Re: Konec rakousko-uherské Kriegsmarine
Napsal: 12/5/2013, 22:11
Predbehl, ale ponekud strucneji
, tak se tedy alespon opravim. Zrejme tomu sefoval nejaky kadet, dle vzpominek ucastnika, pry Dalmatinec.

Předně - k.u.k. Kriegsmarine nikdy žádnou nadvládu nad Jadranem neměla. Výhodou R-U bylo výrazně členité pobřeží, které poskytovalo vlastním silám do určité míry bezpečné útočiště a zároveň prostředek, o který se opřít (což naopak postrádala Itálie). Ale nad rámec tohoto bylo R-U námořnictvo lovnou zvěří - rychlý výpad v noci a s překvapením, nadělat pokud možno nějaké škody a následný úprk do bezpečí než se vyrojí tolik sršní, že to i rychlonohou laňku udolá. R-U silám se nedá upřít aktivita a celkem účelné využití těch omezených sil, jež byly k dispozici a jediným rozumným stylem, jež byl k dispozici. Jenže v tom se nijak neliší od druhé strany, kde byl aplikován stejně racionální koncept. A stejně jako druhá strana měla své mouchy, neúspěchy a tunu hašteření jednotlivých partnerů, tak ani R-U námořnictvo nebylo tím rytířem bez bázně, hany a chyby, čelící bezchybně velké přesile. Můžeme říci, že v řadě případů, kde mohlo něco dokázat a pomoci rozhodnout, takřka absentovalo či přišlo s křížkem po funuse (v tomto světle působí věta o nechráněném italském křídle dosti ironicky, neb to byli právě Rakušané na zemi, kteří se, na rozdíl od Italů, podpory z moře od svých kolegů nedočkali a trpce to nesli). A nebýt rozhádanosti soupeřů a specifik Jadranu, tak se i ty vyčnívající úspěchy mohly velice snadno proměnit v nevratný provar.A přesto si Kriegsmarine po celou dobu války podržela nadvládu nad Jadranem. Tento fakt pak hrál velice důležitou roli ve válce na Balkáně i na italské frontě, protože Dohodové mocnosti nemohli provádět účinné zásobování srbských a černohorských jednotek a rovněž Italové měli na své frontě ze strany moře nechráněné křídlo. Opakované rakouské nájezdy na italské východní pobřeží pak měli především morální a logistické dopady. Především pak r-u rychlé křižníky typu Admiral Spaun a Novara, si hojně zaválčili a dělali Dohodě nemalé problémy. Rovněž se nesmí zapomínat na ponorkové loďstvo, jehož účinnost se s přítomnosti německých sil znásobila. Vojenský materiál potopený ve Středozemním moři pak chyběl na klíčových bojištích po celé Evropě. Ke smůle r-u Kriegsmarine pak byl fakt, že nedisponovali žádným bitevním křižníkem, který by mohl účinněji narušovat dohodové zásobovací trasy. Z tohoto hlediska je tak možná škoda, že v srpnu roku 1914 nedopadlo „posílení“ v podobě německého bitevního křižníku GOEBEN a lehkého křižníku BRESLAU, kteří se nakonec uchýlili do Tureckých přístavů. Na druhou stranu právě přítomnost těchto lodí v otomanských rukách, vedla ke vstupu této říše do války na straně Centrální mocností.
Tohle jsou takové ty typické stereotypní zkratky a zjednodušení (a netýká se to jen citovaného textu). Předně na ofenzívu tlačilo (po posledním neúspěšném R-U útoku, kdy si toto finálně vylámalo zuby své armády) vrchní velení Dohody a Italové měli ještě zpoždění. Jediný, kdo prodlužoval jednání, bylo R-U, kterému nevoněly podmínky a stále si myslelo, že uhraje něco lepšího. V momentě, kdy byl konečně dohodnut klid zbraní, Itálie daný termín přesně dodržela (to že ho R-U unilaterálně aplikovalo na vlastní vojsko o den dříve, je spíše jeho problém...to jeho armáda se drolila na atomy a oni potřebovali z toho být venku co nejdříve).Postup těchto jednotek byl tak rychlý, že i jinak laxní Italové se museli chopit k útoku, aby náhodou nepřišli o své vytoužené zisky, které svým vstupem do války očekávaly. Dne 24. října 1918 zaútočili Italové spolu francouzskými a britskými jednotkami na pozice rakousko-uherské armády.
Přesto ještě některé monarchii věrné jednotky vedly ústupové boje až do dne 31. října, kdy rakousko-uherská vláda požádala o příměří. Italové ale tak moc toužili po územních ziscích na úkor svého věčného rivala, že vedli boje dále, až dokud nedosáhli svých vytyčených cílů, tj. Terstu a jihotyrolského města Tridentu (Trento). A i poté, co byly boje ukončeny, pokračovaly italské jednotky v obsazování nepřátelského území a prodlužovali mírová jednání, aby se chopily co největších zisků. Protahování mírových jednání se Italům dařilo až do 3. listopadu. Teprve poté byl klid zbraní stvrzen podpisy.
Tohle nemuselo vůbec nikoho zajímat. Ostatně státy Dohody si celkem svorně myslely, že to je do značné míry klička a podfuk. R-U byla poražená mocnost a bylo na vítězných státech, jak s jeho majetkem finálně naloží a co/koho zohlední. Nemluvě o tom, že R-U se podpisem příměří ve Villa Giusti zavázalo vydat většinu svých moderních jednotek do rukou Dohody. Takže nějaké předávání Jihoslovanům/ponechání v jejich rukou bylo v rozporu a mohlo dotyčné leda tak nakrknout.Přičemž jim nečinilo problémy, že někdejší rakousko-uherské loďstvo již má nového pána v podobě Jugoslávie (království SHS). A tak byly všechny lodě internované v přístavech bez ohledu na to, pod jakou vlajkou se v té době nacházely.
Popisovat ten proces není zbytečné, ale bylo by to dosti časově náročné. Nutno ale vzít v potaz, že princip likvidace R-U (a německého a tureckého) námořnictva byl dosti odlišný od toho, co se zde (a obecně v úvodním článku) popisuje.Brzy poté začala tahanice o to, komu jaká kořist připadne. A asi není potřeba dodávat, že nejhlasitěji se opět ozývala Itálie, která pro sebe chtěla urvat největší část kořisti.
Je asi zbytečné popisovat všechny ty tahanice, zákulisní boje, i boje u poradního stolu o tom, kdo co chtěl za lodě získat pro sebe. Dá se říct, že prakticky všechny lodě byly vítěznými zeměmi rozebrány a na Jugoslávii, která je všechny od císaře Karla I. obdržela jeho výnosem, zůstali jen drobky v podobě pouhých dvanácti torpédovek a několika málo prakticky nevýznamných plavidel.
Válečné reparace v podobě plavidel r-u Kriegsmarine se pak z části rozdělovali podle toho, kdo více křičel. Myslím si, že není až tak důležité zacházet do podrobností, kdo na koho co vytáhnul, s čím argumentoval atd., jen aby dosáhl svého cíle. Výsledek byl předem daný a to rozebrat si prakticky všechny lodě, které byly k dispozici.
Ve světle výše uvedeného je zcela irelevantní na to takto pohlížet. Itálie dostala svůj fixní díl z kořisti, nic více nic méně. To že se na její listině objevilo výrazně větší množství R-U jednotek je zcela jedno, neb hlavní je celková suma. A pokud dané jednotky budu posílat do starého železa, tak je nebudu tahat přes půl světa a přidělím je tam, kde se poblíž už stejně nacházejí. Ostatně Britové svůj díl R-U jednotek obratem prodali italským šrotařům, Japonci svůj díl prodali nizozemským/britským firmám a odtáhli si pouze ponorky pro technické posouzení atp. Takže tato disproporce jde na vrub hlavně prosté geografii a nemá to žádný reálný význam. O to méně zase bylo přiděleno německých.Z celkového počtu 19 plavidel, jich v rámci reparací nejvíce obdržela Itálie a to 15. Modernější z nich pak vyřadila ze služby až těsně před Druhou světovou válkou.
Pokud tedy správně počítám, tak rakousko-uhersku dožilo konce války patnáct ponorných člunů, které si mezi sebe rozdělila Francie a Itálie s tím, že Itálie opět obdržela mnohem větší počet.
V tomto případě je zajímavé, že až na jednu loď obdržela všechny Itálie. Celkově když bych měl hodnotit poměr italských válečných akcí a reparací, tak bych řekl, že tento apeninský stát obdržel mnohem větší podíl z kořisti, než mu náležel.
@polarfox ... italské rozhodování při výběru kořistních torpédoborců bylo poněkud jiné než píšeš (=bylo komplexnější)...Tři poznámky:Polarfox píše:Vzhledem k tomu, že je to i součást naší historie a jako taková má tedy tendenci k mýtizaci určitých prvků a démonizaci jiných, tak je možná čas uvést pár věcí na reálnější míru.
(...)
Co se obecně týká toho, kdo se o co dral, tak u R-U plavidel nebylo moc o co. Po technologické stránce neměla (na rozdíl třeba od řady německých) moc co nabídnout (plus vývoj se takřka zastavil v roce 1914), po stránce výkonů taktéž, protože šlo o lodě určené/vhodné hlavně pro specifický Jadran. Prvogenerační dreadnoughty, malé předzvědné křižníky a průměrné torpédoborce. Jediný, kdo to mohl reálně nějak více zužitkovat (vzhledem k regionu, síle a nevybíravosti), byla Itálie a ta také provozovala největší počet povolených jednotek (2 z 5 křižníků a 9 z 10 ti torpédoborců vs 1 R-U křižník a 1 torpédoborec na straně Francie). Takže zase ne takové terno.
@kacermiroslav... Reaguji na Tvůj komentář, kdy hodnotíš jaké počty a jaké kategorie lodí získalo z rakousko-uherské flotily poválečné námořnictvo Království SHS (Jugoslávie)... v poměru k celkovému složení r-u flotily. Stručně řečeno: souhlasím s Tebou. Ale souhlasím jen zčásti (zejm. u kapitálních lodí mám jiný názor). A níže popisuji smysluplnou (a možná proveditelnou) cestu jak jugoslávské námořnictvo mohlo provozovat i několik lodí, které by byly o něco větší než torpédovky... mám totiž pocit, že torpédovky získané jugoslávským námořnictvem byly odzbrojené od torpédové výzbroje (ale nejsem si tím úplně jist)... tj. disktuji situaci: kdy poWW1válečné jugoslávské námořnictvo mělo lodě s výzbrojí 5-ti cm kanonem a spekuluji o situaci, že by sehnali dodatečnou/-é loď/lodě schopné provozu s cca 10 cm kanonem.kacermiroslav píše: (...)
Je asi zbytečné popisovat všechny ty tahanice, zákulisní boje, i boje u poradního stolu o tom, kdo co chtěl za lodě získat pro sebe. Dá se říct, že prakticky všechny lodě byly vítěznými zeměmi rozebrány a na Jugoslávii, která je všechny od císaře Karla I. obdržela jeho výnosem, zůstali jen drobky v podobě pouhých dvanácti torpédovek a několika málo prakticky nevýznamných plavidel. A tak přestože rakousko-uherská flotila patřila k těm nejmenších ze světových velmocí, tak se jednalo o velká čísla. V rámci válečných reparací tak jednotlivé vítězné země obdrželi podíl na kořisti, který nebyl vůbec zanedbatelný. Vždyť se stačí jen podívat na soupis loďstva, který včetně starších jednotek obsahoval 14 bitevních lodí, 3 obrněné (pancéřové) křižníky, 14 menších křižníků, 19 torpédoborců, 73 torpédovek(...)