Zúčastnili jsme se mise Arctic Challenge na palubě tankovacího letounu KC-135
Do cvičení ACE 23, nejnovějšího pokračování série cvičení Arctic Challenge, které se koná ve Finsku, Norsku a Švédsku až do 9. června 2023, je zapojeno přibližně 150 letadel a přibližně 2700 členů koaličního personálu ze 13 zemí. Cvičení, která se konají každé dva roky, vznikla v roce 2013 jako cvičení interoperability mezi Finskem, Švédskem a Norskem a nyní se rozšířila tak, že se do nich zapojily téměř všechny arktické země a mnoho spojenců a partnerů NATO.
Letectvo a námořnictvo USA i ostatní vzdušné síly NATO běžně provádějí operace na dálném severu spolu s finskými, švédskými a norskými vzdušnými a námořními silami, nicméně rozsah ACE a rozmanitost prostředků, které se cvičení zúčastnily, je činí pozoruhodnými, protože dokazují rostoucí obrat ke strategickému arktickému prostoru, který je "bojištěm" pro zostřující se boj mezi USA, NATO a Ruskem, a to z vojenských i ekonomických důvodů (většinou souvisejících s těžbou energie a námořními přepravními aktivitami).
Například letos se v rámci cvičení Arctic Challenge 2023 dva bombardéry B-1B Lancer amerického letectva nasazené na základně RAF Fairford pro bombardovací úkolovou skupinu 23-3 připojily ke stealth stíhacím letounům F-35A Lightning II amerického letectva a Královského norského letectva během cvičení Arctic Challenge 2023 v protinámořní misi, které se účastnila loď USS Gerald R. Ford (CVN 78) Carrier Strike Group (Úderná skupina letadlových lodí) a naloženého Carrier Air Wing (CVW) 8 s jejich stíhačkami F/A-18 Super Hornet a EA-18 Growler, jakož i P-8A Poseidon MPA (Maritime Patrol Aircraft) a spojeneckých námořních prostředků v celém Severním moři.
V úterý 7. června 2023 jsme měli možnost zúčastnit se mise ACE 23 na palubě letounu KC-135R 60-0333 s volacím znakem QID 22 ze 100. letky ARW z RAF Mildenhall. Posádku QID 22 tvořili mjr. Jarrod J. Ebner, kpt. Pablo A. Frias, kpt. Shanon C. Teicher a SrA Daniel E. Crump (Boom Operator). Pro vedoucího pilota, majora Ebnera, to byl předposlední let v letounu KC-135R, poté co nalétal 6 000 hodin během 24 let v americkém letectvu.Mise odletěla z RAF Mildenhall v 10:00 a přistála zpět v 16:40.
KC-135 letěl 2 hodiny 45 minut, než natankoval první F-35 nad Švédskem, kde se nacházela tankovací oblast. Tanker bylo možné sledovat online díky jeho odpovídači Mode-S/ADS-B. Úkolem QID 22 bylo doplnit palivo čtyřem letounům F-16 belgického letectva, včetně toho s nátěrem Tiger, čtyřem letounům F-35 RNLAF (Královské nizozemské letectvo) a čtyřem letounům F-35 ItAF (Italské letectvo), které jsou rozmístěny na letecké základně Orland v Norsku, jež je zároveň základnou letounů F-35 RNoAF.
Náš zpravodaj Stewart Jack pořídil fotografie a videa, která najdete v tomto příspěvku.Jak si Stewart vyzkoušel z první osoby, není snadné pořizovat záběry z pozice obsluhy výložníku, protože když ležíte vedle obsluhy výložníku, není tam moc místa.Bohužel bylo okno výložníku pokryto velkým množstvím kapaliny, takže většina záběrů tankování vypadala měkce a/nebo špinavě. Z bezpečnostních důvodů navíc média na palubě KC-135 nesměla pořizovat fotografie 8x F-35, které doplňovaly palivo z QID 22.
Fotografie italských a nizozemských Lightningů, které se účastnily mise nad Švédskem, byly později zveřejněny americkým letectvem prostřednictvím služby DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) - i když v popisku bylo uvedeno, že se jedná o italské a norské F-35...
Velké poděkování patří velitelství amerického letectva v Evropě a Africe za pozvání k účasti na této misi!Translated with
www.DeepL.com/Translator (free version)
A hezký videjka:
https://theaviationist.com/2023/06/08/a ... 5-mission/