
(staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Nesher: mna by predsalen zaujímal ten rozdiel medzi taktickým a dopravným vrtulnikom 

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Juraj
A říká snad někdo, že ne? Proto také mluvím čistě o dopravních vrtulnících ve smyslu fungování VS AČR. Tj. 243. vrtulníková letka z 24. základny dopravního letectva Praha -Kbely. Tato letka plní v podstatě 4 úkoly (velmi zjednodušeně), dopravní (nikoliv však ve smyslu taktické podpory a transportu), LZS, SAR a podporu IZS. Přičemž ty první dva jsou primární.
Vzhledem k počtu vrtulníků, které OSSR mají si takovou specializaci nemohou dovolit a kombinují u svých strojů úkoly taktické podpory, dopravní mise a SAR.
Jak říkám, jiná struktura, odlišné ambice. A proto, znovu opakuji, mi argumentování SR v diskuzi o dopravním letectvu VS AČR přijde jako nepatřičné. Není to nic proti SR, jen mi nesedí ten argument.
A říká snad někdo, že ne? Proto také mluvím čistě o dopravních vrtulnících ve smyslu fungování VS AČR. Tj. 243. vrtulníková letka z 24. základny dopravního letectva Praha -Kbely. Tato letka plní v podstatě 4 úkoly (velmi zjednodušeně), dopravní (nikoliv však ve smyslu taktické podpory a transportu), LZS, SAR a podporu IZS. Přičemž ty první dva jsou primární.
Vzhledem k počtu vrtulníků, které OSSR mají si takovou specializaci nemohou dovolit a kombinují u svých strojů úkoly taktické podpory, dopravní mise a SAR.
Jak říkám, jiná struktura, odlišné ambice. A proto, znovu opakuji, mi argumentování SR v diskuzi o dopravním letectvu VS AČR přijde jako nepatřičné. Není to nic proti SR, jen mi nesedí ten argument.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
jakých 7 letadel (které by mohly nahradit 7x L-410) se dá koupit za 250 mega bez dph?



Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Nesher, tak teraz som sa v tom, čo si chcel povedať stratil už aj ja. Máš pravdu, že nemáme vrtulníkovú letku v dopravnom krídle. Všetky vrtulníky patria pod Vrtulníkové krídlo Prešov. K tej špecializácii strojov. LZS je na Slovensku zabezpečená spoločnosťou ATE na celom území, OSSR preto takýto stroj momentálne nepoužívajú. SAR zabezpečujú stroje Mi-17LPZS. Na dopravné účely a podporu IZS neviem, že by vôbec boli treba špecializované stroje.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Juraj
Ono, když budeme diskutovat o koncepci, tak jak to dělá Nesher, tak diskuze možná bude přitažlivější pro víc čtenářů
Třeba mě by zajímalo spektrum úkolů Dopravného krídla gen. M.R. Štefánika s domovskou základnou Kuchyňa - 2x Spartan C-27J, 6+1 L-410
To je zajímavá hypotéza. Asi si myslíš, že AČR potřebuje kupovat "7 letadel, které by mohly nahradit 7x L-410" ... je to tak?
Já jsem nezaznamenal jednu jedinou zveřejnou informaci, která by napovídala Tvé hypotéze.... takže jsem zvědav na Tvé argumenty na podporu Tvé hypotézy, Skelete.
Ono, když budeme diskutovat o koncepci, tak jak to dělá Nesher, tak diskuze možná bude přitažlivější pro víc čtenářů

Třeba mě by zajímalo spektrum úkolů Dopravného krídla gen. M.R. Štefánika s domovskou základnou Kuchyňa - 2x Spartan C-27J, 6+1 L-410
Magazín MOSR-Obrana č. 01/2019 píše:Ak v nedávnom období bol pre pilota úspech nalietať ročne 150 hodín, vlani mali viacerí odlietaných o stovku viac.
Skelet...skelet píše:jakých 7 letadel (které by mohly nahradit 7x L-410) se dá koupit za (...)?
To je zajímavá hypotéza. Asi si myslíš, že AČR potřebuje kupovat "7 letadel, které by mohly nahradit 7x L-410" ... je to tak?
Já jsem nezaznamenal jednu jedinou zveřejnou informaci, která by napovídala Tvé hypotéze.... takže jsem zvědav na Tvé argumenty na podporu Tvé hypotézy, Skelete.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
To asi nebude možné.zzz píše:L-410T/UVP-E je fajn. Ale jestli výrobce (+dodavatel MRO) fa Aircraft Industries, předražuje své služby, tak klidně lze nakoupit MRO pro L-410 např. ve slovenském LOTN (je-li kvalita stejná a cena nižší)
czechairforce píše:Aircraft Industries má jako jediný subjekt oprávnění provádět servis, revize či generální opravy letounů L-410.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Scotty87
viz Ročenka Ministerstva Obrany SR za rok 2017 ... v pasáži věnované činnosti firmy ve vlastnictví Slovenské republiky tj. k firmě "Letecké opravovne Trenčín, a.s."
viz podtržené:
Těch 10 let (2006 a 2017) citovaných výše je důležitých, neboť:
viz Ročenka Ministerstva Obrany SR za rok 2017 ... v pasáži věnované činnosti firmy ve vlastnictví Slovenské republiky tj. k firmě "Letecké opravovne Trenčín, a.s."
viz podtržené:
https://lotn.sk/uspesne-odovzdanie-lito ... po-oprave/Ročenka 2017, str. 123 píše:Ďalší úspech opravovní
(27. februára) Leteckým opravovniam Trenčín sa podarilo vy-
hrať ďalšiu zákazku v medzinárodnom tendri. Tentokrát na
generálnu opravu lietadla L-410 UVP vo vlastníctve Ozbroje-
ných síl Litovskej republiky. Ide tak o ďalší úspech štátnych le-
teckých opravovní po minuloročnom úspechu v medzinárodnej
súťaži na generálne opravy vrtuľníkov pre NATO.
Pre trenčiansky región je to ďalšia veľmi dobrá správa, pre-
tože Letecké opravovne Trenčín sú v oblasti významným za-
mestnávateľom. A všetky zákazky znamenajú viac práce pre
zamestnancov, čo sa už prejavilo v tom, že za posledné obdo-
bie sa v podniku navýšila zamestnanosť cca o 30 ľudí.
Lietadlo do Trenčína priviezli v prvej polovici februára. Le-
tecké opravovne plánujú v rámci opráv revízie trupu, systé-
mov, technických celkov a zariadení lietadla, modernizáciu
avionických systémov, generálnu opravu dvoch leteckých mo-
torov a generálnu opravu dvoch vrtúľ. Lietadlo vyrobili pred 35
rokmi, poslednou revíziou prešlo v roku 2006 a spolu nalietalo
5 543 letových hodín od začiatku jeho prevádzky. Predpoklad
ukončenia zákazky je v priebehu roku 2017.
Těch 10 let (2006 a 2017) citovaných výše je důležitých, neboť:
http://czechairforce.com/news/bulharske ... unovicich/Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše:
(...)veškeré předepsané práce spojené s revizí R2, během kterých je letounům obnoven meziopravní technický resurs o dalších 4800 letových hodin nebo 10 let provozu
(...)na základě tendru ze srpna 2016 v hodnotě něco přes 2,75 milionu EUR. (...)
(...)V roce 2016 se Bulharské vzdušné síly rozhodly zprovoznit dva „nejmladší“ letouny L-410UVP-E3
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Nesher: ja to nechápem, ze je to proti SR a tiez si nemyslím, ze to patrí k tejto debate. Ale uz to bolo otvorené...
Nechapem vete "A říká snad někdo, že ne?", neviem na co reaguje.
Mna by proste zaujimal rozdiel medzi taktickym a dopravným vrtulnikom. To je všetko. Aj Mi17 aj UH60 patria v NATO do kategórie UH - viacúčelové vrtulniky.
CH - cargo helicopter je uz predsa len niečo iné.
Z tvojho výpočtu uloh vrtuľníkov v AČR som teda pochopil, ze to tam máte tiež samý hasičský špeciál.
Nechapem vete "A říká snad někdo, že ne?", neviem na co reaguje.
Mna by proste zaujimal rozdiel medzi taktickym a dopravným vrtulnikom. To je všetko. Aj Mi17 aj UH60 patria v NATO do kategórie UH - viacúčelové vrtulniky.
CH - cargo helicopter je uz predsa len niečo iné.
Z tvojho výpočtu uloh vrtuľníkov v AČR som teda pochopil, ze to tam máte tiež samý hasičský špeciál.

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
To byla reakce na větu, že i UH 60 a Mi 17 mohou plnit obě role. Samozřejmě mohou.Juraj Tichý píše:Nesher: ja to nechápem, ze je to proti SR a tiez si nemyslím, ze to patrí k tejto debate. Ale uz to bolo otvorené...
Nechapem vete "A říká snad někdo, že ne?", neviem na co reaguje.
Mna by proste zaujimal rozdiel medzi taktickym a dopravným vrtulnikom. To je všetko. Aj Mi17 aj UH60 patria v NATO do kategórie UH - viacúčelové vrtulniky.
CH - cargo helicopter je uz predsa len niečo iné.
Z tvojho výpočtu uloh vrtuľníkov v AČR som teda pochopil, ze to tam máte tiež samý hasičský špeciál.
Ten rozdíl není ani tak v typu stroje (tedy je, ale jen částečně), jako v plánovaném použití a výcviku jednotky, která je používá. A pozor mluvím jen o struktuře a koncepci VS AČR.
To čemu se u vás říká vrtulníkové křídlo (u nás základna) je v našich podmínkách v Náměšti nad Oslavou a je to primárně určeno k podpoře PS a SF AČR (taktický transport jednotek, materiálu, vzdušná palebná podpora, průzkum, CSAR mise). Za tímto účelem je základna vybavena směsicí Mi 171š/Mi 171šm, Mi 35 a v budoucnu systémem H1.
Kdežto čistě dopravní vrtulníkové letectvo je umístěno na základně v Praze a jeho primárním úkolem není taktická (bojová) podpora vojsk, ale nebojové úkoly (pozor mluvím o vrtulnících a nikoliv třeba o C 295), k čemuž jim slouží směsice Mi 8s/Mi 17 a W3A. Tedy primárně je jejich úkolem nebojová doprava osob a materiálu, LZS, SAR a podpora IZS, tomu je také přizpůsoben jejich výcvik. To je něco co u vás nemáte, u vás vrtulníky plní obě role. Proto také říkám, že v podstatě čistě dopravní (dedikované jen pro tyto účely) vrtulníky nemáte.
A ano hasičský speciál máme, W3A jsou schopny nosit bambi vak a slouží jak podpora pro LS PČR ve chvíli kdy je potřeba doplnit kapacitu jejich UH 412, které k podpoře HZS sloučí primárně. Naposledy se tak stalo při velkém lesním požáru před několika dny, vyčleněný policejní Bell nestíhal, tak ho doplnil armádní Sokol. Tohle (hašení) se třeba v Náměšti vůbec necvičí.
Už je to jasnější?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
To sa u Vás tak zvykne hovoriť. Tak isto ako LOM tvrdí/tvrdil, že je jediný okrem výrobcu, kto môže robiť GO Mi-8/17/171. Pričom GO afgánských Mi-17 robi pre NATO LOTN a vedia ich robiť aj v Polsku a ja neviem kde všade ešte. LOTN dokonca robila jednu afgansku Mi-17 s ťažkým bojovým poškodením a výmenou nosných prepážok.Scotty87 píše:To asi nebude možné.zzz píše:L-410T/UVP-E je fajn. Ale jestli výrobce (+dodavatel MRO) fa Aircraft Industries, předražuje své služby, tak klidně lze nakoupit MRO pro L-410 např. ve slovenském LOTN (je-li kvalita stejná a cena nižší)czechairforce píše:Aircraft Industries má jako jediný subjekt oprávnění provádět servis, revize či generální opravy letounů L-410.
Neviem prečo Vaše spoločnosti ľúbia šíriť takéto mýty a bludy.
Nesher: Už som ťa pochopil. V skratke, nemáme "papalášske" vrtulníky a vrtuľníky čisto pre prepravu osob so salonnou úpravou pri dopravnej letke. Resp. nie u OSSR, ale máme tie dve Mi-171 u MVSR, ale tie sú tiež skôr pre špeciálne policajné jednotky a na hasenie.
Vďaka

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Třeba není "blud", že pro L-410 v AČR dává smysl pokračovat dle servisního plánu a to výhradně ve výrobní fabrice v Kunovicích.Juraj Tichý píše:(...) To sa u Vás tak zvykne hovoriť. (...)Neviem prečo Vaše spoločnosti ľúbia šíriť takéto mýty a bludy.
Ono totiž jiný dodavatel MRO (např. LOTN) by přebíral "cizí práci", tj. možná by si LOTN řekl vyšší částku za převzetí L-410 z cizího servisu.
To je podobné jako když člověk má starší (složitější) auto a z ničeho nic by začal jezdit k jinému mechaniku s požadavkem, aby auto jezdilo (aby furt nestálo v servisu)... "nový" autoservisák by potřeboval udělat kompletní prohlídku auto, aby na sebe převzal odpovědnost za práci dřívějšího autoservisáka.... Čím složitější/atypičtější letadlo, tím by přebírací prověrka byla náročná....
Ovšem rozdělil bych diskuzi na "normální" servis/revize vs. (velké) modernizace/předělávky.
Tj. jádrem zdejší diskuze nejsou až tak náklady na "normální" servis a na periodické revize. Spíše jde o náklady na modernizaci = jestli uživatel L-410 chce nechat svá letadla nějak radikálně předělávat.... V tomto kontextu dává smysl, že OSSR provozují 4x L-410UVP-20 "skoro na chlup stejné" ... plus 2 starší L-410UVP (jeden je odstaven a jeden bude za několik roků asi vyřazen a to cca v 2023) a 1x L-410FG (bude asi vyřazen po konci revize cca 2023).
Tj. umím si představit, že pro LOTN je "snadné a levné" servisovat a revidovat všechny 4x novější L-410UVP-20. Zatímco u atypické L-410 OM-SYIDopravného úradu SR si tipnu, že možná by bylo jednodušší/levnější tento atyp nechat servisovat u většího servisu než je LOTN (tj. v Kunovicích)
Zatímco pro AČR je dosti obtížné nechat servisovat/modernizovat svých 7x L-410, neboť ze 7-mi L-410 jde o 5 různých "variant" dle období výroby/dle výbavy = "každý pes, jiná ves" ... možná toto je důvodem proč tak prudce stoupnul odhad nákladů na MRO...
V období 05/2016 - 11/2021 předpokládala AČR, že na MRO u Aircraft Industries vynaloží 129+4 miliony ... na 6 x L-410
Ovšem v dle aktuální servisní smlouvy z 08/2020 se předpokládá, že AČR do 06/2024 utratí za MRO až 250 milionů Kč.... na 7x L-410
Tj. odhad nákladů na MRO L-410 dle smlouvy z roku 2020 je skoro 2,5x vyšší než odhad nákladů na MRO armádních L-410 dle smlouvy z 2016

Závěr:
Zatímco při každodenním provozu nedává smysl, aby každé letadlo bylo jiného stáří, jiného provedení, aby např. mělo trochu jiný kokpit ..... naproti tomu v pilotní škole CLV (kde je využíváno jen cca 1/2 z teoretické letové životnosti L-410) je vítané provozovat "staré plečky", letadla stejného typu s mírně odlišným kokpitem (=v závěrečných fázích výcviku pilota-žáka/žákyně "napůl-simulovat" přechod na jiné typy).
Proto jsem udivený tím zájmem AČR zprovozňovat odstavenou L-410T z cca 1984



"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
zzz: armáda chce provozovat 7 letounů L-410 = potřebuje tedy 7 letounů kategorie L-410. Aby toho dosáhla, tak vyčlenila 36 mil.Kč na jeden letoun. Alternativou k opravě je nákup nových letounů. Ty v této ceně zřejmě neseženeš, tedy budeš muset nakoupit buď olétané letouny nebo nové letouny v menším počtu. Čímž se dostaneš k tomu, že nesplníš požadavek na 7 letounů kategorie L-410.
Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.
Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.



Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Juraj:
Opravdu si tady nikdo z ČR "nebere do huby" jak to funguje na Slovensku.
Kdyby se někomu chtělo popsat konkrétní úkoly Dopravného kriedla a vrtulníků na Slovensku, tak by čtenáři si mohli srovnat koncepce v ČR a SR
... Bylo by to užitečnější než teoreticky rozebírat do jaké škatulky zařadit BlackHawky...
se znalostí faktů tvrdím, že zčásti je to jinak, než tvrdíš. Ve zbytku vesměs se můj odhad liší od Tvého (a to je v pohodě, protože od toho je diskuze, aby se 2 názory "potkaly", tj. jsem vděčný za Tvůj názor).
AČR aktuálně provozuje 5 L-410, nikoliv 7. Z toho:
1x L-410FG (Fotolet)
2x v úpravě pro výsadkáře
2x v úpravě pro komfortnější přepravu.
V minulosti - v období 2016/2017 byly 2x L-410 v úpravě pro komfortnější přepravu na revize/generálce, tj. z výše uvedených 5-ti byly v provozu pouze 3 L-410 (z toho jeden "Fotolet")
Můžeme se pobavit o tom jestli má smysl započítávat L-410 FG, nyní odstavené (určeného pro kalibraci, tj. nikoliv "Fotolet"), neboť tuto aktivitu AČR nyní patrně převzala jiná složka státu
Ale o množství požadovaných L-410 v AČR není samotné jádro diskuze.
Jádro diskuze je o smysluplnosti jestli AČR chce cokoliv nad rámec revize u obou starých odstavených L-410... Tj. jestli opravdu AČR chce "narvat" desítky milionů do modernizace obou uvedených letadle, tak možná by se vyplatilo koupit jednu novou L-410 plus krátkodobě pronajmout tu vyrobenou L-410NG (pronajmout se slevou, nikoliv za plnou částku):
Jestli bude v CLV dávat komerční smysl si nechat zgenerálkovat/zrevidovat L-410 tak ať (..... a klidně ať AČR na základě dlouhodobější smlouvy "objednává" z pardubického CLV, aby z tamních L-410 cvičili chrudimští výsadkáři, kteří to mají "kousek"). Tj. CLV si sečte objednávku na výcvik pilotů/techniků pro AČR, eventuální objednávku na výsadkové lety plus ať si CLV shání zakázky na trhu ... a podle toho CLV bude/nebude investovat do modernizace starých L-410... "money talks"
Já prostě nevidím efekt za těch cca 250 milionů Kč dle aktuální servisní smlouvy (4x L-410 bude končit dobová revize až po konci této servisní smlouvy, tj. tipuji, gró těch 250 milionů bude vynaloženo na 3x starší L-410).
Opravdu si tady nikdo z ČR "nebere do huby" jak to funguje na Slovensku.
Kdyby se někomu chtělo popsat konkrétní úkoly Dopravného kriedla a vrtulníků na Slovensku, tak by čtenáři si mohli srovnat koncepce v ČR a SR


Skelete,skelet píše:zzz: armáda chce provozovat 7 letounů L-410 = potřebuje tedy 7 letounů kategorie L-410. Aby toho dosáhla, tak vyčlenila 36 mil.Kč na jeden letoun. Alternativou k opravě je nákup nových letounů. Ty v této ceně zřejmě neseženeš, tedy budeš muset nakoupit buď olétané letouny nebo nové letouny v menším počtu. Čímž se dostaneš k tomu, že nesplníš požadavek na 7 letounů kategorie L-410.
(...)
se znalostí faktů tvrdím, že zčásti je to jinak, než tvrdíš. Ve zbytku vesměs se můj odhad liší od Tvého (a to je v pohodě, protože od toho je diskuze, aby se 2 názory "potkaly", tj. jsem vděčný za Tvůj názor).
AČR aktuálně provozuje 5 L-410, nikoliv 7. Z toho:
1x L-410FG (Fotolet)
2x v úpravě pro výsadkáře
2x v úpravě pro komfortnější přepravu.
V minulosti - v období 2016/2017 byly 2x L-410 v úpravě pro komfortnější přepravu na revize/generálce, tj. z výše uvedených 5-ti byly v provozu pouze 3 L-410 (z toho jeden "Fotolet")

Můžeme se pobavit o tom jestli má smysl započítávat L-410 FG, nyní odstavené (určeného pro kalibraci, tj. nikoliv "Fotolet"), neboť tuto aktivitu AČR nyní patrně převzala jiná složka státu
Ale o množství požadovaných L-410 v AČR není samotné jádro diskuze.
Jádro diskuze je o smysluplnosti jestli AČR chce cokoliv nad rámec revize u obou starých odstavených L-410... Tj. jestli opravdu AČR chce "narvat" desítky milionů do modernizace obou uvedených letadle, tak možná by se vyplatilo koupit jednu novou L-410 plus krátkodobě pronajmout tu vyrobenou L-410NG (pronajmout se slevou, nikoliv za plnou částku):
Tj. odstavenou L-410 z roku cca 1984 a L-410FG z roku cca 1985 přesunout do CLV... kde "otáčí každou korunu" a nenechají si tak snadno "natlačit" přemrštěnou cenu za MRO.Proto jsem udivený tím zájmem AČR zprovozňovat odstavenou L-410T z cca 1984a zprovozňovat a předělávat odstavenou L-410FG z 80.-tých let na "Fotolet"
![]()

Já prostě nevidím efekt za těch cca 250 milionů Kč dle aktuální servisní smlouvy (4x L-410 bude končit dobová revize až po konci této servisní smlouvy, tj. tipuji, gró těch 250 milionů bude vynaloženo na 3x starší L-410).
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Juraj, Scotty
Ohledně to co kdo může a nemůže opravovat nemáte pravdu ani jeden, respektive ji máte oba.
Je zcela jasné, že např. LOTN může opravovat, modernizovat vrtulníky řady Mi 8/17/171, L 410 a L 39 a bůhví co ještě. Má na to know-how, lidi, vybavení..... a také to tak dělá. Jen k tomu, min. v případě Milů nemá certifikaci výrobce, což pokud je s tím klient OK ničemu nevadí. Nemusí to nutně znamenat, že je něco špatně. Ale pokud se na takto servisovaném letadle něco stane, tak od toho dá výrobce ruce pryč. A ten certifikát má v Evropě jen LOM. Tedy čistě právně (o nic jiného v podstatě nejde) výrobce udělením certifikátu potvrzuje, že servisní firma dělá vše na základě jejich souhlasu. V podstatě (velmi zjednodušeně) autorizovaný a neautorizovaný servis.
Ohledně to co kdo může a nemůže opravovat nemáte pravdu ani jeden, respektive ji máte oba.
Je zcela jasné, že např. LOTN může opravovat, modernizovat vrtulníky řady Mi 8/17/171, L 410 a L 39 a bůhví co ještě. Má na to know-how, lidi, vybavení..... a také to tak dělá. Jen k tomu, min. v případě Milů nemá certifikaci výrobce, což pokud je s tím klient OK ničemu nevadí. Nemusí to nutně znamenat, že je něco špatně. Ale pokud se na takto servisovaném letadle něco stane, tak od toho dá výrobce ruce pryč. A ten certifikát má v Evropě jen LOM. Tedy čistě právně (o nic jiného v podstatě nejde) výrobce udělením certifikátu potvrzuje, že servisní firma dělá vše na základě jejich souhlasu. V podstatě (velmi zjednodušeně) autorizovaný a neautorizovaný servis.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Ale ja som to nechápal, že sa obúva do OSSRskelet píše: Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.

Ja som to len chcel vysvetlit. Lebo medzi úlohy vrtulníkového krídla patria aj tie dopravné.
A Mi-17 aj UH-60 sú toho schopné. Preto mi to nesedelo. Ale teraz už viem ako to myslel. A má pravdu, my v dopravnej letke (primárna úloha) vrtuľníky zaradené nemáme. Toť vše.
Nesher:
https://lotn.sk/klienti-a-partneri/V LOTN vykonali generálnu opravu tohto vrtuľníka Mi-17V-5 spojenú s opravou ťažkého bojového poškodenia. V histórii trenčianskych opravovní to bola zatiaľ najzložitejšia oprava takéhoto typu vôbec. Na základe nálezového Aktu a následných technických odporúčaní od autorsko-konštrukčnej kancelárie a pôvodného výrobcu uvedeného typu vrtuľníka, ruskej spoločnosti MVZ Milja, boli vymenené tri nosné prepážky trupu.
https://lotn.sk/letecke-opravovne-trenc ... vrtulnika/
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
zzz: z tebou nalinkovaného článku na czechairforce.com
z výše uvedeného rovněž plyne, že AČR chce mít kapacity rovnou pěti transportním letounům kategorie L-410 a dvou letounům zvláštního určení na bázi L-410.
Sumasumárum za ty peníze neseženeš nic co by ti zabezpečilo kapacity, které AČR pro sebe plánuje.
edit: CLV mě v tomto ohledu vůbec nezajímá, neb je to státní podnik, nikoliv část armády.
Po několika měsících intenzívního vyjednávání a dvou neúspěšných pokusech se ministerstvu obrany a společnosti Aircraft Industries, a.s. z Kunovic konečně podařilo najít společnou řeč a uzavřít tak velmi důležitou smlouvu na servis letounů L-410 vzdušných sil AČR v hodnotě 306 mil Kč včetně DPH, která by měla zajistit jejich provoz a servisní podporu do 30. června 2024. Předmětem smlouvy je provádění oprav, údržby a servisu letounů L-410 všech verzí provozovaných AČR, dále provádění revizí R2/R3, provádění oprav a údržby přístrojů a agregátů, dodávky náhradních dílů atd.
z výše uvedeného plyne, že na jeden letoun je vyčleněno 43 715 285,71Kč s DPH (jsem si vědom, že je to zavádějící, neb na jednotlivých letounech bude jiný objem prací).Nově uzavřená smlouva s vyšším plněním tak umožní opět realizovat veškerou technickou podporu celkově sedmi armádním Turbíkům ev. č. 1134, 1525, 1526, 2312, 2601, 2602 plus 2710 a dá zelenou některým pozastaveným pracím.
z výše uvedeného rovněž plyne, že AČR chce mít kapacity rovnou pěti transportním letounům kategorie L-410 a dvou letounům zvláštního určení na bázi L-410.
Sumasumárum za ty peníze neseženeš nic co by ti zabezpečilo kapacity, které AČR pro sebe plánuje.
edit: CLV mě v tomto ohledu vůbec nezajímá, neb je to státní podnik, nikoliv část armády.



Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Což nijak nezpochybňuje moje tvrzení, LOTN si pro tento případ musel ten certifikát vyžádat a zaplatit, ale jen na tento případ. LOM má ten certifikát trvale, v podstatě se Mila už nemusí na nic ptát. Jak říkám, je to primárně právničina. Ale někdy je to tak lepší.Juraj Tichý píše:Ale ja som to nechápal, že sa obúva do OSSRskelet píše: Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.Šak čo ste takí precitlivelí.
Ja som to len chcel vysvetlit. Lebo medzi úlohy vrtulníkového krídla patria aj tie dopravné.
A Mi-17 aj UH-60 sú toho schopné. Preto mi to nesedelo. Ale teraz už viem ako to myslel. A má pravdu, my v dopravnej letke (primárna úloha) vrtuľníky zaradené nemáme. Toť vše.
Nesher:
https://lotn.sk/klienti-a-partneri/V LOTN vykonali generálnu opravu tohto vrtuľníka Mi-17V-5 spojenú s opravou ťažkého bojového poškodenia. V histórii trenčianskych opravovní to bola zatiaľ najzložitejšia oprava takéhoto typu vôbec. Na základe nálezového Aktu a následných technických odporúčaní od autorsko-konštrukčnej kancelárie a pôvodného výrobcu uvedeného typu vrtuľníka, ruskej spoločnosti MVZ Milja, boli vymenené tri nosné prepážky trupu.
https://lotn.sk/letecke-opravovne-trenc ... vrtulnika/
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Skeletskelet píše:(...)
z výše uvedeného plyne, že na jeden letoun je vyčleněno 43 715 285,71Kč s DPH (jsem si vědom, že je to zavádějící, neb na jednotlivých letounech bude jiný objem prací).
z výše uvedeného rovněž plyne, že AČR chce mít kapacity rovnou pěti transportním letounům kategorie L-410 a dvou letounům zvláštního určení na bázi L-410.
Sumasumárum za ty peníze neseženeš nic co by ti zabezpečilo kapacity, které AČR pro sebe plánuje.
edit: CLV mě v tomto ohledu vůbec nezajímá, neb je to státní podnik, nikoliv část armády.
jo, už rozumím jak to myslíš. Já nabízím svůj pohled, který vychází z poněkud detailnějšího rozboru nynější situace... A proto tvrdím, že pro těch 250 milionů Kč (bez DPH) je lepší využití
http://czechairforce.com/news/bulharske ... unovicich/Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše:
(...)veškeré předepsané práce spojené s revizí R2, během kterých je letounům obnoven meziopravní technický resurs o dalších 4800 letových hodin nebo 10 let provozu
(...)na základě tendru ze srpna 2016 v hodnotě něco přes 2,75 milionu EUR. (...)
(...)V roce 2016 se Bulharské vzdušné síly rozhodly zprovoznit dva „nejmladší“ letouny L-410UVP-E3
Víme, že ze 7-mi L-410 v AČR jsou/brzy budou 3 bez revize. Zbývající 4x L-410 mají dobovou životnost až do doby po konci nynější servisní smlouvy.
Pokud bychom jako referenční cenu vzali cenu pro obě bulharské L-410 tj. 1,4 milionu EUR (=2,75 za obě), tak za 3x L-410 v AČR je to 3x 1,4 = 4,2 milionu EUR plus od r. 2017, takže řekněme 4,5 milionu EUR = tj. zhruba 120 milionů Kč.
Otázka: Na co konkrétně je určeno ten zbytek peněz z 250 milionů Kč, které AČR hodlá dát za MRO? Tj. za co konkrétně AČR bude investovat cca 130 milionů (250-120)?
Já tvrdím, že namísto investice do obou starých L-410, nyní odstavených ... by bylo hospodárnější:
- nechat L-410FG v provozu Fotolet (a zaplatit revizi v cca 2023)
- druhý Fotolet nepořizovat (Předělávkou z odstaveného L-410FG původně určeného ke kalibraci)
- neinvestovat vůbec nic do odstaveného L-410T z roku cca 1984 předat do CLV - ať si tam rozhodnout jestli krom revize chtějí investovat cokoliv dalšího do modernizace
- objednat od pardubického CLV letové hodiny pro výcvik výsadkářů, neboť objednávkou pro výcvik pilotů pro armádu jsou obě pardubické L-410 využity méně než z 50% (aktuálně ročně nalétají cca 175-200 letových hodin/jedno letadlo, teoretická životnost je 10 let nebo 4800 letových hodin = 480 letových hodin ročně).
Tj. na nynějším provozu v Praha-Kbely (1xL-410FG, 2x pro výsadkáře, 2x pro lepší interier) by se nic neměnilo. Jestli AČR potřebuje navýšit kapacitu (krom objednávky letových hodin z CLV), tak se nabízí za cca 110 až 150 milionů Kč si nechat vyrobit nový L-410 a to včetně požadovaných úprav - patrně výsadkářský (namísto toho investovat do úprav starších L-410)
edit:
Ad pardubická divize CLV firmy LOM Praha není součástí AČR.
teoreticky ano, ale ... viz účast na cvičení AČR:
https://www.youtube.com/watch?v=1oi9EC7nP7M
Koneckonců:
K možnosti využívání L-410 používaných ve státním podniku LOM Praha - v jeho divizi CLV v Pardubicích ... možnost využití pro výsadkáře:
Výroční zpráva LOM Praha s.p. za 2019, str. 44 píše: Dále byl letoun L-410 využíván pro výcvik výsadkových letů a výsadkové lety z letišť LKPO a LKPD
Naposledy upravil(a) zzz dne 19/8/2020, 11:50, celkem upraveno 3 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
Date of initial issuance/ datum prvého vydania 18. Oktober 2011.
Pred cca dvoma rokmi robil Mil nejake bububu, lebo LOTN cast ND nakupovali na Ukrajine a nie v Rusku. Bola za tým viac politika, ako nejaky reálny problem.
Danko odišiel na prehliadku, poklonil sa Putinovi pod úroveň pasu a všetko bolo ok.
Edit: ja si vážne nemyslim, ze agentúra NATO, by podpisala kontrakt na opravu Mi-17, s niekým, kto nema certifikát od výrobcu. Ako všetko je možné, ale toto je extrémne nepravdepodobné.
Pred cca dvoma rokmi robil Mil nejake bububu, lebo LOTN cast ND nakupovali na Ukrajine a nie v Rusku. Bola za tým viac politika, ako nejaky reálny problem.
Danko odišiel na prehliadku, poklonil sa Putinovi pod úroveň pasu a všetko bolo ok.

Edit: ja si vážne nemyslim, ze agentúra NATO, by podpisala kontrakt na opravu Mi-17, s niekým, kto nema certifikát od výrobcu. Ako všetko je možné, ale toto je extrémne nepravdepodobné.
Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984
zzz
1) podnik CLV a jeho kapacity mě vůbec nezajímají.
2) ceny L-410 z rokem výroby do 1990 se pohybují do 1 mil. USD. Letouny mladší se pohybují okolo 2,5 mil. USD. Cena nového L-410EUVP E20 byla v roce 2016 okolo 6,3mil USD (137mil.Kč)
3) na jeden letoun z té smlouvy připadá cca 36 mil.Kč bez DPH (nepřesné a zavádějící číslo; 43 715 285,71Kč s DPH ), což je k dnešnímu dni 1,65mil.USD, nebo-li 1,38 mil. Euro. Což odpovídá ceně 1,4 mil. Euro za které to pořizovali Bulhaři.
takže nic nevýhodného na výše uvedeném nevidím.
1) podnik CLV a jeho kapacity mě vůbec nezajímají.
2) ceny L-410 z rokem výroby do 1990 se pohybují do 1 mil. USD. Letouny mladší se pohybují okolo 2,5 mil. USD. Cena nového L-410EUVP E20 byla v roce 2016 okolo 6,3mil USD (137mil.Kč)
3) na jeden letoun z té smlouvy připadá cca 36 mil.Kč bez DPH (nepřesné a zavádějící číslo; 43 715 285,71Kč s DPH ), což je k dnešnímu dni 1,65mil.USD, nebo-li 1,38 mil. Euro. Což odpovídá ceně 1,4 mil. Euro za které to pořizovali Bulhaři.
takže nic nevýhodného na výše uvedeném nevidím.


