Varianty Skyraideru:
AD-1: První sériově vyráběná varianta. Hlavním rozdílem proti prototypu bylo zesílení konstrukce. K pohonu sloužil motor R-3350-24W (2500 hp). Výzbroj se skládala ze dvou 20mm kanónů v křídlech, 12 neřízených raket HVAR (nebo malých 100lb bomb) a tří až 2000lb bomb. Místo bomby bylo možné zavěsit kontejner AN/APS-4 s radarem, nebo torpédo. Vyrobeno 142 (nebo 242 podle zdroje) kusů.
AD-1Q: Letoun pro vedeni radioelektronického boje vybavený AN/APR-1 Search Receiver, AN/APA-11 Pulse Analyzer, AN/APA-38 Panoramic Adapter a zařízením pro vypouštění chaffu MX-356/A. Pro obsluhu těchto zařízení seděl v trupu druhý člen posádky. 35 AD-1 bylo vyrobeno v této verzi.
AD-1U: Verze na vlekání terčů bez výzbroje.
AD-2: Zesílení konstrukce u AD-1 se ukázalo jako nedostatečné a u AD-2 tedy došlo k dalšímu zesílení (AD-1 byly následně přestavěny podobným způsobem). Varianta dále dostala silnější motor R-3350-26W (2700 hp), kompletně předělanou kabinu pilota a několik menších úprav (tvar dveří podvozku, přesunutí pitotovi trubice na směrovku, uspořádání antén, apod.). Vyrobeno bylo 178 kusů.
AD-2Q: 21 strojů pro vedení REB se stejným vybavením jako AD-1Q.
AD-2QU: Jeden -2Q přestavěný na vlekání terčů.
AD-3: Podvozek byl zvýšen o 14 palců a ostruhové kolečko už nebylo plně zatahovatelné. Dále byl opět předělán pilotní prostor, odstraněna pitotova trubice z ocasu a upravena anténa rádia. Celkem bylo vyrobeno 194 kusů.
AD-3Q: REB varianta s upraveným uspořádáním antén a prostorem obsluhy. 22(nebo 23) kusů
AD-3W: Třímístny letoun včasné výstrahy s radiolokátorem ve velkém radomu pod trupem. 31 kusů
AD-3E: -3W upravený pro vyhledávání ponorek ("hunter"). 2 kusy
AD-3S: Protiponorková "killer" varianta. Vyrobeny jen dva prototypy.[*]
AD-3N: Třímístný noční bombardér. Vyrobeno 15 kusů.
AD-4: Nový přístrojový panel pro radar AN/APS-19A (samotný radar byl v podvěsu), autopilot P-1, širší neprůstřelné sklo a vrácení pitotovy trubice na směrovku. Výzbroj zesílena přídáním dalšího páru kanónů (od 210 kusu, starší dozbrojeny při opravách) a dvou závěsníků pro rakety (celkem 14). Varianta byla poháněna motorem R-3350-25WA. Díky propuknutí Korejské války bylo vyrobeno celkem 1051 letounů této verze.
AD-4B: Jaderný bombardér s podtrupovým závěsníkem Aero 3A. 165 vyrobených a 28 přestavěných strojů.
AD-4L: 63 -4 upravených pro zimní podmínky.
AD-4N: 307 třímístných nočních bombardérů.
AD-4NL: -4N upravených stejně jako -4L. 36 kusů
AD-4NA: denní bombardér upravený z -4N odstraněním speciálního vybavení. Přestavěno 100 strojů.
AD-4Q: dvoumístná verze pro REB. Vyrobeno 39 kusů.
AD-4W: Třímístny letoun včasné výstrahy. Postaveno 168 kusů. 50 bylo později předáno do VB jako Skyraider AEW.1
AD-5 (A-1E): Místo přestaveb jednomístných verzí na speciální vícemístné byla zkonstruována tato univerzální varianta. Trup byl prodloužen a rozšířen, takže v něm mohli sedět dva piloti vedle sebe (i když ne všechny vyrobené stroje měly zdvojené řízení). Za piloty pak byla velká kabina pro další členy posádky, přístroje, nebo náklad. Díky modulární koncepci mohla tato varianta plnit širokou škálu úkolů - bombardování, REB, včasná výstraha, doprava nákladů, pasažéru, nebo evakuace zraněných. Mezi lety 1951 a 1956 bylo vyrobeno 668 strojů poháněných motory R-3350-26W. Po sjednocení uznačování typů letadel v roce 1962 byly "čisté" AD-5 přeznačeny na A-1E. Jednalo se o první verzi, kterou ve Vietnamu používalo USAF.
AD-5N (A-1G): Noční bombardér s čtyřčlennou posádkou, vyrobeno 138 strojů.
AD-5Q (EA-1F): čtyřmístná verze pro REB. Přestavěno 54 strojů.
AD-5W (EA-1E): Třímístný letoun včasné výstrahy s radarem APS-20. Vyrobeno 218 kusů.
AD-5S: prototyp protiponorkové verze s detektorem magnetických anomálií.
AD-6 (A-1H): V podstatě vylepšená varianta AD-4B se zesílenou konstrukcí a pancéřováním, přístroji pro noční létání, bombardovacím počítačem LABS a motorem R-3350-26WD. Pod trup bylo možné zavěsit 300 galonovou přídavnou nádrž a pod křídla dvě 150 galonové. Pilot mohl letoun opustit pomocí záchraného raketového systému. Vyrobeno bylo 713 letounů.
AD-7 (A-1J): Proti AD-6 byla zesílena konstrukce křídla a podvozku. K pohonu sloužil motor R-3350-26WB. Tato verze mohla díky speciálnímu podvěsu sloužit jako tanker pro doplňování paliva za letu. Skyraider se v této roli natolik osvědčil, že byly objednány další podvěsy i pro letouny verze AD-6. Z původně objednaných 250 strojů bylo nakonec vyrobeno jen 72. Psal se rok 1957 a pístový bombardér s rychlostí okolo 500km/h byl už hodně archaickou záležitostí. Přesto v první linii námořního letectva vydržel ještě dalších deset let.
Mezi vzdušná vitězství Skyraideru je ještě potřeba započítat dvě La-11 ČLR sestřelené 26. července 1954 u ostrova Hainan při pátrání po trosečnících z dopravního letounu C-54 společnosti Cathay Pacifick. Ten byl 22. července sestřelen v mezinárodním vzdušném prostoru.[**]
Tady jsem našel zajímavý článek o vývoji LABS bombardování v USAF a USN (anglicky). Píše se tam, že Skyraider byl jako nosič jaderných zbraní pro námořnictvo zajímavý především díky velkému doletu (až 2000 mil, respektive 13,5 hodiny). Na jaderných Skyraiderech byly proto provedeny určité úpravy - trubky, aby si pilot mohl dojít na záchod, extra polstrování sedačky a aspirin na bolesti hlavy z dlouhého nošení helmy. Výcvik byl brán velmi vážně a piloti cvičili průniky pobřežní obranou ze vzdálenosti 200-300 mil letem ve výškách menších než 100 stop. Dokonce se takové útoky cvičily i s průletem skrz bouře. Přesto většina pilotů považovala misi za sebevražednou. Pomalý Skyraider jednoduše neměl šanci uniknout z oblasti výbuchu jaderné zbraně. Při cvičení v roce 1959 byl proveden LABS útok s opravdovou bombou Mark 7 (bez jaderného materiálu, jen s konvenční výbušninou). Podle pilota bomba vybuchla přesně v nastavené výšce 1100 stop. V té chvíly ale nebyla ani 1100 stop od jeho letounu...
Námořnictvo si tohoto drobného problému bylo vědomo a tak byla v roce 1956 do výzbroje zařazena raketa BOAR (Bombardment Aircraft Rocket, nebo Bureau of Ordnance Aircraft Rocket) - oficiálně 30.5-Inch Rocket, Mark 1, Mod 0. V podstatě se jednalo o jadernou bombu Mark 7 s raketovým motorem na tuhé palivo. Celá zbraň vážila 910kg a doletěla do vzdálenosti až 12 km. Celkem jich bylo vyrobeno 225. Z výzbroje byla vyřazena v roce 1963.
[*] Moderní přístroje pro vyhledávání ponorek byly v té době pro palubní letouny příliš velké a těžké. USN proto protiponorkové letouny využívalo ve dvojicích, kde jeden stroj nesl vybavení pro nalezení cíle ("hunter") a druhý zbraně na jeho zničení ("killer"). Předpokádám, že protiponorkový Skyraider neuspěl kvůli naplnění stavů TBM Avengery a AF Guardiany s +- podobnými TTD a především vývoji mnohem slibnějšího S2F Tracker (který už zvládl obě role). Ale je také možné, že se nejednalo o opravdový vývoj protiponorkové verze a Skyraidery sloužily jen pro vývoj/zkoušky protiponorkového vybavení.
[**] Ve stejný den ČLR za incident přijala odpovědnost a omluvila se. Podle oficiálního vyjádření považovali C-54 za "letoun zbytků Čankajškova Taiwanského gangu používaný k dopravě agentů a přepadávání a okrádání obchodních lodí"
odkaz