Napsal: 18/12/2005, 00:30
Mitsubishi Ki-67? Yokosuka P1Y? Aichi B7A?
ale jiste, to prece neni zadny tajemstvi, ze japonsky letadla byly obratnejsi a stoupavejsi, vtip je v tom, ze americti piloti si mohli urcit, kdy chteji prijmout boj a kdy ne, to si japonci ve vetsine letadel dovolit nemohli, amici, kdyz nechteli bojovat, tak proste uleteli, japonci, kdyz nechteli bojovat, tak stejne museli, kdyz si to protistrana prala, museli se spolihat na svoji obratnost a doufat, ze je amici netrefim nejakym sprejem, coz by pro jejich papirovy stihacky mohlo bejt osudny...norad píše:Mám doma překlad studie kterou si nechalo vypracovat britské námořnictvo v prosinci 1944 a která srovnává F6F-5 a Zeke-52. Podle ní byl japonský letoun až do výšky 30000 stop obratnější a do výšky 14000 stop měl lepší stoupavost. Jediné v čem F6F dominoval ve všech výškách byla maximální rychlost.
Ve výsledku se doporučuje pilotům Hellcatů, nepouštět se s Zeke do honičky v malých a středních výškách a za žádnou cenu se nenechat vyprovokovat k manévrovému souboji.
Betty me extra nefascinuje, ale prijde mi, ze z japonskych buffu to byl jeden z nejpovedenejsich kousku, tot vse...norad píše:Co tě proboha tak fascinuje na Betty. Že se jí kvůli chybějícímu pancéřování sami Japonci říkali létající zapalovač? To není zrovna lichotivé přirovnání.
Když uvádíš americké letouny, uveď svůj názor například na "velké americké úspěchy", B-18 Bolo, SB2U-Vindicator, SBC3-Helldiver, SB2C Helldiver, TBD1-Devastator, nebo F2A-Buffalo nebo P-40. To není výběr, kromě SB2C to jsou stroje které byly až do poloviny roku 1942 základními typy námořnictva nebo USAAF.
Jo a mimochodem, i ten slavný Spitfire se například v navalizované verzi nebo jako Seafire ukázal jako absolutní propadák. A když si vezmu britské konstrukce, tak oni jich taky neměli nějak moc, co by se vyloženě povedly.
K tomu srovnání F6F a Zeke. Vtip je spíš v tom, že se jednalo o dvě různá konstrukční pojetí. Japonci preferovali obratnost na úkor pancéřování a Američani zase rychlost na úkor obratnosti. V momentě kdy Japonci přijali tu americkou koncepci vznikl například Raiden nebo Shiden. Ovšem příliš pozdě.
A ještě, když už načals toho Sakaie, tak je svědecky doložen jeho souboj s 15 Hellcaty. V době kdy byl na jedno oko slepý. Sice žádný nesestřelil, ale dokázal je vymanévrovat a vyvázl bez zranění.
To není tak docela pravda. F2A-2 nebylo výkonově Reisenu zase tak moc vzdáleno a údajně bylo více obratné, než modernější pozdější F4F-3/4. Není Buffalo jako Buffalo. Finské B239 bylo v mnoha směrech jiné, než ty americké typy. Ve zkratce bylo lehčí a obratnější, avšak méně výkonné. Finové se střetávali se zcela podřadnými piloty, kdežto americká (a vlastně nejen americká) Buffala šla proti pravděpodobně vůbec nejzručnějším pilotům té doby.Fatale píše: Buffalo bylo uz pomerne stary letadlo, kdyz litalo proti japoncum, vzdyt vznikalo v roce 1935, bylo pomaly, slaba vyzbroj, spatnej dive, jinak prej pomerne dobre stoupalo a bylo prijemny na piilotaz, ale to je asi vse, je jasny, ze vykonama bylo hrube pod zerama, s buffalem dosahli slusnych vysledku snad jenom Finove, ale ti jich dosahli s kazdym letadlem...
No, ne že bych o tomhle stroji moc věděl, ale z palubních letadel US NAVY šlo snad o vůbec nejvíce problémový kousek. Potíže se snad týkaly především nestability a byly opravdu značné. Popisuje je (jestli si vzpomínám) E. Brown v Soubojích na obloze. Základní výkony nebyly pravda vůbec špatné, ale letové charakteristiky pokud ne špatné, pak rozhodně ne dobré. Dountlessy kvůli tomuhle řekněme "neúspěchu" musely opravdu značně přesluhovat.Helldiver nebyl imho tak spatny letadlo, dobra vyzbroj, dobra pasivni ochrana, nosnost zhruba 1 tuna, dolet pres 3000km...
U Sakaie to vypadá, jako bys toho hodně pozapoměl. V prvním boji na Iwo Jimě popisuje boj trvající několik desítek minut mezi ním a, jestli si vzpomínám, přibližně 15ti Hellcaty.F6F vs. zeke- samozrejme, ze slo o dve ruzny skoly, ale jaka byla vhodnejsi, kdyz bojujes proti presile? jasne ze na presilu plati jenom rychlost, to, ze budes tocit jak camrda ti zachrani zivot? 2x, 3x mozna jo...mozna... ale proti koordinovanym utokum treba 5 letadel najednou nebudes mit ani v daleko obratnejsi masine moc sanci na preziti...
S.Sakai to udajne dokazal (udajne), ovsem sam zase tvrdi, ze tech hellcatu bylo 200 (a ne 15, jak pises), klidne si spletl bombarder s f6f5, ackoliv jak sam pise, mel vynikajici zrak, tak vynikajici, ze i za dne klidne pocital hvezdy...trochu romanopisectim ho nechci nikterak schazovat, byl to jiste vyjimecnej pilot a svyma vysledkama to potvrdil, ale jeho knizku je casto treba brat s hodne velkou rezervou.... btw: vsiml jsi si, ze vetsinu sestrelu dosahl prekvapivym utokem a ne tim, ze soupere ukroutil? kdyby mel vhodnejsi letadlo na BnZ, nez je zero, jiste by mel zarezu na pazbe daleko vic...
Schopnost spolehlivě operovat z paluby letadlové lodi i za zhoršeného počasí je dosti kritická. Je to asi takový rozdíl jako mezi tím mít ve vzduchu stíhačku, nebo ji tam nemít. Podobně zanedbatelný rozdíl, jako mezi černou a například bílou barvou ;). Dolet je pro námořní letadla jednou z nejdůležitějších parametrů. Opět Eric Brown popsal Seafira krásně: Plnokrevník ve vzduchu, ale až moc jemný pro tvrdé operace z letadlových lodí.ad seafire: je rozdil, kdyz letadlo jako palubni stihacku od zacatku vyvijis, nebo ji pak jenom na rychlo upravujes, nicmene i tak to nebyla az tak zly, sice byl prej pomerne slozitej vzlet i pristani, diky krehci konstrukci a dolet taky nebyl zadna slava, ale vykonama to zase pomerne dobre smazaval, proto taky lital jeste treba v korei...
Máš samozřejmě pravdu. Motor bez úprav je schopný efektivně papkat jen benzin o určitém rozsahu oktanového čísla. Toto je ale termodynamika. Složitá a ne příliš populární věda, ze které znám jen pár zlomků, abych měl určité know-how. Při moc nízkém oktanovém čísle se motor značně opotřebovává (a klesá i výkon) až do fáze, kdy se sám o sobě vznítí ještě před zážehem svíčkou jen v důsledku vysokého tlaku, při příliš vysokém oktanovém čísle ale výkon bude klesat také. Je tam ale řada parametrů, která to celé ovlivňuje. Pokud se zvýší kompresní poměr (což je z hlediska výkonu motoru výhodné), pak je třeba použít právě benzin s vyšším oktanovým číslem.Petr píše: Slyšel jsem,že japonské motory po použití amerického benzínu, s vyším oktanovím číslem. Podávali výrazně vyší výkon. Já myslel, že motor se konstruuje na předem daný benzín. Oktanové číslo ovlivňuje dobu hoření směsi. Čili jiný předstich, tlaky a možná i další věci.