Stránka 2 z 2

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 7/11/2012, 05:02
od Scrat
Co je špatného na tom že se obě kormidelní ploutve pohybují synchronně, přece nechceš aby ti chodilo každé jinak? A k tomu obrázku snad ani nemá cenu se vyjadřovat, německý typ věží, 3 kormidla (z toho 2 hodně blbě) 5 (6??) šroubů a vrtulníky na letové palubě. Ten kdo to kreslil si asi pořádně šlehnul.

Jinak k tomu Bismarcku.
Samozřejmě že šla kormidla rozpojit a ovládat samostatně, každé mělo svůj vlastní motor. Problém byl ale v tom že zásah nešel do kormidelních ploutví přímo, došlo k poškození a zaplavení kormidelní strojovny a v tom momentě nebylo v silách Němců ji vysušit ani do ní dostat potápěče. Pokud by to dokázali, pravděpodobně by nebyl problém poškozené převody opravit nebo obejít. Při nejhorším mohli loď ovládat loď šrouby a obě ploutve nechat volně vlát. Jenomže při kormidlech zablokovaných v úhlu 12-15° to prostě nešlo a loď byla neovladatelná.

Scrat

Kormidelna

Napsal: 7/11/2012, 16:59
od Lord
Scrat mě to je jasný, však to píšu, šlo mi o tu možnost "rozpojení kormidel", ale to zaplavení kormidelny dobrý, kdysi jsem viděl film "potopte Bismarck", snad potápeče vyslali, ale ty konstatovali, že to je neřešitelný.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 13/1/2013, 23:42
od kacermiroslav
Obrázek

Mělo by se údajně jednat o řez hlavní dělové věže na třídě ERSATZ YORCK.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 14/1/2013, 20:34
od Mirek58
Dovolím si dát do placu svůj názor na zablokování kormidla u Bismarcka.
Myslím že obě strojovny byly odděleny podélnou přepážkou, to asi muselo napadnout každého konstruktéra lodí.A silové ovládání vlastních ploutví kormidel bylo propojeno zřejmě hřídelem.A ten myslím si že šel přeřezat i pod vodou v té době. Udržba musela mít ve vybavení kyslík a acetylen ,nebo el. svařečky. Takže zdroj problémů musel být jinde. Podle mne zřejmě asi ve vlastní hřídeli ploutve,která se po výbuchu torpeda dostala kam neměla. Zůstala zablokovaná a zřejmě asi i vyřadila jeden za šroubů. A to si vyžadovalo práci zvenku lodě , což při rychlosti lodi dost dobře nešlo.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 12/9/2021, 19:28
od kacermiroslav
Sice je to X let stará poznámka od Mirka58, ale krátce odpovím. V případě Bismarcku se prý nakonec jednalo o ten problém, že se kormidlo de facto namotalo na šroub. Odstranit problém tak nebylo možné. To, že by se uřízla hřídel, si nejsem jist, jestli by bylo vůbec proveditelné. Dost by záleželo i na tom, jaké by panovalo počasí. A nesmí se zapomínat na to, že Bismarck byl většinu času pod dozorem dvou těžkých křižníků (Němci de fact onevěděli, že se na čas Britům ztratili). Takže poskytnout jim nehybnou loď by asi nebyl zrovna nejlepší nápad.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 12/9/2021, 21:44
od Mirek58
Ale tohle, -zaseknutí kormidla- do šroubu, čtvrtý děl důstojník Mullenheim-Rechberg nepotvrzuje.
cituji:
- všechna táhla byla vzpříčená-
str 160, Bismarck, příběh lodě
- Tři šrouby s rychlostí 28 u byly stále k dispozici- str 161, dtto

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 13/9/2021, 18:10
od seabee
Ale literatura také uvádí, že bylo dost silné vlnobití, které práci potápěčů těsně u lodě znemožňovalo. Jestli si to pamatuji dobře, tak z toho samého důvodu nebyla možná ani práce v zatopené komoře kormidelního stroje.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 13/9/2021, 18:28
od Mirek58
Souhlas, právě proudění vody ( v lodi!, stejný to bylo i zvenčí, dokonce špekulovali nad možností upálit vrata od hangáru a přivařit ho zvenčí na trup) způsobovalo problémy potápěčům. Za prvé protože se nemohli udržet na místě, za druhé protože se jim zaškrcovaly vzduchové hadice a tak je tahali z vody přidušený.
To proudění způsobovaly vysoké vlny a tím pádem i změny výšky hladiny v zatopené části lodi. Jednoduše, voda proudila s velkou silou ven a dovnitř se všemi následky. A nezávislá pot. výstroj ( flašky se stl vzduchem ) na lodi nebyla.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 13/9/2021, 18:55
od seabee
A nebylo to "zamotaný" kormidlo na fotkách potopenýho Bismarcka? Myslím, že v literatuře před tou expedicí se mluví jenom o zablokovaným kormidle a to zamotání se objevilo až na základě těch fotek.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 13/9/2021, 20:12
od Mirek58
To "zamotaný" kormidlo taky mohlo být způsobený např dopadem na dno. Je to diskutabilní.
Ale já bych zde spíše věřil M- Rechbergovi, protože byl velitelem zadního řídícího stanoviště dělostřelectva a tím pádem nutně dostával na stanoviště všechny kritické a důležité informace pro výpočet zaměření. A vyřazení jednoho šroubu, snížení rychlosti, k nim rozhodně patří.

Re: Nedokončená třída bitevních křižníků ERSATZ YORCK (1916)

Napsal: 27/9/2021, 18:58
od Lord
Hoši, odpověděl jsem vám v patřičném vláknu.

Viz Konstrukce a výzbroj bitevní lodi Bismarck