Re: Proč až na jaře 1940 začala bitva o (severní) Norsko?
Napsal: 2/8/2020, 21:50
Choroš
Politické aspekty prozatím nechám stranou. Budu spekulovat o průběhu Weserübung cca v listopadu 1939 (=aby nacisté využili zaneprázdnění Royal Navy chytáním německých lodích po oceánech)
Když se totiž podíváme na mapu reálného průběhu norské kampaně, tak je vidět, že v silách pozemní ofenzívy bylo dobýt jižní část Norska plus oba důležité přístavy Tronhdheim i Bergen

https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_campaign
Ten hlavní problém ofenzívy na sever Norska - zásobování - byl obtížně řešitelný. Nemyslím že by byl nedostatek německých dopravních lodí. Neboť německá dopravní flotila nebyla slabá (viz odhady Společnosti národů - sumarizuje lodě s výtlakem nad 100 BRT).

Jako spíše to, že německé ozbrojené síly (tváří tvář francouzsko-britské alianci na západní frontě) neměly dostatek možností jak čelit britsko-francouzským námořním nájezdům. Zejména jde o to, že na úseku severně od Trondheimu by několik z celkem 6 britských letadlových lodí dokázalo potlačit německý odpor a zablokovat zásobování jak po zemi tak po moři. Tj. nezpochybňuji že už na podzim 1939 by nacisté dokázali na sever Norska poslat výsadky ze své tajné základny v SSSR poblíž Murmansku (Basis Nord), tak jak to proběhl ze SSSR nacistický výsadek (zásobování) v Narviku na jaře 1940. Ovšem nevěřím, že by nacisté dokázali vyloděné vojáky pernamentně zásobovat přes Sovětský svaz.
Sovětská Severomořská flotila byla dosti slabá, takže i kdyby se na severu zapojili do boje po boku německých lodí, tak by i kombinovaná sovětskosocialistická+německonárodněsocialistická flotila byla rozdrcena.
Tj. zbývá zásobování vzduchem. A v této otázce si nejsem jistý jak by od listopadu do ?května fungovalo zásobování pomocí hydroplánových letadel. Popř. pomocí letadel startujících/přistávajících ze zmrzlé mořské hladiny ve fjordu. Britové nasadili 263. peruť v jarních měsících 1940 a přesto ty přírodní podmínky byly velmi velmi obtížné.
Fakt, že zima 1939/1940 byla mimořádně studená ve srovnání s minulými roky... to asi nikdo nemohl vědět.
U těžkých (kapitálních) lodí Němci na začátku WW2 disponovali:
- 3x Panzerschiff (z toho 2 byly už před WW2 vyslány na korzárskou plavbu) a jedna poté byla na rekonstrukci (přídě). Na začátku zimy jedna panzerschiff byla zničena (Admiral Graf Spee)
- 2x těžké křižníky (z toho Blücher nebyl plně v operačním nasazení, neboť byl ve zkušebním režimu po dokončení v létě 1939)
- 2x staré pre-dreadnoughty
a od října/listopadu 1939 vstoupily do operačního nasazení dvojice Scharnhorst+Gneisenau.
Z 5+1 německých lehkých křižníků byl Karlsruhe na delší opravě
Asi nejvíc Kriegsmarine tlačila bota v oblasti torpédoborců, které by čelili spoustě britských torpédoborců+starších britských lehkých křižníků - při jejich eventuelních nájezdech na německé lodní trasy. V tomto grafu jsem (z Navypedia.org) zobrazil datum dokončení německých torpédoborců a německých "torpédovek" (což byly lodě které zčásti odpovídaly menším torpédoborcům v jiných námořnictvech)

Když připočteme 4 až 6 měsíců (od data dokončení) na cvičné plavby, tak nám z toho vychází, že těch 6 nacistických lodí dokončených od jara 1939 by citelně chybělo. Neboť 11 torpédovek pocházelo z 20.-tých let. A 17 torpédoborců dokončovaných od 1937 by asi nestačilo.
A nemyslím, že by německé ponorky mohly nahradit nedostatek německých hladinových lodí. Neboť německých ponorek v této fázi WW2 bylo dosti málo. Viz data z uboat.net:

Plus faktor o kterém možná vedení Kriegsmarine tušilo, možná ne... "problémy s torpédy"
Závěr: Útočnou operaci nacistů v jižním Norsku v listopadu 1940 považuji za proveditelnou. A asi by jižní Norsko udrželi.
Ovšem německá okupační akce v jižním Norsku (a eventuelně i simultální útok nacistů na oblast Narvik+Tromso a na severonorský Finnmark) by asi znamenalo britskou (-francouzskou) intervenci do severního Norska. Kteří by se asi nezastavili na norsko-švédských hranicích a obsazením švédských dolů (Kiruna atd.) by vyřadili všechny dodávky kvalitní železné rudy do Německa přes Baltské moře.
A proti této britské (francouzské) operaci v severním Norsku by nacisté až tak moc nezmohli, pokud se by se Švédové zuby-nehty Britům nebránili a pokud by Švédové na sever Švédska nepozvali nacisty... "pozváním" myslím to co se stalo např. v Rumunsku na podzim 1940. Nebo v březnu 1939 na západě Slovenska v Záhorie. Nemyslím německou útočnou/okupační akci (jako byl Protektorát 03/1939 či Klaipeda 08/1939)
Politické aspekty prozatím nechám stranou. Budu spekulovat o průběhu Weserübung cca v listopadu 1939 (=aby nacisté využili zaneprázdnění Royal Navy chytáním německých lodích po oceánech)
Ano, i ne. Právě proto v úvodu moje otázka naznačuje jádro problému - (severní) NorskoChoroš píše:V zimě mi připadají vojenské operace v Norsku jako dost obtížně proveditelné. Teoreticky fajn, prakticky extrémně náročné. Navíc naplánovat a připravit takovou operaci nebude ze dne na den, bude to trvat spíše měsíce než týdny, ne?
Když se totiž podíváme na mapu reálného průběhu norské kampaně, tak je vidět, že v silách pozemní ofenzívy bylo dobýt jižní část Norska plus oba důležité přístavy Tronhdheim i Bergen

https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_campaign
Ten hlavní problém ofenzívy na sever Norska - zásobování - byl obtížně řešitelný. Nemyslím že by byl nedostatek německých dopravních lodí. Neboť německá dopravní flotila nebyla slabá (viz odhady Společnosti národů - sumarizuje lodě s výtlakem nad 100 BRT).

Jako spíše to, že německé ozbrojené síly (tváří tvář francouzsko-britské alianci na západní frontě) neměly dostatek možností jak čelit britsko-francouzským námořním nájezdům. Zejména jde o to, že na úseku severně od Trondheimu by několik z celkem 6 britských letadlových lodí dokázalo potlačit německý odpor a zablokovat zásobování jak po zemi tak po moři. Tj. nezpochybňuji že už na podzim 1939 by nacisté dokázali na sever Norska poslat výsadky ze své tajné základny v SSSR poblíž Murmansku (Basis Nord), tak jak to proběhl ze SSSR nacistický výsadek (zásobování) v Narviku na jaře 1940. Ovšem nevěřím, že by nacisté dokázali vyloděné vojáky pernamentně zásobovat přes Sovětský svaz.
Sovětská Severomořská flotila byla dosti slabá, takže i kdyby se na severu zapojili do boje po boku německých lodí, tak by i kombinovaná sovětskosocialistická+německonárodněsocialistická flotila byla rozdrcena.
Tj. zbývá zásobování vzduchem. A v této otázce si nejsem jistý jak by od listopadu do ?května fungovalo zásobování pomocí hydroplánových letadel. Popř. pomocí letadel startujících/přistávajících ze zmrzlé mořské hladiny ve fjordu. Britové nasadili 263. peruť v jarních měsících 1940 a přesto ty přírodní podmínky byly velmi velmi obtížné.
Fakt, že zima 1939/1940 byla mimořádně studená ve srovnání s minulými roky... to asi nikdo nemohl vědět.
Ano, německé námořnictvo bylo v 1939/1940 hodně slabé. Ale v jednotlivých kategoriích lodí nebyla britsko-francouzská převaha stejná.Choroš píše: Nehledě k tomu, že německé námořnictvo bylo proti anglickému hodně slabé, a operace proti Norsku tak byla vysloveně vabank - poslední možnost.
U těžkých (kapitálních) lodí Němci na začátku WW2 disponovali:
- 3x Panzerschiff (z toho 2 byly už před WW2 vyslány na korzárskou plavbu) a jedna poté byla na rekonstrukci (přídě). Na začátku zimy jedna panzerschiff byla zničena (Admiral Graf Spee)
- 2x těžké křižníky (z toho Blücher nebyl plně v operačním nasazení, neboť byl ve zkušebním režimu po dokončení v létě 1939)
- 2x staré pre-dreadnoughty
a od října/listopadu 1939 vstoupily do operačního nasazení dvojice Scharnhorst+Gneisenau.
Z 5+1 německých lehkých křižníků byl Karlsruhe na delší opravě
Asi nejvíc Kriegsmarine tlačila bota v oblasti torpédoborců, které by čelili spoustě britských torpédoborců+starších britských lehkých křižníků - při jejich eventuelních nájezdech na německé lodní trasy. V tomto grafu jsem (z Navypedia.org) zobrazil datum dokončení německých torpédoborců a německých "torpédovek" (což byly lodě které zčásti odpovídaly menším torpédoborcům v jiných námořnictvech)

Když připočteme 4 až 6 měsíců (od data dokončení) na cvičné plavby, tak nám z toho vychází, že těch 6 nacistických lodí dokončených od jara 1939 by citelně chybělo. Neboť 11 torpédovek pocházelo z 20.-tých let. A 17 torpédoborců dokončovaných od 1937 by asi nestačilo.
A nemyslím, že by německé ponorky mohly nahradit nedostatek německých hladinových lodí. Neboť německých ponorek v této fázi WW2 bylo dosti málo. Viz data z uboat.net:

Plus faktor o kterém možná vedení Kriegsmarine tušilo, možná ne... "problémy s torpédy"
Závěr: Útočnou operaci nacistů v jižním Norsku v listopadu 1940 považuji za proveditelnou. A asi by jižní Norsko udrželi.
Ovšem německá okupační akce v jižním Norsku (a eventuelně i simultální útok nacistů na oblast Narvik+Tromso a na severonorský Finnmark) by asi znamenalo britskou (-francouzskou) intervenci do severního Norska. Kteří by se asi nezastavili na norsko-švédských hranicích a obsazením švédských dolů (Kiruna atd.) by vyřadili všechny dodávky kvalitní železné rudy do Německa přes Baltské moře.
A proti této britské (francouzské) operaci v severním Norsku by nacisté až tak moc nezmohli, pokud se by se Švédové zuby-nehty Britům nebránili a pokud by Švédové na sever Švédska nepozvali nacisty... "pozváním" myslím to co se stalo např. v Rumunsku na podzim 1940. Nebo v březnu 1939 na západě Slovenska v Záhorie. Nemyslím německou útočnou/okupační akci (jako byl Protektorát 03/1939 či Klaipeda 08/1939)