Stránka 2 z 6

Napsal: 10/6/2005, 00:54
od Lord
no jasně, šlo o to třeba jen zastavit další proces vybíjení a zastavit transporty ... když se spojenci nerozpakovali bombardovat fabriky nebo německé obytné čvrtě a města ... tak proč ne nějaké objekty, že ...

Napsal: 10/6/2005, 00:56
od Atlantis
K Lankesterům??? Už s Tallboyema měly obrovské problímy se vzletem-nedovedu si představit, jak by vzlítly ještě s přídavnými nádržemi...
(A osobně nepochopím, co odlepilo od země letoun s Grand Slam o váze 10t)

Napsal: 10/6/2005, 00:57
od Atlantis
Protože oni byli přece "ti hodní":-))

Napsal: 10/6/2005, 01:02
od Lord
No vidíš a Grand Slam byl ještě těžší a odlepil se :)
5 tun paliva navíc by mohlo stačit ne? Po vyčerpání paliva by se nádrže třeba odhodily.

Napsal: 10/6/2005, 01:25
od Lord
britské bombičky ...
Obrázek
sada britských bomb, výběr byl ...
Obrázek
Nejtěžší bomba války Grand Slam s podvalníkem a Avro Lancaster.

Napsal: 10/6/2005, 01:40
od Lord
Poznámka k tomu jak probíhal likvidační proces ... jak známo uvažovalo se o různých variantách, střelba, zavedení výfukových plynů z motoru atd. Ovšem v prvém případě psychický problémy střílejících, spotřeba nábojů, potřeba dávat rány z milosti apod. V dalším případě spotřeba nafty.
Takže vynález plynových komor a Cyklon B, že ...
Jen dodám, že plynové komory byly integrovány s krematorii, dole ve sklepě byly tzv. sprchy. Právě Tallboy by se hodil na proražení sklepu se sprchami, celý stavení by bylo na dranc ... jen opakuji mrkněte na plán ... plynové komory a krematoria nebyly umístěny někde uprostřed baráků s lidma, ale naopak výhodně pro bombardování a ušetření životů na okraji tábora. Němci měli celej tábor rozparcelovanej na jednotlivý bloky.
Blok pro chlapy, blok pro ženský, blok pro SS, blok pro plynové komory a krematoria, že ...

Napsal: 10/6/2005, 05:51
od trimin
Lord píše:No vidíš a Grand Slam byl ještě těžší a odlepil se :)
5 tun paliva navíc by mohlo stačit ne? Po vyčerpání paliva by se nádrže třeba odhodily.
No a to si představuješ jak on Lancestr nebo B-17 měl možnost přídavné nádrže ?
Možná že jediný letoun, který byl schopen tuto misi splnit byla B-24, ale i tak by nejspíše musela přistát v SSSR.

Napsal: 10/6/2005, 13:34
od Ringhofer
Ano, přízemní let byl alternativa účinná proti radarům atd. Pochybuji ale, že by ropná pole v Plošči bombardovali z desetimetrové výšky. Mimochodem, pokud si dobře pamatuji, byl to pro bombardéry docela masakr. Ten Lancaster na obrázku- ano, je to nálet na hráz přehrady. Letadlo se nasměrovalo čelem k hrázi bomba dostala při odhozu rotaci a po vodní hladině "dožabkovala" k cíli. Existují i filmové záběry takového schozu. Myslel jsem ale, že se tu bavíme o přesném bombardování, které by bylo zapotřebí.

Jak už jsem psal, připustme, že by se nálet uskutečnil a že by se i podařil. co by se dělo pak?

Napsal: 10/6/2005, 13:43
od YAMATO
A jéje, zas už bombardujete Osvětim?

Napsal: 10/6/2005, 13:48
od Ringhofer
Já nebombarduji, mám rád akce, které mají smysl a naději na úspěch.... 8)

Napsal: 10/6/2005, 15:26
od Lord
Bombardovala se blízká chemička I.G. Farben, kde se vyráběl mimo jiné i Cyklon-B. Takže ohledně doletu bombardérů nemám obavy. Příkaz spojeneckého velitele letectva, který zakazuje letcům bombardovat plynové komory v Osvětimi visí v Izraeli.

Auschwitz v Osvětimi se skládal se ze tří částí:

Auschwitz I - hlavní tábor
Auschwitz II (Birkenau) - vyhlazovací tábor
Auschwitz III (Monowitz) - tábor I.G. Farben, alias Buna

kromě toho měl Auschwitz několik podsekcí.

John McCloy náměstek amerického ministerstva války, který když vyvražďování vrcholilo prohlašoval, že by bylo nerozumné odklonit spojenecká letadla od vojenských cílů a bombardovat plynové komory. Nepatřil mezi fanatiky - byl bankéřem, jehož vyhlášení znějí jako účetní bilance. Závěrečným konstatováním bylo, že záchrana vězňů v koncentračních táborech by byla vzhledem k vynaloženým nákladům neefektivní, a tak spojenecká letadla míjela Osvětim a pokračovala dále k severu, k pravidelnému bombardování průmyslových cílů. Bombardování plynových komor jen ve třech táborech smrti - Sotiboru, Treblince a Osvětimi - mohlo přerušit na měsíce hromadné vraždění, a tak zachránit statisíce životů.

Je známo, že o Velikonocích 1943, odmítl britský delegát na konferenci na Bermudách americký návrh na záchranu Židů, z obavy, že by znamenal exodus z Osvětimi do Palestiny (tajné britské dokumenty o britské reakci jsou uvedeny v dodatku knihy Waltera Laquera The Terrible Secret - Londýn: Weidenfeld & Nicholson, 1981). I po roce 1943, kdy plynové komory byly v doletu spojeneckých letadel v Itálii, vydal náměstek ministra války John J. McCloy písemný rozkaz, že žádné americké letadlo se nesmí odchýlit v letu pro pomoc koncentračním táborům.

Kopie tohoto rozkazu je vyvěšena v Yad Vashemu, izraelském památníku 6 milionům obětí Holocaustu.

Mrkněte na odkaz
www.pbs.org/auschwitz/40-45/murder/1944b.html
Obrázek
Slavný Lanc a bombička
Obrázek
Letecký snímek továrny I.G. Farben v Osvětimi

Napsal: 10/6/2005, 17:39
od YAMATO
Přiznávám, že toto je pro mě novinka. Ačkoliv si myslím, že to bylo neuskutečnitelné z mnoha důvodů, tak toto je k zamyšlení.

Napsal: 10/6/2005, 22:49
od Atlantis
Počkej, já netvrdím, že nebyly v doletu. To samozřejmě nebyl problém. Nebylz pouze v doletu s Tallboyema.
Jinak-ano, byla to sviňárna

Napsal: 10/6/2005, 23:52
od Lord
Kašlu na Tallboye, šlo to bombardovat klasicky, šlo to bombardovat i nízkým letem jako Ploješt nebo ty přehrady. Když bylo něco velice strategicky důležité nelitovali tam vyslat rybízky na smrt. Ploješt byla dobře bráněná flakem a protivzdušnou obranou, to se vědělo, přesto akci provedli. Nálety na přehrady na Rýně byly tuším provedeny bez ztráty kytičky. Osvětim nebo jiné tábory bráněny nebyly.
Předchozí příspěvěk jsem uvedl proto, abych zohlednil všechny aspekty, tedy že spojenci měli jiné důvody neprovést nálet na Osvětim, než o kterých mi tady diskutujeme, včetně o nějakých podružných technických problémech.

Spojenci už primárně útok zavrhli z obavy exodusu židů po předpokládané vítězné válce, z obav o židovský problém po válce, z údajné neefektivnosti finančních nákladů a odklonu bombardérů od vojenských cílů apod. Akci tudíž nikdo ani neplánoval, tu tady plánujeme jen teď mi 8)

Napsal: 15/6/2005, 15:45
od Lord
kvalitní letecké snímky tábora s popisky ...
Obrázek
Auschwitz
Obrázek
Auschwitz

Napsal: 15/6/2005, 15:46
od Lord
rádius z Anglie ... 3000 km, červená tečka na mapě značí Osvětim
Obrázek

Napsal: 15/6/2005, 19:01
od Atlantis
Kva-tak blízko našim hranicím???

Napsal: 15/6/2005, 19:35
od YAMATO
Ale to jsou dolety bez pum, ne? V praxi byly podstatně nižší.

Napsal: 16/6/2005, 11:04
od trimin
K těm doletům:

B-17
maximální: 5085km
Operační: 1760km

B-24D
Operační: 4590 km
Maximální: až 7400 km

B-29
5230km

Lancaster:
2675km

Jen malé upozornění jedná se o dolet ne o akční rádius.

Napsal: 16/6/2005, 11:43
od Atlantis
No právě:-)) Jináč jak na Ploješť, tak na přehrady dosáhli ztráty cca 40% To se asi spojencům moc nelíbilo.
Každopádně nevím, že by USA bombardovaly někdy třeba Ostravu.Stejně většinu bomb schytával severovýchod Německa.