Bublifuk díky za doplnění. Dám sem ještě aspoň reálnou fotku po konverzi a hezkou malůvku.


Mě se to docela líbí

Leč v roce 1944/45 se už proti přesile letounů z amerických letadlových lodí nedokázala pochopitelně prosadit.
Loď měla mít kapacitu 11 x Aichi E16A "Paul" Seaplane/bombers a 11 x
Yokosuka D4Y "Judy" Dive Bombers.
Ale abychom se vrátili zpět k tématu, i když to vememe trochu zeširoka...
Na úvod snad jen, že SPÄHKREUZER či Flugdeckkreuzer by patřili do tzv. koncepce ponorek a
"křižníkového loďstva". Úkolem by byla podpora ponorek, a především taktika útoku na obchodní lodě, případně jejich slabý eskortní doprovod, přitom je důležité provádět letecký průzkum.
Leč nyní už vidíme do budoucnosti, můžeme napsat, stejně by to bylo k ho..nu, etc. Pak bylo možný nedělat nic, nebo soustředit se jen na ponorky, i když ty měly z počátku úspěch, nechtěli Němci spoléhat jen na ně (než jim začla hořet koudel). Kačermíra možná připraví studii (ale už napsal, např. o
kapesních bitevních lodích, takže něco je možný vytáhnout), že i hladinové lodě si nevedly na svůj omezený počet až tak špatně. Jít do boje s jednou
letadlovou lodí Graf Zeppelin také nebylo možné, protože její ztráta by byla rizikem. Sice plánovali 4 kousky, ale nebyla pořádně dokončena ani jedna.
Výstavbu podle plánu Z si dovedu představit v případě porážky SSSR v roce 1941 a posléze soustředění zdrojů na tento úkol. Jenže i jeho dostavba v roce 1946 by už přinesla jiné problémy jako atomové zbraně, případně svazy letadlových lodí, nehledě na to se nejdříve vypořádat s leteckou válkou. Takže veškeré diskuse, které tady můžeme vést jsou na "akademické" úrovni.
Nechci tady obhajovat, tu nebo onu stranu, protože po bitvě je každý generál, spíše tady uvedu do historického kontextu a smýšlení tehdejších odpovědných činitelů. Většinou vždy existuje nějaká "stará škola" a mladé dynamické pušky.
V roce 1938 přemýšleli Němci co v případě války s Anglií? Co by dalo Německu naději na úspěch. Byla zřízena speciální komise pod vedením fregatního kapitána Hellmutha Heye, ta vyplodila memorandum s názvem
"Námořní válka proti Anglii a Výsledné nároky na strategické cíle a vytvoření námořnictva".
Ta došla k závěru, že očekávaná blokáda by měla spoléhat na selhání britského zámořského obchodu.
Tzv. "Heye memorandum" v podstatě rozvíjelo strategii obchodní války s bitevními loděmi, která měla rozdělit (vázat) britské loďstvo, což mělo do jisté míry vyvážit vlastní (německou) číselnou méněcennost na volném moři.
Navzdory tomuto konkrétnímu myšlenkovému přístupu, Němci nedokázali vytvořit takříkajíc ucelenou vizi - ani pro bitevní lodě, ani pro ponorky a jejich jasně definovaný účel, takže tyto položky zůstaly otevřené.
Pak se někomu zalíbilo, že Hitlerovým favoritem jsou bitevní lodě, což bylo důsledkem existence různých názorových proudů v námořnictvu.
Skupina zastoupená Heyem a Dönitzem favorizovala použití ponorek a čistě "křižníkové loďstvo", které se mělo skládat převážně z pancéřových lodí a s britskými bitevními loděmi se nepouštět do křížku.
Zatímco jiná skupina v čele s admirálem Carlsem propagovala princip Tirpitze z první války a to sice svést rozhodující bitvu proti britským bitevním lodím.
V důsledku tohoto plánu (tzv. Tirpitz-Plan) došlo mezi Německem a Britským imperiem k závodům ve zbrojení.
Více třeba Bitva u Jutska (Skagerraku)
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=676
Nebo Ztráty Velké války na moři 1914-1918 - bilancování
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3081
Předběžným výsledkem tak bylo, že se Němci snažili brát v úvahu oba směry ve vedení námořnictva shrnuté do tzv. plánu Z. Leč britské vyhlášení války už 3. září 1939 znamenalo v podstatě konec "Z-Planu". Byly dokončeny jen Bismarck, Tirpitz a Prinz Eugen.
Ještě sice třeba dobíhaly plány na
bitevní křižníky třídy „O“. Velkoadmirál Erich Raeder se stále nevzdával myšlenky férového boje s hrdým Albionem.
Jenže nyní se marína musela zabývat výhradně urychlenou výstavbou ponorek a pobřežních plavidel. Ačkoli během dalších válečných let se někteří šíbři zabývali otázkou
"budoucí flotily", za předpokladu vítězství Německa a příslušného poválečné uspořádání světa, nemělo to už s původním plánem Z příliš společného.