Ďakujem p. Kovárovi, že sa ozval a podal niektoré informácie k udalosti i k pátraniu po záznamoch. To ma veľmi potešilo, ani som nedúfala, že dostaneme informácie tak povediac z prvej ruky.
K p. Sklenkovi - či naozaj zastavil osobný vlak a k p. Kollárovi - či naozaj urobil sabotáž, by možno poslúžili svedectvá ich priamych potomkov, ak nejakých majú, či o týchto udalostiach z rozprávania svojich predkov nemajú nejaké informácie. Pokiaľ nie, tak obidva príbehy môžeme pokladať za pravdivé, alebo nemusíme, nechám na posúdenie každého čitateľa.
Napadla ma v súvislosti s hľadaním záznamov o udalosti možnosť hľadať v archíve miestneho gestapa. Gestapo, ktoré údalosť vyšetrovalo, muselo sídliť v niektorom blízkom meste a ich archív teda buď bol niekde prevezený a možno je ešte zachovaný (v Nemecku?) alebo je už žiaľ zničený. Dobre napísal Parmezano, že možno išlo o jednotku SS, takže záznamy o nich archív Wehrmachtu nemá. Ich archív by však mal niekde byť. ČIže jedna možnosť dopytu na nemecké veľvyslanectvo by ešte bola - ohľadne záznamov konkrétneho gestapa alebo jednotiek SS operujúcich na území Slovenska.
Ďalej ma napadlo - neviem síce odkiaľ novinári dostali informáciu, že telá z nehody mohli byť pochované na miestnom cintoríne v Kremnici, ale malú nádej to možno dáva, či sa v priebehu výkopov starých hrobov nenašla aspoň jedna identifikačná nemecká známka.
P. Kovár, asi ale nebol pre Vás problém zistiť, či by Nemci skutočne mohli pochovať telá na tomto cintoríne, alebo by to bolo proti ich zvyklosti či dokonca nemožné a pravdepodobne ste týmto smerom pátrali.
Berte to z našej strany len ako možné indície na ďalšie pátranie. Takisto dávam do pozornosti Modrákovu informáciu (vďaka za ňu), že transport prišiel z Bohumína. Možno je niekde informácia o prítomnosti konkrétnych transportov v tom čase v Bohumíne a dali by sa niektoré vytipovať a ich ďalší osud vysledovať. S tým, že by sa Nemecko požiadalo o informácie k týmto vytipovaným transportom a k ich jednotkám a z nich by sa možno potom dalo niečo bližšie určiť.
Čudujem sa , p.Kovár, že nemecká strana nezareagovala s poskytnutím veškerej súčinnosti pri objasnení histórie tejto udalosti. Príbuzní obetí určite museli byť o smrti vyrozumení atď.
Prešla som na nete info o SS divízii Galizien, ako dal indíciu Parmezano. V tom čase naozaj operovala na Slovensku a vo vlaku mohla byť jedna jej rota (asi delostrelecká) o počte mužov asi 270. Ovšem divízia bola pôvodne vytvorená z ukrajinských dobrovoľníkov a na konci vojny začlenená do Ukrajinskej národnej armády.
http://www.kyivpost.com/multimedia/phot ... 27411.html
Že by teda Ukrajinci k nej niečo mali? To už asi tápam.
