Britské bojové vozidlo AJAX
Moderátor: Rase
Re: britský projekt AJAX Scout SV
To nepochybně, v určitých rolích je zastupitelnost jasná a vítaná.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: britský projekt AJAX Scout SV
Tak už je jasné, proč Britové berou posádkovou a nikoli bezposádkovou věž: kvůli balistické odolnosti. Podle člověka, který pomáhal se simulací BVP Ulan pro rakouskou armádu má "čelo pancíře Ulanu tloušťku téměř jako čelní pancíř T-55" (nepoznám z toho, jestli věž nebo trup) a jelikož je navíc z MEXASu, má zjevně hodně dobrou odolnost proti kulumativním a jen o něco menší proti KE střelám. Navíc se přepravní schránky v boji plní pískem - to mi leccos vysvětluje i o LeClercu, který to zjevně má úplně stejně - taková reminiíscence na sovětské řešení s vložkou z Křemence .D Akorát jsem z toho nepochopil, zda se tedy jedná o tloušťku MEXAS+schránky s pískem dohromady, nebo zvlášť. A i zbytek věže má spoustu dalších chytrých opatření pro zvýšení odolnosti. Tomu se lehoučká bezposádková věž oplácaná plechem jen proti lehkým kulometům prostě nemůže rovnat. A na základě toho, co bylo vidět z předprodukčních testů se věž pro AJAX velmi podobá právě věži Ulanu (minimálně maskou kanonu a tím navázaným středem věže).


Re: britský projekt AJAX Scout SV
Doplnění: na věži Ulanu sahá pancíř prakticky až po zaměřovač velitele a střelce.
Na AJAXu to patrně bude stejně, jinak by nedávala smysl kulisa kanonu na tom prototypu.
Na AJAXu to patrně bude stejně, jinak by nedávala smysl kulisa kanonu na tom prototypu.
Re: britský projekt AJAX Scout SV
Věž pro Ajax navrhli u Rheinmetalu, uložení kanonu a samotnou výrobu mají na starost Britové (Lockheed Martin UK)
Původní ASCOD má věž, která vychází z věže SP-30 (pro Pandury) a vyráběl je Steyer (dnes General Dynamics).
Možná že je nějaká vazba mezi Steyerem a Rheinmetalem. Je klidně možné, že SP-30 byla navržená s pomocí Němců pro Steyer.
Podobnost tam být může, ale pořád se jedná o novou věž (vnitřek se může dost lišit)

Upravená věž SP-30 pro Ulan

Původní SP-30 pro Pandur
http://www.army-guide.com/eng/product2289.html
http://www.securityarms.com/firearm.php?id=238
http://www.doppeladler.com/da/oebh/schu ... lan-ascod/
Původní ASCOD má věž, která vychází z věže SP-30 (pro Pandury) a vyráběl je Steyer (dnes General Dynamics).
Možná že je nějaká vazba mezi Steyerem a Rheinmetalem. Je klidně možné, že SP-30 byla navržená s pomocí Němců pro Steyer.
Podobnost tam být může, ale pořád se jedná o novou věž (vnitřek se může dost lišit)

Upravená věž SP-30 pro Ulan

Původní SP-30 pro Pandur
http://www.army-guide.com/eng/product2289.html
http://www.securityarms.com/firearm.php?id=238
http://www.doppeladler.com/da/oebh/schu ... lan-ascod/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Pár čerstvých fotek z Británie, nejspíš z testů (2016) Ještě jsem dodal, že výroba bude probíhat ve městě Merthyr Tydfil hrabství Mid Glamorgan ve Walesu. Přímo ve městě má vzniknout 300 pracovních míst. Celkem v UK to bude 2800 lidí, kteří budou nějak zapojeni do výroby (opraveno z 300+1000). Ocel se bude vozit ze Švédska, vhodné ocelárny už v Británii nejsou. Celý projekt má vyjít na 4,5 miliard Liber (opraveno z 3,5). Při 589 kusech by to vycházelo na 7 640 000 Liber / kus = 11 mil.$ jedno vozidlo. Je v tom započítaný vývoj, práce na několik let pro 2800 lidí, nová výrobní hala (infrastruktura) atd. navíc i jednotlivé verze jsou hozené do jednoho pytle. Z toho za 515 moderních kanónů zaplatí celkem 256 milionů dolarů (část jde na Warriory). Kompletní konstrukce věže vychází na 142,5 milionu dolarů takhle by šlo pokračovat dál. Podobně jsem viděl cenu i u Pumy IFV, kdy se jednou psalo o víc jak 10 mil.$ (rozpočítané i náklady na vývoj) a jinde jen 7 mil/kus (což asi bude cena pro zahraniční zájemce). Reálná cena za samotné vozidlo tak nebude tak enormní, jak by se mohlo zdát (vysoká ale bude, tak jako tak)
http://www.walesonline.co.uk/business/b ... g-10997679

http://www.walesonline.co.uk/business/b ... g-10997679


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Celý projekt Scout-SV sklidil velkou dávku kritiky a hodně lidí se s tímto nákupem vyrovnává jen těžko. Původně chtěla Britská vláda pořídit 4000 obrněných vozidel na platformě SCOUT SV (jako náhrada za vozidlo Scimitar, se mělo nakoupit 1010 Ajaxů). Po sérii škrtů, kritice ze strany opozice a úprav požadavků, rozhodla Cameronova vláda o nákupu pouhých 589 vozidel. Co si budeme povídat, ta cene je opravdu enormní a pokud by nedošlo ke snížení počtu vozidel, byla by finanční zátěž ruinující (jiné projekty by musely být zrušeny nebo by se opozdily).
Kritikové oprášili prodej 123 vozidel CVR(T) do Lotyšska. Za ojetá vozidla různých verzí (Scimitar, Scorpion, Sultan atd.) zaplatili Lotyši 39.4 milionů Liber (49.8 mil.Euro / 67.5 mil.$), což je cena tří* nových Ajaxů
Sami si tedy můžete udělat obrázek o tom, na kolik vyjde výroba hypermoderních BVP a jaká vlna kritiky se může vynořit (opozice se ani nemusí moc snažit).
*s tímto počtem operují kritikové, průměr kompletních nákladů na projekt / kus

Kritikové oprášili prodej 123 vozidel CVR(T) do Lotyšska. Za ojetá vozidla různých verzí (Scimitar, Scorpion, Sultan atd.) zaplatili Lotyši 39.4 milionů Liber (49.8 mil.Euro / 67.5 mil.$), což je cena tří* nových Ajaxů

Sami si tedy můžete udělat obrázek o tom, na kolik vyjde výroba hypermoderních BVP a jaká vlna kritiky se může vynořit (opozice se ani nemusí moc snažit).
*s tímto počtem operují kritikové, průměr kompletních nákladů na projekt / kus


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
No ani sa nedivím.
Čo mňa napríklad mimoriadne zaráža je že Ajax nenesie ani prieskumné polodružstvo - čo je v podstate štandard u ekvivalentných konštrukcií a je nutné urobiť ďalšiu prieskumnú platformu Ares.
Pričom podľa veľkosti vozidla nevidím zásadný problém, prečo by bolo nutné robiť dve platformy... Rase máš ty nejakú odpoveď k tomu?
Čo mňa napríklad mimoriadne zaráža je že Ajax nenesie ani prieskumné polodružstvo - čo je v podstate štandard u ekvivalentných konštrukcií a je nutné urobiť ďalšiu prieskumnú platformu Ares.
Pričom podľa veľkosti vozidla nevidím zásadný problém, prečo by bolo nutné robiť dve platformy... Rase máš ty nejakú odpoveď k tomu?
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Je to trochu slovíčkaření, ale jedná se o verzi pro obrněnou podporu průzkumu PMRS (Protected Mobility Reconnaissance Support). V podstatě se jedná o základní platformu Scout SV - transportér pěchoty, který má vysadit průzkumnické družstvo, které se rozvine v terénu a následně provádí průzkumnou činnost (mimo vozidlo). Stroj samotný je uzpůsobený k této činnosti (asi zpracovává a předává informace od průzkumníků dál k velení, od transportéru se liší lepším vnitřním vybavením). Vozidlo nenese masivní výzbroj, ale jen kulomet atd. Oproti tomu Ajax je silně vyzbrojen, je u něj kladen důraz na senzory a osádka shromažduje / předává informace, aniž by musela opustit vozidlo. Je nabité elektronikou, systémy a je předsunutou součástí "propojeného bojiště" (tanky, dělostřelectvo, letadla, si mohou předávat informace pro lepší součinnost). Dodám, že právě varianta PMRS byla v podstatě první představené vozidlo celé rodiny Scout SV (polovina roku 2014). Projekt klasického transportéru pěchoty na novém podvozku byl vyškrtnut a nahrazen modernizovanými Warriory. Je velice prvděpodobné, že tyto IFV (BVP) by již měly CTA kanón ráže 40 mm a převážely by pěší výsadek - tak jako u Warriorů.
Pokud by vznikl transportér pěchoty APC (OT), bylo by vzhledově totožné s PMRS variantou. Myslím ale, že tato varianta v plánu nebyla (!) což je trochu divné (náhrada za Bulldogy)

Pokud by vznikl transportér pěchoty APC (OT), bylo by vzhledově totožné s PMRS variantou. Myslím ale, že tato varianta v plánu nebyla (!) což je trochu divné (náhrada za Bulldogy)


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV

Konečně fotografie holého Ajaxe - ve variantě průzkumné útočné vozidlo

Rozkres ke schopnostem použitého kanónu (CTC 40mm)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
ešte k tomuto:
Špeciálne ak platí toto:
No veď práve. Načo dve vozidlá, keď stačí jedno? Vyzbrojené a s priesk. družstvom vzadu??Rase píše:V podstatě se jedná o ... transportér pěchoty, který má vysadit průzkumnické družstvo, které se rozvine v terénu a následně provádí průzkumnou činnost (mimo vozidlo).
...Oproti tomu Ajax je silně vyzbrojen, je u něj kladen důraz na senzory a osádka shromažduje / předává informace, aniž by musela opustit vozidlo.
Špeciálne ak platí toto:
Viď Eldledningspansarbandvagn (Epbv) 90 - priesk. varianta CV-90, napr...Rase píše:...Je velice prvděpodobné, že tyto IFV (BVP) by již měly CTA kanón ráže 40 mm a převážely by pěší výsadek - tak jako u Warriorů.
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Taky mi to přišlo divné. Varianta PMRS by musela mít odlišnou věž než klasický Ajax. Původní věž je hodně zahloubená ve vozidlu (je v ní umístěný velitel a střelec + velké prostorové rezervy) a nebylo by dost místa pro výsadek (asi žádné). PMRS by tedy muselo mít věž jako upravené Warriory, která není tak prostorově náročná. Vysvětluju si to tak, že asi nemají zájem o vyzbrojený průzkumný stroj (byť průzkum má na starost i klasický Ajax s věží). Taky se ušetří dost peněz za věž (zbyde víc peněz na specializované systémy), což taky může být ne nevýznamné plus. Původní program počítal s velkým množstvím specializovaných vozidel, tak se to dalo pochopit, po škrtech to víc bije do očí (vedle prostých APC by to nebylo tak hrozné).
Chápu to tak, že PMRS varianta je čistě průzkumná a klasický Ajax je hlavně bojový stroj se schopností "vidět daleko" a sdílet data
Chápu to tak, že PMRS varianta je čistě průzkumná a klasický Ajax je hlavně bojový stroj se schopností "vidět daleko" a sdílet data

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Nedávno absolvoval Ajax první ostré zkoušky zbraní. Povšiměte si přilby kterou má řidič.
Dodám, že Ajax je koncipován tak, aby byl dostatečně prostorný pro vojáky v neprůstřelné vestě
...a očividně i balistické přilbě s ochranou tváře.





Dodám, že Ajax je koncipován tak, aby byl dostatečně prostorný pro vojáky v neprůstřelné vestě
...a očividně i balistické přilbě s ochranou tváře.






"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Malé OT: britské tanky Challenger2 bude modernizovat Rheinmetall
http://defence-blog.com/army/rheinmetal ... tract.html
http://defence-blog.com/army/rheinmetal ... tract.html



Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Překvapivě zajimavá zpráva, přeci jen BAE zase utřeli, což už začíná být až podezřelé.
Půjde i o nový kanón od Rheimentallu, nebo zůstane ten původní s vývrtem ?
Půjde i o nový kanón od Rheimentallu, nebo zůstane ten původní s vývrtem ?

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Tohle spolu s eventuálním vylepšením pancíře jsou dvě věci, které nejsou zcela jasné, zda je Rheinmetall aplikuje. Zatím je jasno, že modernizace od něj zahrnuje nový stabilizovaný sledovací přístroj velitele s termokamerou 3. generace, denní CCD kamerou a laserovým dálkoměrem neškodící očím, systém SAS 360 pro pozorování okolí tanku a sytém LWS pro detekci laserového ozáření. Pravděpodobně bude vyměněn i zaměřovač střelce, nainstalován nový SŘP a pohon děla a věže.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Na tohle jsem založil samostatné vlákno o tanku Challenger 2. Podle informací, sice dostal Rheinmetall 23 mil.£, ale to je jen polovina pravdy. Stejnou částku dostalo i BAE. Obě společnosti nyní mají čas do roku 2019, kdy bude vybráno vítězné vozidlo. Tedy jede se dle původního plánu. Celkové náklady na program CLEP, patrně i s výměnou výzbroje, by se mohly vyšplhat na 650 mil.£ (802 mil.$), To vychází na 2.86 mil.£, přičemž výrobní cena byla ve své době 4.22 mil.£ za tank. Pokud vyjdu z cen v roce 2006, tak jen samotný kanón Rheinmetall L/55 byl nabízen za cenu 1 mil.£ za kus.
Co jsem ještě pochytil, tak některé systémy, by měly být použity i z vozidla Ajax, aby byly vzájemě kompatibilní.
Co jsem ještě pochytil, tak některé systémy, by měly být použity i z vozidla Ajax, aby byly vzájemě kompatibilní.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský projekt AJAX Scout SV
Vozidla Ajax jako pilíř Strike Experimentation Group
Britská armáda začala v roce 2017 budovat experimentální útočnou skupinu SEG (Strike Experimentation Group). SEG se stane předobrazem nových britských útočných brigád (Strike Brigades), které posílí britské schopnosti účastnit se bojových operací vysoké intenzity. Podle think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies) britské armádě, na rozdíl např. od americké nebo francouzské, chybí střední obrněné brigády postavené na kolové platformě. Britské armádě tyto střední obrněné brigády chybí a tento nedostatek popsal britský vládní dokument Strategic Defence and Security Review (SDSR) v roce 2015. Dokument SDSR všobecně popsal obranou strategii Velké Británie do roku 2025, označil hlavní hrozby pro Spojené království a také nutné schopnosti, které jsou nutné pro eliminaci zmíněných hrozeb. Jedním z doporučení dokumentu SDSR je opětovné vybudování schopností účastnit se bojových operací vysoké intenzity - pro tento účel SDSR doporučuje vybudovat dvě nové útočné brigády a zvednout počet expedičních (nasaditelných) brigád ze čtyř na pět. Hlavní britskou expediční silou bude 3. divize, kde najdeme zmíněné dvě nové útočné brigády a dvě současné obrněné brigády. Obě dvě nové útočné brigády budou organizovány následujícím způsobem: Průzkumný prapor s vozidly Ajax, jeden střední bojový prapor s vozidly Ajax. Dva prapory mechanizované pěchoty, dělostřelecké, ženijní, logistické a zdravotnické jednotky. Prapory mechanizované pěchoty útočných brigád získají v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nové obrněné transportéry na kolovém podvozku 8×8. Zde se má jednat o vozidla Boxer. V případě britských útočných brigád je unikátní právě kombinace pásového (Ajax) a kolového (Boxer) podvozku. Ajax kombinuje vysokou taktickou mobilitu, skvělou odolnost a velkou palebnou sílu, ale jednoduše nebude schopen se na velkou vzdálenost přesouvat tak rychle, jako kolová MIV. SDSR také doporučuje snížit tři pluky tanků Challenger 2 na pouhé dva. Jeden pluk s tanky Challenger 2 bude přezbrojen právě na vozidla Ajax.
http://www.armadninoviny.cz/britove-bud ... igady.html

Britská armáda začala v roce 2017 budovat experimentální útočnou skupinu SEG (Strike Experimentation Group). SEG se stane předobrazem nových britských útočných brigád (Strike Brigades), které posílí britské schopnosti účastnit se bojových operací vysoké intenzity. Podle think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies) britské armádě, na rozdíl např. od americké nebo francouzské, chybí střední obrněné brigády postavené na kolové platformě. Britské armádě tyto střední obrněné brigády chybí a tento nedostatek popsal britský vládní dokument Strategic Defence and Security Review (SDSR) v roce 2015. Dokument SDSR všobecně popsal obranou strategii Velké Británie do roku 2025, označil hlavní hrozby pro Spojené království a také nutné schopnosti, které jsou nutné pro eliminaci zmíněných hrozeb. Jedním z doporučení dokumentu SDSR je opětovné vybudování schopností účastnit se bojových operací vysoké intenzity - pro tento účel SDSR doporučuje vybudovat dvě nové útočné brigády a zvednout počet expedičních (nasaditelných) brigád ze čtyř na pět. Hlavní britskou expediční silou bude 3. divize, kde najdeme zmíněné dvě nové útočné brigády a dvě současné obrněné brigády. Obě dvě nové útočné brigády budou organizovány následujícím způsobem: Průzkumný prapor s vozidly Ajax, jeden střední bojový prapor s vozidly Ajax. Dva prapory mechanizované pěchoty, dělostřelecké, ženijní, logistické a zdravotnické jednotky. Prapory mechanizované pěchoty útočných brigád získají v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nové obrněné transportéry na kolovém podvozku 8×8. Zde se má jednat o vozidla Boxer. V případě britských útočných brigád je unikátní právě kombinace pásového (Ajax) a kolového (Boxer) podvozku. Ajax kombinuje vysokou taktickou mobilitu, skvělou odolnost a velkou palebnou sílu, ale jednoduše nebude schopen se na velkou vzdálenost přesouvat tak rychle, jako kolová MIV. SDSR také doporučuje snížit tři pluky tanků Challenger 2 na pouhé dva. Jeden pluk s tanky Challenger 2 bude přezbrojen právě na vozidla Ajax.
http://www.armadninoviny.cz/britove-bud ... igady.html


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britské bojové vozidlo Ajax
V reálu je ten Ajax opravdu monstrum


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britské bojové vozidlo Ajax
Další zkoušky vozidla Ajax
Začátkem září 2017, byly zahájeny zkoušky zbraňových systémů (kanón CT40, granátomety a kulomet), tentokrát budou testy probíhat již s osádkou ve vozidle a budou trvat 5 měsíců, během kterých budou zbraně důkladně otestovány. Střelby budou probíhat jak ze statického vozidla na statický cíl, tak i za pohybu na pohyblivý cíl. Testy probíhají za dozoru General Dynamics Land Systems-UK, Lockheed Martin UK a zástupců ministerstva obrany. Během posledních 18 měsíců, probíhaly střelecké zkoušky vozidla Ajax, ale pouze bez osádky, díky čemuž byly získány důležité poznatky pro současné testy. Během posledních měsíců probíhaly zkoušky samotné platformy AJAX, pro ověření funkce v různých nadmořských výškách, klimatu, pohyb na pláži, letecký transport, testy výcviku řidičů atd. Sériová výroba má být zahájena v roce 2017, v polovině roku 2019 bude zahájen výcvik posádek a vozidla se dostanou k bojovým jednotkám v roce 2020. Do roku 2024 má být vyrobeno všech 589 vozidel.
http://www.army-guide.com/eng/article/article_3129.html

Začátkem září 2017, byly zahájeny zkoušky zbraňových systémů (kanón CT40, granátomety a kulomet), tentokrát budou testy probíhat již s osádkou ve vozidle a budou trvat 5 měsíců, během kterých budou zbraně důkladně otestovány. Střelby budou probíhat jak ze statického vozidla na statický cíl, tak i za pohybu na pohyblivý cíl. Testy probíhají za dozoru General Dynamics Land Systems-UK, Lockheed Martin UK a zástupců ministerstva obrany. Během posledních 18 měsíců, probíhaly střelecké zkoušky vozidla Ajax, ale pouze bez osádky, díky čemuž byly získány důležité poznatky pro současné testy. Během posledních měsíců probíhaly zkoušky samotné platformy AJAX, pro ověření funkce v různých nadmořských výškách, klimatu, pohyb na pláži, letecký transport, testy výcviku řidičů atd. Sériová výroba má být zahájena v roce 2017, v polovině roku 2019 bude zahájen výcvik posádek a vozidla se dostanou k bojovým jednotkám v roce 2020. Do roku 2024 má být vyrobeno všech 589 vozidel.
http://www.army-guide.com/eng/article/article_3129.html


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britské bojové vozidlo Ajax
Pro zajímavost, tak přikládám fotografii konkurenčního vozidla od společnosti BAE Systems, které nabízeli pro britský program Scout Specialist Vehicle (Scout-SV), součást projektu FRES. Před zkouškami se zdálo, že BAE Systems bude jasným vítězem, později ale byla dána přednost vozidlu ASCOD od General Dynamics Europe (GDELS).



"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček