Stránka 2 z 2

Napsal: 15/7/2006, 12:41
od Nelson
karaya1 píše:Mimochodem, navigaci je vyučován každý pilot, jak stíhačky, tak i bombardéru. V druhém případě ale má pilot ulehčenou pozici přítomností specialisty — navigátora ve stroji…
Samozřejmě, že navigaci musí zvládnout každý pilot. Ovšem celkem běžnou praxí jak Američanů tak i Japonců v Pacifiku bylo, že při dlouhých nebojových přeletech stíhaček nad mořem letěl jako doprovod i jeden až dva bombardéry právě kvůli přítomnosti samotatného navigátora.

Když ale zmiňuješ ten přesný útok na Jamamota, nesmíš zapomenout, že i přesto že šlo o příslušníky USAAF dlouhodobě působili na Pacifickém bojišti a bez problémů zvládali navigaci podle přístrojů bez pozemních orientačních bodů. Navíc před přidělením do oblasti prošli velmi náročným výcvikem, což bych o té předválečné generaci (tak do poloviny 1942) moc netvrdil. Hlavně přidělení na Havaj se před válkou považovalo za vysněnou dovolenou.
Kvůli finanční náročnosti byl omezen letecký výcvik a služba se omezila převážně na údržbu techniky.

Napsal: 15/7/2006, 16:20
od karaya1
norad píše:Samozřejmě, že navigaci musí zvládnout každý pilot. Ovšem celkem běžnou praxí jak Američanů tak i Japonců v Pacifiku bylo, že při dlouhých nebojových přeletech stíhaček nad mořem letěl jako doprovod i jeden až dva bombardéry právě kvůli přítomnosti samotatného navigátora.

Když ale zmiňuješ ten přesný útok na Jamamota, nesmíš zapomenout, že i přesto že šlo o příslušníky USAAF dlouhodobě působili na Pacifickém bojišti a bez problémů zvládali navigaci podle přístrojů bez pozemních orientačních bodů. Navíc před přidělením do oblasti prošli velmi náročným výcvikem, což bych o té předválečné generaci (tak do poloviny 1942) moc netvrdil. Hlavně přidělení na Havaj se před válkou považovalo za vysněnou dovolenou.
Kvůli finanční náročnosti byl omezen letecký výcvik a služba se omezila převážně na údržbu techniky.
Jasně, to je logické, proč zbytečně riskovat ztráty cenných strojů a pilotů. Ale to jsme se trochu posunuli; původně se tu řešilo, že stíhač by (asi?) nezvládl navigovat nad mořem na dlouhou vzdálenost. S tím ovšem příliš nesouhlasím. Jednak určitý navigační výcvik mít musel (i v době míru) a hlavně, v B-25 na to měl na palubě specialistu...

Btw, pokud by prošel B-of-B, nemohl být žádný máslo. :o))

Napsal: 15/7/2006, 17:48
od Nelson
Já jsem nikdy netvrdil, že stíhač nezvládne několikahodinovou navigaci nad mořem, ale tvrdím že k tomu je potřeba praxe z podobných dálkových letů a nedá se to za pár týdnů naučit z knížek, případně motáním se ve Warhawku kolem letiště. Mně vadilo, jakým způsobem je to podáno ve velkofilmu :lol: Pearl Harbor, kde to skupinka stíhačů zvládne za pár týdnů. A to včetně přeškolení z P-40 na Mitchel a nácviku vzletu z extrémně krátké (na podmínky B-25) dráhy. Navíc když nikdy předtím z LL nestartovali ani ve stíhačce. Můj názor je, že takový pilot by musel mít hlavu jak dýni aby se mu to tam všechno v tak krátké době vlezlo.
Jistě, ve filmu (a o tom jsme se tu původně bavili) museli udělat z Američanů hrdiny a vlastence za každou cenu. Pochybuju ale, že by Jimmy Doolittle měl podobně stupidní myšlení jako režisér Michael Bay, případně scénárista Randall Wallace a místo zkušených bombarďáků s mnoha hodinama za kniplem by si na tuhle akci vybral stíhače.

Napsal: 15/7/2006, 18:58
od Foxbat
ono tak očesanu a odľahčenú B25 už snáď aj možno považovať za ťažkého stíhača...s radarom a v noci by sa to možno aj dalo hm :?

Obrázek
B-25

Napsal: 15/7/2006, 19:30
od wildesau
Pánové vy zapomínáte,že v americkém a sovětském válečném filmu se i nemožné může stát skutečností. :D

Napsal: 15/7/2006, 20:21
od karaya1
Úplně souhlasím s tím, že to je peachovina, ale na rozdíl od Tebe nepovažuji za největší problém navigaci. Přece jenom úkol pilota B-25 byl spíše ve sledování určeného kurzu (s nějakou rozumnou přesností), od navigace byl na palubě navigátor...

Horší už to bude s přeškolením na Mitchell a nácvikem krátkých vzletů, ještě k tomu z paluby LL.
Btw, v té době měla B-25B jenom 17. BG (34., 37. a 95. BS a 87. RS), takže zase takový přehršel vyškolených pilotů USAAF neměla. :o) Přesto se ale mezi nimi našlo dostatečné mnotžství dobrovolníků.