Stránka 11 z 16

Napsal: 14/12/2010, 23:40
od bedepe
V tom mojom prvom clanku Ze Mig 25 "drapol" SR 71 som tym myslel ze ju dohonil, a jasne tam pisem ze nafotil. Mimochodom pocas velkych cviceni (napr. Granit 80) aj Migi 21 obcas preleteli nad uzemim Rakuska. To bol pripad madarskych pilotov (alebo zamer?)

Napsal: 15/12/2010, 19:17
od Pop
Téma SR-71 x Mig-25 je jistě zajímavé.

Blackbird sice operoval ve výškách nad 20 000 m, ovšem Foxbat se nemusel trápit na dynamickém dostupu jako třeba Mig-23 a mohl směle létat ve stejné výšce na obdobných rychlostech. Jeho palubní RL byl standardní elektronkové konstrukce ( problémy s technologickou zaostalostí států VS v oboru elektroniky jsme zde již četli), ale disponoval velkým výkonem a, jak specialisté VVS pro RV a RTV letadel s pýchou dodávali, nedal se jen tak snadno zarušit. Pokud již rušen byl, obyčejně se o něco snížil dosah, ale lokátor se rušením, obrazně řečeno, "propálil".

K startu Migu-25 z Polska:
Když na letecké základně působí útvar s průzkumnou a bombardovací verzí letounuí, potom má možnost poskytnout stíhací variantě stejného typu alespoň základní podporu. Proto mohl z polského území klidně odstartovat stíhací Foxbat.

Co se zjištění SR-71 týče:
O letounu SR-71 věděla PVOS VS již při dotankování nad mořem, před letem do operační oblasti. Protože VS měla vzájemně propojený varovný a výstražný systém, o strategickém průzkumném letounu na trati věděl každý, kdo vědět měl. Podle situace se potom na hlavním velitelství VS přijímala konkrétní opatření.
Během případného hlubšího vniknutí SR-71 nad naše území ( mohlo se stát při kopírování hranic, ale ne stylem letu nad Č. Budějivice a tam obrat zpět), by USA o Blackbird přišly. To by si nenechal ujít žádný PL rakeťák.

Nechápu, proč do kopírování státní hranice naším letectvem někdo zatáhl Migy-29 letectva ČSLA. Především na něco podobného nebyly určeny - patřily do výzbroje 11. slp ze sestavy 3. d. PVOS, přišly až na konci 80. let a jejich piloti potřebovali vycvičit. A nakonec, úkoly spojené s kopírováním st. hranic prováděly jednotky sbol 10. LA.

Napsal: 15/12/2010, 20:02
od cover72
S těmi devětadvacítkami je to trochu jinak. Legenda praví, že jsme létali dvojice devětadvacítek na plnou forsáž směrem k AWACSu NATO, létajícímu někde nad NSR. Těsně před hranicemi to devětadvacítky měly zvednout do přemetu a otočit se zpět; trik byl v tom, že si operátoři zvykali na takové lety s tím, že se otočí. No a v případě války by se prostě neotočily, pokračovaly maximálně pár desítek vteřin do nepřátelského vzdušného prostoru a než by se operátoři AWACSu či jeho eskorta vzpamatovali, letěla by na ně salva raket. Ale jak říkám, je to legenda.

Napsal: 15/12/2010, 20:19
od LWG
cover72 píše:S těmi devětadvacítkami je to trochu jinak. Legenda praví, že jsme létali dvojice devětadvacítek na plnou forsáž směrem k AWACSu NATO, létajícímu někde nad NSR. Těsně před hranicemi to devětadvacítky měly zvednout do přemetu a otočit se zpět; trik byl v tom, že si operátoři zvykali na takové lety s tím, že se otočí. No a v případě války by se prostě neotočily, pokračovaly maximálně pár desítek vteřin do nepřátelského vzdušného prostoru a než by se operátoři AWACSu či jeho eskorta vzpamatovali, letěla by na ně salva raket. Ale jak říkám, je to legenda.
Nedovedu si představit, jak si operátor ve válce nebo za stavu mimořádného napětí říká, "to je v pohodě, oni to otočí..."

Napsal: 15/12/2010, 20:37
od Pop
Pokračovat pár desítek kilometrů dál, než v mírové době!???
Letoun včasné výstrahy operoval vždy v hloubce vlastního území, obyčejně tak 300 km od čáry dotyku. V tématu "Mig-23" jsme diskutovali o možnosti napadení letounu AWACS a VS nepočítalo zrovna s dvojicí Mig-29, ale s operací více než jednoho tisíce letounů na každé bojující straně.

Musím souhlasit s LWG. Tak najivní v období zvýšeného napětí by nebyli ani t. zv. soudruzi z NDR - ti už vůbec ne.

Napsal: 15/12/2010, 22:58
od cover72
Nikoli pár desítek kilometrů, ale vteřin. Podle legendy měly ty devětadvacítky přeletět státní hranice, dostat se do dostřelu R-27 a odpálit vše, co bylo na palubě - polovinu RL, poté polovinu IČ naváděných. Měla to být sebevražedná operace, ale za cíl to stálo... Jak říkáš, je to zjevně legenda patřící do říše pohádek.
Nicméně je zajímavé, že ji zná několik lidí i tady z palby zcela nezávisle na sobě...

Napsal: 15/12/2010, 23:12
od skelet
Možná to bude tím, že nezávisle na sobě to vidělo na nějakém zdroji. Tu historku jsem myslím viděl na military.cz, ale možná se pletu. Celé se mi to zdá jako velká ptákovina, když uvážíme, že na to mělo VS mnohem lepší letouny. A jestli se nepletu (snad Redboyovi ze mě nepraskne žilka) na to byly určeny i MiG-25BM s Ch-58.

Napsal: 15/12/2010, 23:16
od Pop
Co bych spíše připustil, že chtěli malinko poškádlit systém obrany letounu včasné výstrahy, podívat se, co bude druhá strana podnikat.
RL Migů-29 neměl aktivní dosah několik set km, ovšem jeho činnost je poznat i na vzdálenost několikanásobně větší, než je jeho účinnost. Potom senzory na AWACSu vyhlásí poplach a na něco podobného pravděpodobně naši čekali.

Napsal: 15/12/2010, 23:31
od redboy
Ad MiG-29. Nemá smysl se tu zaobírat OT a ještě tomu mírně řečeno hloupostí, že?

Ad stíhací MiGy nad námi: Tak jak u nás kompetentní lidé věděli co letí, odkud, co je tam za jednotu, jaké typy.... tak to věděli na druhé straně. Takže dobře věděli, co za typ startuje a co dělá. MiGy-25P byly ve výzbroji pluků PVO na důležítých a zvláště důležitých cílech. Tam měli práce dost. Jejich přítomnost jinde je čistě teoretická.

Ad narušení vzdušného prostoru: To, že doško k "říznutí hranice" a´t už chtěně a nebo nechtěně z obou stran je téměř jisté, i když je obtížné to potvrdit bez statistik. Obě strany věděly o co jde, obě strany používaly tyto lety k vyprovokování činnosti protivníka a k RT průzkumu. Obě strany tudiž nedělali nic, čím by to protivníkovy zjednodušily. Takže nějaké vyčkávání k divokému střílení jakmile stříhne hraniční výběžek určitě ne. (ještě že byly obě strany tehdy rozvážnější než dnešní komentátoři).

bedepe: Píšeš " tam pisem ze nafotil". Čím pilot MiGu-25R mohl nafotit jiné letadlo ve vzduchu?

Napsal: 16/12/2010, 00:07
od kenavf
Slúžil som v rokoch 88/89 u PVOS v Bochove na komplexe S-75 Volchov.Pokiaľ si dobre pamätám tak na SR71 sa vyhlasoval poplach pravidelne v stredu a v sobotu približne o 20:00 hodine.O umiestnení naších streleckých radarov určite v SR71 vedeli,ale utajené mali zostať hlavne bojové frekvencie.Systém sa uviedol do bojovej pohotovosti,ale náš radar sa nikdy nezapínal.Činnosť prebiehala na základe údajov z prehľadového radiolokátora,ktorý bol umiestnený inde a jeho frekvencia nebola utajená.Našu frekvenciu by zistil až by sme dostali príkaz k strelbe.

Napsal: 16/12/2010, 01:28
od Alchymista
redboy píše:bedepe: Píšeš " tam pisem ze nafotil". Čím pilot MiGu-25R mohl nafotit jiné letadlo ve vzduchu?
IMO - je myslený fotografický záznam z palubného rádiolokátoru, mali to aj Mig-21PF/PFM.

Napsal: 16/12/2010, 08:50
od Rosomak
kenavf píše:Slúžil som v rokoch 88/89 u PVOS v Bochove na komplexe S-75 Volchov.Pokiaľ si dobre pamätám tak na SR71 sa vyhlasoval poplach pravidelne v stredu a v sobotu približne o 20:00 hodine.O umiestnení naších streleckých radarov určite v SR71 vedeli,ale utajené mali zostať hlavne bojové frekvencie.Systém sa uviedol do bojovej pohotovosti,ale náš radar sa nikdy nezapínal.Činnosť prebiehala na základe údajov z prehľadového radiolokátora,ktorý bol umiestnený inde a jeho frekvencia nebola utajená.Našu frekvenciu by zistil až by sme dostali príkaz k strelbe.
Ono to bylo také tak, že se spouštěly různé plečky před vyřazením či falešné stanoviště, aby se amíci chystali na jiné frekvence a umístění, než bylo skutečné.

Napsal: 16/12/2010, 09:02
od skelet
Alchymista píše:
redboy píše:bedepe: Píšeš " tam pisem ze nafotil". Čím pilot MiGu-25R mohl nafotit jiné letadlo ve vzduchu?
IMO - je myslený fotografický záznam z palubného rádiolokátoru, mali to aj Mig-21PF/PFM.
Verze "R" měla radiolokátor proti leteckým cílům? Já měl za to, že ne. Takže by neměl co a čím "nafotit"

Napsal: 16/12/2010, 09:04
od Vladimír
Rosomak píše:[
Ono to bylo také tak, že se spouštěly různé plečky před vyřazením či falešné stanoviště, aby se amíci chystali na jiné frekvence a umístění, než bylo skutečné.
Taky proto byly mírové frekvence radarů jiné, než by se použily za války (pokud by na to byl čas) a ke každému radaru byla u velitele útvaru uložena sada ladicích krystalů na jiné frekvence v zapečetěné schránce v trezoru. javascript:emoticon(':)')

Napsal: 16/12/2010, 09:15
od kenavf
Rosomak píše: Ono to bylo také tak, že se spouštěly různé plečky před vyřazením či falešné stanoviště, aby se amíci chystali na jiné frekvence a umístění, než bylo skutečné.
Samozrejme sa dá predpokladať použitie klamných stanovíšť a radarov,ale na oddiele sme ich nemali a ani na pluku.(aspoň o tom neviem-určite by bol na to niekto zaškolený)Jediná činnosť proti protiradarovým raketám bolo otočenie radaru s následným vypnutím(kvôli zavedeniu veľkej odchylky do navádzacieho systému protiradiolokačnej strely).

Napsal: 16/12/2010, 09:20
od jersey.se
"Erko" nemělo fotografické zařízení vhodné pro fotografování jiných letadel ve vzduchu?

Napsal: 16/12/2010, 12:07
od redboy
Alchymista: Žádná verze Bčkových MiGů-25 neměla RL pro sledování vzdušných cílů. (Na co taky) Jedinými verzemi s RL byly verze MiG-25RBS a později RBŠ. Ty měly radar s bočním vyzařováním, ovšem ten byl určen k mapování terénu, nikoli ke sledování vzdušných cílů. Pochopitelně z něj byl pořizován filmový záznam ke zpracování výsledků.

Všeobecně MiGy-25B byly určeny k průzkumu pozemních cílů, a to v podstatě na strategické úrovni z vysokých výšek a za značných rychlostí, průzkumné prostředky byly spouštěny automaticky, na základě přeletu zájmové oblasti pomocí systému utomatického řízení předem naprogramovaného. Ruční zapnutí záznamu pilotem nemá význam, jelikož ten při letu ve výšce 20km a rychlosto v řádu M2,5+ cíl neměl šanci vidět a identifikovat. Svislou a nebo šikmou fotokamerou určenou ke snímkování povrchu země z výšek až 25km nelze honit letadlo.
Nelze to srovnávat s taktickými průzkumnými stroji, jenž měly fotokamery pro šikmé a i dopředné snímkování a systémy zapínali i ručně při viditelnosti cíle. Jde o zcela jiný účel a použití.

Napsal: 16/12/2010, 12:26
od Alchymista
Ale samozrejme, myslel som to v súvislosti s možnosťou, ktorú uviedol Pop
K startu Migu-25 z Polska:
Když na letecké základně působí útvar s průzkumnou a bombardovací verzí letounuí, potom má možnost poskytnout stíhací variantě stejného typu alespoň základní podporu. Proto mohl z polského území klidně odstartovat stíhací Foxbat.
Raz na to nevyjadrovanie celej myšlienkovej konštrukcie asi doplatím...

Napsal: 16/12/2010, 21:12
od Pop
Ještě malý dotaz a připomínečka k údajnému manévru našich devětadvacítek.

Opravdu před hranicemi přešli piloti do přemetu? Nešlo náhodou o překrut? Přemet, jak většina z leteckých nadšenců ví, končí v bodě vstupu do přemetu, je-li správně zalétnut.

Napsal: 16/12/2010, 21:35
od jersey.se
Také bych předpokládal provedení překrutu spíše než lopinku ;)