Kniha autora Manfreda Griehla - Dornier Do 217,317,417 se mnohokrát zmiňuje o problémech se zástavbou motorů do Do 217 a o dopadech problémových motorů DB 603 na výrobu tohoto letounu. Vypůjčeno kvůli uvedené dataci z :
https://ww2aircraft.net/forum/threads/d ... 213.34815/
Dáno do kontextu s knihou o Me 309
(Me 309)12. únor 1941, zpráva pro Eisenlohra od Daimler Benz , dodávky DB 603 mají začít za pár měsíců, firma prosí o údaje k reverzní vrtuli
(Me 309)31. březen 1941 interní zpráva fir. Messerschmitt, DB 603 mají přijít v srpnu
Messerschmitt očekává rychlý vývoj Me 309
(Me 309)podzim 1941, interní zpráva Daimler Benz o DB 603,
motor není připraven pro masovou sériovou výrobu a vyžaduje velké množství úprav.
(Do 217)str. 96 „ 2. červen 1942 byl DB 603- alespoň z pohledu generála Eisenlohra - ve stádiu vývoje, které bylo na hony vzdáleno jakémukoli možnému zavedení do provozu. Jsou uvedeny závady na převodovce, v systému cirkulace oleje a spojce přeplňování.
(Me 309)Červen 1942, Eisenlohr na schůzi o DB 603 mluví o historii motoru.
Původní návrh této pohonné jednotky byl dobře přijat a Daimler Benz byl optimistický v zahájení sériové výroby. Bohužel motor musel být mnohokrát upraven a je pouze přání Luftwaffe ho mít na podzim roku 1942. Některé motory snadno překročí 100 hodin provozu, ale jiné jsou zničeny při daleko menším počtu hodin. Někdy se objevují nebezpečné vibrace.
(Me 309) 18. červenec 1942 První vzlet Me 309
(Me 309)září 1942, zpráva ve které se píše že motory DB 603 mají životnost kolem 20 hodin provozu
(Me 309)16. říjen 1942 zpráva - vážné problémy s dostupností motoru, měsíčně se vyrobí 50 kusů a jsou vážné obavy o schopnost vyrábět motor DB 603 pro sériovou výrobu Me 309
(Me 309)20. říjen 42, zpráva - motory DB 603 pro vývoj Me 309 se berou z projektu Me 410
(Me 309)28. říjen 42, zpráva píše že z Me 309 je sundán motor s 20 hodinovou dobou provozu a nainstalován nový motor s prodlouženou dobou chodu na 50 hodin
(Me 309)30. říjen 1942, zpráva o motoru, "situace kolem DB 603 je nečitelná a motor není připraven pro sériovou výrobu ani pro zástavbu do jakéhokoliv leteckého projektu.
(Me 309)prosinec 1942 - již poslaný záznam z diskuze - Milch :..
ale pro boha, nechceme stroj nasadit dříve než bude připraven k provozu.
Zde se nachází slabé místo 309, má kompletně nový motor, ale nejvíce důležitá věc je získat lepší stoupavost.
(Do 217)str. 92 „Stohodinové vytrvalostní zkoušky motorů začaly v Rechelinu 21. prosince 1942, písty se propálily po 91 hodinách.
(Me 309)Leden 1943, zrušení Me 309
(Me 309)11. březen 1943 zpráva o vývoji motoru DB 603G ( určeném jako hlavní motor pro Me 309),"
motor ukázal výkon úrovně 1920 PS ale jenom s palivem C3",... "motor je stále na začátku modernizace( pozn. možná myšleno vývoje).. ", DB má mnoho práce s 601, pak 605 a na 603 nezbývá tolik času kolik by motor potřeboval k dobrému vývoji a výrobě.
(Do 217)Zkoušky nově instalovaného řadového motoru DB 603A-2 proběhly mezi 28. dubnem a 8. květnem 1943, ale program byl provázen neustálými poruchami a mnoha závadami a byl zrušen.“
(Do 217) str. 97„ ... nakonec se zjistilo [29. června 1943], že nespolehlivost DB 603 a jeho nevhodnost pro sériovou výrobu uvrhla celý program (Do 217) do chaosu. Pouze skromný požadavek na zástavbu do He 219 měl jistotu že bude pokračovat, i když s mnoha obavami.“
(Do 217)str. 212 „... v tomto období [léto 1943] bylo jen v červnu vyrobeno 107 nevyhovujících motorů DB 603. Kromě toho dalších 43 motorů nemělo klikové hřídele a byly rovněž nepoužitelné.“
(Do 217)„Několik týdnů v srpnu 1943 se zdálo, že všechny varianty Do 217 které měly být vybaveny motory DB 603 budou muset být zrušeny“.
(Do 217) str. 97„„V září [1943] byly vedení Luftwaffe předloženy nové zprávy, které podrobně popisovaly množství závad na DB 603. Jedna taková zpráva pocházející z července například uváděla, že všech 14 Do 217N II/NJG 3 bylo uzemněno kvůli vážným problémům s motory.“ V říjnu se situace dále zhoršila ... „ Situace zřejmě dospěla do bodu, kdy byly některé letouny přezbrojeny na motory BMW 801.
Připojuji :
1945
Tento dochovaný záznam pravděpodobně patří Messerschmittovi, pochází z A.P/W.I.U.(B.A.F.O.(Ops.))93/1945-25/7.
Zkráceno o popis Me 309.
Prototyp nepodával uspokojivé výkony, z velké části díky faktu že v tom čase motor DB 603 měl jenom 1500 koní, místo očekávaných 2000 koní. Výkonost tohoto motoru se nedala jednoduše zvýšit a k tomu se v přípravě pro sériovou výrobu Me 309 ukázaly velké problémy s výrobou různých přípravků pro vytíženost dílen.
Zajimavostí možná bude že DB 603 byl původně dieslový motor, který se předělal na benzinový. Calum Douglas zmiňuje chyby v základním návrhu které se obtížně daly napravit a motor byl problémový do konce války. Možná i protože mateřská firma neměla tolik volných kapacit pro DB 603 protože motory DB 605 byly hodně potřebné pro Luftwaffe. Pro úplnost zmiňuji že Calum Douglas psal že motor DB 603 byl používán za nižších plnících tlaků pro zvýšení spolehlivosti a měl tedy nižší výkon než jaký měl na papíře. Také odpověděl že
V době testování modelu 309 měl motor k dispozici výkon který byl mnohem nižší, než bylo slibováno.
Spekuluje se o tom že DB 603 byl velkou dobu prakticky výlučně určen do dvoumotorových letadel.
Je tam malá zmínka vlastně o G.55, spletl jsem se ale pošlu.