Alda píše:Znám vcelku dobře fungování automobilových karburátorů s plovákovou komorou a měl jsem i nějaké rozebrané, ale jak to fungovalo u leteckých motorů (zvlášť určených pro stíhačky) ? V nějakých velmi strohých zmínkách na webu a snad i v nějakých válečných nebo dokumentárních filmech bylo patrné, že motory s karburátory při určitých manévrech vysazovaly z důvodu špatné(přerušované)dodávky paliva. Byl to vážný problém ? Byla to velká výhoda "Mezků" proti "Spitům" ? Měly i motory pro Mustangy až do konce války karburátory ? Byly tyto letecké karburátory nějak konstrukčně výrazně odlišné od automobilových ? Jak se choval motor s karburátory při různých otočkách, letu na zádech, letu střemhlav, v utažené zatáčce, při "svíčce", atp ... ? Myslel bych si, že nic moc, ale přesto tyhle motory "vyhrály válku". Takže zas tak velký handicap to asi nebyl. Ale to jsou jen moje úvahy a dohady. Tak vás chci poprosit, jestli by mně někdo z vás fundovaných odborníku nemohl k tomuto tématu podat nějaké "technické"vysvětlení. Mělo vstřikování zase jiné nevýhody (větší složitost,větší spotřebu ... )? A jak to fungovalo zřejmě bez elektroniky běžné v dnešní době ?
Díky.
Takže:
Zda to byl problém. Byl. Ovšem jeho "velikost" záležela do značné míry na tom, jakým stylem pilot své letadlo pilotoval. Tak třeba výkrut se dá udělat tak, že "géčka" jsou stále tam kde mají (tzv. barrel roll nebo něco jemu podobné), nebo "čistý" - pouze křidélky (viz dále). Protože - jak sám píšeš - znáš princip plovákové komory v karbecu, tak je jasné, že při letu za nulových, či záporných, hodnotách zrychlení proti tíhovému zrychlení, dojde k přerušení dodávky paliva. Přitom je úplně lhostejné, jaká je hodnota zrychlení - tedy jestli je to 1g nebo 8g, důležitý je jen ten směr. Ostatně, kdyby to problém nebyl, nebyl by to nikdo zmiňoval a hlavně by to nikdo neřešil
Zda měly karburátor motory které vyhrály válku: Karburátory prodělaly během války dost rozsáhlý vývoj, včetně různých způsobů řešení tohoto problému, Ale postupně všechny fabriky přešly na vstřikování a všechny motory (vč. tebou zmiňovaných Spitů a Mustangů) byly proti záporným "géčkům" odolné.
Zda mělo vstřikování nevýhody: Vstřikování vskutku JE složitější, ale také (protože je z principu tlakové) i náchylnější na poruchy či poškození. Naopak, neexistence elektroniky není nic co by bylo důležité. Divil by ses, jaké složité úlohy řešily různé analogové, mechanické "počítače" - podívej se např. do vlákna o torpédech, je tam pár slov o výpočetním zařízení pro nastavení torpéda.
Na druhou stranu, má zase vstřikování i jiné výhody, než jen tu odolnost proti přetížení "nahoru"

tak třeba má lepší a rychlejší rozptýlení paliva což zvyšuje jeho využití a tím i měrný výkon motoru. Což je konec konců důvod, proč se dnes používá vstřikování i u osobních aut.
Jak se choval motor při...: Při otočkách okolo svislé osy (zatáčce vč. utažené) normálně, stejně jako při přemetu (looping) a barrel rollu. Jak jsem napsal, různé přetížení ve stejném směru nehrálo roli - benzín je nastlačitelný, takže plovák stále plaval. Při letu na zádech se motor na chvíli zastavil, protože plovák se nacpal nahoru a jeho jehla uzavřela přívod benzínu - pro něj to bylo totéž jako by byla komora plná paliva. Při letu střemhlav se choval normálně, protože během sestupu i při vybírání směřuje přetížení směrem "dolů". Při svíčce motor napřed běžel v pohodě, ale na vrcholu svíčky, kdy je letadlo na malou chvíli bez svislého zrychlení, motor vysadil. Mimochodem, jestli jsi viděl nějaké video z výcviku astronautů, tak ten manévr kdy se na moment simuluje beztíž je možno provést právě jen s motorem, který má vstřikování. Protože se to dělá s proudovými motory, není to problém protože ty, jak známo, právě toto mají
Na závěr a na víc: Není to jen problém s karburací. Musí být také řešen jinak systém dopravy paliva z nádrží, protože tíhový systém ze stejných důvodů nebude fungovat. Takže, i tam musí být nějaká vyrovnávací (hlavní - řídící) nádrž, v níž se udržuje stále palivo a do níž se z dalších nádrží může čerpat třeba i tíhově, ta je vybavena čerpadlem které dodává palivo ke vstřikování a funguje bez ohledu na polohu letadla.
Takže by dokonce mohlo i nastat takové řešení, že bys měl systém: nádrž - ácépumpa - karburátor (bez dýzy, jen plovákovou komoru) - vyrovnávací nádrž - tlakové podávací čerpadlo - vstřikovací čerpadlo. A množství paliva v té vyrovnávací nádrži pak omezuje dobu, po kterou systém garantuje dodávku paliva při letu na zádech... A ta plováková komora by "jen" řešila to, aby byla dodávka z pomocných nádrží do té hlavní nádrže bez zádrhelů
