Údaje o možném rozsahu výkyvu pojezdových kol tanků ve ( víceméně ) vertikální rovině :
Nejdříve upřesním prostor, který je pro tento výkyv k dispozici. Tím je :
---V první řadě vzdáleností mezi dolní a horní větví pásu. Horní větev je v pohybu vzhůru limitována vodorovnou částí korby nad pásy. Výkyv směrem dolů ( deprese ) je limitován jejich stupněm volnosti, tj. mírou prověšení horní větve pásu. Na netu je spousta videí i obrázků tanků „ve skoku“, tam je nejlépe vidět, jak dokáží poklesnout, když nejsou v kontaktu s terénem. Například tady na Palbě :
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2355
---Průměrem pojezdového kola
---Obecně : výkyv směrem nahoru ( zdvih ) by měl být omezen tak, aby dolní větev pásu byla víceméně v rovině dna korby.
---Typem odpružení pojezdových kol - torzními tyčemi, hydropneumatické, vinuté pružiny ( Merkava ), a také omezovače zdvihu pojezdových kol
---Světlou výškou ( světlostí ) konkrétního typu tanku.
Mnou zjištěné údaje :
…………………………….T-80B (UK)………..Typ.90… …..Leclerc…….M-1…..Leopard-2…Merkava-3…T-54/55…..T-10M……Panter-G
průměr pojezdového kola……625 (660)…….……XXX……….…700……....635……700………XXX………XXX…….460 (500)……..860
světlost tanku………………..380 (410, 470)…450 /*200-600…485 (500)….480.........490……….530……….425……….460………….560
vzdálenost větví pásu……………XXXX………….XXXX……….XXXX.…1320…...1260………XXXX……XXXX……XXXX……XXXX
výkyv : celkový / nahoru…………………………………………………...XXX/370…530/370……………………………………… 510/XXX
Poznámky :
T-54/55 a Panter verze G mají pojezdová kola velkého průměru bez podpěrných kladek, tj. vyplňující celou výšku mezi oběma větvemi pásů.
( údaj v závorce je podle jiných zdrojů )
*hydropneumatické odpružení, měnitelná světlá výška ( v závorce mezní hodnoty )
Merkava :
Každé z dvanácti pojezdových kol je zavěšeno nezávisle na vlastním rameni a odpruženo vlastním párem souosých vinutých pružin. První dvě a poslední dvě pojezdová kola jsou vybavena hydraulickými tlumiči zdvihu, za účelem omezení odskoku těchto kol při jízdě v těžkém terénu. Kombinace zavěšení kol a automatické převodovky umožňuje tanku přes relativně nízký měrný hmotný výkon (přibližně 13,8 kW/t při bojové hmotnosti 65 tun) dosahovat dobré pohyblivosti v terénu, v němž probíhají vojenské operace.
T-10M :
Rozdělení prostoru mezi terénem a vodorovnou částí korby nad pásy ( na výšku to dělá cca 120 – 135 cm ) :
---tloušťka dolní větve pásu : cca 10 – 15 cm
---průměr pojezdového kola : v současnosti nejčastější střední velikost, 60 – 70 cm
---tloušťka horní větve pásu : cca 10 – 15 cm
---mezera mezi horní větví pásu ( jeho nejvyšší část, většinou to bývá napínací nebo hnací kolo ) a vodorovnou částí korby nad pásy : 10 cm. Pro výpočet maximálního možného zdvihu budeme uvažovat, že bude nulová. Proto omezovač zdvihu pojezdového kola musí být nastaven tak, aby se patky pásu neotíraly o tuto část korby.
Tudíž pro zdvih pojezdového kola nám musí zbývat prostor o výšce 30 - 35 cm, a to v případě, kdy se dolní větev pásu nachází v rovině dna korby. Uvědomuji si, že se jedná o výpočet z průměrů, ale pro orientaci a stanovení krajních hodnot to považuji za dostačující.