Re: Avia S-199, CS-199
Napsal: 10/2/2020, 23:16
No vidíš, občas být optimistou není zas tak od věci Skeptiku
.

Tak neviem v čom bol švédsky príklad unikátny.Kouzelnik píše:..
Švédský příklad je IMHO unikátní a v podmínkách osamoceného Česko-Slovensko IMHO to nešlo zopakovat - viz např. jak nic-moc dopadl španělský pokus s angažmá W. Messerschmitta či argentinské pokusy..
A do 48.?Samozrejme po roku 1948 nám to SSSR zatrhol.
Není to o optimismu, ale realismuZemakt píše:No vidíš, občas být optimistou není zas tak od věci Skeptiku.
Čau,Zemakt píše:Třeba zde https://www.kosmas.cz/knihy/163440/od-b ... -tryskace/ se dočteš, že většina projektů končila na základě sovětských licencí, nikoliv z ekonomických důvodů.
si vítězové s sebou domů odváželi i nejnovější vrtuláky, v případě SSSR to patrně byl i Ju-388 snad v rámci pozdější nucené práce leteckých odborníků v SSSR zejména těch ze státní fabriky Junkers bo vývojové týmy byly zejména v sovětské okupační zóně).
A?Skeptik píše:Motory Jumo 211 byly VYROBENÉ = výrobních kapacit netřeba.
Letadla s motory Jumo 211 (Ju-88; Ju-87; He-111) se na území Protektorátu běžně užívaly = servis motorů Jumo 211 byl běžnou a standardní záležitostí.
Třeba motorárna na letišti Praha/Ruzyně ...
@kenavf... zčásti souhlas. Jen si nejsem jistý, zda si rozumíme.kenavf píše:Tak neviem v čom bol švédsky príklad unikátny.Kouzelnik píše:..
Švédský příklad je IMHO unikátní a v podmínkách osamoceného Česko-Slovensko IMHO to nešlo zopakovat - viz např. jak nic-moc dopadl španělský pokus s angažmá W. Messerschmitta či argentinské pokusy..
Švédsko proti ČSR o dosť menšia krajina. Za prvej republiky bol v Česku dobre rozvinutý zbrojársky priemysel a myslím že bol na svetovej úrovni. Vtedy ešte neboli medzištátne vzťahy tak ovplyvnené globálnymi hráčmi. A v rokoch 1946-47 sme ešte nevedeli že skončíme pod "patronátom" SSSR. A tržný potenciál na lietadlá sa vtedy počítal na tisíce. Takže tá možnosť úspechu v leteckom priemysle bola významná. Zároveň sa mohlo po WWII naviazať na technologické skúsenosti a nástroje získané pri výrobe nemeckých prúdových lietadiel. Neviem či je na mieste to zrovnávať s potenciálom Španielska alebo nejakej Argentíny. IMHO tam to bolo podstatne horšie s priemyslom a zbrojárskym priemyslom ešte horšie.
Takže sa dalo "odraziť" od nemeckých technologií alebo prípadne kúpiť licenciu aj toho RR motoru.
Samozrejme po roku 1948 nám to SSSR zatrhol.
V podstate súhlas aj tým čo písal Zemakt.
Jestli také vidíš stejně nebo podobně radikální změny v ČSR, tak Tvůj včerejší komentář, @kenavf, se vztahuje ke kterému (-rým) období?Kouzelnik píše:(...)Pochopení situace kolik a čeho měla mít ve výzbroji ČSR armáda, nám silně komplikuje, že se rozhodnutí česko-slovenské vlády v období 1943/47 prolínají se protichůdnými rozhodnutími části politiků (zejm. KSČ/KSS) v letech 1945/1948/1951.
A rovněž v tomto období začínají klíčit důvody které vyústily v radikální změnu ozbrojených sil ČSR (z defenzivní na agresivní) spočívající mj. v radikální militarizaci Česko-Slovenska začínající od cca 1949 (plus dodávkami výzbroje pro další státy sovětského Dominia) a končící defacto krachem vojenského rozpočtu Česko-Slovenska zhruba v období 1956-1958, neboť obrovské tempo zbrojení/zbrojních program/expanze fabrik nešlo ufinancovat ani přes čtyři vlny okradení občanů/firem v poválečném Česko-Slovensku.
Ale vtedy bolo bežné aj na východe aj na západe že majú letectvá také kvantá stíhačiek a iných lietadiel. A bolo aj bežné že sa niektoré typy udržali vo výzbroji len pár rokov(menej ako desať) a boli vyradené.Kouzelnik píše:...
A ještě větší zmatek nám do toho vnáší rázný přechod Česko-Slovenska k "po zuby vyzbrojené" části sovětského Impéria/Dominia určené v 50.-tých letech k útoku (což vysvětluje ty úplně nesmyslné tisíce MiGů-15, Iljušinů Il-10 a Jaků-11 za obrovských finančních nákladů jak na samotnou výrobu tak na vybavení (nových leteckých) fabrik. A čemuž odpovídá i relativně předčasné vyřazení S-199....
Ad Izrael - ano, souhlas. V tomto případě se povedlo, že ČSR jako stát (nikoliv samotné znárodněné firmy) dodal řešeníkenavf píše:Kouzelnik píše:...
(...)
Všetko odvíjam k obdobiu 1946-47.
Dodávka lietadiel Izraelu? Izrael zháňal kde sa dalo, pretože boli embargá a sankcie, preto bol rád že mu ČSR lietadlá dodalo.
Trh mal vtedy potenciál absorbovať tisíce lietadiel. Globálni hráči ešte vtedy neboli tak globálni a ubudol na trhu jeden veľký dodávateľ(Nemecko). Záujem bol(viď tá Juhoslávia). A bolo jasné že dôjde k prechodu na prúdové lietadlá. A myslím že v Česku bol aj potenciál pre vývoj prúdových motorov. Neviem či sa tie nemecké na území ČSR aj nevyrábali.
Z Československa v letech 1946-1947 proběhl export zbraní např.:Kouzelnik píše:@kenavf... zčásti souhlas. Jen si nejsem jistý, zda si rozumíme.kenavf píše:(...) A v rokoch 1946-47 sme ešte nevedeli že skončíme pod "patronátom" SSSR. A tržný potenciál na lietadlá sa vtedy počítal na tisíce. Takže tá možnosť úspechu v leteckom priemysle bola významná. Zároveň sa mohlo po WWII naviazať na technologické skúsenosti a nástroje získané pri výrobe nemeckých prúdových lietadiel. Neviem či je na mieste to zrovnávať s potenciálom Španielska alebo nejakej Argentíny. IMHO tam to bolo podstatne horšie s priemyslom a zbrojárskym priemyslom ešte horšie.
Takže sa dalo "odraziť" od nemeckých technologií alebo prípadne kúpiť licenciu aj toho RR motoru.
(...)
Např. Tvoje tvrzení ..."A tržný potenciál na lietadlá sa vtedy počítal na tisíce" míníš konkrétně ke kterému období? A pro jaké zákazníky? A pro jaké letadla? ...např. jestli myslíš, že ČSR objednával v 1945/46 masově množství letadel (kterých IMHO tolik nepotřeboval), tak sledoval strategii, že bude nabízet "kompletní startovní balíček" včetně servisu/náhradních dílů a to za relativně nízkou cenu, bo "kořistní":C-4, C-6, C-2, S(CS)-199 popř. Spitfire plus ochutnávku na S(CS)-92)? Přičemž nabídka míněna pro začínající letectva jako např. to egyptské či syrské (či jiné ze států z bývalých koloniálních Impérií/Dominií?
Nemyslím to ani tak že by nabídka balíčku z ČSR byla celosvětově ojedinělá ve smyslu kompletnosti či ve smyslu unikátně nízké ceny (např. další dodávku S-199 pro Izrael byla odmítnuta z důvodu špatného poměru cena/užitná hodnota např. ve srovnání s nabídkou P-51). Ale nabídka byla ojedinělá, že prakticky pouze z ČSR šlo sehnat výcvik+letadla+servisní podporu, ke kterým šlo najmout hotové piloty+mechaniky, kteří ve svých domovských zemích měli omezenou možnost využít svoji kvalifikaci, protože jejich země prohrála WW2 (částečný příkladem je H. Rudel - myslím toho pilota Stuky, který se svým narodně-socialistickým světonázorem raději odešel do Argentiny).
Něco jako když ČSR opravdu dodal "balíček" letadel včetně výcviku, zbraní munice pro "Důvěrné Izrael", popř. část "balíčku" pro předNásirovský Egypt (v 1950)? A to samé myslíš i včetně nabídky na startovní balíček u vícemotorových+pro výcvik členů posádky jako např. navigátoři/letečtí střelci (tj. C-3, popř. Mosquita či Pe-2)?
(...)