Stránka 2 z 14

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/8/2023, 20:59
od bheid
Zemakt píše: 2/8/2023, 20:41 Jestli není na čase, aby se Tatra dala s někým za velkou louží do komplotu.
Nepsalo se jeden čas, že jednají s nějakým americkým výrobcem armádní techniky? Mám za to jestli to nebyl výrobce Hummeru, že oni nemají co nabídnout právě pro tenhle tendr, tak že by Tatra využila jejich kontaktů a vyrábělo by se Tatra v USA.

Edit: myslel jsem tohle, ale asi to nedopadlo.

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... sa-1390877

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/8/2023, 21:06
od Zemakt
Ještě před tím byl snad Terex?

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/8/2023, 21:15
od bheid
Ty to vlastnili nějaký čas, to je to období kdy Tatra šla od desíti k pěti. Viz. wiki:

Ve vlastnictví Terexu
Společnost stát odprodal firmě SDC Čechoameričana Miloty K. Srkala, který ve firmě působil do 13. 1. 2003. Tak se Tatra ocitla v rodině americké společnosti Terex Corporation, která se zabývá výrobou těžké mechanizace a byla hlavním podílníkem SDC. Terexu připadl většinový 80,5% podíl společnosti Tatra a. s. To navenek potvrdilo Tatru jako výrobce těžkých terénních nákladních vozů, díky společnosti Terex měla Tatra pronikat i na západní trhy, výsledek ovšem byl nevalný. Trh se nedočkal dokonce ani alespoň prototypu kombinujícího s účastí Tatry to nejlepší, co široká produkce Terexu nabízela. Úspěchem, který společnosti pomohl v tomto období byla již delší dobu připravovaná dodávka 302 vojenských vozů T 816 do Izraele prostřednictvím sesterské ATC (American Truck Company) a jejího kontraktu s TACOM z r. 2004 – kopřivnické CKD sady kompletovali za oceánem s motorem Cummins ISM, automatickým převodem TwinDisc, doohušťováním CM a americkou plošinou ve firmě Terex Advance ve Fort Wayne, IN (původně měla montáž probíhat ve spolupráci s výrobcem nákladních vozů Bering), aby pak hotový vůz s více než 50 % komponent „Made in USA“ putoval opět přes moře k uživateli. Některé z vozů byly vybaveny hydraulickou rukou, malé množství pro výcvik řidičů pak 4dveřovou kabinou. Prostřednictvím ATC se r. 2004 firma zúčastnila tendru na dodávky vozů projektu LVSR pro americkou USMC, vyrobila a do armádních testů dodala 3 prototypy T 817 konfigurace 10x10 s motory Caterpillar, zakázku ovšem r. 2006 dostal domácí Oshkosh, jediný další účastník tendru.

Po Terexu
V listopadu roku 2006 byl 80,5% podíl na společnosti vlastněný Terex prodán společnostem Black River, s.r.o. (51 %) a TATRA Holdings s.r.o. (dříve Blue River, podíl 29,51 %), když TATRA Holdings vlastnila 100% podíl v Black River. Společnost TATRA Holdings (tehdy Blue River) nejprve ovládal Ronald Alan Adams (člen představenstva SDC, který ve společnosti působil i za vlády Terexu), v listopadu 2006 však jeho společnostem zůstal jen 7,8% podíl, 40,9 % získala indická společnost Vectra (která tou dobou vlastnila již 11,1 % samotné Tatry) a zbylých 31,2 % americký podnikatel Sam Xavier Eyde.[18][19]

Západní trhy (hlavně rozvíjející se v Austrálii) firma úplně neztratila a se střídavým úspěchem pokračovala ve stagnujícím vývozu do Ruska, přičemž se i etablovala zpět na trzích v Česku a ve střední a jihovýchodní Evropě. V krátkém období prosperity na jaře 2007 společnost Tatra oznámila záměr investovat významně do modernizace výroby a posílit kapacity výroby, která již nebyla schopna uspokojit zvýšenou poptávku po vozech. V roce 2008 podnik představil nový koncept Tatra 903, který měl navazovat na osobní modely 603, 613 a 700. Návrh byl dílem designéra Michala Jelínka, bohužel se sériovou výrobou se nepočítá[20]. V roce 2008 získal 11,1% podíl od Vectry Tatra Holdings (s Black River tedy držela již 91,62% podíl ve společnosti), změnila se také vlastnická struktura Tatra Holdings (39,3 % Vectra, 29 % Sam Xavier Eyde, 16,65 % KBC Private Equity a 12,05 % Meadow Hill Investmnst (společnost Ronalda Adamse).[18][21]

Světová finanční krize opět způsobila podniku nemalé problémy – zpočátku je zmírňovala státní zakázka armádních vozů T 810. V roce 2009 se firma dohodla s americkým výrobcem Navistar Defense na výrobě společného vojenského vozu, pro který Tatra dodá podvozky a nápravy – výsledek spolupráce byl prezentován na výstavě Eurosatory 2010, ovšem obchodně se projekt neprosadil. V roce 2011 se vlastníkem 19 % akcií holdingové společnosti Tatra Holdings měl stát DAF, ale z důvodů nezájmu managementu Tatry se nestal.[22] DAF a Tatra představila nový, především civilní vůz Tatra 158 Phoenix, který již nemá vlastní vzduchem chlazený motor a převodovku – podvozek je zdokonalený tatrovácký 815, motor a kabina pochází od firmy DAF, zatímco převodovku dodává renomovaná firma ZF. V roce 2012 skončily na čas dlouholeté dodávky Tatry pro indickou armádu (celkem dodáno přes 7 tis. vozů), hlavně z důvodu korupčního skandálu Ravindera Kumara Rishiho, ředitele společnosti Vectra (spoluvlastník Tatra Holdings). Podle některých názorů byly tyto dodávky v posledních letech pro Tatru ztrátové, když na nich vydělávala pouze Vectra.

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/8/2023, 21:23
od skelet
Oni všichni spílají Adamsovi, ale hlavním strůjcem úpadku Tatry v té době byl právě onen Ind. Ten si že své pozice vymohl dodávky výrobních setů za výrobní náklady. Pak byl tak chamtivý, že uplatil nesprávné Indy ve vládě a Tatra měla s indickou armádou na pár let utrum.
Mimochodem ten vstup DAFu do Tatry zmařil taky on.

Re: Z průmyslu

Napsal: 4/8/2023, 19:21
od seabee
Northrop Grumman zahájil provoz nového výrobního centra pro hypersonické motory v Elktonu ve státě Maryland. Centrum je nyní určené pro výrobu motorů pro střely HACM - Air Force’s Hypersonic Attack Cruise Missile (Koncept HAWC, program SCIFiRE) a perspektivně pro další komponenty budoucích hypersonických zbraní. Centrum má umožňovat rychlé rozšiřování kapacity a výkonů - má být "rapidly expandable".
Finálním kontraktorem střel HACM je RTX (Raytheon). HACM má mít dolet 1 600 km rychlostí Mach 5+ a vysokou schopnost manévrování. Je určená pro B-52 a F-15 a možná se vejde i do pumovnice F-35.
Elkton-Northrop_(1).jpg
Northrop Grumman hypersonic propulsion factory

Re: Z průmyslu

Napsal: 8/8/2023, 22:01
od seabee
Sto největších světových výrobců zbraní:

Re: Z průmyslu

Napsal: 9/8/2023, 16:25
od seabee
Firmy RTX a Rafael Industries seznámily vedení Americké námořní pěchoty se záměrem vybudovat v USA společný závod na výrobu střel Tamir resp. Sky Hunter. To by umožnilo vyrábět střely systému Iron Dome v USA jak pro Izrael, tak i pro Námořní pěchotu. Ta zkouší systém Iron Dome v rámci záměru Medium Range Intercept Capability - vybavení jednotek NP systémy protiraketové obrany středního dosahu.

USA investovaly do vývoje a výroby systému Iron Dome celkem 2,6 mld. USD a dál financují doplňování střel spotřebovaných na obranu Izraele před teroristickými útoky. Firma Raytheon Technologies (nyní RTX) je od počátku zapojená do vývoje střel Tamir v rámci aktivity Raytheon Rafael Systems (R2S) a dodává RI řadu kritických komponentů.

Námořní pěchota podniká řadu předstihových kroků k přijetí systému Iron Dome (Sky Hunter) do výzbroje, přestože oficiální rozhodnutí ještě nebylo vydané.

Re: Z průmyslu

Napsal: 10/8/2023, 16:03
od seabee
Rheinmetall USA předvedl rodinu bezosádkových, dálkově řízených nebo plně autonomních vozidel Mission Master, která mají zajišťovat následující činnosti:
Logistická podpora
Průzkum a sledování
Ochrana sil
Evakuace obětí (CASEVAC)
Komunikační štafeta
Chemický, biologický, radiologický a jaderný průzkum (CBRN)
Odminování tras a protiminová opatření
Rodina Mission Master sestává ze tří typů:
- lehké průzkumné a zásobovací vozidlo Mission Master SP - elektricky poháněné, schopné plavby
- bojové vozidlo pro extrémní terén a vyloďovací operace Mission Master XT - s hybridním pohonem
- podpůrné vozidlo pěchoty Mission Master CXT s hybridním pohonem
Hybrdní i čistě bateriový pohon umožňuje kradmý, neslyšný provoz v prostředí s něpřátelskou hrozbou. Řízení a programování prostředků se děje v digitálním prostředí PATH-A vyvinutém Rheinmetallem. To umožňuje i ovládání různých zbraní a senzorů, které mohou vozidla nést.
Mission-Master-XT-CXT-and-SP-1-without-roll-cage-1536x1152.jpg
Zleva: Mission Master XT, Mission Master CXT a Mission Master SP Zdroj: Rheinmetall

Re: Z průmyslu

Napsal: 18/8/2023, 19:27
od seabee
Maďarsko bude společně s Německem a Izraelem vyrábět bojové drony
Maďarsko podepsalo smlouvu na výrobu bojových dronů ve spolupráci se společnostmi z Izraele a Německa. Oznámil to v pátek premiér Viktor Orbán při slavnostním otevření nové továrny na produkci vojenských vozidel ve městě Zalaegerszeg na jihu země. Výroba dronů je podle premiéra součástí snahy o modernizaci a růst maďarského vojenského a obranného průmyslu, napsala agentura AP.

„Kdybych slyšel o zemi, která vyrábí a vyvíjí vojenskou techniku společně s Němci a Izraelci, dvakrát bych si rozmyslel, zda si s ní zahrávat, a to je dobrá zpráva pro každého Maďara,“ prohlásil Orbán.

Já bych myslel, že i pro NATO, ale s tím už Orbán očividně nepočítá

Re: Z průmyslu

Napsal: 1/9/2023, 18:34
od seabee
Airbus Helicopters a Korea Aerospace Industry podepsaly dohodu o zahájení sériové výroby vrtulníků Light Armed Helicopter (LAH) pro jihokorejskou armádu. Vrtulník, vyvinutý KAI na bázi typu Airbus H155 má v korejských silách nahradit stárnoucí AH-1S Cobra a MD500. První série 10 vrtulníků začne být dodávaná v prosinci 2023 z továrny KAI v městě Sačchon s použitím sad komponentů od Airbus Helicopters. Vedle lehké ozbrojené (LAH) varianty je také společně vyvíjená univerzální verze KUH - Korean Utility Helicopter s verzemi námořní a odminovací.
DQ7Q3FQTJ5BKFGFVVKVHTLGR4A.jpg
Prototyp LAH při předvádění v rámci Seoul International Aerospace and Defense Exhibition Autor: Jung Yeon-Je/AFP via Getty Images

Re: Z průmyslu

Napsal: 7/9/2023, 14:47
od seabee
Mluvčí RTX (Raytheon) informoval, že stávající výrobní kapacita na střely AMRAAM dosahuje 800 ks ročně a protože objednávky dosáhly úrovně 1 200 ks, bude "v dohledné době" rozšířená na 1 200 ks. Potvrdil, že RTX bude schopen vybavit a dál zásobovat ukrajinské F-16. Ukrajina už používá střely AMRAAM v pozemní verzi, v systému National Advanced Surface-to-Air Missile System (NASAMS).

RTX současně zkouší pokročilé verze střely, AIM-120D-3 pro USAF a AIM-120C-8 pro zahraniční uživatele. První mají být dodávány do konce roku, druhé od začátku příštího. Nejstarší verze AMRAAM chce USAF postupně na letounech nahradit střelami AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile (JATM), které vyvíjí Lockheed Martin.
OIP.jpg
OIP.jpg (11.67 KiB) Zobrazeno 3457 x
Odpálení střely AMRAAM ze systému NASAMS. Foto: Raytheon

Re: Z průmyslu

Napsal: 14/9/2023, 15:00
od seabee
Společnost General Atomics - výrobce UAV MQ-6 různých verzí a dál typů Avenger, Gray Eagle a Sparrowhavk, představila svou vizi uceleného systému bezpilotních prostředků GA-ASI Gambit Series. Systém má být tvořený čtyřmi UAV různé konstrukce a účelu:
Gambit 1 - rychlý a výkonný neozbrojený dron plnící funkce ISR díky bohaté výbavě senzory a čidly
Gambit 2 - ozbrojený (PLŘS) doprovodný/zástupný prostředek, který má na sebe stáhnout aktivitu nepřátelské PVO a letounů
Gambit 3 - cvičný prostředek umožňující pilotům nácvik spolupráce se systémem
Gambit 4 - bezocasý letoun se vztlakovým trupem, stealth konstrukce, určený pro dálkové a dlohotrvající ISR lety. Má být poháněný rtevolučním hydr-elektrickým motorem, vyvíjeným divizí GA-ASI
gambit-series-2023-1536x733.jpg
Čtyři složky UAS Gambit Zdroj: GA-ASI

Re: Z průmyslu

Napsal: 15/9/2023, 17:44
od seabee
Konsorcium KNDS - Kraus-Maffei Wegman a Nexter představilo "evropeizovanou" - standardům NATO přizpůsobenou verzi raketometu Elbit PULS, se kterou se chce zúčastnit soutěže německé armády na pořízení nových systémů, náhrady zastaralých MARS 2. Tam je zatím známý pouze jeden další uchazeč, sdružení Lockheed Martin a Rheinmetall se systémem GMARS.
Zástupce Elbitu připustil, že v případě úspěchu by se EURO PULS vyráběl v Německu.
Jako výhoda systému PULS se uvádí schopnost odpalovat a řídit různé střely různých výrobců, díky otevřené architektuře HW i SW.

Podle oznámení německého MO ze 14.9. bylo pět systémů MARS 2 odeslaných na Ukrajinu.
7X67VAAJUNFCVHRBKMGLCVXG2M.jpg
Raketomet PULS Zdroj: Elbit

Re: Z průmyslu

Napsal: 15/9/2023, 20:20
od Zemakt
Není to šasi Tatra?

Re: Z průmyslu

Napsal: 15/9/2023, 20:21
od skelet
Je. Je to na podvozku 815-7

Re: Z průmyslu

Napsal: 15/9/2023, 23:06
od KOLT
Němci vy si to ale téměř jistě dali na Man, ne?

Re: Z průmyslu

Napsal: 16/9/2023, 00:17
od mikojan29
Viete čítať, zdroj je Elbit. Ten si to dal na Tatru, Nemci si to dajú na čo budú oni chcieť. 😉

Re: Z průmyslu

Napsal: 17/9/2023, 22:00
od seabee
Americká společnost Teledyne Flir předvedla systém Black Recon, který umožňuje vypouštění a zpětné přijetí malých průzkumných heli-dronů z obrněných vozidel bez toho, aby osádka opouštěla, nebo otevírala vozidlo. Drony jsou určené na blízký průzkum před a v okolí vozidla, vytvalost je 45 min. Přistání do dokovacího boxu a dobití baterií probíhá automaticky.
HXIFU4KSXZF4DFNASI63Z6RJE4.jpg
Zdroj: Teledyne Flir

Re: Z průmyslu

Napsal: 18/9/2023, 14:53
od seabee
Estonská společnost Milrem Robotics, převzatá po dlouhém schvalovacím řízení ze strany EU a NATO saudskoarabským konglomerátem EDGE Group, předvedla první výsledek spolupráce - své robotické vozidlo THEmIS osazené saudskoarabským systémem raketometů na odpalování vyčkávající munice Halcon Hunter 2-S. Hunter 2-S je sebevražedný dron se schopností vyčkávání nad cílovou oblastí až 45 minut ve výšce cca 500 m a při rychlosti 90 km/hod. Nese 2 kg trhaviny. Je určený na útok v rojích.
230913_THeMIS_hunter_combo_MILREM-e1694610883195-1536x864.jpg
THEmIS/Hunter kombo Zdroj: Milrem Robotics

Re: Z průmyslu

Napsal: 19/9/2023, 19:33
od seabee
Šéf BAE FalconWorks (obdoba divize mimořádných postupů fy Lockheed "Skunk Works") David Holmes na dotaz, jestli je britský průmysl schopný "Replikovat" americkou strategii Replicator odpověděl "Absolutně!" Uvedl, že i když není britským MO takový zastřešující program zatím vyhlášený, řada projektů od vícero společností vyrábí, nebo vyvíjí vhodná zařízení.