Re: Obecné výhody ruských tanků - DSV
Napsal: 25/3/2017, 07:14
Článek je to hezkej. Akorat tak trochu laboratorní...
Ještě k tomuto. Ta převaha není myšlena v absolutním smyslu. Jinými slovy netvrdím že mám li 5 T-34/85 ty budou 25 násobnou převahu nad (jedním) Pantherem v obraně. Myšleno je to tak, že kdybych se měl rozhodovat zda proti tomu Pantheru pošlu 5 T-34/85 nebo 2 Tigery zvolím raději první variantu.Proč to podrobněji ukazují obrázky (a úvodní článek).Předpokladem celé úvahy je i ten že za cenu jednoho Tigera dokáži vyrobitPolarfox píše:A jak je v tomto započítána ta skutečnost, že výrazně přečíslená strana bude s největší pravděpodobností v obraně, kde už z podstaty věci musí útočník obránce výrazně přečíslit, aby vůbec uspěl (ale také ho to něco stojí). A kde míra toho přečíslení záleží na rozdílu ve schopnostech útočníka a obránce. Tudíž pokud těch tvých 5 tanků, ať už té či oné strany, vesele hoří, neboť je zlikvidoval ze zálohy zamaskovaný přečíslený tank, tak je otázkou, nakolik jim ta 25násobná šance byla platná.
Nemohu to nikde najít, ale myslím si, že to mělo obecnou platnost. Zaloga se odvolával na potvrzení tohoto i v rámci bojů v Koreji (50-53).Petrz píše:Ono slůvko vždy mi tam nesedí, přeci jen jen se jedná o vyhodnocení neúplných dat - resp. jde o statistiku.
Dzine obecnou platnost to určitě mělo, ale ve statistickém smyslu slova. Když použiji tvojí argumentační logiku , pak bych stejně mohl říci, že tým New York Rangers je nejlepší tým v NHL a proto vždy vyhraje. Já si myslím že víš stejně dobře jako já, že toto nelze absolutizovat.Dzin píše:Nemohu to nikde najít, ale myslím si, že to mělo obecnou platnost. Zaloga se odvolával na potvrzení tohoto i v rámci bojů v Koreji (50-53).
Pořád nějak nechápu v čem je laboratorní. Nešlo by nějak upřesnit co je na něm tak neuchopitelného, nepraktického že se nedá argumentačně dále využít.(abych citoval Aarona Goldsteina)Bleu píše:Článek je to hezkej. Akorat tak trochu laboratorní...
Já osobně souhlasím s tím, že Němci určitě byli vynikající inženýři a inovátoři v tom smyslu v jakém píšeš (tedy z hlediska schopnosti vyvíjet a zavádět principálně nové technologie), na druhou stranu jsem toho názoru že zaostávali za sověty ve schopnosti optimalizovat již zavedené konvenční zbraně. Když to řeknu slovy jednoho českého konstruktéra jež spolupracoval s rakouskými konstruktéry: " zatímco my jsme jedním konstrukčním prvkem vyřešili tři problémy , oni třemi prvky vyřešili jeden" A i to je dle mne jeden z důvodů proč Němci válku ekonomicky neutáhli. Dá se totiž říci že i Tiger byl v jistém slova smyslu zázrak techniky, nicméně jednoduše z hlediska poměru užitných vlastností - výkonu děla , prostoru pro osádku, odolnosti, mobility- na straně jedné a cenou (výrobní a provozní) na straně druhé byli ruské tanky lepší.Martin Hessler píše:Na úrovni strategické je nutno započíst další faktory - geografické a klimatické podmínky, strategické cíle a postupy a především ekonomickou výkonnost. Němci neprohráli dvě světové války proto, že by jich bylo málo nebo že by neuměli válčit, ale proto, že jejich ekonomická základna dlouhodobou opotřebovávací válku prostě neutáhla. Z jejich výzkumného zbrojního programu vyšly úžasné zázraky techniky: řízená letecká puma, balistická raketa, střela s plochou dráhou letu, reaktivní stíhačka, dálkově naváděné protiletadlové a protitankové rakety atd. Nakonec ale byli "uválčeni" naprosto konvenčními zbraněmi své doby.
Já se přiznám že tento názor, ač ho slýchávám často, jsem do hloubky nikdy úplně nechápal. Netvrdím že není v případě Izraelců/nebo i obecně/ pravdivý, nicméně když to vezmu z perspektivy Němců za DSV, Tiger sice poskytoval osádce vysokou šanci na přežití , nicméně to se týkalo zhruba 1500 osádek. Zbytek musel bojovat v Panzeru IV či Panzeru III. Nebylo tedy výhodnější postavit sice méně nadupaný, ale výrazně levnější tank,který by poskytoval slušnou šanci na přežití více osádkám?Martin Hessler píše:Stejně tomu ostatně bylo i donedávna: srovnejme např. ruský T-80 a izraelskou Merkavu 2. V obou případech jde o průlomový tank, ale technicky zcela odlišné koncepce. Izraelský obranný průmysl jistě není zaostalý a co do technické vyspělosti si s ruským nezadá, ale Izraelci dobře vědí, že ekonomicky ani surovinově nejsou schopni vyrábět mnohatisícové série a se svou relativně malou populací si nemohou dovolit vysoké bojové ztráty. Merkava se tedy koncepčně v mnohém podobá německým tankům z WW2: těžká, mohutně opancéřovaná, s relativně nízkou pohyblivostí a předpokladem kvalitní ochrany posádky. V řadě faktorů opak T-80. Přesto jsem přesvědčen, že o vítězi ve střetném tankovém boji by nakonec v součtu rozhodly jiné hodnoty než váha pancíře, rychlost a počet tanků v rotě.
To je právě chybná úvaha. Izraelský průmysl není zaostalý, ale v době vývoje Merkavy 1 prostě neměl přístup k nejmodernějšímu kompozitnímu pancéřování. Proto má jako jediný ze zavedených MBT motor ve předu. Od toho se pak odpíchlo všechno.Martin Hessler píše:rovnejme např. ruský T-80 a izraelskou Merkavu 2. V obou případech jde o průlomový tank, ale technicky zcela odlišné koncepce. Izraelský obranný průmysl jistě není zaostalý a co do technické vyspělosti si s ruským nezadá, ale Izraelci dobře vědí, že ekonomicky ani surovinově nejsou schopni vyrábět mnohatisícové série a se svou relativně malou populací si nemohou dovolit vysoké bojové ztráty. Merkava se tedy koncepčně v mnohém podobá německým tankům z WW2: těžká, mohutně opancéřovaná, s relativně nízkou pohyblivostí a předpokladem kvalitní ochrany posádky. V řadě faktorů opak T-80. Přesto jsem přesvědčen, že o vítězi ve střetném tankovém boji by nakonec v součtu rozhodly jiné hodnoty než váha pancíře, rychlost a počet tanků v rotě.
Tvůj názor není správný. Dosaď druhou rychlost nenulovou a vyjde Ti něco úplně jiného. Pokud uděláš obecné řešení obou rovnic a porovnáš je mezi sebou, pak zjistíš proč. Malá nápověda: v1 = -v2Petrz píše:
Dlouho jsem o tom uvažoval a dospěl k závěru, že výpočet síly pomocí Kinetické energie dělené dráhou je ekvivalentní výpočtu síly pomocí Hybnosti dělené časem, a oba vedou ke stejnému výsledku.
Oba postupy jsou v principu propojené a vlastně vyjadřují totéž(a dávají stejné výsledky), jen u Hybnosti se musí počítat s časem působení síly a u Kinetické energie s drahou po které síla působí.
Děkuji za malou nápovědu,ale já jsem si svým výpočtem jistý. Takže - buď konkrétní a ukaž kde vidíš chybu v mém výpočtu. Obecný výpočet jsem ukázal v příspěvku dva. Je to na tobě...Sibirsky_Tygr píše:Tvůj názor není správný. Dosaď druhou rychlost nenulovou a vyjde Ti něco úplně jiného. Pokud uděláš obecné řešení obou rovnic a porovnáš je mezi sebou, pak zjistíš proč.
Niekoľko krát tu bolo už rozoberané a dokazované že pre"normálny" tank nie je výhoda aby bol motor vpredu,minimálne z toho hladiska že potom je potrebné hrubý pancier potiahnuť viacej dozadu aby bol prietor posádky dostatočne chránený a to sa negatívne prejaví na celkovej hmotnosti tanku(motorový priestor vzadu je obyčajne chránený slabšie z kompromisného dôvodu úspory hmotnosti).Zároveň že motor neposkytuje dostatočný ekvivalent ochrany ako pancier špeciálne na to konštruovaný, ale ten pancier sa tam už nevošiel pretože priestor bol zabraný motorom.kopapaka píše:...To je právě chybná úvaha. Izraelský průmysl není zaostalý, ale v době vývoje Merkavy 1 prostě neměl přístup k nejmodernějšímu kompozitnímu pancéřování. Proto má jako jediný ze zavedených MBT motor ve předu. Od toho se pak odpíchlo všechno.
Kdy, kde a kým to bylo řečeno??? Tohle se objevilo jako spekulace na nějakých fórech a od té doby se to jenom papouškuje... Tohle jedna z největších "urban legend" která se k Merkavě váže...kenavf píše:A zároveň bolo povedané že z toho vznikli také vlastnosti tanku, že na ich základe nie je vhodný pre európske bojisko ale len na kamenitý podklad.
Děkuju.arten píše:Pertz - vďaka za článok, veľmi sa mi páči!
Znovu opakuji,vybral jsem záměrně ten nejednodušší model, na kterém ukazuji obecnou výhodu početní převahy. A tato výhoda se dle mne uplatní v jakékoli situaci. Ok, protože se zajímám převážně o techniku a taktika -přiznávám- není zrovna mojí silnou stránkou, ukaž mi situaci, kde neplatí - zvětším li počet svých tanků na dvojnásobek mám -zhruba. čtyřnásobnou šanci na vítězství. A než začneš argumentovat prosím abys vzal v potaz : díky použití jiné koncepce tanků, mne navýšení počtu tanků na dvojnásobek téměř nic nestojí a zároveň ty tanky mají podobnou bojovou hodnotu.Bleu píše:Protože nema nic moc společného s reálnou praxí a stím co se po kterýhc strojích chce. Máš tu jednu obecno utaktickou situaci a sice čelní střet. Lhostejno co proti čemu. Ale je to situace, které se každý - i ten ruský velitel - pokud má možnost - chce vyhnout.
Nikde netvrdím že technika byla nejdůležitějším faktorem jež rozhodoval o vítězství - ale byl to faktor důležitý. A tvrdit že hrála podružnou roli je stejně mimo jako tvrdit že to byl jediný faktor....Bleu píše:. Ale minimálně snaha to poměřovat buď čistě jen na zákaldě technologického determinismu nebo jincýh "hard" dat. je prostě mimo. Mimo jakoukoli zkušenost, které zbojišť je.
Na mně určitě nic neníPetrz píše:Děkuji za malou nápovědu,ale já jsem si svým výpočtem jistý. Takže - buď konkrétní a ukaž kde vidíš chybu v mém výpočtu. Obecný výpočet jsem ukázal v příspěvku dva. Je to na tobě...
Asi tak...Merkava je mýty doslova opředená (naposledy se to tu řešilo někdy minulý rok). Ať už se to týká motoru, výsadku, čehokoli...jenže tady bohužel funguje na 100% pravidlo "ale vždyť je to takhle všude" (blběarten píše:- motor je doplnková ochrana, nenahrádza hlavný pancier- to s nevhodnosťou pre eur. bojisko a len na kamenitý podklad je mýtus. Už sme tu na Palbe debatovali o tom X krát - nikdy nikto nedal žiaden rel. argument, iba dohady. (Nehľadiac na to, že opak preukazujú tisíce OT,BVP s podobnými parametrami merného zaťaženia a výkonu...)Motor vpredu má potom niekoľko zásadných výhod, ale nebudem tu teraz spamovať inú tému...
Vytržené z reálného světa a celého koktejlu proměnných (a ne jen pár vybraných). Mě to hodně připomíná počítačovou hru, kde sice něco můžeš ovlivnit zručností, ale v řadě případů tě prostě převálcuje matematika pevně zakomponovaná do programu. A proti které nezmůžeš nic, ačkoli by to třeba v reálném světě tak neplatilo a zůstávaly by ještě možnosti a způsoby ovlivnění. Ty ale do hry naprogramované nejsou, takže máš smolíka pacholíka a je to jasně "dané".Petrz píše:Pořád nějak nechápu v čem je laboratorní. Nešlo by nějak upřesnit co je na něm tak neuchopitelného, nepraktického že se nedá argumentačně dále využít.(abych citoval Aarona Goldsteina)
Ano, zvětšení bojové síly je proveditelné v první řadě zvýšením počtu tanků - samozřejmě i za cenu jejich o něco nižší bojové hodnoty, pokud tato není natolik nízká, aby byly v boji zcela deklasovány stroji protivníka. Ovšem pouze za předpokladu, že jsem, coby stát, schopen požadovaný počet tanků vyrobit, nasadit odpovídajícím způsobem do boje a také logisticky zajistit. Vyrobit vozidla je jedna věc. Dodat pro ně v příslušném množství náhradní díly, palivo, kvalifikované mechaniky, vycvičené osádky (pochopitelně včetně plynulé distribuce k bojujícím jednotkám) a zorganizovat je tak, aby byly v boji efektivní a velitelé na všech stupních je dokázali využít, to může být věc druhá. (Pozn.: Právě v některých těchto bodech to Rusům moc neodsejpalo, např. až do května 1945 se tankové sbory RKKA potýkaly s nedostatkem cisternových vozidel.)Petrz píše:Znovu opakuji,vybral jsem záměrně ten nejednodušší model, na kterém ukazuji obecnou výhodu početní převahy. A tato výhoda se dle mne uplatní v jakékoli situaci. Ok, protože se zajímám převážně o techniku a taktika -přiznávám- není zrovna mojí silnou stránkou, ukaž mi situaci, kde neplatí - zvětším li počet svých tanků na dvojnásobek mám -zhruba. čtyřnásobnou šanci na vítězství. A než začneš argumentovat prosím abys vzal v potaz : díky použití jiné koncepce tanků, mne navýšení počtu tanků na dvojnásobek téměř nic nestojí a zároveň ty tanky mají podobnou bojovou hodnotu.
Polarfox píše:Vytržené z reálného světa a celého koktejlu proměnných (a ne jen pár vybraných). Mě to hodně připomíná počítačovou hru, kde sice něco můžeš ovlivnit zručností, ale v řadě případů tě prostě převálcuje matematika pevně zakomponovaná do programu. A proti které nezmůžeš nic, ačkoli by to třeba v reálném světě tak neplatilo a zůstávaly by ještě možnosti a způsoby ovlivnění. Ty ale do hry naprogramované nejsou, takže máš smolíka pacholíka a je to jasně "dané".
Předně děkuji za zájem o tuto problematiku. Jsem rád, že jsi to zde takto "nakousl". Výše uvedenou větu až tak úplně nechápu - máš na mysli porovnání stran obecného vzorce? Tedy, že pokud do obecného vzorce dosadím nenulovou druhou rychlost (v2), pak to obecně nevychází?Sibirsky_Tygr píše:Pokud by si to měl matematicky v pořádku, pak by z porovnání obou stran vyšlo něco jiného než v1 + v2 = 0
Pokud bys tento příspěvek napsal hned, reagoval bych úplně jinak. Ne z důvodu pokání, ale z důvodu, že v tomto příspěvku necítím až tak nadřazený tón.Sibirsky_Tygr píše:Svým způsobem znásilňuješ matematiku a fyziku, což by až tak samo o sobě nevadilo, pokud by si neignoroval dobré rady a snažil se o nápravu.
Nevím jak čtenářům , ale mne to vychází s přesností na několik desetiných míst.Sibirsky_Tygr píše:Jestli mohu požádat ostatní čtenáře, zkuste si dosadit do vzorců PetraZ a sdělte zde na fóru výsledky:
m = 10,2 kg
s = 0,135 m
1) Dopadová rychlost = 700 m/s, konečná rychlost 250 m/s
2) Dopadová rychlost = 700 m/s, konečná rychlost 500 m/s
Výsledky prosím uveďte ve formě:
F(Ek1) nebo F(Ek2) = výsledek vypočítaný ze strany rovnice pro kinetickou energii
F(H1) nebo F(H2) = výsledek vypočítaný ze strany rovnice pro hybnost
To jen pro představu, jak ony rovnice vedou podle PetraZ ke stejnému výsledku.
Ano souhlasím a děkuji za věcný přístup k problematice. Přiznám se že jsem si to neověřoval - ale kolik spotřebovali paliva, či jak často a jak dlouho byli v průměru v polních dílnách po ujetí xxx kilometrů, např. dva T-34/85 v porovnání s jedním Tigerem? Vím že jsou to obtížně přístupné údaje, ale co jsem tak četl , tak např výměna vnitřních kol pojezdu u Tigera byla záležitost i na několik dní(? nejsem si jistý). Zatímco u T-34 pravděpodobně několika hodin.Martin Hessler píše:Ano, zvětšení bojové síly je proveditelné v první řadě zvýšením počtu tanků - samozřejmě i za cenu jejich o něco nižší bojové hodnoty, pokud tato není natolik nízká, aby byly v boji zcela deklasovány stroji protivníka. Ovšem pouze za předpokladu, že jsem, coby stát, schopen požadovaný počet tanků vyrobit, nasadit odpovídajícím způsobem do boje a také logisticky zajistit. Vyrobit vozidla je jedna věc. Dodat pro ně v příslušném množství náhradní díly, palivo, kvalifikované mechaniky, vycvičené osádky (pochopitelně včetně plynulé distribuce k bojujícím jednotkám) a zorganizovat je tak, aby byly v boji efektivní a velitelé na všech stupních je dokázali využít, to může být věc druhá.
V čem konkrétně jsou Newtonovy zákony přibližné a nikoliv exaktní??? Mým selským rozumem, už samo tvrzení, že něco platí pouze přibližně vylučuje, aby se jednalo o zákon... A vzhledem k tomu, že Newtonovy zákony jsou pořád pokládány nejen za zákony, ale dokonce za základ mechaniky, tak to přímo popírá, aby se jednalo pouze o něco přibližného...Petrz píše:Newtonovy zákony platí též jen přibližně