechanikem daného stroje. Pokud vím tak Britové počítají z nasazením pouze ze spevněných ploch.

Napsal: 5/6/2005, 21:13
od YAMATO
Ona ta tráva na letišti je trošku jiný nezpevněný povrch, než v praxi. Je rovná a s poměrně solidní nosností, probíhá to za dobrého počasí, bez zátěže. A jestli mají Rusové něco v solidním stavu, tak letiště určitě...i když teď už možná ani ty ne.

Napsal: 5/6/2005, 21:30
od Haness
tak ono asi žádné letadlo není pořádně vhodný na starty z travnatých ploch,a moderní letadla už vůbec ne,ale ten Harrier má podvozek hodně měkký takže i když stratuje kolmo tak pro něj není problém z nezpevněného letiště...

YAMATO: no jo "proslulá" korupce v Ruské armádě určitě dělá svoje :D ale to je zase epizoda sama pro sebe....

Napsal: 6/6/2005, 04:17
od trimin
To Haness: tady vůbec nejde o podvozek - problém Harrieru je někde úplně jinde - jeho problémen je právě vektorování tahu. Přemejšlel jsi někdy nad tím co se asi tak stane, když přímo pod letadlo pustíš výkon motorů (vím že tam nejde celých 100%). Zkrátka Harrier neodstartuje (tedy kolmým startem) z žádné nezpevněné plochy bez toho, aby si minimálně nepoškodil motory.

Napsal: 6/6/2005, 16:59
od Haness
Jo,ale když má Harrier trysky po krajích které může vytáčet a tím si korigovat směr tahu tak se z té trávy může přímo "vznést" (je to hodně blbě vyjádřený) prostě když máš vzadu motor který tvoří hlavní tah a ještě těmi bočními se odpychneš od země tak to zase taková "ničivá síla" na podvozek zrovna není!!A taky ty motory snad musí něco vydržet a né že by byly hned zničený,to by pak byl Harrier letadlo na několik použití a určitě by se z něj nestalo tak úspěšné letadlo.Asi sem špatně pochopil tvou poslední větu - jestli to myslíš že neodstartuje kolmým,nebo přímým startem??

Napsal: 6/6/2005, 20:40
od YAMATO
Jde o nasátí prachu a nečistot, k čemuž by velmi často došlo=veliký, veliký problém.

Napsal: 6/6/2005, 22:55
od Haness
Tak to je u každého letadle co by startovalo z nezpevněné plochy,třeba v pouštních oblastech (irák!),kde sice star tovali z dráh,ale stejně se to hodně ničilo třeba u F-16tek.Ale co ten Harrier.

Napsal: 7/6/2005, 00:34
od YAMATO
No právě, a to si vem, že startovali z betonových udržovaných ploch. Představ si, co by se stalo při startu v terénu.

Napsal: 7/6/2005, 13:16
od trimin
No to máš tak když pustíš vektorováním tahu výkon motoru pod letadlo na trávě, tak se zvedne množství zeminy, trávy a kamenů a spousty dalšího bordelu, který bude s velkou pravděpodobností nasátý do motoru.
V roce 1991 jsem v Roudnici viděl pokus o přistání, který skončil někde na 15m výšky a i tak se letadlo nacházelo v oblaku bordelu, který se vznesl ze země. Pro přesnost jednalo se o kolmé přistání.