Stránka 2 z 26

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 13:43
od Skeptik
skelet píše:Skeptik: 346FA je dvoumístná, takže nepotřebuješ předskokana v podobě obyčejné 346. Toho předskokana nepotřebuješ ani u nás v rámci L-159. T1/T2 bohatě stačí.
Ano, u M-346FA není tak zásadní mít "základní" M-346 jako je to důležité u jednomístných L-159A
Na druhou stranu M-346FA je dražší než M346 ... a proč "bousit" "nezkušenými" žáky drahé letadlo, které je stejně nad jejich schopnosti, když se mohou učit na něčem levnějším. Takže 2-3 kusy M-346 k 12-ti M-346FA dávají smysl.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 14:06
od skelet
tak L-159A není určena pro výcvik, ale pro COIN/CAS. To že sloužila jako přestupní stanice bylo dáno neexistencí letounu pro pokračovací výcvik - tedy L-39MS, který byl vyřazen v roce 2001. Nutno podotknout, že sloužila dobře a díky tomu naši piloti přešli na západní techniku bez problémů.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 15:21
od mikojan29
Sny o obnove výroby L159 sú mimo. Armáda mala problém predať ich a to boli vcelku zachovalé a neolietané stroje, ktoré predali sa za veľmi podhodnotenú cenu. Pochybujem, že by sa púšťali do výroby kvôli pár kúskom pre VzS OSSR, ktoré mimochodom, keby mali záujem, mohli ich tiež výhodne kúpiť. Prečo tak neurobili, asi vedeli prečo.

Predbežná ponuka je zatiaľ L-39NG, M-345 a Hawk, od tohoto sa treba odrážať. Ostatné stroje, (napr. M-346) budú len plusom pri konečnom výbere.
Čo sa týka priemyselnej spolupráce, áno, letecký priemysel nemáme, len pár výrobcov UL, preto som poukazoval aj na obranný priemysel, tam by spolupráca mohla byť obojstranne výhodná. V tomto segmente ťahá Aero, ako producent iba jedného druhu produktu za kratší koniec.
Treba si počkať na ďalšie informácie, uvidíme, ako sa to vyvinie.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 15:31
od Skeptik
skelet
Teď nerozumím na co reaguješ :(
To je přeci jasné ... jenže se ukázalo, že přechod z L-39 na L-159A je "příliš velký skok", a proto se některé L-159A přestavěly na L-159T1 a následně objednaly L-159T2

Souhlasím s tím, že vzhledem k tomu, že si M-346FA zachoval dvoumístnou koncepci, není přechodový typ z proudového (turbovrtulového) letounu pro základní výcvik na bojový M-346FA nutný (tedy z technického nikoli finančního hlediska).
mikojan29 píše:Sny o obnove výroby L159 sú mimo.
A jsi si s tím opravdu jistý ???
L-159A provozované VS AČR budou co nevidět potřebovat upgrade a dle všeho (např. výroba 3 ks L-159T2, které se od A-ček moc neliší, v minulém roce) si Aero všechny přípravky a schopnosti výroby L-159A/T zachovalo.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 15:48
od mikojan29
Skeptik
Ale prerábali sa už vyrobené kusy, takto by išlo o novovýrobu pár kusov a zodpovedala by tomu aj systémová cena.
L159 sa narodilo do zlej doby a ešte k tomu v nezmyselnej jednomiestnej konfigurácii. Teraz sa nákladne prerábali na dvojmiestne a priznajte si, keby to neboli lietadlá od domáceho výrobcu, ktorého ste si takto nepriamo vydotovali, neponúkali by ste ich nám.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 15:58
od Skeptik
mikojan29 píše:Ale prerábali sa už vyrobené kusy, takto by išlo o novovýrobu pár kusov a zodpovedala by tomu aj systémová cena.
A ty si fakt myslíš, že by výroba draku byla tak zásadní problém ??? Zvláště když se vyrábí velmi příbuzný typ.

Ale nikdo OSSL nic nevnucuje. Jen tady upozorňujeme na to, že by to pro OSSR byla velmi logická akvizice. Ale výběr je na MO SR.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 16:12
od mikojan29
Drak nie, ale systém ako celok je iný ako vyvíjané L-39NG.
Logiku by som pri našich vzájomných armádnych obchodoch nevyťahoval.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 17:23
od Lynx
Veľmi bude záležať, aké bojové schopnosti budú dane stroje ponúkať. Ide o obnovu lietadiel 2.Taktickej letky a už z názvu samotného vyplýva, že nejde len o cvicnu letku. Rozhodne by som odporúčal v tejto situácii čakať, lebo momentálne je trh v tomto segmente, aký je, a priorít je veľa. Najbližšie 3 roky to riešiť netreba a za ten čas sa možno utrasie Aero, dokončí a zavedie T7, či Hawk. Talianska ponúka je jasná. Zaujímalo by ma, kam smeroval vojenský pridelenec GB, s ktorým min Naď (aj na soc sieťach) tak prezentoval priateľstvo a blízke vzťahy..

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 18:05
od HONZIK11
Já kdysi vymetal všechny akce, kde co letalo. Na Hawka jsem byl v Brně Turanech. Byla to břitva a hodně našich letadel tam bylo naposled. Například Sucko,,,, hrabe,,
A pak byl Siaf 99? Za pár dnů. Tam byla přímo nákupní prezentace Hawka. Už v Brně to byla břitva, pro mě nádhera. No a u vás ten letoun spadl. V Brně jsem byl v vip zóně. Na Slovensko jsem to nestihl. Nevím jestli to je potvrzeno, ale tenkráte mi kolegové telefonovali, že kromě pilota zahynula i jeho druzka, jedina.Vedle které jsem stál, jediná z obecenstva, jedina oběť. . Lopatka turbíny ji prorezala hrdlo.
Nevím,přišel rozvod a měl jsem mentální útlum a začal létat sám pro odreagování se. O tryskace jsem se přestal zajímat byla to hluchá doba a já jen sledoval, jak všechno co má cenu jde do háje.,zajimala mě termika. Dnes by mě zajímalo, proč se tenkráte na Slovensko ten Hawk nedostal, tam probíhalo i jednání o prodeji Aera Anglicanum a nákup Hawka na Slovensko. Jen jsem registroval, že to vše bylo hodně kontraproduktivní.

A proto se ptám pamětníků, zda je to tak jak jsem si ty informace uložil v hlavě. Nic víc, nic min.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 18:21
od Arthur
HONZIK11: Dodnes si to tiež pamätám :neutral:


Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 19:28
od skelet
Pokud jsem se díval, tak Hawk se již nevyrábí v ozbrojené verzi. Takže pokud chcete bojovou verzi, tak si musíte zaplatit cvičnou verzi nebo je vzít z druhé ruky. A Britové ozbrojené verze neměli. Tedy pokud nepočítám nouzové stíhače T.Mk.1A. Indonésie a další státy se teď budou zbavovat Hawk 200, ale ty jsou jednomístné . O dvoumístných na prodej nevím .

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 19:40
od HONZIK11
Přesně tak. Je to analogie s nasim L159.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 20:29
od Juraj Tichý
RAF dostali povodne 175 Hawk T1. Ich modernizaciou na typ Hawk T1A vznikol bojovy stroj v konfiguracii gulomet a 2x AIM9L. Tych RAF ziskala 89 kusov.
Akýkoľvek Hawk z druhej ruky, by musel prejsť modernizáciou. Ak VzS budu požadovať CAS, tak je to len otázkou ceny. Pre BAe to problem nebude. Skôr tie financie na nasej strane.

Honzik: predpokladam, ze pilotova druzka bola vo VIP, nie na streche budovy. A vraj ju zabil pad z tej strechy. Ale to je tiez len JPP.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 20:38
od Arthur
Ak nerátam menej výkonné výkonné podzvukové lietadlá ako L-39NG a M345 tak reálne na trhu okrem výkonného podzvukového dvojmotoráku M-346 (Jak-130) [/list]nič nieje (L-159 a HAWK sú už out) a trend paradoxne nasmeroval svetový trh k nadzvukom* Lockheed Martin / KAI T-50A Golden Eagle (TA-50, FA-50), Boeing / Saab T-7A Red Hawk.

Zaujímalo by ma ako to je napr. pri servise (provoznými nákladmi) takého podzvukového dvojmotoráku M346 vs nadzvukové jednomotoráky T-50A, T-7A. Ide mi o to aby sa nestalo, že prvotne sa síce nakúpi lacnejšie, ale servis to dorovná či predčí v rámci životného cyklu.

* dvojmotorák bude aj taiwanský XT-5 Brave Eagle
Juraj Tichý píše:RAF dostali povodne 175 Hawk T1. Ich modernizaciou na typ Hawk T1A vznikol bojovy stroj v konfiguracii gulomet a 2x AIM9L. Tych RAF ziskala 89 kusov.
Akýkoľvek Hawk z druhej ruky, by musel prejsť modernizáciou. Ak VzS budu požadovať CAS, tak je to len otázkou ceny. Pre BAe to problem nebude. Skôr tie financie na nasej strane.
Tu je viac rizikových premenných, tj. či chceme aj takto modernizované lietadlo z úloženiek, ktoré sa už reálne nevyrába, či sú vôbec schopní zaručiť dodávku náhradných dielov nielen na papiery atď. o to viac, že sa ich už všetci zbavujú a nahrádzajú novými lietadlami.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 21:07
od HONZIK11
Honzik: predpokladam, ze pilotova druzka bola vo VIP, nie na streche budovy. A vraj ju zabil pad z tej strechy. Ale to je tiez len JPP.
Ta holka vykrvacela,do podprsenky, na strechach byli reporteri ,komentatori ,forografove a dalsi .
Juraj co je to jpp? Jedna pani povidala? :?:nekdy mi ty skratky fakt lezou krkem.
Ale nic nepatri to tady, ja tam nebyl. Jen jsem se optal.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 21:40
od skelet
XT-5 je podzvukový derivát nadzvukové stíhačky F-CK-1

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 2/9/2020, 12:03
od palo satko
Konečny vyber a financovanie musi určit vlada. Pochybujem, že pri aktualnom personalnom zloženi vlady a koalicie a aktualnej hospodarskej situacii o niečom rozhodnu. Ved už nakupene F-16 maju problem "rozchodit". Na každy pad, politicky dôvod: Pekna fotečka pri krbe s americkym prezidentom . vid Babiš aj Pellegrini odpada. :D

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 2/9/2020, 12:37
od mikhail
Trochu ma zaráža, že táto diskusia sa polarizuje v národnom štýle. Možno by sme sa mali vrátiť k faktom. Faktom je, že L-39NG je vo fáze prototypov a vôbec sa netuší, kedy sa dostane reálne do sériovej výroby. Najmä teraz po zmene majiteľa a problémoch s financovaním.
Ako laik môžem povedať len toľko, že zdravý rozum mi hovorí, že najlepšia voľba by bolo jednomotorové prúdové podzvukové lietadlo s možnosťou pokračovacieho výcviku a s možnosťou prípadného vyzbrojenia proti vzdušným a pozemným cieľom. Toto podľa mňa spĺňa jediný stroj, ktorý je momentálne aj certifikovaný a to je M-345.
Papierovo je síce cca 1,5 násobné drahší ako L-39NG, ale Leonardo predpokladám bude mať záujem vrátiť časť ceny formou spoločných projektov so Slovenskom. Čo bohužiaľ Aero asi nebude schopné.
Navyše Alenia nám dodáva už aj Spartany, takže sa podľa mňa bude dať dohodnúť rozumná zmluva na servis viacerých typov lietadiel, ak zoberieme od nich aj M-345.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 2/9/2020, 12:50
od skelet
od kdy M345 splňuje podmínky vyzbrojení?

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 2/9/2020, 12:58
od mikhail
skelet píše:od kdy M345 splňuje podmínky vyzbrojení?
https://www.blogbeforeflight.net/2020/0 ... ivery.html



However, the M-345 is much more than a jet trainer, thanks to its modern avionics, high external load capacity (more than 1,000 kg, 4 under-wing pylons) and performance, the aircraft is also suited for operational roles, with the capability to employ weapons like IR air-to-air missiles, gun pod, rockets and 500 lb class bombs.

M-345 je však oveľa viac ako trenažér, vďaka svojej modernej avionike, vysokej externej nosnosti (viac ako 1 000 kg, 4 stožiare pod krídlami) a výkonu je lietadlo vhodné aj na prevádzkové úlohy, pričom schopnosť používať zbrane, ako sú infračervené rakety vzduch-vzduch, strelecké pody, rakety a bomby triedy 500 lb.

Anglický text bez překladu odstranil Jarl.

Doplnený strojový preklad

Ešte by som chcel dodať, že nie som proti L-39NG zaujatý. Naši piloti by mali asi zjednodušený prechod na "známy" typ. Vývoj však nie je ukončený a životnosť našich Albíkov je už viac ako na hrane.