Re: Petr Nikolajevič Nestěrov
Napsal: 30/12/2015, 21:50
Rase, díky za článek o báječném muži na létajících strojích 
Vítej doma, Ljubov
.
Ale proč mé pochyby: Experiment se směrovkou. Ten musel stroj učinit de facto neovladatelným. To byla přece věc, se kterou bojovali už bratři Wrightové o 10 let dříve. A muselo uběhnout dalších X let, než aerodynamika dospěla do fáze, že toto řešení bylo možné provést - ovšem ne pouhým vypuštěním směrovky, ale zcela odlišnou koncepcí stroje. Ani skutečný prokázaný průkopník bezocasé koncepce, J.W.Dunne, nedokázal postavit stroj bez směrového stabilizátoru a vše čekalo až na další průkopníky - Northrop, Horten, Lippisch...
To samé "pila na ocasu". Letadlo má nějakou (V této době navíc obecně spíše velmi malou) zásobu statické stability. Umístění čehokoliv na zadní část - tím spíše až na ocas - by vedlo k dalšímu posunu těžiště vzad a tím ke ztrátě stability a pravděpodobně k naprosté ztrátě ovladatelnosti. Je dost dobře možné, že se letoun dal s vypětím sil řídit, ale vlastnosti musely být mizerné. Kozakovova kotva se jeví mnohem funkčněji a neodporuje zdravému rozumu. Hrdinská smrt a následné vyzdvižení propagandou jen a jen prohlubují mé pochyby, zda Nestěrov skutečně pro aviatiku měl nějaký hlubší význam, než že se ve vzduchu srazil s nepřítelem (nevíme, jestli úmyslně). Ostatně porovnejme jeho reálný historický význam s takovým Sikorskim, nebo i pozdějšími velikány ruské a sovětské konstrukční školy (Polikarpov...). Mně osobně celý Nestěrov přijde možná až příliš divný.

Vítej doma, Ljubov

Osobně si pohrávám s velmi kacířskou myšlenkou...byl Nestěrov skutečně takovým průkopníkem, jak čteme v článku? Vidíme, že se snad podílel na konstrukci nějakého letadla - možná kluzáku. Ale míra jeho podílu není zřejmá. Co když byla marginální? Provedení určitého manévru bylo sice bezesporu odvážné - bez ohledu na to, jestli byl o pět dní první, či se jedná o dnes již neodhalitelnou propagandu. Ale ani to není nic významného. V téhle době se snad každý měsíc posouvala laťka zdánlivě nemožného.
Ale proč mé pochyby: Experiment se směrovkou. Ten musel stroj učinit de facto neovladatelným. To byla přece věc, se kterou bojovali už bratři Wrightové o 10 let dříve. A muselo uběhnout dalších X let, než aerodynamika dospěla do fáze, že toto řešení bylo možné provést - ovšem ne pouhým vypuštěním směrovky, ale zcela odlišnou koncepcí stroje. Ani skutečný prokázaný průkopník bezocasé koncepce, J.W.Dunne, nedokázal postavit stroj bez směrového stabilizátoru a vše čekalo až na další průkopníky - Northrop, Horten, Lippisch...
To samé "pila na ocasu". Letadlo má nějakou (V této době navíc obecně spíše velmi malou) zásobu statické stability. Umístění čehokoliv na zadní část - tím spíše až na ocas - by vedlo k dalšímu posunu těžiště vzad a tím ke ztrátě stability a pravděpodobně k naprosté ztrátě ovladatelnosti. Je dost dobře možné, že se letoun dal s vypětím sil řídit, ale vlastnosti musely být mizerné. Kozakovova kotva se jeví mnohem funkčněji a neodporuje zdravému rozumu. Hrdinská smrt a následné vyzdvižení propagandou jen a jen prohlubují mé pochyby, zda Nestěrov skutečně pro aviatiku měl nějaký hlubší význam, než že se ve vzduchu srazil s nepřítelem (nevíme, jestli úmyslně). Ostatně porovnejme jeho reálný historický význam s takovým Sikorskim, nebo i pozdějšími velikány ruské a sovětské konstrukční školy (Polikarpov...). Mně osobně celý Nestěrov přijde možná až příliš divný.