Dzin píše:zzz
Ano, tvrdíš to správně, Japonci měli letiště ze kterých mohli operovat v oblasti Guadalcanalu. Ovšem důraz je třeba položit na ono mohli. Jejich schopnost byla v tomto omezená, jak ukázal průběh bojů. Vlastně kromě počáteční fáze nedokázali nikdy Japonci v oblasti kolem Guadalcanalu vybojovat vzdušnou nadvládu nebo alespoň stav, který by jim umožnil větší nasazení letectva. Navíc i fenomenální dolet jejich stíhaček nebyl dostatečný, aby mohli poskytnout stálou obranu zde operujícího svazu. K tomu ještě započteme složitější navigaci při takto dlouhých letech, která sice nemusí být rozhodující, ale také je dobré ji vzít v potaz.
Jo, ale v listopadu/prosinci nemohli spojenci vědět jak moc/málo zužitkují japonci výhodu bližšího letiště kvůli menšímu množství dostupných letadel/pilotů, než kolik japonci potřebovali.
Ono totiž pokládám za velkou nevýhodu, že na začátku série bitev o Guadalcanal (srpen/září/říjen 1942) prakticky všechny japonské letiště byly velmi vzdálené od Guadalcanalu. Takže pro japonce bylo velmi neefektivní nasazovat letadla, pokud létali japonští méně zkušení piloti, kteří si nedali pozor aby se nenechali zatáhnout do příliš dlouhého leteckého souboje = nesnadno se japonským pilotům odhadovalo kdy přerušit boj, aby zbylo dostatek paliva na dlouhou zpáteční cestu.
Tj. po zprovoznění letišť v okolí jižního Bougainville se poněkud zmenšily nepříznivé dopady japonské snahy o dobytí dosti vzdáleného Guadalcanalu. Do doby zprovoznění těchto japonských letišť bojovali Japonci nejen proti spojencům, ale také proti "generálu logistika" a "maršálu příroda".
Dzin píše:
Ohledně nasazení BL jsem to více zjednodušil, ale evidentně si to pochopil přesně tak jak jsem myslel, tedy že nešlo jen o rychlost, ale i o rychlost a spotřebu paliva.

Jen ještě při výpočtu lodí, není dobré to počítat takto na chlup, je třeba mít i větší rezervu, protože ze všech možných důvodů (třena nepřízeň počasí, porucha, střet s protivníkem apod,.) může dojít ke zpoždění svazu. Jinak s tím co píšeš ohledně tohoto souhlasím.
Taky myslíš, že mohlo jít o nedodatek PHM v IJN v průběhu bitvy v oblasti Guadalcanalu? Mě totiž nenapadá jiný důvod než nedostatek PHM, který bránil, aby se do akcí proti Guadalcanalu ve velkém zapojily i zbývající japonské těžké lodě jako obě lodě třídy Nagato.
Dzin píše:
Co se týká potopení vs. poškození lodi obecně, potom vždy je prospěšnější loď potopit resp. způsobit jí takové škody, aby byla už neopravitelná. Protože oprava lodi je ekonomicky méně náročná, než její postavení a s potopenou lodí dojde k velkým lidským ztrátám, které se opět hůře nahrazují. Proto i potopení Hiei a Kirišimi bylo lepší, než jejich poškození následně možnost opravy.
Obecně - souhlasím. Avšak v tomto konkrétním období mám opačný názor - spojenci u Guadalcanalu v listopadu, prosinci 1942 se neměli snažit za každou dorazit poškozené těžké japonské lodě.
Důvody-stručně
- Pro Spojence Guadalcanal nebyl tak moc důležitý (na jih od Guadalcanalu už spojencii stihli dokončit základy - Nové Hebridy, Nová Kaledonie, Fidži, takže po případném vítězství u Guadalcanalu by Japonci neměli šanci na pokračování ofenzívy na jihu).
- Pro Japonce také nebyl Guadalcanal příliš důležitý v jejich primární snaze o dokončení obranného perimetru. Nevidím jaký by byl přínos dobýt Guadalcanal v japonské snaze opanovat moře mezi Novou Guineou a Austrálií, tak aby byl dokončen japonský obraný perimetr. Síť těchto spojeneckých základen byla dosažitelná z dosavadních japonských základen a přesto všechny japonské útoky byly odraženy. Kriticky důležité obranné vítězství spojenců poblíž Port Moresby a na východním konci Nové Guineje=Milne Bay v roce 1942 totiž způsobily, že Japonci museli soustřeďovat čím dál víc svých sil poblíž (v Rabaulu, v Truku) a neměli tolik času na údržbu a modernizace svých zbraňových systémů. Ovšem Guadalcanl byl z pohledu dokončení japonského obranného perimetru spíše bezcenný.

- IJN pořád měla jakous-takous převahu v taktice i ve zkušenostech námořníků/letců. Pro spojence bylo výhodné, aby japonci nadměrně spotřebovávali své zásoby a aby opotřebovávali své lodě během pokusů o zásobování japonské posádky na Guadalcanalu. Svým způsobem byla škoda, že japonci nepokračovali ve velmi materiálově náročné snaze o dobytí Guadalcanalu, neboť i kdyby např. v prosinci 1942/lednu 1943 japonci dobyli Guadalcanal, tak by to bylo "Pyrryhovo vítězství"
- Vlna nově dokončených zbraní ( např. lodí pro US Navy ) měla začít za pár měsíců - v průběhu roku 1943 (viz níže Essex, Independence, Baltimore, Cleveland, Atlanta, Iowa, obrovské spousty eskortních a oceánských torpédoborců apod.). A pro tyto zbraně spojenci potřebovali zkušené, odpočinuté, nezraněné odborníky. Nebylo racionální za každou cenu nasazovat méně zkušené americké vojáky na zčásti neopravených lodích proti silnému japonskému nepříteli (leckdy měli japonci převahu). Když stačilo počkat pár měsíců a pak s přílivem nových posil si vytvořit lokální převahu a tím zvýšit šance, že v boji méně ostřílení američtí vojáci dokáží přežít a zvítězit.
Neboť pacifická válka byla z velké části válkou technologicky náročných zbraňových systémů - leteckých a lodních. V Pacifiku menší roli (než v Africe/Evropě a v Číně) hrála "válka pěšáků": ručně přenosných kulometů/kanonů, granátů, minometů, protitankových děl/bazuk či plamenometů
Důvody podrobně
Připomenu, že debata je o tom, jestli spojenečtí vojáci měli mít rozkaz se snažit dorazit poškozené/poražené japonské jednotky/lodě. Já tvrdím, že ve specifické situaci listopadu 1942 (v případě velkých japonských lodí) nebylo pro spojence v okolí Guadalcanalu racionální vyvíjet velké úsilí k doražení.
Tj. bavíme se tehdejším pohledu spojenců. Pohled "po-bitvě-je-každý-generál" nám s dnešní znalostí japonské situace nabízí dosti odlišný výsledek než jaký je výsledek z pohledu tehdejší situace/znalostí spojenců.
V listopadu 1942 totiž bylo spíše neefektivní soustředěně se snažit dorazit poškozené/poražené japonské lodě/jednotky.
Probíhal Torch a tamní účast válečných plavidel US Navy byla dosti malá, mnohem nižší než jak velké úsilí vyvinuly válečné lodě US Navy od září u Guadalcanalu
Probíhala bitva o jihovýchodní část Nové Guineje. Nejen Port Moresby, ale zejména spojenecké vítězství oblasti spojeneckých letišť u Milne Bay (na samém jihovýchodním konci Nové Guineje) bylo výrazně důležitější než udržení Guadalcanalu.
US Navy u Guadalcanalu dočasně vykrvácela. Úmyslně mluvím o "krvi" neboť primárně myslím na jednotlivé člověky, (odlišuji od kolektivistického vnímání jednotlivců jako tzv. "lidu"). US Navy totiž v období listopadu v podstatě spotřebovala téměř všechny modernější lodě, které byly k nasazení.
Po dvou nocích bitvy o Guadalcanal (viz článek o bitvě v tomto vlákně) a po další noční bitvě (Tassafaronga) za dalších 14 dní se totiž potvrdilo, že sice japonci ztrácejí svoji převahu vůči spojencům v technologiích (např. radar), ale v noci se Japoncům daří víc než ve dne. K tomuto krutému poznání nestačilo ani dělostřelecko-torpédová srpnová bitva o Savo a ani říjnová bitva na témže místě (Mys Esperance). Spojenci šli do obou spíše nesmylných nočních bitev ještě v listopadu.
A výsledek byl krutý:
Z 12 těžkých křižníků US Navy nasazených v jižním Atlantiku do bitev o Guadalcanal (po zhruba 100 denní sérii bitev, tj. po bitvě u Tassafaronga, na konci listopadu) zůstal k dispozici jeden (USS Louisville) a druhý (USS Chicago) připlouval po dlouhé opravě. Ještě jednou: Z 12 lodí této kategorie byl k nasazení jeden a druhý připlouval.
Další těžké křižníky prozatím nebyly, neboť první 4 lodě z obrovské série těžkých křižníků třídy Baltimore potřebovala ještě 6 až 12 měsíců na dokončení.
A US Navy neměla ani možnost sehnat významnější posily přesunutím z jiných bojišť.
3 těžké křižníky US Navy byly v Atlantiku (buď jako oponent nacistických lodím v severním Norsku ohrožující životě důležité konvoje do prohrávajícího Sovětského svazu nebo jako oponent italského či vichystického námořnictva při Torch).
A další těžký křižníkk -USS Indianapolis - sloužil v severním Atlantiku, kde se tu a tam potloukal poblíž Aleut například japonský těžký křižník Nachi atd.
U bitevních lodí byla situace méně kritická. Sice US Navy nenasadila do boje v jižním Pacifiku žádné staré bitevní lodě, ale během roku 1942 vstoupilo do služby další 4 moderní bitevní lodě (třídy South Dakota). Plus 2 lodě dokončené před Pacifickou válkou (třída North Carolina). Takže po bitvě u Tassafaronga měla US Navy v jižním Pacifiku 2 (posléze 3) bitevní lodě. A optimismu napomáhalo, že do dokončení USS Iowa zůstávalo jen pár týdnů a trochu déle (v létě 1943) byla dokončena bitevní loď USS New Yersey
A takto by šlo pokračovat u lehkých křižníků (starší třídy Omaha byly drženy mimo frontové nasazení u Guadalcanalu), u torpédoborců, rychlých zásobovacích lodí. atd.
Ovšem ještě vážnější bylo, že z předválečného počtu japonských lodí, který znali Spojenci, zůstávalo na konci listopadu 1942 k dispozici mnohem víc lodí, než kolik po 100-denní sérii bitev zbylo US Navy/RAN/RN. Např. těžkých křižníků IJN operovalo v jižním Atlantiku 5 lodí (a další - Kumano - se chystal připlout)
Jak jsem zmínil vykrvácení - tak to byl stěžení problém US Navy u Guadalcanalu - prostě neměli dostatek vycvičených/zkušených poddůstojníků/důstojníků, aby je mohli hnát do !nočních! bitev proti japonským zkušenějším protivníkům. Na konci listopadu leckdy spojenecké lodě začínaly bitvu v částečně poškozeném (neopraveném) stavu a proti japonské přesile.
Když si uvědomíme, že v roce 1943 měla být dokončena stavba spousty těžkých lodí US Navy, tak proč ta série nočních bitev? Například USS Juneau - protiletadlový, málo pancéřovaný, s nestandardně malou ráží hlavního dělostřelectva - nebyl moc platný v noční bitvě u Guadalcanalu. Kdyby nebyl potopen, tak část jeho posádky mohla být u budování posádky na nově zařazovaných lodích US Navy.
Stačí se podívat kolik lodí US Navy bylo v závěrečné fázi stavby v době listopadu 1942:
obrovské série oceánských torpédoborců. Velké série těžkých (třída Baltimore), lehkých (třída Cleveland), protiletadlových (třída Atlanta), lehkých rychlých (třída Independece) a těžkých rychlých(třída Essex) letadlových lodí.
Závěr:
Proto tvrdím, že doražení poškozených japonských lodí po listopadových nočních bitvách u Guadalcanalu sice přinesly uhašení "žízně po pomstě". Ale spotřebované palivo, munice, poškozené zbraně atd. a zejména velké utrpení lidí na straně spojenců, způsobily, že snaha o doražení (ustupujícího/poraženého/poškozeného japonského nepříteli v listopadu) 1942 spíše oddalovala budoucí vítězství které vyplývaly z obrovské převahy v počtu dokončených zbraní za pár týdnů/měsíců.
O půl roku později, v létě 1943, je můj názor úplně opačný. Díky začínající převaze US Navy (a slábnutí IJN) je to tak jak napsal Dzin = lepší dorazit poškozenou loď/poraženého nepřítele než jej nechat upláchnout/ustoupit