Kazachstán získá obrněné vozidlo na bázi Terrexu
Singapurská společnost ST Engineering nedávno uzavřela partnerskou smlouvu s firmou Kazach Paramount Engineering (KPE) o vytvoření nového víceúčelového obojživelného obrněného vozidla 8x8 pro Kazachstán. Nové vozidlo vyvinuté na základě kolového bojového vozidla pěchoty Terrex, vytvořeného společností ST Engineering, bude mimo jiné schopné překonávat vodní překážky plaváním. Očekává se, že výroba tohoto obrněnce bude zahájena v Kazachstánu již v roce 2025, a to v závodě KPE, který má kapacitu 500 obrněných vozidel ročně. Společnost KPE poukázala na své zkušenosti s lokalizací výroby a také na její schopnost vyhovět provozním potřebám specifickým pro geografické podmínky země. Rodina vozidel Terrex se vyznačuje modulární konstrukcí. Mezi hlavní charakteristiky patří celková hmotnost až 35 tun a nosnost až 12 tun. Osádka tvoří 2 až 3 osoby, výsadkový roj může tvořit až 11 osob. Platforma může být vybavena různými zbraňovými systémy, jako je např. dálkově ovládaný kanón ráže 30 mm, ale i 105 mm nebo minomet ráže 120 mm. Vozidlo má konstrukci spodní části korby ve tvaru písmena V, což zvyšuje ochranu osádky proti minám. Vozidlo má dále nezávislé zavěšení kol, nastavitelnou světlou výšku a schopnost pohybovat se vodou i v mírném vlnobití. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti na silnici více než 88 km/h a maximální dojezd je větší než 520 km. Nyní si asi říkáte, že Kazachstán přeci měl již dávno pořízená vozidla Barys 8x8 a v této době již měla armáda všechny převzít, nu nestalo se tak a níže si povíme proč.
https://www.armyweb.cz/clanek/pro-kazac ... bvp-terrex
https://asiapacificdefencereporter.com/ ... azakhstan/
Lesk a bída se zaváděním vozidla Barys
Kazašští novináři z portálu Ulysmedia.kz v listopadu 2021 upozornili na možné korupční pozadí skrývající se za vývojem a výrobou kazašské obrněné techniky - automobilu MRAP Arlan a obrněného transportéru Barys 8x8. Vývoj a výrobu této techniky pro potřeby Kazašských ozbrojených sil realizovala společnost Kazachstán Paramount Engineering, která vznikla v roce 2015 jako společný projekt jihoafrické společnosti Paramount Group a kazašského státního holdingu Kazachstán Engineering. Podnik měl ve prospěch Kazašských ozbrojených sil vyrábět minimálně 30 ks obrněné techniky ročně, přičemž podle smlouvy uzavřené v roce 2017 mělo jít o celkem 274 obrněných automobilů Arlan a 106 obrněných transportérů Barys 8x8. Obě vozidla jsou licenčními kopiemi vozů Paramount Marouder (Arlan) a Paramount Mbombe 8 (Barsy 8x8). Do roku 2020 obdržely ozbrojené síly 90 vozů Arlan, ale v roce 2020 byla objednávka snížena na 11 kusů a pro rok 2021 již ministerstvo neobjednalo žádné vozidlo. Důvodem byla vysoká cena Arlanu (téměř trojnásobek ceny Paramount Marouder) a technické problémy při provozu. Na rozdíl od Arlanu, který byl v podstatě kopií vozu Paramount Marouder byl Barys 8x8 modifikován. Na vozidle byly realizovány některé změny vyplývající z požadavků ozbrojených sil. Asi největší změnou byla integrace bojového modulu Ansar (KPI) s 30 mm kanónem 2A72 (i když původně představené vozidlo bylo vyzbrojeno ještě mohutnější výzbrojí - bojovým modulem AU-220M s kanónem ráže 57 mm). Prototyp Barys 8x8 se během 4 let podrobil náročným zkouškám, které byly hodnoceny jako úspěšné. Novináři ale svojí investigativní prací odhalili, že prototyp opakovaně nevyhovoval požadavkům ozbrojených sil. Ať už z hlediska provozní odolnosti, nebo z hlediska spolehlivosti a mnohé výsledky zkoušek byly buď přímo zfalšovány, nebo upravovány tak, aby se nedostatky jevily margalizovaněji. Kromě technických problémů se objevily i koncepční problémy - navzdory požadavku na přepravu 7 osob disponoval Barys jen místem pro 6 osob. A i v této konfiguraci neumožňoval přepravu osobních věcí posádky a výsadku. Chybělo též těsnění na poklopech, čímž se do vozidla nejen že dostával prach a zplodiny, ale byla znefunkčněna i činnost systému na ochranu před zbraněmi hromadného ničení. Z motorického hlediska je vůz poddimenzovaný (požadavek ministerstva obrany zněl na motor o výkonu 410 kW/55 hp, ale instalován zůstal původní slabší motor), takže nedosahuje požadované rychlosti a ani manévrovatelnosti, což se kriticky projevuje zejména v obtížném terénu a překonávání překážek. Nedostatečný výkon se zároveň promítl i do přehřívání motoru. Konstrukční nedostatky výfukového systému způsobily, že do vnitřního prostoru pronikají výfukové zplodiny. Důstojníci účastnící se vojskových zkoušek kritizovali i absenci certifikovaných zkoušek na balistickou a protiminovou odolnost pancíře. Jako perlička na závěr se jeví informace, že během testů nebyla plně otestována palebná schopnost vozidla v důsledku opakovaných závad bojového modulu a samotné zbraně. Selhal systém nabíjení, vyskytovaly se problémy v softwaru, zbraň nebyla schopna udržet nastavenou kadenci střelby a bylo třeba neustále nastavovat mířidla.
https://ulysmedia-kz.cdn.ampproject.org ... skryta/amp
https://www.valka.cz/KAZ-Barys-8x8-bojo ... ty-t214140
Barys 8x8 poškozený během jízdních zkoušek, kde v důsledku poruchy na podvozku došlo k odtržení kola.